BAB 15

221 15 0
                                    

"Muhammad Yin Abdullah" ujar Rahimi sambil rakannya pusing memandang aku.

Aku tergamam. Aku pasti itu abang Yin. Kenapa ada Muhammad? Abang Yin dah masuk Islam? Alhamdulillah.

Kami makan dalam suasana yang sepi. Cuma kadang kala Rahimi berborak dengan Abang Yin untuk memecahkan kesunyian. Aku duduk di hadapan Abang Yin . Mata aku redup memandang ke bawah cuma sesekali aku dongakkan kepala dan mata aku bertembung dengan Abang Yin. Seperti dapat aku baca mindanya berkata 'kenapa'.

"Okey, now im goin to help u clean up everything and then you can go to sleep. Okey?" tanya Rahimi kepada aku.

"Urm wait. As a guest here, i think i should help u . Is it okay ? " tanya Abang Yin kepada Rahimi.

"Ouhh.. urm.. thats okay. By the way, this is Sabrina Melysa. Just call her Sab or Mely or whatever u want. Haha. So im going upstairs to take a bath. If u need anything, just give me a call. And one more thing, don't mess up with her." balas Rahimi sambil menepuk bahu Abang Yin.

And now i am totally freaked out! Kenapa pulak Abang Yin yang kena tolong aku kemas? Aku boleh kemas lahhh! Memang lah rumah ni besar but i don't have any problem with it! Urghhhhh..

"So hey Mely. Recognize me?" tanya Abang Yin setelah Rahimi berlalu ke tingkat atas.

Aku tidak pedulikan Abang Yin dan terus mengangkat pinggan kotor ke dapur. Langkahku diekori Abang Yin dari belakang.

"Hey, what's up huh? Can u please chill down? I didn't do anything wrong right?"

Ditanya-tanya lagi. Dah dia tetiba muncul pastu nak suh aku chill on bagai pulak. Dah sah-sah dia kenal tapi tak nak pulak cakap ngan Rahimi. Aduhai.

"Okey, hey hey Mely. Slow down. Give me those plate. Let me do this."

"Abang Yin kan? Ni abang Yin kan? Apa tujuan Abang datang sini. Kenapa nama Abang Yin ada Muhammad? " tanya aku bertalu - talu sambil meluru terus ke dapur. Pinggan kotor aku letakkan ke dalam singki.

"Mely, im sorry okay. I doesn't mean to hurt ur feelings or what. I just want to help u. I said it to u during the last time we met. Don't u remember? " balas Abang Yin memandang tepat ke dalam mataku.

Aku pergi ke ruang tamu dan mengambil gelas-gelas kotor. Ini juga bermaksud aku menghiraukan apa yang diperkata oleh Abang Yin. Aku mula membasuh pinggan-pinggan kotor dan gelas. Ketakk ketukk ketakk, bunyi pinggan kaca berlaga. Abang Yin masih di belakang aku menunggu jawapan aku yang seterusnya.

"Okey Mely. Abang Yin dah masuk Islam. Alhamdulillah. Abang Yin dah memang tertarik nak masuk Islam since abang kenal Rahimi. Dia banyak tolong abang. Walaupun dia lagi tua dari abang , tapi kitaorang memang dah rapat sejak abang join in group MX015 dia. Disebabkan abang doktor, abang banyak tolong dia dari segi perisikan perubatan. Macam mana mangsa tu mati and so on. Dan apa yang Mely nampak dekat timbunan kertas waktu abang terjatuh tu, tu semua investigation yang abang tengah buat. Okey, so is it clear now? " Aku berpaling memandang Abang Yin.

"Urm" balas aku ringkas. Malas aku nak fikir.

Selesai membasuh pinggan, aku terus naik ke atas. Waktu ini sudah lewat petang. Swimming pool di luar rumah Rahimi aku pandang sepi. Teringat lagi peristiwa pahit sebelum kematian Keysha. Aku menunggu dia di bahagian belakang rumah aku yang terdapat sebuah swimming pool besar sambil menyanyikan lagu stereo.

Kenangan itu aku tepis jauh-jauh. Aku tak mahu menangis. Aku dah penat.

Malam ini aku ingin berbincang dengan Rahimi untuk plan yang seterusnya. Abang Yin berkongsi bilik dengan Rahimi dan juga bermakna Abang Yin akan tahu yang aku call Rahimi. Ah, lantaklah.

Kringgg... kringg.. kringg..

"Ha, ada apa call saya memalam ni. Tau nak kacau orang je. Haha" seloroh Rahimi.

"I want to discuss something for our investigation. Mind if i go to your spy room? I'll wait you there" I hanged up the call and go to the room hastily.

Urmm.. what a nice room. Full with all the gadgets, expensive laptop and weapons. So interesting. Ouh.. and there's one small door behind the curtain. This room is really one of a capricious room i've ever seen.

Derap tapak kaki dapat aku dengar dari pintu kecil di belakang langsir itu. Aku semakin menghampiri. Semakin lama semakin kuat.

" Bam! " keluar Rahimi dan Abang Yin dari pintu kecil itu. Ketawa mereka dibuatnya apabila melihat muka aku yang terkejut.

Aduhai.. another shortcut i guess.

"Banyaknya pintu rahsia, perkara rahsia kat rumah nih. Tak seram ke awak duduk sesensorang kat sini? " tanya aku yang masih dalam keadaan terkejut.

"Well, im a spy. There are so many secret hidden in this house.. Haha.. nah.. just kidding" balas Rahimi seperti ingin menutup rahsia.

"Okey, shall we sit now? " pelawa Rahimi ketika kami bertiga masih teguh berdiri.

Rahimi mengeluarkan file putih dan laptopnya manakala Abang Yin sudah mengeluarkan buku catatannya dan ipad. Aku pulak hanya ada iphone aku. Haa.. tu pun boleh.

Perbincangan pertama dimulakan oleh Rahimi sambil memprint gambar-gambar lokasi kejadian supaya dapat di track kan lokasi penjenayah membunuh. Setiap gambar disusun mengikut nombor dan tarikh kejadian berlaku. Rahimi kuat menyatakan bahawa kejadian ini adalah pembunuhan bersiri dan berkait rapat dengan aku.

"Ouh ya Rahimi. I just checked through Zack instagram and i found out something weird going on. " ujar aku apabila teringat gambar-gambar yang dipost Zack.

"And what is it? " tanya Rahimi agak terkejut.

"Okay, this one" gambar screenshot instagram Zack aku tunjukkan kepada Rahimi.

Abang Yin mendekatkan diri kepada Rahimi dan melihat gambar screenshot tersebut.

"Sab, this is you" ujar Rahimi ketika melihat salah satu gambar screenshot.

"That's why"

"Is he ever have a crush on you? " tanya Rahimi.

"I don't think so. All the pictures were taken during my debate competition. "

" He will be one of our suspect now. Yin, what do u think? " tanya Rahimi kepada Abang Yin.

"I know him. " balas Abang Yin.

HINGGA KE AKHIRNYAWhere stories live. Discover now