Part 2

2 2 0
                                    

فقال لها معتز.

( بس احنا هنروح هناك نعمل ايه حياة ولادى و مستقبلهم هنا احنا مش ننتمى لمملكة الشمس).

فقالت سميرة بجديه.

( أنا عرفت وقلت ده كله بس مايو مصر يخدنا كلنا هناك وكمان عشان نبقى مع بعض ده غير ان ذهب مش هتعرف تتاقلم مع المملكة وسكنها بسهوله يعنى هى متعوده علينا حتى لو مش عشان خاطر مايو يبقى عشان ذهب ولا انت عندك راى تانى بص يابنى أنا مش هغصبك على حاجه بس مروه ومريم هيجوا معايا هناك ومع علمك أنك جيت معايا مش جيت معايا مسيرك هتروح للمملكه اللى انت اصلا فارسها الذهبى ولا انت نسيت أنك ابن الشمس والمفروض وحده من بنات العيله هتبقى هى حاملة لقب الشمس زاى ما أنا اخدته وجت اختك اللى هى ام مايو اخدته يبقى فى وحده من بنات عائلتنا هتخده وبنتك من المرشحين ).

نظر لها معتز وتنهد وقال.

( عارف ده كله يا امى بس أنا مش عارف أعمل ايه متنسيش ان اللى هتبقى حاملة لقب وتاج الشمس هتبقى متعرضه للخطر دائما لانها هتبقى زوجة الملك أنا خايف على عيالى إذا كانت مريم او مروه فهما الاتنين هيبق صعب اوى اسلمهم للخطر بيدى ).

( انت عارف ايه انا حمله لقب الشمس والله من سلالتى بيحمل نفس الأقل مع امر اخت الملك مش زوجته ).

نظر لها بترقب فاكملت.

( لان انا يابنى المبدع الفعليه وسلالتى هى اللى المفروض تحكم بس لان انا حبيت بشرى وقررت اعيش فى الأرض معاه واتنزلت عن الحكم لاخر الاصفر منى عشان ابقى معاكم ومع ولدك كمان اتخليت عن مملكتى واهلى وشعبى وعشان كده عوضا عن ده قرر ابى واخى انهم بدونة لقب الشمس الأولى أى الشمس الأم وقالولى ان اللى هيبقى من سلالتى هيتجوز من ابن اخى وبالفعل جيبت أول مولود وكان اختك زمرد واللى بتالى كان اخى عنده ابن ولدين واللى هما ابو مايو اللى هو الكبير نجم وراشد اللى هو كان فى عمر اختك زمرد والان كان نجم هو الكبير وهو اللى الى عند المملكه والملك بعد والده قررو ان هيتجوز زمرد وبالفعل كبرت زمرد وخلصت تعلمها وطبعا كان راشد معاه فى نفس الجامعه فكان سهل على نجم يشفها على طول لان هى مكنتش بتفارق راشد ولا هو كان بيفرقها والان نجم هو اللى تولى كل حاجه خاصه باخوه الصغير وكان اغلب الوقت موجود هنا عشان يعلمه كل حاجه و لما اختك زمرد اعجب بيها وطبعا انت عارف الباقى لأنك مش كنت صغير وكل حاجه كانت قدامك يعنى اللى يشوفك وانا بحكى عن اختك ميقلش ان ما بينك و بينها سنتين بس ودلوقتى خلينا فى موضوعنا بناتك الاتنين هما وبنتك راشد كمان مؤهلين ليكونو الشمس ها هتيجى ولا أخدهم وامشى أنا ).

نظر إليها قليلا يفكر ماذا يفعل هل يذهب معهم ويترك كل شئ بناه هو وابيه ورائه ويذهب ام يدل هنا ويكابر حتى حسم امره وقال .

( ماشى يا امى على بركة الله هنسافر امتا قلتى).

نظرت له بسعاده وقالت ببسمه .

شمسىحيث تعيش القصص. اكتشف الآن