الفصل الثاني

86 1 0
                                    

ثريا بغضب "what يعني اى الكلام ده اسيب حاجاتي والمواعيد بتاعتي عشان اقعد هنا واسيب الاسكندريه"
عزيز بسخريه وغضب "ومالها الصعيد دة الصعيد هنا تقعدي ومتحسيش بنفسك دى كفايه الارضي والناس الابتعمل فطاير وقرص الصعيدي دة كفايه الراحه النفسيه واحترام الست جوزها وفي نفس الوقت بتحترم كرامتها مالها الصعيد دة هنا بيطلع احسن ناس"
ثريا في الوقت ده اكتمت معرفتش تقول حاجه قعد سكت اما عزيز بص لندى حفيدته بص ليها بحزن وابتسامه "ها يا حبيبة جدك موافقه كدا"
ابتسمت لي وحضنته باشتياق وحزن من اهلها بعد كدا قالت بتساؤل "امال فين تيته"
عزيز بحزن اما الكل بص بحزن "الله يرحمها توفت بعد ما جابت حبيبه"
ندى بسعاده "اخيرا الواحد عنده عمه ودي بقى عندها عيال"
عزيز بضحك"لا مش راضيه تتجوز دي اصغر واحده هنا دي بقى جات غلطه للاسف كبر مراتي وحملها ماتت لان دكاتر كتير قالوا إن الحمل ده عمر ما يكمل "
ندى بفضول"طب عندها كام سنه "
عزيز بابتسامة"عندها تلاتين سنه وبيجي ليها عرسان كتير بس هي بترفض دماغها جذمه وعنيده ذي "
ضحك الجميع بعد كدا قالت"اومال هي فين "
تنهد"دي سافرت مصر لان جالها تعلاج الزراعة"
ندى بانبهار "واوا دي بتشتغل مهندسه زراعه"
رائد بابتسامة "اى يا جدي انت نسيت تعرفها على باقي العائله"
ضحك عزيز وقال "انا عندي ٣ولاد وبنت وحيد عندي عبدالله وفاروق وزين وحبيبه
عبدالله خلف رائد وريان وروان
روان بهدوء وهي بتقدم ليها"ازيك يا بنت عمي "
ندى بابتسامة"الحمد الله بخير "
روان بابتسامه"يارب دائما انا كان نفسي اشوفك اوي والحمدلله امنيتي اتحققت "
ندى بتأثر ولطافه"شكرا يا رورو شكلك لطيفه اوي "
عزيز بحب ليهم"رورو دي اتحبيها اوى عاقله وهاديه "بعد كدا قال بغيظ وغضب"مش ذي خماسي المرح "
ديما بمرح"في اى يا حاج البنيه اتاخد عنا فكره وحشه "
ريان بسخرية"تم التشويه بجناح"
نظر لي عزيز نظره استفزاز وبعد كدا قال بهدوء"اعرفك على ولاد فاروق ابني "
ديما قد ريان وعندها خمسه وعشرين سنه
براءه في تالته ثانوي وعندها ١٧ سنه
اذم اخوهم الكبير وعندو ٣٠سنه
وطبعاً عرفه شيماء الا هي قدك في سنه
ادم بهدوء"اتشرفنا بيكي يا انسه ندى "
ندى بابتسامة "الشرف ليا"
براءه بطفوله "فرحانه اتعرفت عليكي وشكلك حلو اوي داخل وخارجي"
ندى بحنان "وانتي بريئه اسمك على مسمي"
نظر ريان لبراءه بحب وحنان لما بصت ليه غمز ليها بمشاكسه حطت وشها في الارض
فقال ريان بمرح "المدام براء نست تقولك ان احنا مكتوب كتابنا"
فاروق ببرود"عادي سيتم الطلاق احنا واخدينه عشان التموين مش اكتر"
ضحكت ندى على مشاكستهم وبعد كدا قال رائد بمرح "شكلي كدا اطلع من البائيسن واكون taken خلاص
فهمت ندى قصده فحبتش تتكلم لان مش عرفه مشاعر ليها اى
عزيز بسخرية"طب الحمدلله القعد مع بنتي حبيبه مقصرتش عليك وناوي تبقى راجل"
رائد بغيظ"في اى يا حاج انا بقولك اجوز دلوقتي انا بقولك شكلي اعملها بعد كدا بص ليها بامل "بس نشوف نتائج"
خجلت ندى من كلامه اما عزيز عرف بيكلم عن اى عزيز بخبث "لا اتكل على الله والنتيجه اتكون ايجابيه إن شاء الله"
ديما بضحك "ولله جدك ده بيفهمها وهي طايره"
وهما قاعدين بيضحكوا راح ريان اخد براء بسرعه ورواحو هما الاتنين في الاوضه بتاعته
اقفل الاوضه حضن ليها بحنان "وحشتيتي يا جميليتي"
براءه بخجل "وانت كمان بس مينفعش تعمل كدا"
ريان برفع حاجب وغيظ "مش كفايه اخوكي النهارده لا جاي تقولي مينفعش"
براءه بضحك "معلش ادم بيغير عليا منك"
تجاهل كلامها وراح على للسرير وقعدها على رجله ذي الاطفال وقبلها من رقبتها بحب"مش مهم كل ده المهم نتسمتع شوي"
براءه بضعف وتبعد"مينفعش عشان خاطري بكرا عندي امتحان تاريخ والمستر مش ايسبنا في حالي بكرا"
ابتسم بخفه وهو يقبلها من شفيفها قبله عميقه وهي استلسمت لي بحب وبعد وقت وقف من قبلته وانتهي بقبله على شفيفها وقال بحب"ماشي يا حبيبتي تعالي ذاكري التاريخ وبعد كدا تتعشي وتنامي في حضني "
براءه بعبوس طفوليه"انا من يوم اكتب كتابي عليك وانا بنام في حضنك علطول "
قبل في رقبتها ويديها وعلى خدها وانتهي من قبله على شفيفها"عشان انتي حبيبتي واماني ومسكني يلا بقى عشان تلحقي تنامي "
جاب الكتاب من المكتبه بتاعه هو وهي وبدء يذاكرها اما هي بتجاوب معه بشاطره

رقصه  غيرت الاقدار حيث تعيش القصص. اكتشف الآن