Chapter 1

240 14 4
                                    


Bumi, Pulau Rintis

Boboiboy sekarang berada di biliknya. Boboiboy hanya tersenyum melihat keychain dari pemberian ayahnya yang di masa lalu.

? : Boboiboy!

Terus Boboiboy mengalihkan pandangannya ke arah suara itu dan terlihat sebuah robot kuning yang terapung di hadapannya.

Boboiboy : Ya Ochobot?

Ochobot : Tok aba suruh aku untuk panggil kau turun makan, jomlah!

Boboiboy : Hehe, oke! Jom makan!

POV Boboiboy:

Aku pun masukkan keychain tu dalam poket seluar aku lalu turun ke bawah. Aku melihat tok aba sudah sediakan banyak makanan di atas meja. Aku menaikkan sedikit kening aku, "𝘣𝘢𝘯𝘺𝘢𝘬𝘯𝘺𝘢 𝘵𝘰𝘬 𝘢𝘣𝘢 𝘮𝘢𝘴𝘢𝘬 𝘩𝘢𝘳𝘪 𝘯𝘪..."

Tok aba : Ha, Boboiboy? Buat apa lagi tercegat kat situ? Mari makan.

Boboiboy : Ha? Oo, hehe..baik tok aba!

Tok aba hanya tersenyum ke arah aku. Aku pun ambil la tempat duduk di sebelahnya. Ochobot pulak ada je kat sebelah aku, yela dia kan tak boleh makan jadi dia teman jela aku dengan tok aba makan.

Boboiboy : Banyaknya lauk atok masak...Boboiboy pun tak tahu nak ambik yang mana dulu

Tok aba : Hehe! Takpe, kau ambik je semua rasa, mana tau lepas ni atok dah tak larat nak masak, kau pula masak untuk atok

Boboiboy : Hehe! Baik tok, lepas ni giliran Boboiboy pulak masak untuk atok! Atok nak makan apa? Boleh Boboiboy sediakan bahan awal2!

Tok aba : Apa2 je asalkan sedap, hehe!

Kemudian aku, tok aba dan Ochobot hanya bergelak ketawa. Suasana di ruang dapur pun menjadi meriah dan hangaf walaupun hanya ada kami bertiga.

Tapi, lagi meriah kalau ayah dan ibu ada.....

End POV Boboiboy

Pada pukul 10:15 pagi, Boboiboy keluar untuk berjumpa dengan kawan-kawannya di tepi pantai.

Boboiboy : Hai korang! Maaf, lama ke korang tunggu aku?

Gopal dan Ying hanya memasang muka datar ke arahnya.

Gopal : Dey Boboiboy! Kata janji nak datang pukul 10 tepat tapi kenapa kau lambat jugak?!

Ying : Yalorr...nasib baik kau lambat 15 minit je, kalau tak aku dah lama balik! Hmp!

Boboiboy : Err...

Boboiboy tak tahu nak minta maaf macam mana pada kawan-kawannya sebab ni bukan kali pertama dia tak tepati masa dengan diorang tapi sudah banyak kali.

Yaya : Sudahlah tu korang berdua...sekurang-kurangnya Boboiboy datang daripada tak datang langsung kan?

Boboiboy berasa lega bila Yaya cuba untuk meredakan kemarahan Ying dan Gopal.

Boboiboy : Huft...terima kasih Yaya...

Yaya : Sama-sama! Tapi, lepas ni...𝗷𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗹𝗮𝗺𝗯𝗮𝘁 𝗹𝗮𝗴𝗶 𝘆𝗮..?

Boboiboy : Erk..!! O-oke...hehe..

Terus badan Boboiboy merinding bila merasakan aura yang merbahaya dari Yaya. Fang dari jauh hanya menggelengkan kepalanya. Faham betul dengan kawan orennya yang pelupa tu.

Ochobot : Kau oke Fang?

Fang : Aku oke je, cuma aku terfikir kenapa la si Boboiboy tu asyik terlupa saja

Ochobot : Sesetengah orang memang macam tu Fang...ada yang cepat lupa dan ada juga yang tak boleh lupa..

Fang : Tak boleh lupa?

Ochobot : Hm, Boboiboy masih belum boleh lupakan masa dia jadi Boboiboy api dan serang semua orang dan dia masih rasa bersalah

Fang : Tapi, itu kan dah 3 tahun yang lalu?

Ochobot : Betul, tapi dia masih rasa bersalah sampai dia nak berhenti jadi superhero...

Terus Fang membeliakkan matanya lalu memandang ke arah Ochobot.

Fang : A-apa..??

Ochobot : Hm, tapi tok aba berjaya memujuk Boboiboy supaya dia tak berhenti jadi superhero..

Fang hanya diam lalu melihat Boboiboy yang masih bergelak ketawa dengan yang lain.

Fang : Boboiboy....

Boboiboy yang masih bermain dengan yang lain melihat ke arah Fang yang masih menatapnya.

Boboiboy : Oiii Fangg!! Jom la join kitorang main!! Kau buat apa lagi berdiri kat situ?!

Fang dan Ochobot pun saling berpandangan lalu tersenyum. Mereka berdua pun berjalan ke arah Boboiboy dan yang lain.

Sementara itu di dimensi lain (Mechamato)....

Pada pukul 2 pagi, semua orang sedang tidur nyeyak dibuai oleh mimpi masing-masing. Tapi ada seorang yang sepertinya mengalami mimpi yang tidak berapa tenang.

"𝘞𝘢𝘩!! 𝘏𝘦𝘣𝘢𝘵 𝘣𝘦𝘵𝘶𝘭 𝘤𝘪𝘱𝘵𝘢𝘢𝘯 𝘬𝘢𝘶 𝘯𝘪 𝘈𝘮𝘢𝘵𝘰!"

"𝘏𝘦𝘩𝘦! 𝘒𝘢𝘯𝘯....𝘴𝘢𝘬𝘴𝘪𝘬𝘢𝘯𝘭𝘢𝘩 𝘤𝘪𝘱𝘵𝘢𝘢𝘯 𝘵𝘦𝘳𝘣𝘢𝘳𝘶 𝘢𝘬𝘶! 𝘈𝘪𝘴𝘬𝘳𝘪𝘮 𝘺𝘢𝘯𝘨 𝘵𝘢𝘬 𝘢𝘬𝘢𝘯 𝘤𝘢𝘪𝘳!"

"𝘈𝘩𝘢𝘩𝘢𝘩𝘢!! 𝘒𝘢𝘶 𝘮𝘦𝘮𝘢𝘯𝘨 𝘵𝘦𝘳𝘣𝘢𝘪𝘬 𝘭𝘢!"

Satu per satu gambaran seorang budak lelaki yang tak dikenalinya muncul lagi di mimpinya.

? : Ergh! Hah...hah...hah...mimpi dia lagi...siapa budak tu sebenarnya..kenapa dia asyik muncul dalam mimpi aku?

? : Huwarghh...kau kenapa tak tidur lagi hah, Amato?

Amato : Eh, aku bangunkan kau ke mechabot? Hehe...sorry...

Mechabot tidak mempedulikan tuannya itu lalu sambung tidur. Amato hanya mengeluh lalu membaringkan badannya semula lalu memejamkan kedua matanya.

- To Be Continue -

Mechamato X Boboiboy 2Where stories live. Discover now