Prolog

36 5 4
                                    

NORTH INDIA

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

NORTH INDIA

"THANKYOU so much, sweetheart. You got such a good heart cause always helping us." wanita itu memuji tatkala Layla sentiasa memberikan sumbangan di rumah anak yatim yang diusahakan olehnya sejak lima tahun yang lalu.

"It's not a big deal Mrs. Aliya. It will always be my pleasure to help those kids." senyuman manis dipamerkan. Baginya sumbangan ini hanya perkara kecil jika hendak dibandingkan dengan kesedihan yang dialami oleh kanak-kanak tersebut. Dia sangat memahami kerana dia pernah berada di situasi tersebut.

"May he bless you always." bahu Layla disentuh lembut.

Layla terus beredar dan memandu keretanya menelusuri kawasan pergunungan itu untuk pulang ke hostelnya..

Layla merupakan pelajar Wood Stock International Art College. Dia sangat meminati untuk menceburi bidang teater. Mungkin ini merupakan salah satu bakatnya yang perlu diasah.

Tatkala keretanya dipandu laju, tiba-tiba sahaja keretanya tidak dapat dikawal dek kerana terdapat tumpahan minyak di atas jalan tersebut.

"What the heck!" sedaya upaya Layla mencuba untuk mengawal keretanya yang sudah berpusing di atas jalan tersebut.

Dan syukur kerana dia masih diberi peluang kedua untuk menikmati kehidupan. Dadanya diurut perlahan dek kerana amat terkejut dengan situasi yang baru sahaja berlaku. Layla keluar daripada kereta kerana merasakan keretanya berada di tebing.

Tumpahan minyak itu diperhati. Siapakah manusia yang tidak bertanggungjawab yang hampir sahaja meragut nyawanya?

"Haih nasib baik tak bawak laju sangat. Kalau tak Layla Callista dah lama arwah." ujarnya sendiri.

Tiba-tiba sahaja deruman kereta dari jauh menyapa sistem pendengarannya. Grey BMW yang dipandu dengan sangat laju mengejutkannya. Lantas Layla berlari ke hadapan untuk memberhentikan gerangan yang memandu kereta tersebut.

"Wait! Wait! Stop the car!"

"There's oil over here!" namun kereta itu dengan laju meluncur melepasi Layla sehingga pink dress yang dipakai olehnya ketika itu terangkat. Cepat-cepat sahaja Layla menurunkan kain dress tersebut untuk menutupi kakinya.

"Stupid!" makinya sekilas.

Kereta itu betul-betul telah berhenti di hadapan tumpahan minyak. Jika tidak, mungkin sahaja pemilik kereta itu jatuh ke dalam gaung.

Pintu kereta dibuka sebelum pemilik kereta tersebut keluar dari kereta.

Seorang jejaka yang memakai suit berwarna biru bersama dengan spek hitam yang disangkutkan pada hidung mancungnya sedang menuju kearahnya. Penuh berkarisma aura lelaki itu. Layla tidak melepaskan pandangan dari jejaka itu.

Spek mata hitam dibuka. "The faster you fell in love, the faster you get ditched. And now you're here to kill yourself." tanpa rasa bersalah jejaka itu berhujah.

"You know..Love is such a stupid thing that can kill human mentally and physically." senyum sinis dipamerkan kepada Layla.

"You're here but you're unable to kill yourself. Probably because you're afraid of heights. So, you're standing here right now to.." sambungnya lagi.

"Hello, are you finished?" Layla mencelah tanpa sempat lelaki itu menghabiskan kata-katanya.

"I'm not here to kill myself nor have fallen in love with someone." ujar Layla demi membela maruahnya. Sejak bila pula dia sanggup membunuh diri demi cinta bahkan dia tidak pernah bercinta pun sebelum ini.

Lelaki itu kehabisan kata-kata. Tanpa sedar dia merenung anak mata kelabu milik Layla.

"My name is Layla Callista. I'm a student at Wood Stock. I usually come to this place. There's oil spilt on the road and my car got crashed." jelasnya penuh teliti sebelum jari telunjuknya menunjukkan pada keretanya yang berada ditebing.

"I was stopping you so that nothing could happen to you. Do you understand?" sambung Layla lagi. Matanya dijegil pada lelaki itu. Lelaki itu masih lagi menatap wajah Layla yang seakan bidadari itu.

"Anyways, I want you to take me back to the College and I'll be driving." Layla terus merampas kunci kereta yang berada di tangan lelaki itu.

Beranikan dia? Dia tidak mengenali lelaki itu disebabkan itulah dia berasa lebih selamat jika dia yang memandu kereta BMW milik lelaki itu.

Kereta itu menuruni kawasan pergunungan itu dengan laju. Memang tidak dapat dinafikan lagi Layla amat handal memandu kereta dan dia tidak pernah gentar untuk memandu laju walaupun di jalan yang berliku.

"You must be wondering why I said I'll drive the car." Layla membuka bicara. Tipikal Layla, dia tidak suka perasaan janggal kerana lelaki itu hanya diam tidak berkutik.

"Obviously, if anyone goes at 70 and 80 speed, you know what could've happened? One wrong turn and boom!" jelas Layla penuh teruja. Dia hanya memandang lelaki itu dari ekor matanya untuk fokus pada pemanduannya.

Sama seperti Layla, lelaki itu seakan sangat teruja tatkala mendengar Layla bercerita. Wanita di hadapannya ini seperti menyimpan impian yang banyak.

"Nice car by the way.." Layla memuji setelah sekian lama memandu kereta milik lelaki asing itu.

"I love vintage cars. I'm obsessed with vintage cars. Have you seen 1965 Jaguar? That's my favourite!"

Tiba-tiba sahaja seakan ada irama musik yang baru sahaja muncul di dalam kotak fikiran lelaki itu.

'I've seen several women before this but I don't remember any of them. I don't know why this woman's face will always stick in my mind. Her beautiful grey eyes that are seeing me, won't bling even for a moment. Her long brown hair are flying. Her lips are just like the racing tracks I often dream of.' getus hati lelaki itu yang sedari tadi merenung Layla. Bukannya dia mendengar apa yang dibebelkan oleh Layla.

"Anyway..." belum sempat Layla berkata, dia terus memandang lelaki itu. Dah kenapa dari tadi asyik merenung muka dia? Ada apa-apa ke kat muka aku ni?

"Why are you looking me like that? I know, I've saved your life." terus sahaja Layla menghadiahkan senyuman. Namun lelaki itu masih tidak mampu mengeluarkan kata-kata. Dia seakan terpesona atau...Jatuh cinta?

Tanpa sedar kereta yang dipandu oleh Layla berhenti tepat di kawasan pekarangan hostel. Pintu kereta dikuak sebelum dia bangun untuk keluar daripada kereta. Mata lelaki itu melilau memandang kawasan itu.

"Thankyou. Your car is very good." sempat lagi Layla memuji.

"Not as good as your driving." pujian itu berbalik kepada Layla.

"Seriously..Tahu-tahu je dah sampai." bibir lelaki itu dikemam. Tiba-tiba sahaja bahasa Melayu itu terkeluar.

"This was just my driving. If you want to see me in a racing tracks, datanglah Sabtu nanti. There is a big race and I will win it." ujarnya penuh keyakinan. Sengaja dia menggunakan bahasa Melayu. Dia telah fasih berbahasa Melayu sejak tinggal di Malaysia bersama dengan pakcik saudaranya kerana mama dan papanya telah meninggal dunia ketika dia masih berusia 7 tahun. Layla Callista juga merupakan kacukan Pakistan dan Arab.

Riak muka lelaki itu penuh terkejut. Tidak sangka Layla mampu berbahasa Melayu dan juga berlumba kereta? Magnificent!

"My friends would be pleasure to meet you." ujarnya lagi bersama senyuman sebelum beredar meninggalkan lelaki itu.

Lelaki itu menghantar langkah Layla melalui ekor mata. Senyuman terukir.

His MadnessWhere stories live. Discover now