Die dag kon Maik zich niet goed concentreren op school. Hij dacht de hele tijd aan wat er in het restaurant gebeurt was. Hij had net op het punt gestaan om te vertrekken vanuit de back-room, toen die hand ineens op zijn schouder was geland.
'Wat doe jij hier?': had een donkere stem gevraagd.
Maik was zich doodgeschrokken en draaide zich vliegensvlug om, daar stond de eigenaar.
'Ho ho, rustig jonge. Ik ben het maar. Wat doe je hier?'
'Oh, ik keek gewoon even, de deur stond open.'
De eigenaar nam hem mee naar buiten.
'Nieuwsgierigheid is geen zonde. Maar ik wil liever niet dat je daar nog komt. Het is gevaarlijk en je kan gewond raken.'
Maik knikte, hij kon dat wel begrijpen.
Maik keek verveeld uit het raam van het collegegebouw, de zon scheen naar binnen en maakte hem loom en slaperig. Toch had hij de hele dag ook gedacht aan het feit dat die animatronics best wel dichtbij waren geweest. Maar, dat wilde hij juist toch, dat ze hem bezocht. Het was allemaal idioterie, het waren levenloze wezens, die konden niet bewegen.
Plots klonk er een klap.
'En als meneer Schmidt ook op zou willen letten, dan weet hij ook wat hij moet invullen op zijn examen volgende week.'
Maik zuchte.
Toen hij de middag thuis kwam zag hij tot zijn verbazing de jas van Sjoerd aan de kapstok hangen.
'Hey, Sjoerd, waar ben je?'
'Hier.': klonk het vanuit de woonkamer.
Maik liep naar de woonkamer en legde zijn tas op een stoel.
'Hey, hoe was je dag?'
'Saai, de jouwe.'
'Wel goed. Zeg, waarom ben je s'nachts zoveel weg?'
'Oh, ik heb een baantje tussen 12 en zes.'
'Waarom zo laat?'
'Het is voor nachtwacht.'
'Waar is het dan?'
'Bij dat kinderrestaurant, van Freddy's.'
Plots keek Sjoerd heel angstig en moeilijk.
'Je kent de verhalen toch, die over die plaats gaan.'
Maik maakte een wegwerp gebaar.
'Ach, wat zou het. Het zijn toch maar robots.'
'Nou 'maar robots'.'
'Niet dan? Ze leven niet of zo.'
Maik begon hard te lachen.
'Maik, ik zou niet te lichtzinnig over dat restaurant denken. Ik waarschuw je, het kan flink mis gaan.'
'Hoe bedoel je? Ken je het restaurant?'
'Misschien een beetje, van vroeger.'
Plots ging zijn mobiel, hij pakte op.
'Ah nee hè. Weer een extra dienst.'
Maik vreef Sjoerd op zijn rug en glimlachte.
'Ga maar, ik vermaak me wel.'
Nadat Maik had gegeten en had geslapen ging hij op tijd naar het restaurant. De eigenaar stond al op hem te wachten.
'Hey Maik, goed dat je er bent. Ik wil even praten.'
JE LEEST
Five Night's at Freddy's: Foxy's a good guy
FantasíaIedereen kent het spel FNAF wel. Vijf nacht moet je overleven in een oude? pizzaria. Vijf animatrnic robot's proberen in je kantoor te komen om je, zogezegt, te vermoorden en in een andere suit te stoppen. Natuurlijk houden sommige mensen er een eig...