Metodologie v psychologii

18 0 0
                                    

Definice:

= "věda o duši"

Věda, která se zabývá duševními jevy a procesy, snaží se porozumět chování, jednání a prožívání lidí. Zkoumá zákonitosti vzniku a výboje psychiky, analyzuje její procesy stavy. Souvisí se sociologií, pedagogikou a filosofií.


Předmět:

PSYCHIKA se skládá z prožívání, chování a nevědomí. Projevuje se ve všech našich činnostech. Odráží se v chování, temperamentu, vůli, chování k jiným živým bytostem, rostlinám.

PROŽÍVÁNÍ je subjektivní stav člověka, kdy si člověk sám sebe uvědomuje.

CHOVÁNÍ je objektivní stav člověka, který prožívá navenek. Prožívání a chování je spojeno, ale chování můžeme kontrolovat.

NEVĚDOMÍ (PODVĚDOMÍ) jsou věci, které potlačujeme, ale jsou uložené v podvědomí.


Cíle psychologie:

Popsat lidské chování a prožívání. Snaha jej vysvětlit pomocí psychologických teorií. Předvídat lidské chování a prožívání. A pokud bychom se dívali na psychologii jako pomáhající profesi, pak je cílem i zvyšování lidské spokojenosti a zdraví.


Význam psychologie:

Poznávání lidí a jejich duševní vlastnosti. Uspořádání věcí a podmínek, v nichž lidé žijí. Studium psychologie umožňuje pochopení sebe sama a jiných lidí. Umožňuje lépe se orientovat v mezilidských vztazích.


Funkce psychiky:

INFORMAČNĚ ORIENTAČNÍ: Možnost získat informace z okolí, ale i od sama sebe a orientovat se v nich. Musíme utřídit informace, vyhodnotit je a tím lépe porozumíme sobě a světu.

REGULACE umožňuje člověku řídit své pohyby těla a účelně se rozhodovat.

ADAPTAČNÍ (přizpůsobení se)


Odvětví psychologie:

1. Základní

Základní odvětví psychologie se opírá o teorii, jsou zde základní informace o zákonitostech. Patří sem OBECNÁ PSYCHOLOGIE, ta vysvětluje psychiku, popisuje psychické procesy, vlastnosti a stavy a zobecňuje poznatky. Dále PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI, ta zkoumá vlastnosti osobnosti. Říká, že každá osobnost je jedinečná, neopakovatelná. Patří sem temperament a charakter. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE  se dělí na ontogenezi, což znamená vývoj jedince od početí až do smrti a fylogenezi, ta se zabývá vývojem živočišných druhů. SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE se zabývá sociálními vztahy ve společnosti.

2. Speciální

ZOOPSYCHOLOGIE se zabývá psychikou živočichů na úrovni jejich vývoje. DIFERENCIAČNÍ PSYCHOLOGIE se zabývá rozdíly mezi skupinami (rasami). PSYCHOLONGVISTIKA se zabývá vztahem mezi řečí a myšlením.

3. Aplikované

PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE = obor, který se zabývá výchovou a vzděláváním. Pomáhá učitelům pracovat. Využívá obecnou psychologii. ZDRAVOTNICKÁ (KLINICKÁ) PSYCHOLOGIE je zaměřená na pacienty. PSYCHOLOGIE PRÁCE zkoumá vliv různých pracovních prostředí na psychiku jedince.  PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE (pedagogicko-psychologická poradna, manželská poradna,....). FORENZNÍ (SOUDNÍ) PSYCHOLOGIE se používá u soudu. PSYCHOLOGIE DOPRAVY se zabývá a zkoumá chování řidičů, posouzení řidičů. PSYCHOLOGIE REKLAMY se zaměřuje na zakoupení si určité věci, na koho bude reklama nejvíce zaměřená. PSYCHOLOGIE SPORTU je důležitá pro vrcholové sportovce. PSYCHOHYGIENA je upravení životních podmínek tak, aby byla psychika co nejméně narušována.

Dostali jste se na konec publikovaných kapitol.

⏰ Poslední aktualizace: Jul 25, 2023 ⏰

Přidej si tento příběh do své knihovny, abys byl/a informován/a o nových kapitolách!

PSYCHOLOGIEKde žijí příběhy. Začni objevovat