الفصل الثالث

47 1 0
                                    

في اليل كانت ندى بتفكر في كلام رائد امبارح ومشاكساته ليها طول اليوم قدام اهلها واهله ولكن قاطع التفكير صوت التخطيط راحت فتحت الباب لقت مامتها بتقول ليها بغضب"عايز افهم بظبط اى علاقتك بالفلاح ده"
ندى بغضب من طريقه امها"مامي ده رائد ابن عمي والعائله دي عائلتي فالوسمحتي اكلمي بطريقه متحضر عنهم ثم في فى رائد بيحبني وطلبني في الحلال"
ثريا وهي بتقفل الباب وتقول بسخريه"وانتي رائيك اى يا ست امينه"
تجاهلت كلام امها وقالت باتساع "طبعاً موافق رائد اول مني بالغريب ثم هو طيب وابن حلال"
ثريا بغضب جنون "لاااا انتي وابوكي اجننته رسمي"
ندى باندهاش "الا انتي بتقوليه ده يا ماما "
ثريا بثبات وعند"انا مسافره القاهره الاسبوع الجاي اخرك الاسبوع تكوني فكرتي انتي وابوكي وتنسي رائد تمام يا قلبي"
بعد كدا مشت وسبتها وندى في حيرة مش عرفه تقول اى لبست الشال بتاعها ونزلت تحت في الجنينه تاخد شم هواء شوي وتحاول تنسى عراك مع مامتها
"ممكن اقف مع القمر"
ندى بتفاجىء "رائد اكيد طبعاً"
وقف معها بهدوء وقالها"مالك يا ندوش مين مزعلك "
حضنته وبدات تعيط بانهيار من كتر الضغط وقالت"ماما يا رائد ناوي تسبنا وتمشى"

مسد على شعرها بحنان "قالها اهدي سبيها على ربنا "
قعدوا مع بعض يهزوا مع بعض بيحاول يفكها عن حزنها هي فعلا فكت حست مع العائله الامان الا مشوفتوش في حياته

في غرفه ريان وبراءه كان قاعد بيذاكر لبراءه درس التاريخ بعد كدا قال بتذكر "اه صحيح جبتي كام في الامتحان"
براءه بتوتر "نقصت درجه"
ريان بتشجيع "برافو يا حبيبي انا فرحانه بيكي المر فاتت نقصتي درجتين مرادي نقصتي درجه فرحانه بتحسنك "
براءه بفرح"بجد "
ريان بحنان وهو يمسد على شعرها الفحمي"ايوه يا روحي عشان كدا جبتلك مكافىء "
براءه بطفوله"اى هي"
كان لسه ايقبلها من شفايفها ولكن جائت حبيبه بخبث وقالت"هو انا جيت في وقت مش مناسبه"
اتخجلت براءه وقال بكتم غضبه"عايزه اى يا حبيبه "
حبيبه قعدت على السرير وقالت باستفزاز"ولا حاجه يا ابن اخويا اصل لقيت سريري مش مريح اوي فقولت ان اقرب اوضه ليا انت فقولت ريحي شوي عنده اهو هو برضوا ذي ابنك"
ريان بمقاطع بسخريه "ابنك والفرق ما بينا خمس سنين"
حبيبه برفع حاجب "حتى ولو بصوا انا اريح شوي مش اعمل دوشه ومتخافوش انا مش بشخر"
ريان بتشنج "ايجي ليا شلل بسببك" بعد كدا بص لبراء بغيظ
ضحكت براءه على افعاله وافعال حبيبه اما حبيبه بصت لي بخبث"ما هو يجدع سبتك امبارح يا طماع"
ريان بسخريه "ده كان بتذاكر تاريخ"
حبيبه بشهق "سبتيه لنفسك يا بنت عبد الله دي اخر حاجه اتوقعها منك انتي يا براءه"
براءه ببكاء "لا ولله كنت فعلاً بتذاكر مش سخريه والله"
اخدتها من ايديها وقالت ليها بابتسامة "تيجي ناكل اصل هايف عليا اكل شاورما يلا بينا نعملها '"
ريان بغضب وهو يمسك ايد براءه التانيه "خدي بالك دي مراتي ثم هي عندها مذاكره"
حبيبه باستفزاز "انا عرفه النهارده اجازه يلا بينا يا براءه"
اخدتها غصب عنها اما ريان كان غضبان من حبببه

في المطبخ جابت حبيبه كل حاجات شاورما وقالت بحماس "يلا بينا نادي احفاد العائله تعمل معانا
عزيز بتفاجىء"بتعملي اى
براءه بهدوء "حبيبه قررت تعمل شاورما
عزيز بابتسامه"من غيري وسعوا. كدا عشان اعمل معاكم
حبيبه بمزاح "يا حاج الا قدك يروح يتعالج من امراضه وانت رايح تعمل شاورما"
عزيز بسخريه "من نقك ده حسيت ايديا اتلوحت تربيه قذره مشوفتيش ربع ساعه تربيه"
ريان بسخريه "ولا حتى فمتو ثانيه"
حبيبه بتذمر "خلاص بقيت كخه "
الجميع ضحك واتجمع الكل على صوت ضحكات وكل واحد بدء يحضر حاجات الشاورما ويعملوها مع بعض حتى ندى وائد ودائما وادم وروان وبراءه وريان وزين وعبدالله وفاروق ومرات فاروق الا اسمها نهي ومرات عبد الله اسمها نور
حبيبه بسخريه "يا بني قالتلك قدام الناس احترم نفسك"
نهي ضحك "متعرفيش تستري"
عبدالله بمزاح "ذي سترت على حد اكيد ماسك عليها ذله"
كانت لسه اتكلم ولكن رن الجرس الباب راحت حبيبه تفتح الباب بتذمر وغضب "والله مش اتعرفوا قمتي دلوقتي"
فتحت الباب اتصدمت لما شافت الشخص قالت بغضب "يخربيتك انت ورايا ورايا"
فراس بابتسامه "كدا يا بيبو مش عايزه تاخدي مني الروايه"
حبيبه بتوتر"امشى يا فراس صدقني وقفتك هنا مش حلوه"
فراس بابتسامه وبحب "اسم فراس عليكي حلوه"
رفعت حاجبها وقالت بخبث "ماشي انت جبته لنفسك"بدات تصوت وتقول بصياح "الهونييي متحرش وجاي يتحرش ليا في قصري"
جم كلهم بغضب وقال عزيز وهو بيمسك هدومه بغضب شراير "عايزه اى هنا ياض ومن سمحك تيجي في قصر عزيز بيه"
فراس بغضب وهو بيبص لحبيبه اما هي بترقص حاجبها في الوقت ولكن قلبها كان خائف عليه اوي بص ليها بغضب وعتاب وحزن "صدقني يا استاذ عزيز انا مش متحرش"
ادم بشك "اومال جاي هنا لي وعايز اى من عمتي"
فراس بتفاجىء "عمتك ازاي دو قدك"
استغرب الجميع ازاى عرف سنه حبيبه اما حبيبه اتوترت وبعد كدا بصت لفراس بمعناها يسكت بس طمنها وقال بهدوء "استاذ عزيز انت راجل مثقف وعارف ربنا عيب في حقك وكمان اخلاقك تعمل كدا فيا لو سمحت انا عايزك انا وانت في كلام"
سابوا من هدومه وقال بهدوء "تمام ماشي تعالي اتفضل معايا في المكتب الشغل"
زين بهدوء "نيجي معاك يا بابا"
عزير بهدوء "لا انا وهو وبس يلا بينا" بعد كدا بص على حبيبه "واعملي لينا اتنين قهوه وتعالي"
وبالفعل راحت بخوف راح ليها ريان وادم وديما وروان وقالوا باستغراب "هو في اى"
حبيبه بابتسامة وتوتر"انتوا عارفين اكتر ناس بحبكم عشان كدا احكلكم"

رقصه  غيرت الاقدار حيث تعيش القصص. اكتشف الآن