تلقي مراد اتصال من رقم غريب
ففتح الخط فسمع صوت رجولي يتحدث بخبث
:"اسمعني كويس مراتك دلوقتي مع عشيقها في الحي القديم وفي شقتها
واردف بضحكه عاليه :"عرفت تضحك عليك يا ........
واغلق الخط
فجن جنون مراد واخذت الدنيا تدور به واشتدت قبضته واخذ يكسر بكل شئ في غرفه الفندق الذي حجزه حتي يقضي به اسبوع بعيدا عن حياه ولكنه لم يسافر للخارج كما قال لهم .
ومن شده غضبه كادت قدمه تخونه ويقع ارضا ولكن من شده غضبه والمه وحزنه انطلق نازلا واخذ سيارته سريعا وانطلق للحي .
...................
صعدت حياه الدرج المتهالك رغم وهنها حتي تلقي له شبكته وتتخلص منه للابد هذا الحقير المازن .
وصلت لشقتها وفتحتها ودخلت
فسمعت صوت من المطبخ ففزعت فأخذت تذكر الله بصوت خافت
ودخلت المطبخ فوجدت مازن فتراجعت بخوف
:"مممازن مازن انت ازاي دخلت هنا جبت المفتاح منين انت اتجننت ".
مازن بخبث:"حماتك العزيزه اللي عملتلي نسخه.
واخذ يضحك بخبث واخذ يقترب منها.
حياه بخوف ووهن وقد بدأ الدوار من جديد :"ابعد يا حيوان الشبكه بتاعتك اهيه .
وفتحت حقيبتها لتعطيه الدهب
فاقترب بحذر وألقي كوب الماء علي ملابسها فشهقت حياه من الخوف.
وقال لها بخبث:" اخلعي الشال ده كده عشان متبرديش .
فابتعدت حياه عنه وبدأ الدوار اقوي من الاول
وقالت بوهن ":سيب الشال يا حيوان .
واخذت تشد الشال من يديه بضعف وفي اثناء هذا السد والجذب جاء من لم يكن في الحسبان .
فتح مراد الباب بقوه فحياه لم تكون قد اغلقته بإحكام .
.......................
مراد وقد الجمت الصدمه لسانه
وكذلك حياه بسبب وهنها وضعفها والدوار والصدمه كل هذا ألجم لسانها
وعندما رأي مراد هذا المنظر وشال حياه في يد هذا الحقير وقد استقبلته في شقتها .
فأخذ يصرخ بغضب
:"يا ابن ......يا....... واخذ يضرب فيه بعنف وقسوه وغل وغضب وغيره علي عرضه الذي اهدره هذا الحقير .
وحياه واقفه بصدمه ومستنده علي المطبخ حتي لا تقع من كثره الدوار تحاول ان يخرج صوتها ولكن لم تقدر .
اخذ مراد يضربه بعنف واخذ هذا الحقير يقول له بتشفي :"روح اتشطر علي المدام اللي طلبتني في شقتها عشان انت مش عاجبها .
واخذ يضحك ومراد يضربه والحقير يضحك اكثر واكثر لاستفزاز مراد .
واستطاع مازن بالفعل الهروب من قبضه مراد والخروج سريعا .
اسرع مراد خلفه ولكن خانته ساقه المبتوره فقد شعر بعجزه الان اكثر من اي يوم سابق .
فنظر لحياه ووجدها واقفه تحاول الحديث فنظر لها باحتقار وقال لها :"مكنتش اعرف انك قذره للدرجه دي.
واردف بقسوه وقد اقترب منها واخذ يهزها بعنف وعصبيه:"ليه حرمتك من ايه ليه الخيانه ليه ليه يا بنت........
واخذ يضربها بقسوه وعنف وهي تصرخ بألم وضعف وتفول له :"انا مظلومه يا مراد انا انا معملتش حاجه متصدقوش .
فتركها وبصق عليها بقسوه وتركها ورحل وركب سيارته الي ما لا نهايه فقد اخذ يدور بالسياره في كل مكان بلا وجهه محدده وقد اشتد الم ساقه .
...................
اخذ مراد يصرخ بعنف وغضب ويقبض علي الرمال بعنف فقد جلس علي الارض امام البحر
وقال بقوه "لاااااااااااااا مش معقول تخوني معقول حياه تعمل كده ليه ليه واخذ يبكي من هول الموقف .
وتذكر انها ربما ستعود المنزل فاتصل بأمه واخبرها بصراخ وعنف
:"حياه طلعت خاينه يا امي حياه متدخلش بيتي اطرديها خلي الامن يخرجها بره لو جت عندك .
فاتن بفرحه حاولت اخفائها وصدمه مفتعله
:"معقول يا حبيبي حياه تعمل كده لا مش مصدقه .
مراد بصوت واهن
:"امي نفذي اللي قولت عليه.
واغلق الهاتف وشعر بدوار كما ان شاقه لم تعد تحمله فاتصل بخالد واخبره عن مكانه ليأتي اليه .
وعندما اتي خالد وجد مراد في حاله اغماء فأخذه للمستشفي .
خالد:"خير يا دكتور حالته عامله ايه .
الطبيب:"هو حاليا دخل في غيبوبه بسبب صدمه نفسيه .
خالد:"ايه من ايه يا دكتور .
الطبيب :"اكيد اتعرض لموقف صعب او حزن شديد وكمان رجله مبقاش قادر يحركها من الصدمه.
.......................
أنت تقرأ
لو تعلمين
Romanceالمقدمة لو تعلمين كم أعاني لو تعلمين سر عذابي لو تعلمين ملا ابتعد عنكي لو تعلمين سر قسوتي اقتباس فأخذ يصرخ بغضب :"يا ابن ......يا....... واخذ يضرب فيه بعنف وقسوه وغل وغضب وغيره علي عرضه الذي اهدره هذا الحقير . وحياه واقفه بصدمه ومستنده علي المطب...