البارت 29

61 5 2
                                    

( انتَ مُرَحَّبٌ بِك عِند ربّك مهما جَنَيْتَ علي نفسِك...
(فَاحَ العَبِيرُ إذَا ذَكرّتُ مُحمَّدًا،والنُّورُ أشْرَقَ والظَّلامُ تَبدّدا💛)...

إن الصلاة علي النبي غنيمةً
من حازها حاز الكرامة وامتلك
فُزْ بالصلاة علي النبي مردداً
صلي عليه الله مادار الفلك
_______________________

ركع ع الأرض أمام غرفه العمليات بقلب منفطر ع صغيرته،ونظره معلق صوب الباب يريد أي احد يخرج ويطمئنة ع حالها،ومره واحده انفتح الباب وخرجت الممرضه تصدح بصوتها كله بفزع:عايزة متبرع بسرعه حالتها ف خطر هنفقدها....
تجمدت كل حواس صقر من آثار صدمته.....لم يقدر صقر ع الوقوف وكأنه أصيب بالعجز،تحرك صوبها حسام بقلق:طب شوفي ف بنك الدم....
الممرضه:يا أستاذ هي فصيلتها نادره،ومش موجوده هنا لو كان فيه مكناش هنستني...
هنا قام صقر وهجم ع الممرضه بعصبيه:ازاي مستشفي كبيرة زي دي ومفيهاش دم احتياطي...
الممرضه بخوف:والله دي فصيلتها نادره O سالب،يعني من الصعب جداً اننا نلاقيها ف بنك الدم مش بإيدينا...
صقر شدد من الضغط ع عنقها:اتصرفوا علشان لو حصلها حاجه،مش هيكفيني فيكوا عمركوا كلكوا سامعه...
حسام مسك صقر من يده يحاول ابعاده عنها،فقد ظهرت عليها علامات الاختناق....
حسام:صقر أبعد عنها هتموت ف إيدك...
أفلت صقر يده منه وابتعد عنها،وقعت ع الأرض تسعل بشدة وشهقت بقوة،وكانت تستنشق الهواء بصعوبه ودموعها هبطت،وتتحسس رقبتها وعينيها تكاد تخرج من محجرها...
الممرضه بتعلثم:م.م.ممكن اي ح.حد من قرا.يبها ا.أو صاحبها،بس بسرعه ل.لأن م.مفيش وقت....
تركتهم ورقضت ف الممر بعيداً عنهم،تنجد نفسها من يديهم فهي كادت تفقد حياتها....
ركع صقر ع الأرض ووضع وجهه بين كفيه وهبطت دموعه:هتروح مني وتسبني يا حسام....
تألم قلب حسام ع حال صقر،وركع ع الأرض جانبه وربط ع كتفه:هنلاقي متبرع يا صقر متخافش،هندور ف كل المستشفيات أو نشوف حد نفس فصيلتها،صدقني هتعيش عارف ليه لأن قلبك لسه بيدق...
رفع صقر عيونه لحسام:خايف أووي يا حسام مليكة بقيت كل حياتي...
حسام اخذه ف حضنه:متخافش يا صقر هتقوم وتبقي معاك...
*__________________________*
ع الناحيه الأخرى
كان أحمد يقف أمام غرفه العمليات،وقلبه محطم فقد شعر بمدي حبه لها....
أحمد بدموع وندم:أنا أسف يا كميليا،أسف علشان مكنتش بظهر ليكي حبي،بس والله غصب عني قومي أنتي بس وهقولك بحبك لأني فعلاً بحبك....
قاطعه خروج الدكتور ويظهر ع وجهه التعب،هرول إليه أحمد سريعاً وأقسم أن قلبه كان هو الذي يسبقه...
أحمد بلهفه:هااا مالها هي كويسه مش كدا،النزيف وقف اتكلم...
الدكتور بهدوء:أهدي حضرتك،الحمدلله إحنا قدرنا نوقف النزيف، لكن
أحمد بقلق:لكن اي قول...
الدكتور:هي حصلها تشويش ف الذاكرة،يعني فقدان ف الذاكرة مؤقت،لأ الخبطة كان شديدة جدا عليها وهي مستحملتش....
أحمد بصدمه:اي فقدت الذاكرة...
الدكتور بعمليه:متقلقش دا مؤقت،بس فيه حاجه أهم دلوقتي،ازاي تتعامل معاها،يعني المريض ف الحالة دي متتوقعش رده فعله ازاي،اللى بطلبه من حضرتك دلوقتي تفكرها بحاجات حلوة والذكريات اللى بتجمعكوا ف حياتكوا الإيجابيه منها بس،السلبيات ممنوع الفترة دي لأن لاقدر الله ممكن يحصلها إنتكاسه ف اي وقت....
أحمد:طب اقدر اشوفها...
الدكتور بنفي:لأ مش هينفع هننقلها اوضه عاديه،وهي لسه مش فاقت،ساعتين تلاته وتفوق وتقدر تدخل ليها....
أحمد هز رأسه بشروود للدكتور،وجلس يفكر قليلاً هل ينتهز تلك الفرصه لصالحه ويعوض كاميليا ف هذه الفترة من الحب الذي تستحقه،والذي كان لا يظهره لها أم ماذا يفعل....قام بإطلاع هاتفه واجري اتصال بجاسر،انتظر قليلاً حتي أتاه صوته الواضح فيه لهفته:احمد،لقتوهم هما كويسين مش كدا....
أحمد بحزن:أنا ف المستشفى....
جاسر بصدمه:ليه حصل اي قول عنوان المستشفى بسرعه....
أحمد:عنوانها ****
اغلق معه وتنهد ببطء وقلبه يشعر بكم من الألام المهوله...
***♡***♡***♡***♡***
عند جاسر
هاجر بقلق:جاسر مالك أنت ساكت ليه،أحمد قالك اي انطق...
جاسر:قال إنه ف المستشفى....
هاجر بشهقه ووضعت يدها ع فمها،وهزت رأسها بالنفي ودموعها سقطت،ووقعت وانهارت ع الأرض:مليكة أختي لاااا....
جاسر ألمه قلبه ع حبيبته وركع جانبها وأخذها ف احضانه:اششش اهدي يا حبيبتي أكيد مفيش حاجه،قومي يلا نروح ليهم نطمن....
قامت معاه بصعوبه وكأن روحها أخذت منها....
دخل جاسر للمنزل وهو يسند هاجر الشاردة ف عالم اخر،صدموا جميعم من هيئتها فقاموا البنات وامسكوها....
بسملة بقلق:مالك يا هاجر بتعيطي ليه،حصلها اي يا جاسر....
جاسر وهو يلقي القنبلة ف وجههم:أحمد أتصل وقال أنهم ف المستشفى...
صعقوا جميعم وشحبت وجوههم ما عدا واحده أرتسمت ع ثغرها بسمه مكر وفرح،بأنها اخيرا نجح مخططها....
روان بصراخ:لااااا أنت بتقول اي هما كويسين....
جلس يوسف ف مكانه بقلب منفطر ع أخته....
جاسر بهدوء:يلا نروح ليهم بسرعه....
قاموا معه بخطي ثقيله ومازالت ع وجههم الصدمه....
صعدوا السيارة وانطلقوا بها الى المشفي....
***♡***♡***♡***♡***
عند صقر
كان جالس شارد الذهن فيمن أخذت معها روحه،وتركته هنا وحيد بدونها آتي نحوه حسام يربط ع كتفه:متخافش يا صقر هتقوم وتبقي معاك صدقني،هروح أنا أشوف أكياس دم ليها....
هز صقر رأسه له بشرود وكأنه انعزل عن العالم ومن حوله....
ذهب حسام من امامه بقلب موجوع ع حال صديقه،هبط للأسفل وما كاد يخطو خارج المشفي الا ورأهم ف وجهه جميعاً،يسرعون نحوه بوجوه شاحبه وباكيه،لكن الذي خطر ف باله كيف لهم يعرفون بما حدث معهم....
حسام بصدمه:أنتوا عرفتوا ازاي أننا هنا....
هاجر بصراخ:مليكة فين هي كويسه مش كدا....
جاسر:أحمد أتصل علينا وقال أنه هنا ف المستشفى...
حسام بصدمه:أحمد هنا ف المستشفى،أحنا نسيناه هي كاميليا اتصابت....
هنا ولم يستطيعوا البنات أن يقفوا ع أقدامهم،وصدرت منهم الصرخات ودموعهم منهمرة ع وجنتيهم....
ركع حسام أمام بسملة وأخذها ف أحضانه:أشششش أهدي ياقلبي هيبقوا بخير....
