البارت 26

24 3 0
                                    

(إن الله حين يتولاك...ولايته تهد الجبال...تلين الحديد...تسوق إلى قدمك ما كان مستحيلًا♥)...
يقول الرسول صۣۗـۙلَيۣۗہ آلَلَهۣۗہ عۣۗـۙلَيۣۗہةّ وُسۣۗـۙلَمۣۗـۙ
"أنا في روضتي حي....أسمع كل من صلي علي"
أكثروا من الصلاة عليه ☺️
_صلي الله عليه وسلم تسليما كثيراً 💜
_____________________
صقر وهو ينظر لهم:هي فين نورين.....
مليكة بسخريه:متخافش عليها أوي كدا.....فوق بتاخد شاور علشان تنضف الملزقه......
صقر أتجه إليها وأمسكها من يدها......وصعد بها إلي الأعلى لغرفتهم.....تحت أنظار الجميع المتوتره من فعل حدوث شيء......صعد بها ودخل الغرفه وترك يدها.....واغلق الباب بالمفتاح......
مليكة:بتقفل الباب بالمفتاح ليه يا صقر.......
صقر وهو يوجه نظرة لها فكانت تظهر ع وجهه علامات الغضب......وذهب تجاهها ومليكة ترجع للخلف بخوف من هيئته.......صارت تجري ف أنحاء الغرفه بسرعه:أستني هفهمك عاااااااااا لااااااا......
صقر وهو يجري خلفها:تعالي بس مش هسيبك.....تعملي كل دا أنا أفتكرت قلم أو تمسكيها من شعرها......إنما كل دا يا مفتريه......
مليكة بغضب وهي تجري وأنفاسها تكاد تنقطع وحصل لها دوار:ايييييي يااحبيبي هو أنت عايزني أشوفها بتقرب منك وأسكت......دا عند طنط ياروح طنط والله لسه حسابي معاها......عاااااااا
صدحت منها صرخه هزت أركان المنزل.....فزعوا جميعهم عندما سمعوا صوت صراخ مليكة......قامت هاجر ودموعها متحجره ف عينيها.....ولحق بها جميعهم وصعدوا الدرج......
وقعت مليكة أرضاً مغشي عليها.....فزع صقر وأقترب منها بثقل وعيون جاحظه من الصدمه.....أنحني بركبته أمامها......
صقر بدموع:مليكة حبيبتي ردي عليا.....والله ما كنت هعملك حاجه.....قومي وموتي نورين مش هزعل والله مش تفرقلي......أنتي فرقالي مش فاهم حصلك اي......
حملها بين ذراعه ووضعها ع الفراش.....
صقر بخوف:مليكة فوقي علشان خاطري....والله ما كنت هأذيكي أنا بحبك.....
سمع صوت هاجر تطرق ع الباب وتصرخ......وكانوا جميعهم معها.....أتصل صقر ع دكتورة تأتي كي تتفحصها.....
هاجر بدموع:أفتح أنت عملت فيها اي......مليكة ردي عليا يا حبيبتي.....
جاسر يحاول تهدئتها:أهدي بس يا هاجر هيكون حصلها اي......
هاجر بغضب:هيعملها اي أكتر من اللى عمله ف حياتها......أفتح الباب يا صقر عايزة أختي......
صقر فتح لها ونظر لها ببرود.....ولكن كانت عينيه الخضراء مليئه بالدموع ع حبيبته......
صقر:عايزة اي أنتي.....أنا معملتلهاش حاجه.....هي وقعت مش عارف مالها......
هاجر ولم تعيره أهتمام ودفعته ودخلت لمليكة......وجدتها راقضه ف الفراش وملامحها مرهقه ومتعبه جداً.....جلست بجانبها هاجر ومسدت ع شعرها......
هاجر بدموع:فوقي يا مليكة.....والله لو عملك حاجه مش هسيبه......
كانوا البنات يبكون ع حاله مليكة.....وكان كل واحد يعانق حبيبته كي يهدئها......
صقر ببرود من خلفها:هتعملي اي يعني.....جاسر خلي مراتك تحترم نفسها......
جاسر:هاجر بس كفايه......مينفعش تتكلمي كدا مع اخويا......
هاجر بقهر:دافع عنه كويس يا جاسر......مش هاممني حد فيكوا المهم عندي مليكة.......
دخلت عليهم نورين وهي تحاول تدراي فرحتها......
نورين بصدمه:هو حصل اي.....مالها مليكة حصلها اي.....
اندفعت نحوها هاجر تجذبها من شعرها.....
هاجر بغضب:أقولك أنا حصلها اي من تحت رأسك......يخرابه البيوت يا بجحه يا عديمه التربيه.....بسببك أختي تعبانه ومش عارفين مالها......والله ما هسيبك غير وأنا واخده روحك ف إيدي.....
أتجهوا اليهم كي يخلصوا نورين من يد هاجر التي تصرخ بشده.....وهاجر تمسكها بقوة لا تبتعد عنها......
هاجر بغضب:سيبوني عليها بس هفهمها غلطها......والله ما هسيبك يا حيوانه أنتي.....
جاسر:هاجر سبيها خلاص كفايه......ابعدي بقي....
كاميليا:أهدي يا هاجر نطمن بس ع مليكة.....وبعدين نعلمها الأدب الملزقه دي.....
هاجر:ولو ف الحالتين هتموت.....يبقي تموت دلوقتي سيبوني بس.....
أبعدوا هاجر عن نورين بصعوبه بالغه.....أما صقر كان ينظر لهم بملل وهو قلبه يعتسر ع حبيبته......وينظر لها بندم ووجع ع ما حدث لها......
صقر صرخ ف وجههم جميعاً:بس كفايه أخرسواااااااا.....مش عايز أسمع صوت حد فيكوا فاهمين......وإلا غضبي هيطلع عليكوا ومحدش هيقدر يوقفني......
كلهم سكتوا وأخفضوا رؤوسهم بخوف......فقد صقر تحول وعاد مثل السابق.....لصقر السيوفي الذي يرعب كل من حوله بنظره منه......
أتت الدكتورة عليهم وتنظر لهم......
هرول إليها صقر مسرعًا:مراتي شوفيها مالها.....مش عارفه هي كانت بتكلمني....... ومره واحده وقعت اغمي عليها......
الدكتورة بعمليه:طب ممكن تخرجوا لحد ما أكشف عليها.....
صقر ينظر لهم:برررررررهههه يلا كله بررررههه.....ومسمعش صوت مخلوق فيكوا......
ذهبوا جميعهم من أمامه وخرجوا.....وهو بقي مع الطبيبه......بدأت ف تفحصها أنتهت من عملها ونظرت لصقر.......
الدكتورة بجديه:دا شئ طبيعي أنه يحصل للى زيها....
صقر بخوف:يعني اي وضحي أكتر.....
الدكتورة:يعني المدام حامل....وهي أغمي عليها بسبب ضغط وعصبيه فهي مستحملتش.....
صقر تجمد ف مكانه ولم يتحرك ساكنًا.....وعاد لوعيه سريعاً وتحدث بصدمه غير مصدق:اي أنتي بتقولي أنها حامل......
الدكتورة:ايوا حامل اسبوع كمان تكمل شهرين حمل.....مبروك يا أستاذ.....بس أرجو من حضرتك تهتموا بيها لأنها ضعيفه......وتبعدوها عن اي عصبيه وازعاج......لأنه غلط جدآ عليها وع البيبي كمان.....الأشهر الأولي بتكون صعبه لأن البيبي ممكن مش يثبت.....وأنا هكتبلها ع فيتامينات تنتظم عليها.....وأنا أديتها مهدئ دلوقتي وشويه كدا وهتفوق.....بس فيه حاجه كدا لازم تعرفها......
صقر بإستفهام:حاجه اي دي.....وهي كويسه يعني هي والبيبي صحتهم كويسه......
الدكتورة بخجل قليلاً:احم هو حضرتك بس مش هتقدر.....تقربلها دلوقتي خالص علشان الحمل يثبت وتكمل ع خير......يعني هتفضل الثلاث شهور الأولي بعيد عنها ومتلمسهاش......واه هما كويسين جداً بس الأم لازم تتغذي كويس علشان البيبي......
صقر نظر لها بغيظ ماذا تقول هذه المجنونه:يعني المفروض إني اوافق كدا......
الدكتورة:المفروض يعني ولا أنت رأيك اي......ميكملش الحمل يعني مش عايز بيبي......
ظفر صقر بضيق ولكن تقبل الأمر وهز رأسه دلاله ع موافقته......ولكن صقر كان ف قمه سعادته.....فإنه سوف يصبح أب ومن حبيبته.....
هز رأسه لها:تمام شكراً يا دكتورة.....اتفضلي أنتي.....
مشيت الدكتورة وخرجت عليهم بره......هرولت لها هاجر تستجوبها......
هاجر:مالها مليكة فيها اي.....قولي اي حاجة...
الدكتورة بفزع:أهدي بس حضرتك.....هي كويسه الحمدلله دا كان شويه تعب وغلط عليها......لأنها حامل وهي هتفوق وتبقي كويسه......
هاجر بفرحه وصدحت صرخاتها المكان:عاااااااا هبقي خالتووو.....لولولولي مش مصدقه......
الدكتورة ضحكت عليها وذهبت من أمامها...... جميعهم فرحوا كثيراً ما عدا نورين التي بدت ع ملامحها الغضب والغيره......خرج عليهم صقر وترتسم ع ثغره إبتسامه جميلة......ذهبوا إليه يهنئونه فرحين به......
جاسر وهو يعانق صقر:مبروووك يا حبيبي.....وأخيراً هتبقي أب وألعب مع عيالك.....
صقر بضحك:لا أنت لأ هبعدهم عنك مش ناقصه......
حسام بضحك:لو ولد هسميه حسام.....وتربيته عليا حبيبي عمو.....
صقر نظر له بضيق:اه ومالو مش كفايه عليا أنت.....وبعدين أنت اتربيت أصلا......ابعد بعيد عن عيالي يلاااا عيل منحرف.......
جميعهم ضحكوا عليه وحسام......
أحمد بإبتسامة:مبرووك ربنا يسعدكم.....
صقر بفرح:الله يبارك فيك.....
هاجر بخجل:احم مبروك يا صقر.....هو يعني أنا
صقر:خلاص عادي.....أنا مقدرش أعمل لمليكة حاجه هي حبيبتي......وبعدين دي تموتني فيها لو عملت حاجه ليها......
ضحكوا عليه وع مليكة لأنهم يعرفونها......بعد قليل دخلوا عليها لأنها أستعادت وعيها......
مليكة بإرهاق:هو حصل اي.....
كانوا جميعهم ينظرون لها بفرحه وع ثغرهم إبتسامة.....
صقر بعشق:مبرووك يا قلبي.....هنبقي بابا وماما.....
مليكة سقطت منها دموعها من زرقويتها الصافيه مثل صفاء البحر:بجد يعني أنا حامل.....
صقر جلس بجانبها:اه يا حبيبتي.....فيه جواكي حته مني وأنا مبسوط اوووي......
مليكة بسعاده:اه مش مصدقه الحمدلله......أحلي حاجه حصلتلي......
صقر وتناسي أمر من معه وتكلم بغيظ:اه حلو منا مش اجي جمبك ياختي......
صدحت ضحكاتهم ف المكان عليه......
حسام بضحك:يخربيتك اي ناوي تجيب تاني مع اللى جاي.....أعتقها لوجه الله يا مفتري....
صقر حمحم بحرج منهم:هو انتوا لسه هنا بتعملوا اي.....يلا امشوا كدا الواحد ميعرفش يتكلم مع مراته......
ضحكوا وخرجوا من عندهم......جلس صقر بجانب مليكة.......وهي تضحك ع شكله المنزعج.......
مليكة بضحك:مالك بس ياحبيبي.......
صقر بغيظ:مالي ما أنتي اكيد مبسوطه......بس ماشي هو ناقص شهر وتقعي تحت ايدي.....
مليكة بضحك ودلال:هيهيهي بحبك يا صقري......
نظر لها صقر بغيظ اهي الآن تداعبه:عارفه لو مسكتيش والله هتندمي.......
مليكة وضعت يدها ع فمها......ولكن لم تستطع وضحكت بشدة عليه......
مليكة بضحك:هيهيهيهي خلااص بقي.....تعالي يلا ننام لأني تعبانه......
صقر وهو يجذبها ل أحضانه ويتسطح جانبها......
صقر بحب:بعشقك يا ملاكي.....
مليكة بحب:وأنا كمان يا صقري.....
وناموا وهم سعداء جميعاً وفرحين بهذا الخبر......وطبعاً كلكم عارفين ماعدا الحيذبونه نورين.....
*______________________*
أشرقت شمس صباح يوم جديد ملئ بالبهجه والسرور ع الأبطال......
أستيقظ صقر من نومه وكانت مليكة نائمه ف أحضانه......مسد ع شعرها الحريري وقبلها ف رأسها.....ونظر لها بعشق كبير وهيام......
تملمت مليكة ف نومها وفتحت عينيها.....وتقابلت عينيهما معاً ونظروا لبعض بحب......
مليكة بابتسامه:صباح النور يا صقري......
صقر خطفها ف قبله حاره عاشقه......أبتعد عنها ونظر لها:قولتلك كذا مره يا جنيتي كدا بيبقي الصباح......
خجلت مليكة وتوردت وجنتيها بالحمره.....
صقر بضحك:أبوس ايدك أنا مش عارف بتتكسفي من اي.....دا أكبر دليل إنك حامل مني خلاص......
مليكة وكزته بخفه ف كتفه:أحترم نفسك بقي ع الصبح......
ولمست ع بطنها بحب وهبطت من عينيها دمعه فرح:أنا مبسوطه اوووي يا صقر.....وأهم حاجه إني شايله حته منك أنت يا حبيبي......
صقر وهو يضع يده ع يدها التي ع بطنها:وأنا يا ملاكي بحبك أووي.....واحسن حاجه إنك أم ل أولادي......
مليكة مسكت وجهه صقر بكفيها:بحبك يابن المشخلعه......
صقر بضحك:ابن المشخلعه دا هيخطفك.....قومي يلا يا حبيبتي علشان شويه كدا...... وهتهور ومش هعرف أسيطر ع نفسي.......
صدحت ضحكات مليكة ف الغرفه.....وقامت من جانبه وذهبت تاخذ شاور ينعشها......
أما صقر أسند بذراعيه ع السرير......
صقر ظفر بضيق:لأ وقال اي حسام عايز.....يسمي ابني ع اسمه بلا قرف.....هقطع علاقتي بيه الواد دا كدا عيالي هينحرفوا......
ف هذا الوقت خرجت مليكة تنظر له بإستغراب.....أهو يحدث نفسه الآن......
مليكة وهي تجلس بجانبه:صقر مالك يا حبيبي بتكلم نفسك ليه.....
صقر بضحك:لأ ياملاكي بس بفتكر كلام حسام.....قال عايز يخلي أسم ابني ع اسمه الرخم......
ضحكت مليكة:لأ أنا لو ولد هسمي فهد.....ولو بنت ليان....
صقر بإبتسامة:أسماء حلوة اووي....تعرفي أنا برضو كان نفسي أسمي ابني فهد.....
مليكة بضحك:يبقي أتفقنا هقوم اعمل شعري وننزل تحت......
صقر قام واتجه نحو المرآه وجذب المصفف.....ومن ثم عاد لها مره أخري......
مليكة أبتسمت إليه وجلست كي يصفف شعرها......وبعد قليل أنتهي من ذلك وقبلها ف عنقها.....وقاموا سوياً ونزلوا للطابق السفلي.....وجدوا جميعهم مستيقظين وجالسون.....وكانوا البنات ينظروا لنورين يغضب وبالأخص كاميليا وهاجر.....وكانوا الشباب يضحكوا عليهم......
هاجر وهي تنظر بشماته لنورين:تعالي يا أم العيال......
مليكة وهي تجلس وتتأفأف:اوووف أنا ياريتني كنت قعدت فوق وسمعت كلامك يا صقر......
كاميليا بقرف:قصدك كنا كلنا أحسن نقعد ف اوضتنا....
لارا بغيظ:عندك حق الجو خنقه وملزق......
الشباب صدحت ضحكاتهم ف المكان.....ونورين تنظر لهم بغيظ ووعيد لكل واحده منهم......
نورين بحسره:مبروك يا مليكة.....
مليكة وهي تستند ع صدر صقر حتي تغيظها:الله يبارك فيكي ياحبيبتي.....
كاميليا:تعالوا نطلع بره ف الجنينه يا بنات لأني زهقت.....
بسملة:امممم فعلاً احنا نقوم نعمل قالب حلوي......وبعد كدا نطلع نقعد بره أحتفالا بالمولود الجديد.....
روان:نعملها شكولاته ولا فانيلا....
الشباب ف نفس واحد:فانيلا حلو....
البنات:شوكولاته أحلي......
مليكة بضحك:خلاص نعمل واحده شوكولاته وواحده فانيلا.....
صقر وهو يجذب مليكة من يدها:لأ أنتي ملكيش دعوة بحاجه ياحبيبتي.....يلا مع نفسكم بقي.....
وأتسحبوا من وسطهم وكانوا يخرجون للحديقه.....
هاجر بضحك:ايوا أسحبها من وسطنا كدا.....
صقر:بس يا ماما روحي شوفي جوزك.....
جاسر بمرح:تعالي يا حبيبتي نطلع زيهم.....
حسام وهو يجذبه من قميصه:نعم ياخويا.....أتزفت أعقد هنا مش هنبقي لوحدنا.....هو ومش هنقدر نقوله حاجه......
جاسر:المفتري عليه ربنا منك لله.....
ضحكوا ومن ثم ذهبوا للداخل حتي يعدوا الكيك لهم......
*_______________________*
خارجاً عند عصفورين الجنة (قصدي طبعاً صقر ومليكة).....
صقر وهي يستند ع جذع شجرة ومليكة مستلقاه ع الأرض ورأسها ع قدمه.....صقر وهو يطالعها بهيام:أنتي اللى عرفتي قلبي الحب وبقي بيدق بحبك.....ومش زي ما كان حجر يا ملاكي.....
مليكة وهي تنظر له بعشق ينمو مع الوقت أكثر وأكثر:وأنا مش متخيله حياتي من غيرك يا صقري.....أهو حياتنا بتزداد قوة بسبب البيبي اللى جاي.....
صقر بغيرة:بس مش هتحبيه وتهتمي بيه أكتر مني.....
مليكة بضحك:اي دا أنت هتغير منه من دلوقتي......
صقر بغمز:طبعاً لازم أغير عليكي أنت ليا لوحدي.....
مليكة بحب:صح يا صقري.....اه لو جت بنوته هبعدها عنك علشان متتعلقش بيك وتحبها أكتر مني.....وساعتها هزعلكوا أنتوا الإتنين.....اه ولا تحضنها لأن حضنك ليا أنا......
صقر بضحك:اي يا كوكي هو أنتي هتغيري.....دي بنتك القمر اللى هتبقي شبهك كدا.....وأنا كلي ملكك يا ملاكي.....هما هحبهم لانهم ولادي ومنك.....بس مش أكتر منك لانك أمهم وحبيبتي.....
مليكة بخجل:بحبك اوووي ياصقري.....
صقر بمزاح:لااا كدا كتير أهدي يا حبيبتي.....علشان أنا مش قادر أسيطر ع نفسي أكتر من كدا.....أنا مش عارف هستحمل ازاي شهر بحاله بعيد عنك......
مليكة ضحكت بدلال:هيهيهيهيهي قليل الأدب.....
صقر بوقاحه:بس علشان موركيش قله الأدب ع حق،وغمز.....
مليكة وكزته ف صدره بخفه من خجلها فهو يتعمد ف حدوث ذلك.....ضحك عليها وجذبها إلى أحضانه وطبع قبله ع خدها.....ومن ثم مال ع شفتيها وأخذهم ف قبله عاشقه يبعث بها مدي عشقه لها......
*_________________________*
ف الداخل عند الباقون.....
حسام بخبث:أستني يا بوسي هو اي اللى ع وشك دا......
بسملة وهي تتحسس وجهها:فين دا ياحسام.....
حسام وهو ممسك بالطحين بيده:اهوووو يا حبيبتي......
حيث أنه ألقي ف وجهها الطحين......فتلطخ وجهها به وملابسها.....وضحك عليها حسام والباقون معه......
بسملة ضحكت وقربت منه:كدا يا حسام تعمل فيا كدا، طب خد يا بيبي......
فألقت ف وجهه هو الاخر......وضحكت عليه وجريت من أمامه......
حسام بمرح:تعالي يا حبيبتي مش هعملك حاجه.....بتستخبي ورا كاميليا ولارا.....هو أنا كدا خوفت مثلاً......
كاميليا بسخريه:طب بس علشان كاميليا مش تحطك ف دماغها.....زي ما عملت مع الملزقه اللى قاعده بره دي......
حسام رفع يده بإستسلام:أبو حميد أبعدها عني....أنا مش قدها ياعم لتعمل فيا كدا.....واقعد ع كرسي زي نورين......
كاميليا بضحك:لأ لأ متقولش كدا.....أنا عملت حاجه يبقي لازم أعلي ف الليڤل بتاعي.....علشان الريتش مش يقع.......
أحمد بضحك:أطمن يا إزيمكس هتحطك ف قائمه الحظر.....
جاسر بمرح:معاكي الإعلامي جاسر......وينتابني الفضول بما سيحدث به......
كاميليا بفخر:أنا هوريه التخويف بحق......زي شالبي سولفان ووشوشني......
روان بطفولة:ياااااه بقالي كتير مش شوفته......
يوسف بغمز:هفرجك ع فيلم أحسن أنا وأنتي لوحدنا باليل.......
هاجر :اي هو الفيلم دا يا يوسف......
يوسف بضحك:جسور هيقولك يا هاجر......ولا أقول يا شباب......
جاسر:بس يلاا اخرس.....وأنتي يا حبيبتي ملكيش دعوة بالمنحرف دا.......
البنات جميعهم ف نفس واحد:إياك يكون اللى فهمناه......
هزوا الشباب رأسهم بإيجاب ويضحكوا وتكلموا مع بعض:بيرفيكتووووووووو......
كاميليا بصدمه:احييييه.....وأنتي يا هاجر واحده كلاااوون......ولا البت روان وقعت ف واحد صايع......
حسام بسخريه: ع أساس أن أحمد هو اللى محترم...... دا صايع ومنحرف ياختي......
أحمد بصدمه ومزاح: آااااه قلبي مكنتش متوقع أن كله عارف بصياعتي..... فاجئتوني يا جماعه.....
جاسر بضحك: يابني أنت أشهر من نار ع علم..... هو أنت لوحدك بس ما كلنا صايعين......
هاجر بضحك:لأ ياحبيبي متقولش كدا.....أنت مش متربي أصلا......
حسام بضحك:كلمه الحق ظهرت......هيطلع متربي لمين يعني ما صقر قدامك أهو......
صقر من خلفه ببرود:وماله صقر ياروح أمك.....
حسام ويرجع للخلف:عمي وسيد الناس كلهااا.....أنا بذمتكم قولت عليه حاجه يا جماعه.....
هزوا رأسهم بضحك عليه......
صقر بسخريه:لم نفسك أنت هااا علشان اللى مترباش دا هيعملها معاك......
حسام بتذمر:فيه بنات ياخويا اتلم......
صقر وهو يبعده من أمامه:اوعاااا كدا عايزة أشرب.....ودا كله لسه مش خلصتوا وقلبتوا المكان.....
جاسر بغيظ:يلاااات يابا اخرج بره مش ناقصه صداع.......
صقر نظر له بحده:ولما اجيلك وازعلك قدامهم هتبقي مبسوط......
جاسر بضحك:اي دا أنت خدت الكلام ع نفسك ليه......هو اللى ع راسه بطحه بقي......
صقر ببرود:ولما أحسس ليك بالإزازة وافتح دماغك......
جاسر بمزاح:إني آسسسسسف.....
صقر نظر لهم بملل ويخرج من المطبخ ليذهب لمليكة......
أحمد بضحك:والله ياجماعه أنا خوفت من شكله ولا بروده......
صقر ووصل الكلام لمسمعه:لازم تخاف وإلا هيطولك غضبي......
أحمد وقف ينظر بصدمه:اي دا هو سمعني ازاي......
حسام وهو يربط ع كتفه بضحك:لااا دا يسمعك لو كنت ف باطن الأرض.....أسكت دا مطلع عنينا أنا وجاسر.......
كاميليا:كفايه كدا يلا يا حلو منك ليه......خلينا نخلص بدل مايجي تاني والمره الجايه يطردنا......
ضحكوا لأنه فعلاً سحدث لهم ذلك منه......
عملوا الكيك ووضعوه ف القالب كبير....وأدخلوه الفرن حتي يجهز.....بعد وقت ليس بالكثير أخرجوه......وبدأوا البنات ف تزينه.....
بسملة:لأ حتطي توت لأني بحبه ع الشوكولاته......
كاميليا:فراوله أحسن يابوسي.......
أحمد بغمز:أنتي اللى فروالة يا فرولتي......
كاميليا أخفضت رأسها بخجل وحمحمت:أحم خلاص نحط الإتنين عادي.....
روان بتلذذ:اممممم وكمان وسكر بودرة وصوص كراميل......
يوسف بمشاكسه:مفيش سكر غيرك يا كرميلتي.....
جاسر بتذمر:وأنتي مش ناويه تقولي حاجه علشان نعمل زيهم......
هاجر:يلاااا يابابا نخرج بره لأن عندي مراراه واحده......
جاسر:روحي ربنا يسد نفسك زي ما بتعملي فيا......
ضحكوا عليهم وخرجوا بره.....ورآوا نورين جالسه تعبث ف هاتفها.......
كاميليا بشماته:كايده العزال أنا من يومي.....
البنات بضحك:ايوا آااااااه.....
ضحكوا الشباب وطلعوا وجدوا صقر يغازل مليكة.....وكان سوف يقبلها ف شفتيها الكريزيه......
حسام وهو يضع يده ع أعين بسملة:يخربيتك مش هناااا فيه بنات......أحترم نفسك ياجدع لحد ما تطلعوا الاوضه......
مليكة اتكسفت وكانت سوف تبتعد إلا أن يد صقر منعتها من الحراك......
صقر وهو ينظر لهم ببرود:محدش ليه عندي حاجه.....مراتي وأنا حر خليكوا ف حالكوا......
أنا /فعلاً واحد مش متربي خالص......جبتلي الكلام من العيال حسبي الله.....
صقر بحده:بتقولي حاجه.....
أنا:والله محصل دا أنت محترم......هما اللى بقولوا عليك كدا......
صقر ببرود:يلااا أمشي من هنا مش ناقصه......
أنا:أنت أستحلتها ولا اي......فوق يابا أنا اللى عملااك هزعلك.......
صقر ببرود:يلا يا بت أنتي من هنا.....بدل ما أجيبك واحطك ف المخزن......
أنا/طب لحد هنا وكفايه أووي.....مدام فيها مخزن وتعذيب.....مش مستغنيه عن عمري.....سلااااام......
جاسر بضحك:بس فضحتونا الناس يقولوا علينا اي......
أنا/قوله برستيچي بقي ف الارض خالص......حد شايفه ينزل يجبهولي......
صقر ببرود:أنا عمري ما شوفت ليكي برستيچ.....واخرجي بقي خلينا نخلص زهقت......
أنا بتذمر/خلااص خارجه كتك القرف.....بس أصبر بقي عليا من اللى هيحصلك مني......
(وطبعاً مش عايزة اقولكم ضحكت ضحكه شر نيهاهاهااااا😹😈).......
مليكة وهو تنظر لقالب الشوكولاته بتلذذ:أنا عايزة حته من دي بسرعه شوكولاته......
صقر:عيوني حاضر......محدش ياخد منها دي ليها كلها......
كاميليا وحسام مع بعض:نعمممممم يا عمر.......
ضحكوا عليهم وكاميليا وحسام نظروا لبعض بتذمر......
كاميليا بضجر:بقي أنا اقف ساعتين وف الآخر تقول محدش هياخد.....
صقر ببرود وهو يعطي مليكة القالب:اه لو مش عاجب أخبطوا رأسكوا ف الحيط.......
بسملة بضيق:المفتري عليه ربنا.....بحب الشوكولاته بس.....
مليكة وهي تأكل:أكيد مش هاكل كل دي يعني.....هو بس بيحب يضايقكوا مش كدا يا صقر......
صقر:لأ مش كدا.....هي نفسها فيها والبيبي كمان.....
جاسر:خلاص بالهنا يا مليكة.....هي أصلا معموله علشانك أنتي والبيبي......
هاجر بضيق:امممم ما انتوا بتحبوا الفانيلا مش زينا.....
جاسر:خلاص نعمل تاني مفيش مشكله......
نظروا البنات لصقر بغيظ منه ويلعنونه ف أنفسهم والاخص كاميليا وهو طالعهم ببرود......
الشباب كانوا يأكلون ويحاولوا أن يجعلوا البنات يتذوقونها.....إلا انهم رافضين تماماً التذوق.....
كان صقر يطعم مليكة خلص القالب كله ولم يتبقي شيء......
صقر بحب:بالهنا ع قلبك ياروحي......
كاميليا بضيق:فعلاً يا مليكة.....قال أكيد مش هاكل كل دا لوحدي......
صقر ببرود:أنتي بتبصي ليها ف الأكل......
كاميليا:لأ طبعاً بهزر معاها.....أنا فرحانه ليها إني هبقي خالتوووو.....بس رجلي أتشلت وأنا بعملها.....مش خسارة فيكي يا حب.....
مليكة بضحك:احلي خالتووو ياناس.....حبيبتي هقولهم ع التنازل العظيم بتاعك دا.....
لارا بضحك:والله من غير ما تقولي هما هيشفوها.....هيعرفوا هي بتعمل اي.....
روان بضحك:دا أنتي تحفه يا تحفه.....
كاميليا بغرور:طبعاً لازم أكون سبقاكوا ومميزة .....
أحمد:متميزة بقلبي يا قلبي.....
جاسر:الله هو كله بيتدلع إلا أنا ليه.....هو أنا ابن البطة السوده......
هاجر:مالك بس يا حبيبي......
جاسر وهو ينوي ع شيء:طب والله منا لاعب هقوم اهو......
وذهب من أمامهم وهو يظهر غيظه لهم......هاجر وهي تصدم وتقوم خلفه......
صقر ببرود:بلاااش تروحي......
هاجر:ازاي لأ استنيي يا جاسر......
صقر:أنتي حره جبتيه لنفسك......
حسام فهم الموضوع وضحك:اه يابن اللذينه يا جاسر.....وأنا اللى صدقته خدعني.....
أحمد بضحك:اوعااااا يكون اللى ف دماغي.....
يوسف بمزاح:أطمن هووو مفيش غيره ياخويا.....
حسام بضحك:احلي حاجه فيك يا ابو الصقور.....آنك بتفهم كل حاجه بتحصل حواليك.....قافشنا كدا دايما......
صقر:طبعاً لازم أكون فاهم كل اللى قدامي.....واعرف عنه كل حاجه من أول ما اتولد.....اومال هبقي مميز عنكوا ازاي ولازم ابقي سابق اللى قدامي بخطوات والتفكير.......
مليكة بضحك:لأ بقي دا أنا جوزي رجل مافيا......
كاميليا بضحك:مافيا مافيا مافيا......
صقر هو يقوم:ثواني وجاي ليكوا.......
مليكة وهي تمسك يده:رايح فين كدا.....
صقر:هشوف حاجه ف الاوضه وجاي علطول......
مليكة هزت رأسها وعادت تتكلم معهم.....ويضحكون فيما بينهم.....إما صقر توجه للداخل وصعد الدرج.....وكان سوف يدخل غرفته إلا أنه اوقفه صوت نورين وهي تتحدث ف الهاتف مع أحد......
نورين بشر:بقولك اي اللى قولته يتنفذ بالحرف الواحد.......
الشخص:تحت امرك معاكي ف اي حاجه......
نورين:بص الخطه**********
الشخص:كله هيبقي تمام......
نورين بشر:تمام خلاص هنهي الحوار دا......
صقر من ورائها:حوار اي......
نورين أرتبكت واوقعت الفون من يدها......
*____________________*
باي البارت خلص يا حلوين♥.....
أتمني البارت يعجبكم.....متنسوش التعليق والVote✨ كاتشجيع ليا ف الاستمرار......

نورين كان بتكلم مين وبتخطط ل اي؟
جاسر ناوي ع اي لهاجر؟
اي رده فعل صقر من اللى سمعه؟

وكل سنة وأنتم طيبين يا حبايبي وعيد سعيد عليكم ، وينعاد عليكم بالخير واليمن والبركات✨♥.....

_اي رأيكوا ف حواري مع صقر، اهو دخلت معاهم ف الحديث....عملت زي احمد السبكي😹.....

✍️/Basmala Mahmoud"كاتبه الجيل"




حب بعد عناء (تحت التعديل) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن