පෘතුගීසීන්

10 1 0
                                    

මේ අතර සොල්දාදුවන් සැඟවී සිටි පිරිමි ළමයින් සොයාගෙන ඔවුන්ව සොයා මරා දැමීමට  වනාන්තරයට ආහ. අනන්‍යාට සහ බාමාට නැවතත් කාල තරණය හැර වෙනත් විකල්පයක් තිබුණේ නැත.
ඔවුන් ගොඩ බැස්සේ විජයබා කොල්ලය කාලයේය. වර්ෂ 1505 සහ කෝට්ටේ රාජධානිය සමඟ වෙළඳ සබඳතා ඇති කර ගත් පෘතුගීසීන් මුලදී ඔවුන්ට අවශ්‍ය වූ කුලු බඩු වෙළදාමේ නිරත වූ නමුත් පසුව ඔවුන් රටේ යම් ප්‍රදේශයක පාලනය ලබා ගත්හ. "අපි කොහෙද?" බාමා ඇහුවා. "මම දන්නේ නැහැ, ඉන්න මට බලන්න දෙන්න. ඔයා එතනට ගිහින් හැංගෙන්න" අනන්‍යා ගමක් අසල කුඩා වනාන්තරයක් පෙන්වීය.අනන්‍යා ඒ යුගයට ගැලපෙන ඇඳුම් ටිකක් හොරකම් කරන්න ගියා. "මම මේක අඳින්නේ කොහොමද?" බාමා ඇසුවේ ඔහුගේ යුගයේ මිනිසුන් ඔවුන්ගේ පපුව වසා නොතිබූ බැවිනි. අනන්‍යා පරිස්සමෙන් බාමාව එකලස් කර ඇන්දුවාය. බාමා රතු වූ අතර එම ක්‍රියාවෙන් ලැජ්ජාවක් දැනුනි. "මම හිතන්නේ අපි ඉන්නේ කෝට්ටේ රාජධානිය කාලේ සිදුවුණු විජයබා කොල්ලය යුගයේ. 6 වැනි විජයබාහු රජතුමාට පුතාලා තුන්දෙනෙක් හිටියා එයාව මරලා රාජ්‍යය බෙදාගන්න සැලසුම් කළා." අනන්‍යා බාමාට ඔවුන් හිර වී සිටින වත්මන් යුගය ගැන පැහැදිලි කළාය. ඔවුන්ගේ මැසිවිලි නඟන බඩ පෙන්නුම් කළේ ඔවුන් බඩගිනි බවයි. "අපි කෑම ටිකක් ගන්න යමු." ඔවුන් ආහාර සොරකම් කිරීමට සිතූ නමුත් ඔවුන් තෝරා ගත් ගම පෘතුගීසීන් විසින්     ප්‍රහාරයට ලක් වන බව ඔවුන් දැන සිටියේ නැත. අශ්වයන් හා සෙබළුන් ඈත සිට එනු බාමා දුටුවාය. "ඇයි ඒවා සුදුමැලි?" බාමා ඇහුවා. "මොකද? සුදුමැලිද? අහෝ, ඔවුන් ශ්‍රී ලාංකිකයන් නොවේ, ඔවුන් පෘතුගීසීන් ය. 1592 දී පෘතුගීසීන් විසින් මහනුවර රාජධානියේ සිංහාසනය මත සේවාදායක පාලකයෙකු පත් කළ නමුත් ඔහු සැක සහිත තත්ත්වයකින් ඉක්මනින් මිය ගියා. ශ්‍රී ලංකාවේ අවසාන ප්‍රධාන රාජධානිය යටත් කර ගැනීමට උත්සාහ කරමින්, පෘතුගීසීන් 1594 දන්තුරේ ව්‍යාපාරයේ දී මහනුවරට පූර්ණ හමුදා ආක්‍රමණයක් දියත් කළහ.  මහනුවර යටත් කර ගැනීමට පෘතුගීසි උත්සාහයන් නැවත නැවතත් ප්‍රතික්ෂේප කිරීමත් සමඟ යුද්ධය ඇනහිටීමක් බවට පත් විය, ගරිල්ලා ක්‍රමය ශ්‍රී ලංකා උඩරට ඔවුන්ව සටනින් අසාර්ථක කළා." කොහොම හරි අනන්‍යා පැහැදිලි කරන එක නවත්තලා හැරුනා. අපොයි දෙයියනේ, එයාලා එන්නේ ගම අල්ලන්න කියලා ඇයට තේරුණා. ඇය දිව ගිය නමුත් බාමාට සැඟවීමට අවශ්‍ය නොවීය. පෘතුගීසීන් කාන්තාවන් ඇදගෙන ගියා, ළමයින්ටත් ගැහුවා. බාමා තමන්ට හැකි පමණින් පෘතුගීසි සොල්දාදුවන් බිම දැමුවේය. සෑම තැනකම ගින්නක් ඇති විය.  සොල්දාදුවන් දෙදෙනෙකුගේ අතින් ගෙල මිරිකා මරා දැමීය. "බාමා නවතින්න" අනන්‍යා කෑගැසුවාය. බාමා ඇහුම්කන් දුන්නේ නැත; ඔහු වත්මන් යුගයේ අනෙක් පිරිමි ළමයින් සමඟ දිගටම සටන් කළේය. ඔහු ළමයින් සහ කාන්තාවන් අනන්‍යාගේ පැත්තට යවා ඔවුන් ආරක්ෂිතව තබා ගන්නා ලෙස ඇගෙන් ඉල්ලා සිටියේය.අනන්‍යා කල යුතු දේ පිලිබදව අදහසක් තිබුනේ නැත.‍නමුත් ඇය ඇගේ  උපරිම ආරක්ෂාව  ලබා දුන්නාය.ඇය දැන් ඉතිහාසයට සම්බන්ධ වී සිටියාය. පෘතුගීසි සොල්දාදුවෙක් ඔවුන් දෙසට විත් . අනන්‍යාගේ කොණ්ඩයෙන් ඇදගෙන ගියේය.. එවිටම වයස අවුරුදු 20 පමණ වූ කඩවසම් පිරිමි ළමයෙකු ඉතා ඉහළට පැන සොල්දාදුවාගේ බෙල්ලට වැලමිටෙන්  පහරක් එල්ල කලේය. සොල්දාදුවා ක්ෂණයකින් මිය ගියේය. "ඔයා හොඳින්ද?" කොල්ලා ඇහුවේ ලොකු හිනාවක් එක්ක. "ඔව්" අනන්‍යා ලැජ්ජවෙන් වගේ කොණ්ඩෙ කන පිටිපස්සට  දමන ගමන් කිව්වා. කවුරුහරි අනන්‍යාගේ අත අල්ලාගෙන ඇයව ඔහු වෙතට ඇදගෙන ගොස් ළමයින් සහ කාන්තාවන් අසල තබා ගත්තේය. එය බාමා ය. ඔහු තම කුඩා පිහිය ඇයට දුන්නේය. "මම ආපසු යනවා," ඔහු කීවේය. "ඔබට මෙහි උදව් අවශ්‍යද?" කඩවසම් කොල්ලා ආයෙත් ඇහුවා. කොල්ලා අනන්‍යා එක්ක කතා කරනවා දැකලා බාමාගේ අවධානය වෙනතකට යොමු වුණා. "අනේ දෙවියනේ" අනන්‍යා කෑගැසුවාය. බාමා මාට්ටු විය. පෘතුගීසීන් රැගෙන ගිය අනෙකුත් සිරකරුවන් සමඟ ඔහුව ඔහුගේ හිසකෙස් ඇදගෙන පහළට ඇද දමන ලදී. එදා රෑ අනන්‍යා ගෙදර යන්න හිතුවෙවත් නෑ .ඇයට ඕන උනේ බාමාව බේරගන්න. ඇය සටන් කළ පිරිමි ළමයින්ගෙන් උදව් ඉල්ලා සිටියාය. කඩවසම් පිරිමි ළමයා පැමිණ ඇයට උදව් කරන ලෙස සෑම කෙනෙකුටම අණ කරන තුරු ඔවුන් සියල්ලෝම ප්‍රතික්ෂේප කළහ. ඔහු කල්ලි නායකයා විය. ඔවුන්ගේ කල්ලියේ ගැහැනු ළමයින් දෙදෙනෙක් සහ පිරිමි ළමයින් තිදෙනෙක් සිටියහ. “මම දර්මේ,” පිරිමි ළමයා පැවසීය. "මම.. මම..." ඇයට ඒ යුගයේ නමක් ගැන සිතාගත නොහැකි වූ නිසා ඇය ඇගේ සැබෑ නම "අනන්යා" යැයි කීවාය. “ඔබේ මිතුරා බේරා ගැනීමට අපි ඔබට උදව් කරන්නෙමු,” දර්මේ පැවසීය. "ඔබට ස්තුතියි." අනන්‍යා කැඳ එක අතට ගන්න ගමන් කිව්වා. ඇයට  බීමට හැකි වුයේ හැඳි දෙකක් පමණි. දර්මේ ඇයව රෙද්දකින් ආවරණය කළේය. ඔවුන් සැලසුම් කළේ බාමා බේරා ගැනීමටයි. සෑම කෙනෙකුටම ඔවුන්ගේ කාර්යභාරය තිබුණි. ගැහැණු ළමයින් දෙදෙනාට සහ අනන්‍යාට සොල්දාදුවන්ගේ අවධානය වෙනතකට යොමු කිරීමට සිදු විය. කොල්ලෝ කඩාගෙන එනවා.ඒවගේම සංඥාවක් ලැබෙන විගස  උන් ඔක්කොම දුවලා හැංගෙනවා. සැලසුම සුමටව සිදුවන බවක් පෙනෙන්නට තිබුණි. ඔවුන් සියල්ලෝම පෘතුගීසි මූලස්ථානයට ගියහ. එහිදී ඔවුන් සිරකරුවන් රඳවා තබා ඇත. අනන්‍යා කලබල විය. සොල්දාදුවන්ගේ අවධානය වෙනතකට යොමු කිරීමට ඔවුහු සමත් වූහ. මුරකරුවන්ට ගල් ගැසූහ. ව්‍යාකූල වූ සොල්දාදුවන් ඔවුන්ට පහර දෙන්නේ කොතැනින්ද යන්න සොයා බැලීය. ඒ අතරේ කොල්ලෝ මේක අවස්ථාවක් කරගෙන බන්ධනාගාරයට ඇතුළු වුණා. බන්ධනාගාරය තුළ මුරකරුවන් නිදා සිටියහ. දර්මේ හොඳ හොරෙක්. ඔහු  මුරකරුගෙන් යතුර සෙමෙන් පරිස්සමින් ගත්තේය. ඒ අතරේ ගෑනු ළමයි අහුවුණා. ඔවුන්ට වැඩි කාලයක් තිබුණේ නැත. ෆාතිමා කෙල්ල. කල්ලියේ මුස්ලිම් අනාථයා හොඳ සටන්කාමියෙකි. ඇය සොල්දාදුවන් සමඟ සටන් කර ඔවුන් නිරායුධ කළාය. ඔවුන්ගේ බඩේ කුඩා කැපුම් දෙකක් දීමට ඇය සමත් වූවාය. සොල්දාදුවන් ක්ලාන්ත විය. ෆාතිමා අනන්‍යාගේ ව්‍යාකූල මුහුණ දුටුවාය. "ආහ් පිහියට සර්ප විෂ දාලා තියෙන්නේ. පෘතුගීසීන් මගේ මුළු පවුලම මරන්න කලින් මගේ වාපා මට දුන්න අන්තිම දේ මේක." ඇය පිළිතුරු දුන්නාය.මේ අතර කොල්ලෝ නිහඩවම බාමා සොයමින් සිටියහ. ඔහුට පහර දී තිබිනි . ඔහුගේ හැමතැනම තුවාල තිබුණා. ඔවුන්ට බාමා සහ තවත් ගමේ කොල්ලන් නිදහස් කළ හැකිය වුනා. හැමෝම දුර්වල නිසා ඇවිදින්න උදව් කරන්න සිද්ද වුනා. ඔවුන් සෙමෙන් නුදුරින් තිබෙන වනාන්තරයට ඇතුළු විය.

අනන්යා Where stories live. Discover now