|| Know you blow my mind
Love or DieWith you, I'm a wreckBut I don't mindLike it but it hurtsDo or DieNow you're just a wasteEasier to erase ||
"BAM", bunyi pintu dihempas kuat memecah kesunyian.
'Umi tak pernah nak cuba faham kakak. yang umi tahu, nak suruh orang belajar je. Dah banyak kali kakak cakap kakak tak minat sains. Kakak tanak jadi doktor, kakak nak jadi composer' gumam seorang remaja perempuan yang sedang terisak menangis dalam bilik tidurnya.
Lia baru sahaja habis diceramah ibunya kerana gubahan lagunya yang ditemui ibunya dalam stor mereka.
" Apa benda ni kakak, umi cakap suruh belajar kan? Kenapa ada benda ni lagi, banyak kali umi cakap suruh berhenti.. Tak habis2 nak kejar benda yang takde masa depan macam ni, kakak nak jadi doktor pun kan. Membazir masa bende ni semua. "
"Tapi umi kakak minat muzik, kakak nak jadi komposer.."
" Eip kenapa tukar cita2 pulak, kakak dah masuk sekolah sains pun, dah senang dah route kakak nak jadi doktor. Tinggal belajar je."
"Umi.."
"Dahlah bende ni tak perlukan, umi nak koyak, buang. " Ibunya tangkas mula mengoyakkan satu demi satu helaian kertas manuskrip lagu yang telah dia karang.
"Jangan umi jangaaaannnn" Lia cuba merampas helaian kertas yang ada di tangan ibunya.
"Kenapa pulak-"
" KAKAK MINAT! LAGI SATU SEBENARNYA SELAMA NI UMI JE YANG NAK KAKAK JADI DOKTOR, KAKAK TANAK PUN. KAKAK MASUK SEKOLAH SAINS TU PEN SEBAB UMI CUKUPLAH. KALAU UMI TAK SUKA PUN TOLONGLAH HARGAI APA YANG KAKAK DAH BUAT. NI TAK UMI TAK PERNAH NAK FAHAM APE KAKAK RASA. KAKAK PUN ADE PERASAAN JUGAK."
|| No one knows you're lying
That you left scars in my heart again
I fall for you, but this is nothing new to you
In the same place but on a different page
You're the one I need
Repeating the same phrase ||
Jika diperhatikan dari awal hidup Lia, banyak yang telah dia lakukan untuk mendapatkan perhatian dan kaih sayang ibunya. Lia tak pernah buat masalah, kalau gaduh dengan adik beradiknya yang lain pun, she often retreats. Lia sentiasa cuba mendapat result exam terbaik untuk banggakan ibunya. Yes, she does. Ibunya bangga, cuma sementara kemudian ibunya akan menangkan abang2nya.
|| Oh wanna give you the world(Give you the world)
Wanna make you feel like the luckiest girl(Luckiest girl)
But you push me away
Then lead me astray
Nah nah nah nah ||
Kalau Lia protes, ibunya pasti akan minta dia untuk memahami. Abang sulungnya pernah ada rekod disiplin, buat masalah, tukar sekolah, tapi masih abangnya dapat teruskan minat dalam bidang yang dia mahukan sendiri. Bidang yang memerlukan stamina dan daya tahan kuat. He want to be a soldier, after all. Abangnya yang kedua, seorang yang panas baran dan hanya mahu kemahuannya dituruti. Banyak protes dan masuk ke sekolah menengah kebangsaan, aliran teknik. Parah, tukar aliran bisnes ketika pertengahan tahun tingkatan 5. Tapi masih, ibunya masih beri muka. They can choose what they want, so why I can't?
Banyak kali soalan itu terulang dalam benaknya. Adakah sebab dia hanya berminat dengan muzik?
Lia pernah menanyakan soalan yang sama pada ibunya. Tapi alasan yang diberi cuma dua, and it does triggers Lia 's anger. " Alah, kakak kan pandai, tengok sebelum ni kakak punya result elok je. sebab tu umi nak kakak jadi doktor. Mesti boleh punya. Lagi satu, muzik tu bukan boleh bawa ke mana pun."
Somehow Lia rasa lawak. Lawak sebab selama ni dia usaha cemerlang dalam exam untuk buat umi happy. Turn out, it's not enough. Buatkan Lia mempersoalkan dirinya sendiri, "Am i doing i right? Is it worth it? Masih worth it kalau pandai pun tapi makan hati camni??"
// Back to Lia's room//
Tangisannya mula mereda, Lia tahu ibunya takkan memujuk. menangis bukan lah pilihan yang baik. But, all she knows this whole 'doctor' thing does exhaust her. Potret yang diletakkan di bedside table ditenungnya lamat. Potret yang diambil ketika dia graduasi sekolah rendah.
'Waktu tu, boleh je umi peluk kakak. Memang kene berjaya dulu baru boleh peluk ke..?'
Kadang - kadang Lia terlupa yang dia masih remaja, baru menginjak usia 16 tahun beberapa bulan lepas. Umi terlalu memandang jauh ke hadapan, sampai tak pernah beri kesempatan untuk nikmati usia ni. Lia pun nak cuba semua benda. As wise man said, you never know whether you like one thing if you did'nt try. Tapi Lia takde peluang.
Dia mengeluh perlahan. Mungkin lebih baik dia belajar sesuatu, membazir masa je kalau fikir lama-lama macam ni. Nak keluar malu, sebab nanti mesti ada je penghuni rumah lain yang akan judge her emotional outburst tadi. Lia memang marah tapi tak pernah lama. She knows all to well, takde sape yang nak comfort die pun.
Perlahan, Lia memposisikan dirinya di sudut belajarnya. Buku latihan yang terbuka dicapai semula. Bait-bait perkataan dicoret cermat. Dia perasan kadang she find comfort in learning, answering questions, or maybe just making some notes. She've been trained to like it. Sometimes, dia tertanya is it because she love learning or because that's only what she've been good at... Or maybe that's her only option to get noticed by her own mum.
"Haha..ha" Lia tertawa pelan, miris.
In conclusion, Lia tahu kalau dia bantah pun takkan jalan. After all, her mom is her "Love or Die". Tanpa sedar, sepanjang hidup dia is about her mom. She can't be alive without her mom. Toxic, right? tapi itu yang patut Lia faham.
|| I don't see a life without you (no no)
Full of thoughts, all about you (yeah)
Dream of falling for you
When I wake it's dejavu
Love or Die
I don't know how to yeah ||
She will do everything, every way to get to her mom. walaupun sakit she know she need to endure it. Her mom is her muse. For now, until she find new inspiration to live she will confined her desire and will and sacrifice her heart to be what her mom want her to be.
||Tell me every, everything I need to know
Scars you left behind, it's too deep, won't even heal||
A/n: Hope one day, I can write about Lia happy phase.
|| Don't hold me, so I can shut you out ||
YOU ARE READING
Oneshot plot / Draf idea.
AcakAku memang banyak idea cerita ngan draf tapi mostly setakat sikit2 je. Selalu lah gak kasi kawan baca, diorang cakap best. So aku buat buku ni dulu so takdelah draf aku tu lesap ke mana en. Nanti aku ade ruang masa dan interest yang more utk menulis...