"صلوا على من أضاء الكون نورًا ﷺ "|🤍..
______________________
أما عند الجميع
كانوا يرقصون ويضحكون فيما بينهم...ولكن صقر حس بنغزه ف قلبه...
صقر وهو يضع يده ع قلبه:هي مليكة أتاخرت مش كدا...
حسام بضحك:مش قادر ع بعدها...
جاسر:مالك يا صقر أنت قلقت كدا ليه...
صقر:مش عارف قلبي وجعني فجأه...
أحمد:متخافش معاها كاميليا...
صقر تركهم وذهب نحو المنزل وهو يرقضوهم يلحقون به جميعاً، رأته نورين شكله ذلك فهرولت نحو غرفتها نجلس بها، دلف صقر للمنزل وصعد الدرج سريعاً، فتح الغرفه لم يجدهم بحث جيدا ف الغرفه عليها ولكنه لم يجدها، خرج صقر يكذب نفسه ينادي عليها بأن يوجد أمل أنها ف مكان ما ف المنزل:مليييييييييييييييييييكة....
تجمعوا جميعاً حوله يحدقون به بعدم فهم، هاجر ذهبت له ولكنه لم يعطيها فرصه للتحدث وانطلق صوب جميع الغرف، اخذ يبحث عنها بجنون كطفل فقد أمه ولكنه باتت محاولاته فاشله، وصل لغرفه نورين وفتحها وجدها تضع السماعات ف أذنها وترقص بمرونه وظهرها للباب، ذهب صوبها وامسكها بقوة وحدق ف عينيها....
نورين بفزع:ف اي يا صقر....
صقر:مليكة فين....
نورين:يعني اي فين مش عارفه، إنتوا مش كنتوا بره، أنا مخرجتش من اوضتي أصلا....
صقر بترقب:يعني مشوفتيهاش لما دخلت من شويه ومعاها كاميليا....
نورين تسيطر ع توترها:ل.لا قولت مطلعتش وكنت مش سامعه حاجه زي ما شوفت....
صقر خرج من عندها وهي لحقت به ومعه الجميع....
أحمد بقلق:يعني اي مش فاهم كاميليا ومليكة اختفوا كدا إزاي....
البنات كانوا يبكون بشده عليهم ومعهم الملعونه نورين بدموع ذائفه....
حسام بغموض:تفتكر هو عملها تاني....
يوسف:تقصد مين دا واي تاني دي....
صقر ونبضات قلبه تدق بشده خوفاً ع معشوقته، وافكاره مشوشه كأن حدث شلل أخل بتفكيره....
جاسر:تقصد سليم بس لأ مظنش....
صقر وضع يده ع وجهه ويتنفس بسرعه وقلبه يشتعل بالنيران:اسكتواااااا مش عايز حد يتكلم....
صمتوا جميعهم وحدقوا به منتظرين كلمه منه بما يفكر حتي يطمئنوا، ولكن قام صقر فجأة وصعد لغرفته يبحث عن شيء، صعدوا جميعهم خلفه يشاهدون ما يحدث،
اخذ صقر يبحث ف مجوهرات مليكة عن شيء أرتسمت ابتسامة شيطانينه مرعبه....
صقر خرج يرقض بسرعهههه من الغرفه وممسك بهاتفه يبحث به عن شيء، لحق به حسام وخلفه الباقون لا يفهمون شيئاً واوقفه عند باب المنزل....
حسام:استني أنت لقيت اي مش فاهمين....
صقر:خاتم مليكة اللى لبساه فيه جهاز تتبع....
حسام:كويس يلا بينا لقيت الإشارة....
صقر بشر وعروقه برزت:خلاص هلاقيها ومش هرحم اللى عمل كدا....
أبتلعت نورين ريقها بصعوبه وجسدها صار يرتجف، والباقون كانوا فرحين بأن هناك أمل يدلهم ع مكان مليكة وكاميليا، هاجر ذهبت تجاه صقر ودموعها تتساقط ع خديها....
هاجر: هتلاقيها مش كدا أوعدني أنك هترجعها ليا....
صقر وقلبه يكاد يقفز من ضلوعه: هلاقيها أوعدك يلا يا حسام، وأحمد هيجي معانا وأنتوا خليكوا هنا مع البنات علشان لو حصل حاجه....
هزوا رأسهم دلاله ع موافقتهم حديثه،وثلاثتهم خرجوا سريعاً للسيارة وانطلقوا....
*________________________*
أما عند مليكة وكاميليا
كانوا مستلقون ع الأرض ف مصنع قديم مغشي عليهم، دخل عليهم هؤلاء الرجلان وذهبوا تجاههم، وسكبوا عليهم دلو من ماء البارد، فزعوا الاثنتين وصدرت من كليهما شهقه قويه وكانت الرؤيه غير واضحه بعد لهم، ضحكوا عليهم وهم يرجفون وكأنهم كانوا موتي وردت فيهم الروح....
مليكة بشجاعه:إنتوا مين وجبتونا هنا ليه....
شخص1:امممممم طب بصي يا حلوة إحنا مين ميخصكيش، لكن جبناكوا ليه هقولك بما إنك كدا كدا ميته، إحنا متكلفين نموتك من واحده اسمها نورين، واللى معاكي دي بس جبناها علشان نساوم عليها ف فلوس أكتر، سلاااام مؤقت يا حلوة استعدي علشان تودعي الدنيا....
مليكة وكاميليا فتحوا أعينهم ع مصرعيها من الصدمه، أيعقل أن يوصل بها أن تقتلها وما كل هذا الحقد والغل الذي بتلك الفتاة....
وخرجوا الرجلين من عندهما وبقوا ينظرون ف أثرهم، قامت كاميليا وجلست جانب مليكة وتتفحصها....
كاميليا بقلق:أنتي كوييسه مش كدا، فيكي حاجه يا مليكة أو حاجه وجعاكي....
مليكة بإبتسامة:أنا بخير متقلقيش وأنتي كويسه....
كامليا:اه أنا تمام المهم هنخرج من هنا إزاي....
مليكة بتفكير:اي رأيك نشغلهم لحد ما صقر يجي....
كاميليا:أنتي متأكده أنه هيجي ولا....
مليكة بثقه:مفيش ولا دي صقر ميقدرش يبعد عني، ومش هيسكت اللى بره دول شويه اغبيه أنتي بس حاولي تشغليهم وأنا صقر معلمني فنون قتاليه ودفاع عن النفس، هكسر ليهم عظام ايدهم، وفيه حركه صقر معلمهاني بتوجع اوووي....
كاميليا بقلق:مليكة أنتي مجنونه أنتي حامل يا ماما، غلط عليكي الحركه الزياده والانفعال وع البيبي....
مليكة وهي تتحسس معدتها وهبطت منها دمعه ساخنه:أيوا مجنونه مجنونه بحبي لصقر ولازم أعمل كدا علشان افضل معاه، وكمان أنتي ملكيش ذنب دا بسببي ولازم اخرجك من هنا حتي لو ع حساب روحي، وعلفكره أحمد بيحبك بس بيحب ينكشك ويهزر معاكي أنا عرفاه يا كيمي....
كاميليا هبطت منها دموعها وأحتضنت مليكة:مش هيسيبك يا مليكة وأنا هعمل اللى قولتيلي عليه وهنخرج وهتبقي كويسه....
مليكة بضحك:خلاص بقي إحنا قلبناها دراما كدا ليه....
كاميليا ضحكت:طب هتعملي اي بقي....
مليكة قامت وظلت تبحث بعينيها عن شيء حاد يمكنهم به الدفاع عن نفسهم، تحركت عندما وجدت شيء وأخذته وكانت عصا خشبيه متينه....
مليكة وهي تنظر ل كاميليا:بصي أنتي هتمسكي دي تدافعي عن نفسك، وأنا هعرف اتصرف متخافيش دا مجرد تعطيل ليهم لحد ما يجي صقر....
كاميليا:طب هندخلهم تاني إزاي بقي....
مليكة بنرفزة:كاميليااااااا اسكتي شوفيني بعمل اي واعملي زي، الحقوووووووووونيييييي....
*_______________________*
ف سيارة صقر
كان يقود سيارته كأنه يقود طائرة أو ما شابه....يشعر بالنيران تشتعل ف صدره،فهو لا يعلم ما قد يحدث لها،يشعر بالرعب من فكره إذا حدث لها شيء،تنفس بعنف محاوله تمالك نفسه،فغضبه صار به لدرجه تجعله يكاد يختنق،وعلامات الغضب تعلو وجهه وعروقه برزت وتحولت عينيه للون الأحمر القاتم فكانت مثل كأسات الدماء وأرتسمت إبتسامة مخيفه ع ثغره،أحمد فزع من هيئته تلك ونظر لحسام....
حسام بلا مبالاه:هتتعود متقلقش أنت لسه شوفت حاجه....دا بس صقر السيوفي بيرجع لسابق عهده....
أحمد مال ع حسام:أنا خايف دا عامل زي المذؤب أو مصاص دماء،دا ممكن يأذينا إحنا ويطلع غضبه علينا....
حسام ببرود:لأ دا بس بيتحول لأنه قرب ع المكان، والوحش اللى جواه مش بيظهر غير لما يكون الموضوع متعلق بمليكة....
أحمد:طب هو ناقص قد اي ونوصل للمكان دا، أنا خايف ع كاميليا اووي دي هبله ومش هتعرف تتصرف....
حسام لم ينطق بكلمه واحده عليه ونظر أمامه، نظر له صقر بطرف عينيه....
صقر ببرود:مليكة هتعرف تدافع عن نفسها، لأني معلمها الدفاع عن النفس وتتصرف إزاي لو حصلها حاجه، هي هتعطلهم بس شويه لحد ما أجي.....
أحمد:بس مليكة هتتصرف إزاي وهي حامل كدا،دي ممكن تروح فيها لو حد ضربها....
وعند هذه الكلمه ولم يتحمل صقر فكره،أن أحد قد يؤذيها أو يفكر ف لمسها وطفليه الذي بحركه منها أو شيء يحصل يفقدهم،وصار أكثر غضباً وزاد من سرعه السيارة أكثر....
صقر وقلبه كاد يخرج من مكانه:أستحمليييييييييي يا مليكة علشاني.....
*_______________________*
في المزرعه
كانوا جالسين ع اعصابهم وكانت نورين أكثر توتر....
نورين بخبث:يارتني كنت شوفتها او حسيت بوجودهم....
جاسر:خلاص صقر دلوقتي يكون وصل ليها وهيجيبها ومش هيسكت عن اللى حصل دا....
يوسف:هي مليكة سليم دا خطفها قبل كدا....
جاسر:مش وقته الكلام دا هعرفك بعدين لما نتطمن عليهم....
يوسف:تمام...
نورين بتوتر:ط.طب أنا هروح اشوف حاجه وجايه تاني....
هاجر كانت مركزة نظرها ع نورين، لم يعيرها احد اهميه.....
روان بدموع:أنا خايفه ع مليكة اوووي وكمان البيبي....
جاسر:متقلقوش هتكون كويسه والله صقر ميقدرش يبعد عنها....
هاجر بشك:أنا مش مرتاحه للعقربه اللى فوق دي، هي أكيد اللى عملت كدا ف مليكة وأنا مش هسكت....
جاسر:هاجر أنتي بتقولي اي نورين متعملش كدا....
هاجر بعصبيه:لأ بجد نورين متعملش كدا، دي حربايه وبتتلون قدامنا والمفروض متغبش عن عنينا، أنا مركزة معاها إنتوا مش شايفين التوتر اللى هي فيه وعايزة تقوم من بدري بس بتمثل علينا....
نظروا جميعاً لبعضهم أنهم حقاً لم يأتي ببالهم أن يراقبوها....
جاسر ذهب وامسك هاجر من يدها:اهدي يا هاجر أنا متفهم الحالة اللى أنتي فيها علشان مليكة....
هاجر ابعدت يده عنها ودموعها سقطت وخرجت للحديقه....
اما بالداخل فوق عند نورين
كانت واقفه ف منتصف الغرفه والقلق يدب ف اوصالها، قطع ذلك رنين هاتفها من ذاك الرجل....
نورين بغضب: أنت يا زفت خلصت ولا لسه، صقر عرف مكانكوا وهيوصل ليكوا إقتلها واهربوا، لأنه لو مسكوا اظن أنت عارف هيحصل اي....
شخص1:خلاص أقرأي الفاتحه ع روحها....
نورين بغل:أكسر الخاتم اللى لبساه لأنه فيه جهاز تتبع، ومتتصلش عليا تاني يا حيوان هتوديني ف داهيه....
شخص1 بغضب:بقولك صوتك ميعلاش وإلا قسماً بالله، همشيهم وأنا عرفتهم إنك ورا الموضوع وتروحي ف داهيه بجد، وابعتي 5 مليون اللى ناقص سلام يا قطه....
أغلق الهاتف ف وجهها،أما نورين صرخت بغضب ع ما فعله،كيف يجرأ ويهددها لا وبل يستهزق بها ويغلق ف وجهها،لا والاكثر رعباً هو إخباره لهم بمن الفاعل وهذا يعرضها لخطر كبير....
نورين بوعيد:أنا هعرف حسابي معاك يا زبالة....
شهقت مره واحده فأخرجت هاتفها تتصل به مجدداً،ولكن لم يرد عليها هذه المره،فعادت الاتصال مرتين أخري فأتاها صوته الساخر....
شخص1 بسخريه لاذعه:متتصلش بيا علشان مروحش ف داهيه تاخدك....
نورين بعصبيه:اقتل الزفته اللى معاها علشان أنت قولتلهم عني،فلو سبتها كدا هتكشف ليهم....
شخص1:امممممم بس كدا الحساب هيزيد الضعف....
نورين بصراخ:اييييي الضعف لييييهههه....
شخص1 ببرود:اي يا حلوة مش كدا هتقطعي المصلحه اللى كانت هتطلع من وراها،وبعدين دا قليل خالص ولا أنتي تحبي امشيها وتقول ليهم....
نورين بغضب:حيوان وقذر كلب فلوس....
شخص1 ببرود:كدا تمام تبعتي ال 30 مليون الباقي،واعتبري إنك واقفه ف جنازتهم يا نونو....
واغلق ف وجهها الهاتف مره اخري،أما هي بقيت ف الغرفه تنظر بغل وحقد،ولكن تنفست بإرتياح فإنها أخيراً سوف تتخلص من مليكة ويبقي صقر لها....
*_________________________*
عند مليكة وكاميليا
كاميليا بأستغراب: بتصوتي ليه دلوقتي....
مليكة: علشان يجوا يا غبيه، روحي يلا اقفي ورا الباب أول ما الباب يفتح اضربيه ع رأسه، والتاني لما يدخل هتصرف معاه....
كاميليا هزت رأسها وذهبت ف مكانها، أما مليكة وقفت تصيييح مثل اي فتاه....