الفصل الثاني

97 14 0
                                    

الجزء الثاني.

فضلت باصص للرسالة وعقلى مش قادر يستوعب الكلام اللي مكتوب.....
قريب الرسالة أكتر من مرة....
يعني ايه أقرب حد ليا هيموت ؟؟!!
فضلت ساكت ومش عارف أفكر ، كل اللي جه في دماغي ساعتها هو يقصد مين بأقرب حد ليا؟
بعتله رسالة وسألته
"مين؟"
رد عليا بسؤال غريب وصعب فى نفس الوقت ، قالى

" هو مين أقرب حد ليك يايحيي؟"

فضلت باصص للرسالة ومش عارف أرد ، لاني فعلا مكنتش أعرف الاجابة ، أنا بحب كل الناس اللي حواليها أهلي ورنا خطيبتى ، وأمير صاحبي......

قفل قبل ماارد عليه ، بعتله رسالة تانية
"انت تقصد مين؟
وعرفت منين انه هيموت؟"
الرسالة وصلت بس مشفهاش....

قمت بسرعة طلعت برا لقيت أمى واختى بيتفرجوا على التليفزيون ودخلت بصيت على رامى أخويا في أوضته لقيته قاعد على التليفون ، نزلت على أمير عشان كنت عايز اطمن عليه وفي نفس الوقت عايز أتكلم معاه، أنا عقلى خلاص وقف عن التفكير نهائيا ،لازم اتكلم مع حد وأمير هو أقرب حد ليا ......

وصلت عند البيت رنيت عليه عشان ينزلى ، قالى أنا مش قادر انزل اطلع انت أقعد معايا......
طلعت سلمت عليه ودخلت قعدت ، كان باين على وشى القلق والتعب، سألني مالك لونك مخطوف ليه كده؟؟
قلتله نغم طلعت بتخون خالد ، أنا اتاكدت .....
اتصدم أمير من كلامي وقالي ايه اللي انت بتقوله ده؟؟
قلتله مش ده المهم ، المهم ان في حد قريب مني هيموت كمان ٣ أيام.......

فضل باصصلى وساكت شوية وعلى وشة ١٠٠ علامة استفهام وقالي حد مين؟ وعرفت ازاي ؟
قلتله الاكونت اللي وريتهولك هو اللي بعتلي الرسايل دي...
أنا خايف يا أمير.......

قام أمير بسرعة وقفل باب الأوضة وقالي انا عايزك تهدى وتحكيلي الموضوع كله من أوله ....
حكيت لأمير كل حاجة وبالتفصيل وبعد ما خلصت طلعت التليفون عشان اوريله الرسايل، بس اتصدمت لما لقيت الشات ممسوح ، فضلت أقلب فى الماسنجر فوق وتحت مش لاقي الشات!!!!!
دخلت عملت سيرش عليه ملقيتوش اختفا خالص.
بصيت لأمير لقيته باصصلى باستغراب وقالي الشات راح فين؟؟
فضلت أدور بس ملقتش حاجة، قلت لأمير يعني ايه ؟!!!
فضل باصصلى شوية وكان مركز فى عنيا وقالي هو في احتمال ان كلامك ده صح و إن في حد مراقب نغم بس ده مش تأكيد انها خاينة ، انت حتى ماتعرفش هى بتخون جوزها مع مين.....

ده غير ان فى حاجات قال انها هتحصل ومحصلتش ، وغالبا الرسالة الأخيرة دي عشان يلعب بأعصابك ، والسؤال هنا هو مين؟وبيعمل كده ليه ؟؟

قام امير جاب علبة السجاير وادانى سيجارة وولع هو كمان سيجارة ورجع بصلى تاني بس المرة دي بتركيز أشد وقالى الاحتمال التانى ان مفيش رسايل اتبعتتلك وكل ده ممكن يكون أوهام أو تهيؤات.......

اتعصبت وقلتله انت ازاي تقول كده؟
اذا كنت أنت الوحيد اللي شاف الرسايل امبارح.....
قالى أنا فعلا شفت الرسايل بس هو فين الشات؟
فين الاكونت اصلا اللى بيكلمك منه؟
حتى لو قافله المفروض الشات يبقى عندك مينفعش يتمسح إلا لو انت اللي مسحته بنفسك ، أو الفيس بقى هو اللى مسحه.....

فضلت باصص لأمير وساكت وهو كمان باصصلى وساكت كام ثانية......
تقريبا كان بيفكر في نفس الحاجة اللي بفكر فيها.......

دير وشه وقالى سواء كان الاحتمال الأول او الاحتمال التانى هو اللي صح أو أي احتمال تانى فكده كده الرسالة الأخيرة دى رسالة هبلة ومالهاش معنى ، الأعمار بيد الله محدش عارف مين اللي هيموت ، وهيموت امتى......
كبر دماغك يا يحيي.
انا هقوم أعمل كوبيتين شاي وارجعلك....

كلام أمير كان عامل زى المسكن اللي بياخده التعبان عشان ما يحسش بألمه ، بس المسكن بيريح شوية مابيعالجش.....

رجع أمير وقعد يتكلم معايا وكان بيحاول يغير الموضوع بأي طريقة ، قطع كلامنا أم أمير بتقولي ما تمشيش انا بحضر الأكل عشان تتعشى معانا ، انت امبارح مرضيتش تتغدى....

قلتلها معلش والله انا لسه متغدى من شوية عشان كنت عازم صحابى اللي معايا في الشغل ومش هقدر أكل، قالتي يعنى كل مره كده؟
قلتلها انا مفيش أسبوع بيعدي الا وبتغدى معاكم فيه ، انتى عارفة ان انتوا أهلي، بس أنا تعبان شوية وهروح....
أمير قالها سيبيه براحته.....
خلصت قعدتى معاه وطلعت على البيت لقيت أمي واختي نايمين ورامي أخويا مش موجود ، اتصلت بيه ، قالي انه بيذاكر مع واحد صاحبه وشوية وجاي......

دخلت اوضتي وفتحت التليفون تاني عشان أدور على الشات ، رغم ان كلام أمير كان مقنع بس انا مااقتنعتش وكنت عارف أنها مش أوهام وإن في شخص بيكلمني وكل حاجة جوايا بتقولي إن كلامي هيطلع صح ، يمكن الشعور ده اتكون جوايا بسبب الثقة اللى بيتكلم بيها او بسبب التوقيت اللى بيكلمنى فيه كل مره ، بس هو راح فين؟
ومين اللي هيموت؟؟؟

فضلت قاعد بفكر لحد ما النهار طلع لبست هدومى ورحت على الشغل مكنتش شايف قدامي ، انا مش متعود انى أطبق..........

وصلت المكتب لقيت خالد وأحمد بس اللي في المكتب ، سألت خالد على رنا ونغم ، قالى رنا وصلت وبتودى قيود المصروفات لأستاذ سامح ، ونغم مش هتيجي النهاردة عشان تعبانة شوية ، سالته عندها ايه؟؟
قالي قامت مكسلة وقالتلي انها مش هتقدر تيجي النهاردة عشان عايزة تريح .....
قلتله يعنى هى في البيت دلوقتى؟؟ قالي آه.

قعدت ولعت سيجارة وفتحت التليفون مستني يبعتلى رسالة ويقولى ان نغم بتخون جوزها دلوقتي فى بيتها او يقولى خرجت راحت لعشيقها عشان أروح واتأكد بنفسى.......

فى الحقيقة انا ماكنش فارق معايا دلوقتى ان نغم بتخون جوزها ولا لأ، انا كنت عايز اتأكد عشان لو فعلا بتخونه يبقى كلامه صح وفي حد قريب مني هيموت ، ولا طلع بيكذب يبقى أريح دماغي من التفكير ده......
فضلت قاعد مستنى رسالة بس محدش بعتلى حاجة، وانا مش هفضل قاعد كده ، انا لازم اتأكد بنفسي....

قلت لخالد انا هنزل ساعة واجى عشان افتكرت مشوار مهم مع أمير صاحبى ولازم أروحه قالى طب وأستاذ سامح؟
قلتله قوله انى لسه مجتش اصلا...
نزلت بسرعة طلعت على بيت خالد و رنيت الجرس ، نغم فتحتلى وكانت مستغربة لما شفتني....
سألتني خير يا يحيى خالد حصله حاجة؟؟؟
قلتلها لأ خالد ما يعرفش انى جاي أصلا......
استغربت أكتر وقالتلي وانت جاي ليه؟؟
دخلت وقفلت الباب وقلتلها وانتي قلقانة ليه كده؟
هو في حد معاكى جوا؟؟
اتوترت وقالتلى حد مين؟!
زقتها بيدي وقلتلها هنعرف دلوقتى...
دخلت اوضة النوم وهي بتجري ورايا وبتقولي انت اتجننت؟؟
ايه اللي انت بتعمله ده؟!!
دورت في اوضة النوم ، وفي المطبخ والحمام وفى كل الشقة وهي ماشية ورايا بتزعقلي .....
وقفت قدامها وقلتلها هو لسه ما جاش ؟؟
ولا انتى اللى هتروحيله النهاردة كمان؟؟
كانت مخضوضة،
مكنتش عارف هي مخضوضة من كلامي ولا من افعالى؟
قالتلي بعصبية انت اكيد اتجننت ، انت جبت الكلام ده منين؟؟؟

قعدت وولعت سيجارة وقلتلها انتى امبارح مكنتش عند صاحبتك ، انت كنتى عند عشيقك ، واتصلتى بخالد عشان تطمنى ان هو معانا ، وأنا عارف مين هو عشيقك.....

لقيتها قعدت قدامي وفضلت مبرقالي وساكتة...
قلتلها نغم أنا مش فارق معايا اذا كنتى خاينة ولا لأ ، دي حياتك وانتى حرة فيها ، بس انا عايز اتأكد لأن اللي قالى انك خاينة ،قالي كمان ان فى حد قريب مني هيموت......
سألتني بصوت ضعيف مين ده؟؟
قلتلها معرفش أنا جاتلي رسالة من على الفيس مش شخص مجهول وقالي كده....
قالتلي يعني انت كل اللي عملته ده بسبب رسايل جاتلك على الفيس ومش عارف مين اللي بعتهالك؟؟؟
قامت وقفت وقالتلى بصوت عالى لو سمحت يحيى اتفضل دلوقتى عشان أنا تعبانة وعايزة ارتاح ، وعشان العيش والملح اللي ما بيننا انا مش هقول لخالد حاجه من اللي حصلت لأنه ولو عرف انك جيت تتهجم على مراته وهي لوحدها في البيت وتتهمها بتهم مش موجودة الا في عقلك انت وبس ، أكيد رد فعله هيزعلنا كلنا...

طريقتها والثقة اللي هى فيها خلوني مصدقها ، بس أنا كنت شايف الكدب فى عنيها......

سبتها ومشيت بس قبل ما أقفل باب الشقة لفيت وسألتها
" نغم هى صاحبتك اللى كنتى عندها امبارح ساكنة فين؟"
فضلت بصالى وساكتة ماردتش عليا وملامح وشها كانت ثابتة مااتغيرتش ...

سبتها ونزلت عشان اطلع على الشغل....

أول مره أحس إني غبي وفاقد القدرة على الحكم ومش قادر أحدد اذا كانت بتكذب ولا لأ ، يمكن عشان تفكيرى مشغول بالرسالة الاخيرة بفكر مين هو اللى هيموت....

وصلت الشغل وقبل ماادخل المكتب لقيت استاذ سامح واقف ادام الباب وبيقولي انت الساعه كام معاك ؟؟
قلتله معلش اتأخرت شوية، لسه بيعلى صوته وبيقولي أعمل بيها ايه معلش دي؟؟
قلتله عايز تخصم اخصم بس ياريت مااسمعش صوتك، ودي كانت أول مره أتكلم معاه بالطريقة دي ، على طول بسمع كلامه واسكت وبعدي ، بس المرة دي مش عارف ايه اللي حصل!
يمكن عشان مطبق من إمبارح ولا بسبب دماغى اللي مشغولة بتفكر في اجابة لاسئلة كتير بتدور جواها أيا كان السبب انا معرفتش اسكت زي كل مرة.......

استاذ سامح فضل مبرقلى وساكت ، سيبته ومشيت عشان ادخل المكتب ، لقيته ندانى بصوت عالى وقالي ايه اللي انت بتقوله ده؟؟؟
قلتله زي ما سمعت ولا طولت معايا في الكلام انا هضربك.....
اتصدم من طريقتي ، وانا كمان كنت مستغرب طريقتى.....

فضل باصصلى وكان شايف فى عنيا انى بتكلم بجد، قالى بكل هدوء اللى حصل ده هيترفع بيه مذكرة للمدير المالي واعرف ان انت هتترفض، قلتله وعلى ايه ، انا همشي لوحدي احسن......

سبته وطلعت على البيت وطول الطريق تليفوني مابطلش رن من رنا وخالد ، اكيد عرفوا انى سبت الشغل ، وانا مكنتش عايز أرد على حد فيهم دلوقتى خصوصا خالد ، وبرضو مكنتش عايز اقفل التليفون عشان مستني رسالة جديدة في اي وقت.....

وصلت البيت وأول ما دخلت لقيت أمى بتسألني وباين على وشها الزعل انت سبت الشغل ليه؟؟
وايه اللي حصل يا ابني؟؟
قلتلها مين اللي قالك ؟؟
قالتلي رنا اتصلت بيا وقالتلي انك مشيت ومش بترد على حد هو حصل ايه؟؟
قلتلها زعقت مع سامح المدير بتاعنا..... لسه بتسألني طب ليه؟ قلتها معلش انا مانمتش من إمبارح وعايز انام ولما أقوم نتكلم ، هو رامى ورحمة فين؟
قالتلى رامى فى المدرسة ورحمة فى الكلية ، اعملك فطار طيب ؟
قلتلها لأ أنا أكلت برا.....
سبتها ودخلت أنام وقبل ماعينى تروح فى النوم سمعت صوت رسالة ، مسكت التليفون لقيت الاكونت رجع وباعتلى رسالة جديدة مكتوب فيها
" اخوك مش في المدرسة ، رامى عند سيد صاحبه بيشرب مخدرات ولو عايز تتأكد روح العنوان ده وبعدها لقيت الاكونت اختفى تماما!!!!!
قمت بسرعة غيرت هدومي ونزلت وكنت عمال أردد العنوان عشان ما انسهوش ، وصلت وسألت على البيت ، كان بيت قديم في البيطاش جوا......
طلعت خبطت لقيت سيد فاتحلى واتفاجأ لما شافني....
سألته على اخويا قالي رامى في المدرسة....
دخلت الشقة لقيته قاعد لوحده سألته فين اهلك؟؟
قالي في البيت ، الشقة الفاضية دى بتاعت خالي وانا بذاكر فيها ، وبعدين انت عرفت العنوان هنا ازاي؟
قلتله بتذاكر فيها ولا بتشرب فيها؟؟
اتصدم من طريقتى وقالي ايه الكلام ده ؟؟؟
مين اللى وصلك كده؟

كان بيتكلم طبيعي جدا ومكانش باين عليه التوتر
قربت منه وسألته بهدوء رامي بيشرب معاك؟؟
قالي ولا رامى بيشرب ولا انا بشرب....

فضلت ساكت شوية وقلتله هنشوف هنشوف....

سبته ونزلت ورحت المدرسة عشان اشوف رامي هناك ولا لأ ، بس كان اليوم الدراسي خلص ، رنيت عليه قالي أنا خلصت مدرسة وروحت....
طلعت سألت في الإدارة على حضوره واتأكدت انه كان حاضر في المدرسة النهاردة

أنا بدات اتخنق ......................

هو مين اللي بيبعتلى الرسايل دى ، وليه ؟
وازاي بيختفى؟؟
وازاى عارف كل حاجه عنى وعن كل اللي حواليا؟؟
وليه بيحاول يشككنى فيهم؟؟
ايه هدفه من كل ده؟؟؟

طلعت على البيت لقيت رامي في أوضته بس معرفتش اتكلم معاه لان خالد ورنا كانوا مستنيين فى الصالة طلعت قعدت معهم وفضلوا يتكلموا كتير وأنا كنت باصص لخالد وساكت كان هاين عليا اقوله ان مراتك بتخونك.....

كنت عايز اتأكد بأي طريقة بس مسكت نفسي وسكت ، قلتلهم أنا هريح ٣ ايام عشان أعصابي تهدأ وهبقى أحاول أرجع الشغل ، قلتلهم كده عشان أقطم الكلام.....

خلصت معاهم ودخلت لرامى قعدت معاه وولعت سيجارة وقلتله انا هسألك سؤال واحد وترد عليا بكل صراحة ومتخافش.....
قالى اسأل، قربت منه وقلتله انت بتشرب مخدرات مع سيد في شقة خاله اللي في البيطاش؟؟؟
برق وفضل باصصلى وهو مصدوم وقالي انت مين اللي قالك كده؟؟
قلتله حصل ولا لأ؟؟
قالي لأ طبعا انت عارف يايحيي انا ما بشربش سجاير حتى....
قلتله وانت عارف يا رامي ان انت مش اخويا بس ، انت ابني....
انا اللي ربيتك بعده ماابوك مات الله يرحمه ، و لو بتعمل حاجه غلط عرفني، وكل حاجة ليها حل......

سكت شوية وحسيته بيفكر بس رد عليا بكل ثبات لأ يا يحيى ، واللي قالك كده كداب....

حضنته وقلتله يا ريت يا رامى يا ريت يكون كداب......

سبته وطلعت في الصالة قعدت مع امي واختي شوية وبعدها دخلت انام .....
نمت كتير و أول ما قمت من النوم مسكت التليفون عشان اشوف في رسايل ولا لأ، بس الاكونت كان لسه مختفي وفضل مختفى.....
مر عليا ال٣ ايام وانا قاعد في البيت....
أوقات براقب أهلي وكأنى بودعهم ومش عارف مين فيهم اللي هيضيع منى..
وأوقات تانية بحاول اقنع نفسي ان الرسايل دي بتيجي من شخص مجنون ، وكلها كلام كدب.....

مش عارف ال٣ ايام عدوا بسرعة وملحقتش أشبع من حد فيهم ولا عدوا ببطئ بسبب ساعات التفكير الطويلة، المهم ان هما عدوا ومحدش حصله حاجة، وكل يوم كان بيعدي بيأكدلى ان كلامه كذب ، بس برضو ازاي كدب وفى حاجات قالهالى صح؟؟؟

دخلت عملت كوباية شاي وولعت سيجارة وقعدت أحسبها بالورقة والقلم ، انا كنت بتعامل مع الرسايل في الأول انها احتمال مستحيل يحصل وده رقمه صفر، بس لما قالي على نغم انها مش هتيجي العزومة وانها هتتصل بخالد وطلع كلامه صح بقيت بتعامل مع الرسايل انها احتمال مؤكد وده رقمه ١
ولما قالي ان نغم هتمشي بدري وان رامي بيشرب مخدرات وان حد قريب مني هيموت ، وكل ده ماحصلش يبقى الاحتمال الصح دلوقتى هو الاحتمال الممكن ( ما بين الواحد والصفر)
وقعدت احسب عدد الرسايل الصح والغلط عشان أقدر أحدد نسبة الصدق والكذب.....
نسبة الصدق طلعت ٦/٢ يعنى حوالى ٣٠% نسبة الكذب ٦/٤ يعنى حوالى ٧٠% وبكده احتمالية الكذب اكتر بكتير من احتمالية الصدق........

قطع تفكيري صوت الرسالة اللي جاتلي ، فتحت التليفون لقيتها من الاكونت المجهول مكتوب فيها

" بس احتمال ان أنا شايفك دلوقتى ده احتمال مؤكد ما ينفعش يأخذ كسر عشرى او نسبة مئوية ، ده رقمه ١ يايحيى "

قبل افكر فى الرسالة او أرد عليها سمعت امي واختي بيصرخوا.......
يتبع....

طريق المجد ( كاملة ) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن