Chapter 29: kowin 4

31 3 1
                                    

Kakashi POV,

"Rupa-rupanya, yang meracun Ryuu tu orang suruhan danzo." Kata aku.

"Tapi kenapa? Macam mana dia boleh dapat bisa ular tu? Kau pun tau kan makmal aku tu sistem keselamatan up to date." Kabuto juga kepelikan.

"Entah lah weyh. Yang sai bagitau dalam surat ni orang tu serah diri bila dah tau danzo dah mati. Sai kata orang tu serah diri sebab tanda sumpahan danzo dekat lidah dia dah hilang. So dia boleh bagitau serba sikit apa yang terjadi." terang aku. Aku sendiri pelik dengan danzo. Apa lagi dia tak puas hati dengan Ryuu pun aku tak tau.

"So kita nak kena pergi penjara shinobi tu ke?" tanya Kabuto. Nampak lah sinaran hidayah yang dia dapat tu. Bukan main baik lagi dia sekarang.

"Nampaknya macam tu lah. Sebab kita kena soal siasat dia. Aku nak tau kenapa danzo bedebah tu nak sangat si Ryuu tu mati." Aku bangun dan melangkah ke arah pintu bilik bedah.

Dari tingkap bilik bedah aku melihat Ryuu yang masih lagi dirawat oleh Sakura. Tsunade-sama pula sedang menyucuk ubat penawar masuk kedalam badan Ryuu. Sayu aku tengok Ryuu yang badan dia berselirat dengan wayar apa semua.

"Jangan risau. Kita akan cari sebab dan pelaku yang buat Ryuu macam tu. Kau kena kuat. Aku tau si Ryuu tu kuat. Mana taknya, kalau ninja lain kena racun ular tu dah lama mampus. Tapi ryuu masih dapat bertahan." Kabuto seakan memujuk aku. Belakang aku di usap dan lengan aku dibelai lembut.

Aku yang tadinya sedih terus geli gelaman. Aku memandang Kabuto dengan pandangan menjijikkan. Terasa Gay pulak aku dengan si Kabuto tu.

"oi oi oi jangan lebih lebih ah nak usap pun. geli siot" aku membuat riak muka yang mengelikan ke arah Kabuto.

"Oi kira bagus ah aku cuba pujuk kau. eyyyyy tak bersyukur betul. Lantak kau lah sana. Gi lah kau sedih sana. Lepas tu kau depress lepas tu kau jadi otak mereng. Haaaaa... lepas tu senang lah keje aku nak ngorat si Ryuu tu. Biar padan dengan muka kau." Kabuto menunjukkan muka kepuasan. Terus dia melangkah pergi. MERAJUK.

Aku tak senang duduk. Mana boleh dia amik Ryuu amik dari aku.

"Aduuu dia merajuk pulak sobat. Ha ye lah aku tak sedih dah. Tak yah ah amik Ryuu dari aku. Dia aku punya je. Eyy dia ni. Jangan ah merajuk. kan tadi kau nak ikut aku jumpa orang suruhan danzo en... jom jom aku bawak kau." aku terus mengejar si Kabuto untuk memujuk.

payah kalau budak tu merajuk. kang dibiar lama lama hilang pulak hidayah yang dia dapat nanti.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

PENJARA TAHANAN,

"Kenapa kau kena buat macam tu dekat dia?" soal aku dengan nada yang tegas.

"Aku hanya menurut perintah Tuan Danzo. Kalau aku tak ikut aku akan kena seksa. Sebab masa Danzo hidup kat lidah aku ada tanda sumpahan." terang manusia yang jadi dalang meracun si ryuu.

"Tapi macam mana kau boleh dapat racun tu?" tanya pula kabuto.

"Aku tak tau. Danzo suruh aku amik dari seseorang. Dia pakai jubah kumpulan akatsuki." manusia tu menerangkan apa yang terjadi.

"AKATSUKI?!"

"Ye. Tak silap aku Zetsu kot nama dia. Dia ada dengan kumpulan akatsuki yang pakai topeng tu." terang lagi manusi tu.

Aku dengan Kabuto saling berpandangan. Akatsuki masuk campur hal ni eh. Maksudnya Akatsuki dah tahu tentang Ryuu.

"lepastu apa yang buat?" tanya aku.

"aku jalankan misi lah. tapi aku sempat dengar yang danzo kata ryuu tu ancaman untuk mereka menjalan misi. Ada sebut pasal jinchurikii dengan rahsia masa depan."

"apa yang diaorang nak buat lagi dengan jinchiruki ni eh." Geram pula si Kabuto.

(tapi bukan dia dulu kejar kyuubi ke?-author)

"alah macam kau tak tau. diaorang nak kuasa dari kyuubi ah." terang aku. Aku pulak risau dengan si Naruto. Mesti dia jadi sasaran Akatsuki.

"ishhhh dasar tamak betul diaorang ni!" marah Kabuto.

"bukan kau dulu sama ke macam diaorang dulu?" sempat aku memerli Kabuto.

"Dah dah ah... benda dah berubah en... kau nak ke aku jadi macam dulu? kang aku jadi jahat kang susah pulak si Author nak tulis skrip aku." Kabuto memandang author.

"apa?" author yang dari tadi menaip skrip tergendala tiba tiba nama kena mention.

"kasi support lah... adu dah lah semua tak support aku. majuk ah cenggini. " Kabuto duduk mencangkung dekat penjuru bilik soal siasat tu. Comel!

"haih ye lah ye lah. kau akan jadi watak baik." Author kalah dengan kecomelan Kabuto. Kabuto melompat kegembiraan.

manusia yang jadi dalang racun si ryuu kepelikan.

"dah dah. lepastu apa jadi" aku kembali menanyakan soalan dekat si manusia tu.

"aku pergi lah racun Ryuu. Plus dia tengah tidur." terang lagi si manusia tu.

"tidur?" aku tanya untuk kepastian.

"ye masa aku datang nak racun dia tengah tidur. Aku pun suntiklah racun tu. lepas tu aku bla." kata si manusia tu.

"kau tak cederakan Ryuu?" kabuto bertanya bagi pihak aku.

"cedera? memang tak lah. sejahat jahat aku, aku tak pernah pukul atau cederakan perempuan. cuma masa aku datang dia memang dah cedera." manusia tu pelik sebab yang dia tahu dia cucuk racun je.

"kau pakai topeng kulit ke?" tanya kabuto. Aku hanya diam memikirkan jalan cerita manusia ni.

"Tak. aku just datang sebagai pelawat. menyamar sebagai pelawat dengan ada kad akses danzo aku boleh masuk sampai penjara bawah tanah." terang lagi manusia tu.

"kau bukan menyamar sebagai anbu?" aku pula bertanya.

"bukan. sejak bila ketikanya?" manusia itu kepelikan. begitu juga dengan aku dan Kabuto.

"Habis tu siapa?" serentak aku dengan Kabuto bertanya.

"siapa apa?" tanya manusia tu.

"siapa yang buat ryuu macam tu." balas kabuto.

"kenapa dengan perempuan tu?" tanya lagi manusia tu.

"dia diracun dan cedera. kehilangan banyak darah dan ada kesan torehan dekat tangan dia. Kalau racun tu aku dah tau kau. plus kau kata kau just racun je kan. yang cederakan ryuu tu siapa?" sambung lagi Kabuto.

"awak ada jumpa picagari saya?" tanya manusia tu.

"jumpa. kenapa?" aku pelik dengan soalan manusia tu.

"Saya rasa saya tahu siapa." kata manusia tu.

"ha? Apa maksud kau?" aku tertarik dengan apa yang manusia tu katakan.

"waktu aku dah habis racun perempuan tu. aku terlanggar dengan seseorang. Picagari aku hilang masa perlanggaran tu." terang manusia tu. dari riak muka manusia tu aku tau dia serious dengan apa yang dia katakan. Nampak juga muka jujur dia.

"Siapa orang tu?" tanya aku.

"orangnya...." tak sempat manusia itu nak bercakap. ada satu suara dibelakang aku dan Kabuto berkata.

"Aku....."

BERSAMBUNG.......

CINTA KU TERTINGGAL DI KONOHAWhere stories live. Discover now