18|Kahdeksastoista

101 11 0
                                    

"Mennäänkö jouluostoksille tänään?", Rose kysyi meidän kävellessä käytävällä ruokalaa kohti. Joulukuun ensimmäinen päivä oli koittanut. Joulujuhla pidettäisiin kahden viikon päästä ja sen jälkeen seuraavalla viikolla alkaisi joululoma.

Mun tosiaan pitäisi kysyä äidiltä käykö sille, että menisin joulu-aaton jälkeen Yutan ja sen tädin kanssa jollekin mökille. Yutan täti tulisi niille joulu-aatoksi, joten mä ehkä tapaisin sen ennen reissua.

"Mennään", Yuta vastasi lepuuttaen kättään Rosen olkapäällä, se kuitenkin laski sen pois, kun pääsimme linjastolle ottamaan ruokaa.

"Ulpu, käykö sulle?", Rose kysyi vetäen laarista kahta leipää lautaselleen.

"Joo", vastasin ottaen vain vesilasin itselleni. Yuta mun edellä lappasi ruokaa lautaselleen. Me mentiin istumaan ruokalan perälle, meidän vakiopöytään ja juteltiin ja juoruiltiin muista koulun oppilaista, vaikka ei meillä niistä mitään pahaa sanottavaa ollut, kunhan vaan valitettiin joidenkin ärsyttävyydestä.

Koulun jälkeen me mentiin meille, koska kellään ei ollut intoa mennä harjoittelemaan meidän kesken jäänyttä koreografiaa saliin täynnä joulukoristeita ja romua.

Yuta ja Rose moikkasi äitini samalla kun menimme olohuoneen ohi huoneeseeni. Mulla oli vähän sotkua siellä täällä, mutta mä potkin pahimmat sängyn alle.

"Söpö huone", Rose sanoi napaten pehmolelun mun sängyltä. Se halasi sitä hymyillen ja katsoi ympärilleen. "Onks tää sun perhe?", se kysyi katsoen lipaston päällä olevaa kuvaa. Mä nyökyttelin päätäni ja huomasin, että Yutakin meni katsomaan sitä.

"Oot söpö", se sanoi katsoessaan kuvaa Rosen kanssa.

"Onks tää sun veli?", Rose kysyi hämillään ja osoitti veljeäni kuvan keskellä.

"Joo", vastasin raapien niskaani ja tungin yöpöydällä olevia roskia laatikkoon.

"Se on kuuma", Rose sanoi ja kuulin kuinka Yuta läimäytti sitä kämmenellä päähän.

"Et sä voi sanoa noin. Se on Ulpun veli", Yuta nauroi ja mä hymähdin niille kahdelle. Ei mua haitannut, että Rose kutsui mun veljeä kuumaksi, se vaan kuulosti tosi oudolta, koska Kai oli oikeasti törppö.

"No joo, mutta kato nyt", Rose puolusteli itseään ja osoitti veljeäni kuvassa. "Et voi sanoo, ettei se olis hyvän näköinen."

"Voin", Yuta sanoi huokaisten ja istui lopulta mun sängylle.

"Kuinka vanha se on?", Rose kysyi.

"Et sä voi tollasta kysy-", Yuta aloitti, mutta mä keskeytin sen omalla puheellani.

"Vuoden vanhempi", vastasin sille istuen Yutan viereen sängylleni. Rose nyökytteli päätään ja laittoi kuvan takaisin samalle paikalle.

"Ulpu", Rose lopulta avasi suunsa ja vilkaisi Yutaa, joka piti silmiään kiinni istuessaan sängylläni. "Voinko meikata sut?", se kysyi söpö hymy huulillaan.

Mä katsoin kiusallisena ympärilleni ja vilkaisin Yutaa joka oli avannut silmänsä.

"Ei Ulpu tarvi meikkiä", Yuta sanoi Roselle.

"Ei tarvitsekaan, mä haluan vaan kokeilla meikata jotain toista, kun sä et ikinä anna", Rose sanoi ja Yuta pyöräytti silmiään sille.

"Kyllä sä voit meikata mut", sanoin sille lopulta. Mä luotin Rosen meikkaustaitoon, ne varmaan oli jopa paremmat kuin minun.

"Noniin!", se huusi nousten ylös lattialta, jolla se oli istunut hetken aikaa. "Rose 1, Yuta 0."

Mä hymyilin sille ja nappasin mun meikkipussin ojentaen sitä Roselle. Rose otti sen vastaan ja katsoi kiinnostuneena sen sisältöä.

"Teit ison virheen, kun annoit meikkis sille", Yuta virnuili ja katsoin sitä kysyvästi. Se vain kohautti olkiaan ja asettui makaamaan mun sängylle. Katsoin sen kasvoja ja vain se sai jo perhoset lentelemään vatsassani.

"Ulpu, tuu tänne istumaan", Rose sanoi taputtaen lattiaa ja mä menin sen eteen istumaan lattialle. Rose otti esille joitain paletteja ja siveltimiä, ennen kuin käski minua laittamaan hiukset kiinni.

Mä aluksi en olisi halunnut, koska mulla oli pyöreät kasvot ja mä en halunnut näyttää yhtään enempää pulleammalta kuin mä olin jo. Lopulta mä vain hain hiuspannan ja laitoin sillä hiukset pois kasvojeni edestä.

Mua ja Rosea nauratti, kun se välillä käski mun väännellä naamaa suuntaan jos toiseen. Tiesin, että näytin hölmöltä ilmeillessäni, mutta sillä hetkellä mua ei haitannut, koska minulla oli hauskaa Rosen kanssa.

"Kato", Rose sanoi ojentaen peiliä minulle. Katsoin kasvojani peilistä.

Mä en tunnistanut itseäni. Mä näytin ihan eriltä, paljon kauniimmalta, paljon hoikemmalta. Näytin ensimmäistä kertaa silmissäni siedettevältä, joltakulta kauniilta henkilöltä.

"Wau", sanoin hämmentyneenä ja vilkaisin Rosea. "Kiitos."

"Ei mitään", Rose hymyili ja otti varovasti hiuspantani pois. "Mitä mieltä oot? Pitäiskö mun hakea hius ja kauneudenhoito alalle?"

"Todellakin!", sanoin aika isoon ääneen ja Rose naurahti.

"Yuta hei!", Rose huudahti sängyllä makaavalle tytölle. "Tuu katsomaan", se jatkoi hypäten Yutan päälle. "Ulpu on niin nätti."

"Onhan se nätti ilman meikkiäkin", Yuta mutisi väsyneen kuuloisena ja mä istuin Rosen ja Yutan viereen sängylle yrittäen piilottaa punaiset poskeni.

"Niin on", Rose totesi ja yritti repiä Yutaa istumaan. "Nouse nyt ja katso."

"Joo joo", Yuta sanoi haukotellen ja vilkaisi sitten minua päästessään istumaan. Sen silmät vaelsivat kasvoillani ja pysähtyivät lopulta katsomaan silmiäni. Katsoin takaisin, kohotin hieman kulmiani kuin kysyen siltä olinko ruma, tai miltä lookkini näytti. "Cool", se lopulta sanoi ja pörrötti hiuksiani sotkulle.

***

Minä ja Rose käveltiin käsikynkässä kauppakeskuskessa. Yuta seurasi meitä perässä vähän väsyneenä. Mua huoletti, koska se oli koko ajan väsyneen oloinen. Mä olisin halunnut kysyä siltä asiasta, mutten viitsinyt, en ainakaan nyt kun Rose oli meidän kanssa.

Me oltiin käyty parissa pilipali kaupassa ja sitten parissa kalliissa kaupassa. Rose oli ostanut jo paljon, mutta mulla oli tarttunut vain muutama juttu mukaan. Oikeastaan lahjoja vain äidille ja Viljalle. En mä tiennyt mitä Kai olisi halunnut.

Pitäisikö minun hommata Roselle ja Yutalle lahjat? Minkälaisen lahjan kumpikin haluaisi?

"Hei kato!", Rose osoitti innoissaan jouluvaloja vähän matkan päässä ostoskeskuksen keskellä. "Otetaan kuva tuolla, haluun laittaa sen Instaan."

Rose vei meidät keskelle kauppakeskusta ja otimme pari kuvaa sen puhelimella, sillä emme kehdanneet jäädä siihen kauemmaksi aikaa muiden mulkattavaksi.

He kai eivät arvostaneet muiden iloa? Oliko heistä outoa ottaa kuvia? Vai olinko se minä? Katsoivatko he minua? Ja sitä kuinka kaksi hyvännäköistä ja laihaa tyttöä olisi tälläisen ystävä..

Aloin näprätä kynsiäni ja minun teki hirveästi mieli alkaa purra niitä. Ahdistus levisi kehossani, vaikka yritin olla välittmättä. Musta tuntui, kun kaikki olisi katsonut minua sillä hetkellä ja ajatellut kuinka ruma olen, kuinka naurettava ja lihava olen. Miksi aivoni tekivät näin?

Yuta piti kädestäni kiinni. Se sai näpräyksen loppumaan, kun piti sormistani varovasti kiinni. Rose tuijotti puhelintaan ja minä likaista lattialaattaa. Yuta alkoi silittää kämmenselkääni, se oli rauhoittavaa, Yutan läsnäolo rauhoitti.

"Vittu tän paskasovelluksen kanssa", Rose mutisi ja tunsin, kun Yuta päästi hiljalleen irti kädestäni. "Ihan sama, julkaisen ton kuvan sitten kotona."

Mä vilkaisin sivusilmällä Yutaa, joka oli ottanut askeleen kauemmaksi minusta. Jostain typerästä, hyvin typerästä syystä, mä tunsin epämukavan ja kipeän pistoksen lähellä sydäntä.

The so called "Secret" [GxG]Where stories live. Discover now