المشهد 21

6.5K 252 2
                                    

..اغمض ابراهيم عينيه واخذ يفرك وجهه بقوة ثم همس لنفسه ..
.."..تماسك ياابراهيم واهدى ..."..
..نظرا كل من ايمان وعزة لابراهيم ثم لبعضهما لتهمس عزة لصاحبتها..
.."..هو ماله ياختي ..دا بيكلم نفسه ..هو تعبان ولا حاجة..."..
..مالت ايمان برأسها وقالت بصوت خافت من بين اسنانها..
.."..تقريبا كدة ..من ساعة ماشوفته وكلمته وانا بلاقيه بيكلم نفسه..ويفرك في وشه ..الله اعلم يمكن تعبان ...الله يشفيه.."..
..نطقت عزة بصوت حزين .."..يارب ..".
..انتبها الاثنتان لإشارة ابراهيم لهما بمعاودة الجلوس مرة اخرى..فانصاعا له بصمت تام ..
..قال ابراهيم بعد أن استعاد بعضا من ثباته ..
.."..مافيش أي داعي للاستعانة بزوعبر افندي بتاعكو دا......"..
..توقف ابراهيم عن استرسال حديثه وتخصر ثم نظر اليهما شزرا عندما وجدهما يكتمان فاهما حتى لا تصدح اصوات ضحكاتهما عاليا..فقال..
.."..ممكن افهم بتضحكوا على ايه .."..
..لم تستطع ايمان ان تصمت أكثر من ذلك فقالت من بين ضحكاتها ..
.."..ياباشا اسمه زوعرب افندي مش زوعبر .."..
..فأجابها ابراهيم باستنكار واضح..
.."..على اساس ان في فرق ..والاسمين اصلا مالهمش أي معنى ..ما علينا ..محدش هييجي هنا غير الاساتذة اللي انا استعنت بيهم وبس ..مفهوم..
..زفرت ايمان بضيق وقالت على مضض ..
.."..مفهوم.."..
..سمع الجميع طرقا على الباب لتدخل السكرتيرة ليلى وتقول ..
.."..مستر نادر برة يافندم وطالب مقابلة حضرتك.."..
..اجابها ابراهيم بقوله ..
.."..خمس دقايق بالظبط وخليه يدخل .."..
..امسكت ليلى بمقبض الباب وقالت وهي تهم بغلقه..
.."..امرك ياافندم.."..
..نظر ابراهيم لعزة وقال بصوت هادئ..
.."..بعد اذنك ياانسة عزة ..مدرس اللغة الانجليزية وصل ولازم بعد شوية يقعد مع ايمان عشان الدرس.."..
..شعرت عزة ببعض الحرج فهبت لتقف وقالت وهي تمسك بيد اخيها الصغير وبحقيبتها باليد الاخرى تناظر ايمان..
.."..اه ..طبعا ..طب انا همشي دلوقتي ياايمو ..سلام ياحبيبتي وابقى اجيلك في وقت تاني "..
..هبت ايمان واقفة لتمسك بمرفق عزة وهي تقول بغضب وعينيها لا تحيد عن عيني ابراهيم..
.."..انا ملحقتش اقعد معاها ..وكمان انا مش عايزة اخد دروس تاني ..وقلتلك ان عزة هتكون مديرة عملياتي..يعني خلاص هتشتغل هنا معايا "..
..اقترب ابراهيم منها وقال بصوت قوي ..
.."..عايز افكرك ياايمان هانم باتفاقك معايا ومع الاستاذ كمال المحامي ..ولو على شغل للانسة هنا ..حاااضر ياستي ..من بكرة هايتم تعينها في الشركة .."..
..صاحت عزة بفرح وهي تقول ..
.."..والنبي صحيح ياسعادة البيه.."..
..هز ابراهيم رأسه بالايجاب وقال ..
.."..ايوة ..تعالي بكرة الصبح و معاكي ال C.V بتاعك .."..
..قالت ايمان بنزق ..
.."..سي سي ايه..قلتلك معاها دبلوم تجارة.."..
..سحب ابراهيم نفسا طويلا وقال من بين اسنانه بغيظ ..
.."..ماهو ال C.V دا هو الورق بتاعها ..شهادتها وشهادة ميلادها .."..
..امسكت عزة بوجه ايمان وقبلتها بقوة فوق وجنتها وهي تقول بسعادة..
.."..تسلميلي ياصاحبتي...امشي انا بقى ..يالا ياواد يامحمد.."..
..قام مراد من فوق كرسيه وقال وهو متجها للباب ..
.."..هستناك في مكتبك ياابراهيم .."..
..هز ابراهيم رأسه وقال ..
.."..اوك ..خد الانسة معاك ووصلهم للأسانسير لو سمحت يامراد.."..
..صاحت ايمان بدورها قائلة..
.."..وخلي اسطى اؤمؤم يوصلهم وحياة والدك.."..
..ضيق مراد عينيه وردد مستغربا ..
.."..اؤمؤم.."..
..نظر ابراهيم شزرا لايمان ثم قال لمراد ..
.."..تقصد ..اسطى إمام.."..
..اتجهت عزة واخيها ناحية الباب وهي تلوح بيدها عاليا قائلة ..
.."..توشكر ياذوق ..سلام ياايمو ..سلام ياباشا .."..
..ارتسم الحزن على وجه ايمان وقالت وهي تلوح لها بيدها عاليا ..
.."..سلام يالوزة ..سلام يابلاطة .."..
..خرج الجميع من الغرفة..ليعاود ابراهيم النظر لايمان بتحفز لتقول الاخيرة بتلعثم..
.."..ايه في ايه ..بتبصلي كدة ليه .."..
..اجابها ابراهيم بصوت حاد ..
.."..التهريج اللي حصل من شوية دا مايتكررش تاني ..احنا في شركة محترمة ليها اسمها وسمعتها ..وماينفعش الشريكة صاحبة الجزء الاكبر فيها تقلبها قاعة افراح.."..
..اعوج فمها وقالت ..
.."..يعني هو احنا لحقنا نفرح ولا لحقنا نعمل حاجة ..ما حضرتك طبيت علينا زي القضا المستعجل.."..
..وقبل ان يجيبها ابراهيم بنوبة غضب جديدة ..سمعا طرقا على الباب ليفتح بعدها ويدخل كل من السكرتيرة وشاب اخر ..فقالت ليلى وهي تشير للشاب الذي يقف بجانبها..
.."..مستر نادر ..يافندم.."..
..تقدم الشاب ناحية ابراهيم ليصافحه بحرارة وهو يقول ..
.."..أنا أسف جدا ياابراهيم بيه للتأخير ..انا معروف عني التزامي بمواعيدي بس للأسف عربيتي عطلت في الطريق..واضطريت استعين ببعض الشباب عشان يجروها معايا لغاية جراج الشركة .."..
..تنبهت حواس ايمان مكتملة ..فاتسعت عيناها وقالت بصوت قوي وهي تتقدم ناحيته..
.."..عربيتك مالها ياهندسة .."..
..اسرع ابراهيم بمسك مرفق زوجته وضغط عليه بقوة.. ليمنعها عن التقدم ناحية الشاب وكذلك عن استطراد حديثها ..كتمت ايمان تأوهها ونظرت بغضب لابراهيم الذي اكمل قوله وهو يرسم ابتسامة باهتة فوق شفتيه..
.."..محصلش حاجة يامستر نادر ..اعرفك بمدام ايمان ..مراتي وتلميذتك الجديدة .."..
..رفع نادر حاجبه وابتسم ببهجة وقال وهو يمد لها يده لمصافحتها..
.."..اهلا مدام ايمان .."..
..صافحته وهي تشعر بوخز بلسانها ..فمنعت نفسها بالقوة عن سؤاله حول عطل سيارته وقالت ..
.."..اهلا بيك.. يامستر.."..
..أشار ابراهيم للشاب لكي يجلس أمام المكتب وهو مازال ممسكا بمرفق زوجته ومشى بها ناحية النافذة الكبيرة ليقف بقبالتها وقال هامسا ولكن بوجه جامد وصوت حاد..
.."..ايمان ..اياكي ..فاهمة ..اياكي تسأليه على عربيته..تقعدي معاه وتركزي لغاية ما الدرس يخلص ..".
..نفضت ايمان ذراعها من بين قبضته وهي تقول بصوت خافت غاضب..
.."..بطل تمسكني كدة تاني ..وجعتني ياأخي ..وكمان الراجل جاي يعملنا خدمة ..تقوم لما عربيته تعطل ..نسكت مانساعدوش.."..
..كاد ان يصيح بوجهها بصوت عال ..ولكنه تماسك باللحظة الاخيرة  وقال من بين اسنانه بغيظ واضح..
.."..وانتي مالك تعطل ولا تولع ..انتي قصاده دلوقتي ايمان هانم ..مش ايمان الميكانيكي..فاهمة ولا لا"..
..تكتفت ايمان بغضب واشاحت بوجهها عنه لتنظر للشاب الذي كان يراقبهما بتوجس وهرب بعينيه فور ما أن ايمان نظرت اليه..
..تنهد ابراهيم وقال بصوت هادئ ..
.."..ايمان ارجوكي ..ساعديني ..بصي اول ما تلاقي نفسك هتسأليه عن عربيته ..عدي في سرك من واحد لعشرة ..وافتكري كلامي وكلام المحامي والقضية ..أمين .."..
..مطت ايمان شفتيها وقالت وهي تنزل بذراعيها ..
.."..أمين..."..
..وضع ابراهيم يده فوق ظهرها ليحثها على التقدم ناحية الشاب الذي يجلس منتظرا كلاهما ..فشعرت بقشعريرة تسري بعمودها الفقري لتتنحنح بصوت عال وهي تهز كتفيها محاولة منها لكي يبعد يده عن ظهرها المتشنج بفعل لمسته..
..وقف الشاب عندما ليقول ابراهيم ..
.."..أسيبكم عشان الدرس .."..
..حاوط ابراهيم بذراعه خصر ايمان وقال هامسا بجانب اذنها بعد ان طبع قبلة فوق وجنتها..
.."..لو احتاجتي حاجة كلميني ..وزي ما اتفقنا يابنت عمي .."..
..خرج ابراهيم من المكتب قبل ان يرى اتساع عيني ايمان فور ملامسة شفتيه وجنتها فأصابتها الحازوقة دون توقف ....
..أسرع الشاب نادر بمسك كوب الماء القابع فوق المنضدة الصغيرة ..ليعطيها اياه وهو يقول ..
.."..اتفضلي ياايمان هانم .."..
..امسكت ايمان بالكوب وتجرعته عن اخره ..لتجلس حتى تستعيد بعضا من ثباتها الذي بعثره زوجها بقبلته المفاجئة..
..فتوعدته في سرها لتنتبه لقول الشاب الذي جلس بقبالتها ..
.."..أنا عرفت من ابراهيم بيه انك ضعيفة شوية في الانجليزي وعايزة تقوي لغتك التانية .."..
..هزت ايمان رأسها بدون فهم  وقالت..
.."..أيوة هو كدة بالظبط ..زي ماقالك ابراهيم بيه .."..
..اعتدل نادر بجلسته فوق كرسيه بأريحية وقال مبتسما ..
.."..ياريت اعرف مستوى حضرتك باللغة وصل لفين .."..
..واصلت ايمان هز رأسها بدون فهم لتقول ..
.."..هو بصراحة يعني.. وصل لحتة كويسة الحمد لله.."..
..تفاجأ الشاب بكلماتها ليحدق بها ثم انفجر ضاحكا وهو يقول ..
.."..دم حضرتك خفيف ياايمان هانم .."..
..ربتت ايمان بيدها فوق صدرها امتنانا منها لقوله ..
..فاستطرد الشاب قوله بعد ان توقف عن الضحك ..
.."..احنا هنتكلم شوية الاول قبل الدرس ..عشان احدد مستواكي باللغة وعلى هذا الاساس نشوف هنبدأ ازاي ..ممكن اعرف ايه اللي تعرفيه عن اللغة الانجليزية .."..
..قالت ايمان بعفوية ..
.."..والله انا كل اللي اعرفه وفاكراه من المدرسة ..هما كلمتين بس.."..
..قطب الشاب جبينه وقال ..
.."..كلمتين ايه.."..
..فأجابته ..
.."..اوكي ..وبي بي.."..
..رمش الشاب عدة مرات ومال بجذعه للأمام وهو يقول ..
.."..بي بي..يعني ايه.."..
..رفعت ايمان حاجبها متعجبة وقالت ساخرة..
.."..مدرس انجليزي أد الدنيا ومتعرفش بي بي يعني ايه..على راي المثل صحيح ..باب النجار مخلع..بي بي يامستر ..هو انت لما بتبقى مزنوق و عايز تخش الحمام مش بتقول ..يا جماعة لموأخذة هاخش اعمل بي بي.."..
..اتسعت اعين الشاب عن أخرها ليرجع بظهره للوراء وقبل ان ينطق أثار انتباهه سماعه لها وهي تهمس خافتة بقولها ..
..واحد ..اتنين...تلاتة ..اربعة.."..
..كانت ايمان تضم قبضتها بقوة لمنع نفسها عن سؤاله عن سيارته المعطلة..فتذكرت نصيحة ابراهيم لها بالعد من واحد لعشرة ..فقامت بذلك حتى فاض بها الكيل فلم يعد بمقدورها ان تتحمل اكثر من ذلك فصاحت بقولها..
.."..لاااا بجد مش قادرة ..الا قولي يامستر هي عربيتك عطلت ازاي .."..
أعاد الشاب نظرته لتلك الفتاة التي تجلس امامه و تسأل عن سيارته بهذه اللهفة الغريبة ..فسألها متعجبا وهو يشير لنفسه..
.."..عربيتي أنا .."..
..ذمت ايمان شفتيها وهي تقول بنزق ..
.."..أيوة يامستر عربيتك انت ..اومال عربية الجيران..ها قولي مالها عربيتك..عطلت ليه ..عارف ولا لسة هتجيب ميكانيكي يكشف عليها.."..
..هز الشاب رأسه وهو يقول غير مستعبا لهذا الحديث ..
.."..انا كلمت الميكانيكي ..بس للاسف مردش عليا..فا هاكلمه تاني لما الحصة تخلص .."..
..اسرعت ايمان بقولها ...
.."..يعني عارف العيب ايه ولا لسة هتعرف.."..
..اجابها مسرعا بدوره ..
.."..لا هي كانت ماشية وفجاة وقفت ..ولما دورتها تاني ماشتغلتش..حاولت اكتر من مرة ..مافيش فايدة.."..
..هزت ايمان رأسها وهي تقول..
.."..البطارية ضعفت..او مشكلة في الكابلات ...بص انا هاكشفلك على السلندر يمكن جيه عليه مية ..ونشوف كمان يمكن حصل حشر في المكابس .."..
..فغر الشاب فاهه وهو يستمع اليها..
..فهبت ايمان واقفة وهي تشير له بيدها وقالت ..
.."..قوم معايا حضرتك نشوف العربية فيها ايه ..طالما الميكانيكي بتاعك مردش عليك ..يبقى في ايده حتة شغل ..يعني مش هيجيلك دلوقتي ..اتفضل معايا وانا هشوفهالك..اتفضل .."..
..وقف الشاب مذهولا يلتفت حوله وكأنه يريد ان يسأل اين انا ومن هذه ..ليتلعثم بكلماته...
.."..ماهو ...انا ...انا مش فاهم حاجة ..اتفضل معاكي على فين يا هانم بس.."..
..اتجهت ايمان ناحية الباب وهي تحث الشاب ان يسير بجانبها وقالت بحماس..
.."..اتفضل معايا بس ع الجراج وانت هتفهم كل حاجة .."..
..انصاع الشاب لرغبتها ومشى بجانبها وخرجا الاثنان من المكتب ..لم تكن السكرتيرة بمكانها فخرجا الاثنان وعبرا الرواق الطويل يتحدثان عن السيارة دون ان ينتبها لليلى التي مرت بجانبهما وهي تسمع كلمة ايمان ..
.."..ننزل الجراج وان شاء الله مش هتمشي من هنا الا وانت طاير بعربيتك ع الاسفلت.."..
..تسمرت ليلى بمكانها وهي تتابع بنظرها هذان الاثنان وهما يدخلان المصعد ..ترددت بينها وبين نفسها هل تذهب لابلاغ ابراهيم بما سمعته ..ام تصمت تماما وكأنها لم تسمع شيئا من الاساس حرصا على ان لا تغضب منها ايمان مثل المرة السابقة..
..واثناء ذلك دلف العم سمير داخل مكتب ابراهيم دون استئذان ليصيح بوجهه...
.."..بتتحداني ياابراهيم ..جايب البنت اللي لموتوها من الشارع لغاية هنا ..وكمان قعدتها في مكتب وعينتلها سكرتيرة.."..
..هب كل من ابراهيم ومراد ليقفا فور دخول سمير بثورته عليهما..
..قال ابراهيم بصوت هادئ لعمه وهو يشير له بيده..
.."..اتفضل ياعمي اقعد..خلينا نتفاهم بهدوء.."..
..لم يعره سمير أي اهتمام وتقدم ناحية ابنه مراد وامسكه من تلابيب قميصه يهزه بقوة ويهدر أمام وجهه قائلا..
.."..هتقف معاهم ضدي ياكلب.."..
..وبوجه جامد الملامح انزل مراد بكفي ابيه جانبا وقال بصوت حاد خافت..
.."..ماشابه اباه يابابا..زي ما حضرتك وقفت قصاد جدي ورفعت عليه قضية وهتفضحنا في المحاكم.."..
..رفع سمير يده عاليا وقبل ان تنزل على وجنة مراد كان ابراهيم يمنع حدوث ذلك ..وقال وهو يحاول ان يدفع لعمه للوراء ..
.."..ياعمي ارجوك اهدى ..اقعد ونتفاهم ..كل اللي حضرتك بتعمله دا هايضر بسمعة العيلة وسمعة شركتنا .."..
..نفض العم سمير بيد ابراهيم ..وقال بغضب وهو يرفع سبابته مهددا له..
.."..القضية هكسبها يابن اخويا..وساعتها انتو كلكو واولهم البت الشوارعية دي برة العيلة والبيت والشركة .."..
..خرج سمير من غرفة المكتب بعد ان صفق الباب ورائه بقوة ..جلس كل من ابراهيم ومراد وهما ينظران لبعضهما بحزن وغضب لما آلت اليه الامور...
..وقبل ان ينطق مراد سمعا طرقا على الباب لتدخل السكرتيرة ليلى وهي تفرك كلتا يديها بتوتر واضح لتتلكأ بكلماتها وهي تقول ..
.."..ابراهيم بيه ..انا....."..
..وقف ابراهيم يتطلع لها بتوجس وسألها مسرعا..
.."..في ايه ياليلى ..شكلك بيقول في مصيبة ..بسرعة اتكلمي.."..
..ولتزيح عن كاهلها عبأ هذا الخبر اسرعت ليلى بقولها ..
.."..ايمان هانم نزلت تحت في الجراج مع مستر نادر.."..
..نطق كل من ابراهيم ومراد بنفس اللحظة بصوت مرتعب..
...نزلت فيييين......

عروستي ميكانيكيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن