Bab 25

156 8 0
                                    

Sudah lima hari sejak arwah Nayyad pergi meninggalkan dia. Keadaan Airis Nawra masih tetap sama. Tidak ubah seperti mayat hidup.

Selama lima hari jugalah dia tinggal bersama dengan Syadrina.

"Airis." Panggil Syadrina.

Syadrina mengetuk pintu dari luar. Selama lima hari ini, Airis Nawra suka berkurung di dalam bilik. Dia juga sudah berubah menjadi pendiam. Tidak banyak bercakap, makan pun tak nak.

Syadrina buntu. Dia kasihan melihat keadaan sahabatnya seperti itu. Rupa Airis Nawra sudah seperti mayat hidup.

Syadrina memulas tombol pintu. Dia melepaskan keluhan berat.

Bilik gelap itu dikerling sekilas. Tingkap tak buka. Langsir tak selak. Tiada cahaya yang menembusi masuk ke ruangan bilik tersebut.

"Airis." Tegas suara Syadrina.

Tiada sahutan.

Syadrina melangkah ke arah Airis yang sedang baring di atas katil.

"Sampai bila kau nak macam ni? Kau tak kesian dekat aku ke, Airis?" Soal Syadrina. Dia duduk di hujung katil.

"Airis Nawra!" Suaranya naik seoktaf. Geram dengan keadaan Airis Nawra ketika ini.

"Kau bukan macam ni, Airis. Ini bukan diri kau. Kau kena terima takdir kau. Kau tak boleh meratapi nasib kau macam ni. Berdosa tahu tak?" ujar Syadrina sambil menggoncangkan tubuh gadis itu.

Airis Nawra menepis kasar tangan Syadrina.

"Bising la kau ni. Pergi la sana. Jangan kacau aku." Marah Airis Nawra. Dia menarik selimut menutupi tubuhnya.

Syadrina mendengus kasar.

"Kau dah mandi ke belum ni?" Syadrina menarik kasar selimut Airis Nawra. Gadis itu mendengus geram.

Airis Nawra bingkas bangun.

"Apa kau ni, Syad?! Jangan kacau aku la! Kau tak faham bahasa ke?!" Jerkah Airis Nawra. Matanya mencerlung ke arah Syadrina. Sungguh dia tak ada mood saat ini.

Syadrina terkejut. Dia mengurut dada mendengar tengkingan daripada Airis Nawra.

Nasib baik la jiwa aku kental. Kena maki dengan Airis Nawra pun tidak meninggalkan apa-apa kesan. Perkara biasa. Hati wa kental maa.

Syadrina memicit kepalanya.

"Ya Allah! Airis! Kau kata kau redha tapi kenapa kau jadi macam ni? Bawa mengucap, Airis. Sampai bila kau nak macam ni? Paksu dah tak ada. Kau kena redha." Syadrina hampir hilang sabar. Dia tidak suka melihat Airis Nawra menjadi lemah.

Airis Nawra hanya membatukan diri.

"Kau nak bangun ke tak nak?" soal Syadrina lagi sekali. Dia sudah bercekak pinggang di hadapan Airis Nawra.

Airis Nawra tidak menjawab.

"Company kau siapa nak handle kalau kau terus macam ni? Kau fikir tak kesan dia nanti? Kau fikir tak pasal hidup kau lepas ni?" marah Syadrina. Dia memandang tajam ke arah Airis Nawra.

Airis Nawra hanya menayangkan wajah kosongnya.

"Biar je la. Jiwa aku dah kosong. Baik aku mati je la." Selamba jawapan yang keluar daripada mulut Airis Nawra.

Syadrina mengetap gigi.

"Astaghfirullahalazim. Bawa mengucap, Airis Nawra. Apa kau cakap ni? Kau bangun sekarang. Dah macam mayat hidup aku tengok kau ni. Kau bangun sekarang!" Syadrina sudah bercekak pinggang.

Airis Nawra sudah membaringkan badannya semula. "Jangan ganggu aku."

Syadrina menjegilkan matanya.

'Cakap elok-elok tak nak dengar sangat kan.'

Bahagia Yang Dicari (Ongoing)Where stories live. Discover now