"Sweetie Pie."
Panggilan itu membuatkan Airis Nawra terpaku. Sudah lama dia tidak mendengarnya. Airis Nawra memejamkan mata sambil menarik nafas dengan perlahan. Hatinya dihurung rasa sedih secara tiba-tiba.
Mata Airis Nawra dibuka kembali namun pandangannya menghala ke arah kolam renang dihadapannya.
"Boleh papa duduk sini?" Tan Sri Iskandar sudah berdiri di hadapan Airis Nawra. Dia menantikan jawapan daripada mulut gadis itu. Gadis yang dirindui selama ini.
Airis Nawra menjeling dengan ekor matanya ke arah Tan Sri Iskandar. Dia mengangguk kecil membenarkan Tan Sri Iskandar untuk duduk di situ.
Masing-masing mendiamkan diri. Mata Airis Nawra masih lagi tertumpu pada kolam renang yang luas terbentang itu.
"Papa minta maaf."
Ayat yang keluar daripada mulut lelaki tua tersebut membuatkan mulut Airis Nawra terkunci rapat.
Suasana menjadi sunyi.
"Papa minta maaf sebab dah tinggalkan Ara dan mama dulu. Papa tak ada pilihan masa tu." Suara Tan Sri Iskandar lagi kedengaran sayu.
Airis Nawra sekadar mendengar tanpa suara.
"Papa sayangkan mama dan Ara. Mama Ara adalah cinta pertama papa. Papa tahu papa salah sebab terlalu ikutkan perasaan masa tu. Tapi percayalah papa tak pernah sedikit pun lupakan mama dan Ara."
Tan Sri Iskandar mrngumpul kekuatan untuk meneruskan ayatnya. Nafas dihembus perlahan.
"Kenapa papa tinggalkan kami?" Pantas Airis Nawra mencelah. Matanya masih menghala ke arah kolam renang. Dia perlukan jawapan.
"Untuk keselamatan Ara dan mama."
".........Papa tak nak mama dan Ara diapa-apakan oleh seseorang."
"Tuan Isma?" Soal Airis Nawra. Bibirnya menyenget sedikit.
That dumbass old man. Lucky him, he is dead.
Tan Sri Iskandar terus berpaling ke arah anak perempuannya.
"Macam mana Ara tahu?" Soal Tan Sri Iskandar.
"I know everything. He's the one who should be responsible for everything that happened." Balas Airis Nawra.
Ya. Dia baru tahu mengenai Tuan Isma. Harap lelaki tua itu terbakar di alam sana. Sumpah Airis Nawra di dalam hati.
"Ara masih marahkan papa lagi?" Soalan itu membuatkan Airis Nawra terdiam.
Marahkah dia? Atau lebih kepada kecewa?
"I'm frustrated." Ringkas saja balasan gadis itu.
Tan Sri Iskandar melepaskan keluhan berat.
"Papa dah kecewakan Ara kan. Ara mesti malu ada ayah macam papa. Papa bukan seorang ayah yang baik."
Airis Nawra terus menoleh ke arah Tan Sri Iskandar. Hatinya menjadi tidak senang mendengarkan ayat tersebut.
"Papa menyesal. Papa menyesal sebab tinggalkan mama dan Ara dulu. Papa pentingkan harta. Papa tak fikir perasaan mama dan Ara waktu tu. Papa terlalu pentingkan diri. Papa minta maaf. Tapi percayalah, papa terpaksa. Papa buat semua tu dulu sebab papa nak selamatkan Ara dan mama." Ujar Tan Sri Iskandar. Air mata sudah mengalir laju di pipi.
Air mata gadis itu mengalir tanpa sedar. Dia mengetap bibir menahan rasa.
"Papa nak Ara tahu yang papa tak pernah sekali pun lupakan Ara. Papa sayang anak papa sangat-sangat. Ara anak papa yang baik, yang manis. Papa rindukan Airis Nawra. Papa rindukan arwah Nayna." Bahu lelaki itu sudah terhinjut-hinjut. Airis Nawra menggenggam erat kerusi yang didudukinya.
YOU ARE READING
Bahagia Yang Dicari (Ongoing)
Aléatoire1st Series of Eternal Love A.K.A Her Vengeance "Half goddess, half hell." "People and circumstances come and go. Life doesn't stop for anybody." Sometimes the things you love break you. And sometimes, you break the things you love. Airis Nawra. She'...