بسملة بشهقات:م.مليكة وك.كاميليا يا حسام....
حسام ربط ع شعرها:اهدي ياحبيبتي متخافيش،تعالوا نطلع لصقر يلا...
قاموا ما عدا هاجر بقت ع الأرض جالسه لأ تستطيع النهوض وتضع وجهها بين كفيها،ويصدر منها الشهقات المتتاليه،وهذا ألم قلب جاسر كثيراً وشعر بأنه ينزف بسبب حزنها ودموعها التي تحرقه،قام وأخذها ف أحضانه وحملها بين ذراعيه،وهي كانت تخبئ وجهها ف صدره وتبكي بحرقه،ومن حولها ينظرون لها بشفقه وحزن ع حالتها تلك....
صعدوا الى الطابق الذي يبقع به صقر،وجدوه جالس شارد الذهن ودموعه تهبط بهدوء ع وجنتيه،اتجه نحوه يوسف يرقض وقلبه كاد ينخلع من ضلوعه بلهفه:مليكة مالها يصقر هي كويسه صح....
رفع صقر نظره بصدمه وهو يراهم جميعاً حوله،فنظر لحسام بغضب شديد ظناً منه أنه أخبرهم....
حسام بهدوء:مش أنا اللى قولتلهم، دا أحمد أنا قبلتهم صدفه هنا....
هاجر بصراخ:كنت مش عايز كمان تقولنا،هي فين حصلها اي انطق ساكت ليه....
صقر تنهد بألم وحاول جاهداً كبت تلك الغصه:مليكة ف العمليات محتاجه دم وهي فصيلتها نادره،ومش موجوده ولو ملقنهاش هتموت....
وعند هذه النقطه شعر بأن أحد قط طعنه ف بخنجر ف قلبه.....
صرخت هاجر بأعلي صوتها بوجع:أنت بتقول اي،أنت بتكدب مليكة هتعيش....
أما عن نورين كانت واقفه بجانب الجدار،تسقط منها دموع التماسيح وهي تكاد تطير فرحا بأنها انتقمت لنفسها....
لارا ببكاء:هي فصيلتها اي بالظبط....
حسام بحزن:O سالب....
هنا تحدث كلا من هاجر وجاسر معا:نفس فصيلتي....
تحولت جميع الأعين حولهم الإثنين....
جاسر بهدوء:هتبرع أنا ليها يا صقر.....
هاجر بأعتراض:لأ هي أختي وهتبرع ليها أنا....
جاسر بهدوء:هاجر أنتي تعبانه مش شايفه نفسك،أنا هتبرع واهدي وهي هتبقي كويسه....
هاجر بدموع:لأ علشان خاطري خلوهم ياخدوا مني أنا يا جاسر دي مليكة....
هاجر ذهبت نحو صقر:قوم يلا هتبرع أنا....
قام معها صقر يتجهوا للممرضه تأخذ منها الدم....
ذهبوا هم الإثنين وبيقوا جميعهم حتي صدر صوت حسام:أتصل ع أحمد نشوف هو ف الدور الكام ونروحله....
هز جاسر رأسه بالموافقه، واخرج هاتفه وأتصل عليه،وانتظر قليلاً حتي آتاه صوته:أحمد إحنا وصلنا أنت فين....
أحمد:أنا ف أوضه 265...
جاسر:خلاص ماشي....
أغلق معه ونظر لحسام:ف أوضه265 يلا نطلع....
هز له رأسه وقبل رأس بسملة وهمس لها بكلمات كي يطمئنها،ومن ثم ذهب هو وجاسر ل أحمد....
***♡***♡***♡***♡***
عند هاجر
أمسكت أول ممرضه قابلتها:أنا هتبرع ل أختي اللى ف العمليات....
الممرضه:طب اتفضلي أقعدي وهاخد منك عينه الأول...
هزت رأسها بالموافقه وجلست وكان يقف امامها صقر...
أتت الممرضه لها وسحبت منها قليلاً من الدم،وغادرت من أمامهم كي تتفحص هذه العينه لتري أنها تصلح أم لا...
نظرت هاجر لصقر بلوم:أنا مش عارفه أقولك اي،فين وعدك اللى قولتلي عليه إنك هترجعها تاني مفيهاش حاجه،شوف وصلت بسببك فين دلوقتي هي بين الحياة والموت....
نظر لها صقر:بسببي أنا....
هاجر بغضب:أيوا أنت ياريتها مكنتش عرفتك،من ساعت مدخلت حياتها أتدمرت،وبقت تتخطف وتتعب ليه هي أذيتك ف اي،مدام أنت مش قادر تحميها سيبها وأبعد عنها....
صقر بزعيق:أنتي بتقولي أبعد عن مين،عن مليكة هي بقت حياتي....
هاجر بسخريه:حياتك أيوا فعلاً،اللى بيحب حد عمره ميأذيه وأنت أذيتها كتير.....
أكملت كلامها بهدوء:ياريت لما نطمن عليها تخرج من حياتها كدا أفضل ليها،لو بتحبها فعلاً أبعد علشان تعيش ف حياة مستقرة....
صقر ببرود:أنسي أن دا يحصل،هي الوحيدة اللى تقرر عايزة تكمل معايا ولا لأ،خلي رأيك لنفسك محدش طلبه منك....
هاجر بعصبيه:أنت اي معندكش دم اطلع بره حياتها بقي....
أنحني صقر عليها بشكل مفاجئ فجعلها ترجع للخلف،وعينيه تشع ناراً وتكلم بفحيح:عارفه أنا اللى مانعني إن أذيكي أي،مليكة وجاسر وإلا كنت من زمان خلصت منك،وأسمعك تعلي صوتك عليا تاني هيكون فيه تصرف مني مش هيعجبك،واخر مره تدخلي ف حياتي أنا ومليكة ومتاخديش قرار ف حاجة متخصكيش،أسمعي كدا مليكة ليا أنا وأنا الوحيد اللى اقرر كل حاجة ف علاقتنا....
أبتعد عنها يرمقها بنظرات ناريه مشتعلة،وهي بادلته بأخري مثله:أنا مبخافش واللى عندك اعمله....
كان سوف يرد عليها،إلا اوقفه دخول الممرضه:طلعت مناسبه هاخد منك كيسين دم....
هزت هاجر رأسها بالموافقه فوراً:خدي مش مهم المهم أنها تعيش....
الممرضه:بإذن الله نلحق....
أخذت الممرضه تسحب منها الدم،وهاجر كانت تخفي ألمها وتكتم التأويهات ف نفسها....
أنتهت الممرضه من أخذ الدم منها....
الممرضه:واحد هنستخدمه ف العمليه،وواحد ليها لما تخرج من العمليات احتياطي ليها....
هزوا رأسهم وتبعوها وهي تغادر متجهين نحو غرفه العمليات مره أخري....
***♡***♡***♡***♡***
عند أحمد
آتاه حسام وجاسر....
حسام بتعجب:هو حصل اي ليها،إحنا بنفتكر إنك روحت بكاميليا....
أحمد بحزن:مليكة لما وصلت قالتلي أن كاميليا اتخطبت ف رأسها اووي وبتنزف كتير،فخدتها ع المستشفى بسرعه ودخلت العمليات،والحمدلله هي كويسه بس فقدت الذاكرة بشكل مؤقت....
جاسر بأسي:متزعلش يا أحمد هتبقي كويسه،المهم أنها لسه عايشه ودا كويس،عكس مليكة مش عارفين حالتها هتبقي اي...
رفع أحمد نظرة بصدمه:مليكة مالها...
حسام قص عليه الأمر بهدوء:وبس هي لسه ف العمليات مش عارفين حالتها هتستقر ولا....
أحمد هبطت منه دمعه ساخنه ع رفيقته....
جاسر:في يا أحمد....
أحمد بألم:هي كمان بتموت،دي أكتر من أختي إحنا أصحاب من صغرنا....
حسام:هتقوم هاجر بتتبرع ليها بالدم وتكمل العمليه ع خير....
أحمد:طب يلا نروح ليها،وكاميليا لسه مش هتفوق دلوقتي....
هزوا رأسهم موفقين له وذهبوا للطابق الآخر،الذي يقبع فيه الباقون،وجدوهم جالسين مترقبين اي شيء يحدث،ما عدا صقر كان يقف ويسند بكتفه ع حجرة العمليات،وشارد الذهن ف الحوار الذي دار بينه وبين هاجر....
جاسر ذهب وربط ع كتف أخيه لعله يخفف عنه....

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Apr 05, 2023 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

حب بعد عناء (تحت التعديل) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن