Susah sekali melihat pergerakan mereka dua beradik itu, walau pun mereka boleh berjalan seperti biasa, namun agak dalam kepayahan. Sebab itu ada masa nya mereka hanya mengesot ngesot sahaja untuk bergerak. Dengan keadaan tubuhnya yang besar hingga tidak munasabah. Bukan di panggil gemuk lagi, tetapi entah apa. Kakaknya bernama Debab, berusia baru tiga belas tahun. Adiknya pula bernama Debuk, berusia sebelas tahun. Memang sungguh pelik, kerana ibu mereka walau pun gemuk, tetapi tidaklah terlalu melampau sepertimana keadaan mereka berdua itu. Ayah mereka juga telah di katakan gemuk, walaupun tidak pernah jumpa setelah berpisah dengan ibu mereka. tetapi juga tidaklah segemuk mereka.
Kerana kegemukan yang sangat terlampau itulah hingga telah menyebabkan mereka tidak dapat untuk bersekolah. Serta bukan hanya itu sahaja, sedari kecil lagi pun mereka sudah tidak punya teman. Selain dari teman teman sebaya yang memang tidak mahu berkawan dengan mereka, mereka berdua juga pun tidak mahu bergaul dengan teman teman mereka yang di luar sana itu. Mereka berdua merasa lebih baik mereka menjalani kehidupan dalam dunia mereka sendiri. Bagi mereka, mereka hanya ada berdua beradik serta seorang ibu, iaitu kak Sarni sahaja. Itulah alam mereka dan itulah dunia mereka. Sehingga lah kehadiran seorang lelaki yang berminat pula untuk mengambil tahu tentang mereka. Rosli nama nya, yang baru sahaja berpindah ke penempatan mereka itu.
Oleh kerana Rosli sering singgah di warung makcik Sarni, suatu hari itu dia telah ternampak Debok dan Debab yang sedang membantu ibunya menyediakan barang untuk di bawa ke warung. Entah apa istimewanya mereka berdua hingga sampai boleh menarik perhatian Rosli. Kerana pada awalnya hanya biasa biasa sahaja. Hanya pada suatu hari itu, ketika Rosli telah membantu kak Sarni untuk mengangkut barang barang jualan dari rumahnya ke warong. Sampai kerana sibuknya kedua beradik itu membantu ibu mereka, hingga tidak sedar mereka telah terkangkang kangkang dengan kain yang mereka pakai adakala nya telah turut tersingkap, hingga telah menampakkan celah kelangkang mereka yang memang tidak pernah berseluar dalam itu. Entah mengapa dengan hanya melihat itu sahaja, tiba tiba nafsu Rosli terus sahaja bergelora. Serta seperti ada sesuatu yang telah terlintas di fikirannya.
Memang jika di fikir, seperti tidak ada istimewanya pun kedua beradik itu. Dengan keadaan tubuhnya yang memang tidak menarik dan menggiurkan langsung. Namun dari sudut pandangan Rosli pula berbeza, Dari itulah awalnya Rosli pun mula untuk mengambil tahu. Mulanya dari hanya dengan bertanya tanya sahaja, kemudian dia telah berjumpa pula, selepas itu mereka pun mula berkenal kenalan. Memang pada awal mulanya kedua beradik itu seperti acuh tak acuh sahaja dengan kehadiran Rosli. Namun Rosli dengan maksud yang memang tersurat dan tersirat dengan tidak pernah berputus asa, tetap juga sering datang untuk menemui mereka. Di sertai dengan petahnya dia berkata kata, dan dengan bijak nya dia bergurau senda, sedikit demi sedikit kedua beradik itu mula menunjukkan keakraban dan kemesraan mereka.
Hingga lama kelamaan, kelihatan mereka telah menjadi sangat gembira dan begitu seronok sekali dengan kehadiran Rosli. Sehingga mereka akan tertanya tanya, sekiranya walaupun hanya sehari Rosli tidak datang. Melangutlah dua beradik itu mengadap ke warung ibu mereka menunggu kehadiran Rosli. Selagi tidak melihat kelibat Rosli, selagi itulah mereka tidak akan berganjak dari tempat mereka duduk. Jika mengikut tujuan, memang Rosli tidak akan brrselang walaupun sehari. Selagi apa yang di hajat dia belum dapat. Namun Rosli perlu juga untuk menjaga kerja kerja nya yang telah menjadi sumber pendapatannya. Kemahuan pun dia perlu, keperluan pun dia mahu. Tidak mungkin untuk dia meninggalkan, walaupun hanya salah satu daripadanya.
Gembira sungguh Debab dan Debuk, walaupun sekadar hanya melihat sahaja kelibat Rosli datang. Ketika itu Rosli baru sahaja sampai dan singgah di warong ibu mereka. Hanya setelah menjamu selera, barulah dia pun datang menemui mereka berdua. Sebenarnya tidak ada apa apa pun dengan kehadiran Rosli itu. Cuma mereka suka mendengar cerita cerita dari Rosli mengenai tentang dunia luar. Dunia yang tidak pernah mereka lihat dan mungkin tidak akan mereka temui untuk selama lamanya. Sungguh asyik sekali mereka mendengar ketika Rosli sedang bercerita atau pun bercakap. Rosli pun apalagi, semakin bersemangatlah untuk dia bercerita. Hingga dengan bijaknya dia berkata kata, sampai dia seolah olah boleh membuat perkara yang kecil menjadi besar dan manakala yang pendek pula boleh menjadi panjang.
YOU ARE READING
debab & debuk
Short StoryKesah dua beradik perempuan yang mempunyai kegemukan tubuh yang melampau, yang tidak di pandang oleh sesiapa pun sebelum nya. Tetapi telah menjadi perhatian kepada seorang lelaki yang mempunyai maksud dan tujuan lain yang tersembunyi. Lelaki itulah...