Siapa sangka orang semuda nenek Soyah sudah punya cicit. Orangnya masih nampak terlalu muda, dan di kalangan sukunya dia di anggap paling cantik. Begitu juga dengan semua keturunannya, anak, cucu dan cicitnya, yang kebetulannya semua perempuan. Memang nampak berbeza dari mereka mereka yang lain. Mengikut ceritanya, nenek Soyah dulu pernah mengadakan hubungan dengan orang luar ketika zaman mudanya hingga mengandung. Namun sebenarnya tidak hairan jika dikalangan suku mereka, anak anak perempuan mereka yang berusia tiga, empat belas tahun pun sudah berkahwin dan sudah punya anak. Tetapi yang hairannya masalah yang berlaku pada nenek Soyah ini boleh berjangkit pula kepada anaknya, Sonah. Juga mengandung tanpa suami. Kemudian kepada cucu nya pula, Somah. Maka lahirlah Sorah sebagai cicit kepada Soyah.
Namun yang hairannya, bila Tok Batin Buyau sebagai Tok ketua di perkampungan itu datang untuk membantu dengan mencarikan suami untuk mereka, mereka semua telah menolak. Dari nenek hinggalah sampai ke cucu. Mereka tinggal pun mengasing dari penduduk penduduk yang lain. Perkara itulah yang telah menimbulkan minat kepada Piyan untuk mendekati keluarga tersebut. Terlalu ingin dia tahu terutama mengenai perkara perkara yang telah melibatkan kehidupan seks mereka. Walau pun kehadirannya tidak di alu alukan oleh keluarga mereka. Namun Piyan sebagai seorang bekas remaja yang nakal dan degil tidak mudah untuknya berputus asa. Dia tetap mencuba dan terus mencuba. Hingga dia sanggup tidak mengikut kawan kawannya untuk balik ke bandar. Piyan sanggup tinggal bersendirian di perkampungan tersebut, serta telah menjalani kehidupan sebagai mana seperti penduduk tempatan.
Piyan telah membina pondok sendiri untuk tempat dia tinggal, yang berhampiran dengan pondok di mana nenek Soyah dan keluarganya tinggal. Dia pun belajar makan ubi bakar, serta ikan sungai panggang sebagai menu hariannya. Piyan juga telah memujuk nenek Soyah supaya mengajarnya bagaimana cara membuat bubu untuk menangkap ikan. Memandang kan Piyan memang bersungguh sungguh dan tidak tahu untuk berputus asa, akhirnya nenek Soyah pun luluh juga hatinya. Lalu dia pun sanggup untuk mengajar Piyan. Bukan hanya sekadar membuat bubu sahaja, tetapi juga dengan berbagai bagai ilmu rimba yang lain. Dari itu sedikit demi sedikit Piyan telah semakin rapat dengan keluarga mereka juga.
Banyak perkara yang mereka lakukan bersama. Nenek Soyah masuk ke hutan, Piyan pun ikut ke hutan. Nenek Soya turun ke sungai, Piyan juga ikut ke sungai. Pendek kata apa sahaja yang nenek Soyah lakukan, Piyan juga pun akan turut serta. Sehingga kelihatan seolah olah Piyan itu seperti sebahagian dari ahli keluarga nenek Soyah. Di mana ada nenek Soyah, di situ juga ada nya Piyan. Memang hampir seratus peratus, baik dirinya atau pun kehidupannya serupa sebagai mana dengan penduduk tempatan. Piyan pun tidak menjaga penampilan dirinya lagi. Dia juga sudah tidak pandai untuk bergaya sama seperti mana ketika tinggal di bandar dahulu. Di hutan itu tidak ada sesiapa pun yang hendak di laramnya. Mereka semua tidak memandang itu, kerana ianya seperti tidak ada apa apa makna buat mereka.
Kerana sudah rapat, hubungan antara Piyan bukan hanya dengan nenek Soyah sahaja, tetapi juga meliputi dengan ahli keluarganya sekali yang turut semakin mesra. Jika dulu mereka akan menjauh jika Piyan datang. Kemudian mereka boleh duduk dan berkumpul bersama, tetapi masing masing hanya mendiam kan diri sahaja. Selepas itu telah mula boleh di ajak bercakap cakap, namun hanya sepatah sepatah sahaja. Sepatah di tanya, sepatah lah di jawabnya. Tetapi lama kelamaan mereka beransur ansur sudah boleh pula hendak berbual bual, dan dari sehari ke sehari sudah boleh pula hendak bergurau senda dan bergelak ketawa. Namun segalanya di atas usaha keras dan sungguh sungguh Piyan, budak yang memang degil dan nakal dari bandar itu. Kerana dengan sifat degilnya yang tidak tahu untuk berputus asa, serta sikap nakal nya yang memang berfikiran licik yang telah mendukung kejayaannya itu.
Satu lagi yang menyebabkan nenek Soyah suka dengan Piyan, kerana sifatnya yang memang rajin. Rajin bertanya, rajin mencuba dan rajin berusaha. Dari tidak mahu melayan, tetapi kerana sering di tanya, akhirnya nenek Soyah melayannya juga. Walaupun pada mulanya dengan hanya sambil lewa dan acuh tak acuh sahaja dia menjawabnya. Namun kerana sifatnya yang rajin dan tidak berputus asa untuk sentiasa bertanya itulah, antara penyebab yang telah meluluhkan juga hati nenek Soyah. Hingga selepas itu ada kalanya tanpa di minta atau petlu di tanya pun dia telah memberitahu. Biasanya untuk mengajar atau memaklumkan kepada Piyan mengenai perkara perkara yang baru. Ini termasuk lah sama dengan anak, cucu dan cicitnya juga.
YOU ARE READING
empat turunan
Short StoryMengesahkan seorang pemuda bandar yang rela meninggalkan kehidupan mewahnya, semata mata kerana pengaruh seks perempuan perempuan rimba.