- Ön Yargıdan Kurtulma -
"Farklılıklarımıza dayalı ön yargı ve ayrımcılık, hayatın talihsiz bir gerçeğidir. Önyargılı olmak daima zayıf olmak demektir."
(Samuel Johnson)Çoğumuz ön yargılarımızın farkında değiliz. Sorarsanız asla önyargılı değiliz zaten. Ama bakarsanız da her konuda, bir kimsenin hakkında daha tanımadan yargılar, hemen bir fikirde bulunuruz. Peki bu ön yargı değil midir? Çoğumuz hiç tanımadığımız insanları dış görünüşlerinden yargılarken aslında ne kadar da büyük bir hata yapmışız. Sonrasında da yargılarımızın bizi ne kadar yanılttığını görmüşüzdür.
Buna yine yaşadığım bir olaydan örnek vermek istiyorum. Yine lise yılımın ilk döneminde okulun ilk günü sınıfımı bulup en arka sıraya oturup sessiz bir şekilde insanları tanımaya çalışıyordum. Aslında bakarsanız tanımak bile denemezdi, yaptığım şey insanları dış görünüşünden yargılamaktı. Gözüme bir kız takılmıştı enerjisi çok yüksek olan ve sürekli insanlarla iletişim kuran biriydi. Başta bu nasıl bir ego ve kendini beğenmişlik diye yargılamıştım. Ama şimdiye bakarsınız o kız benim en yakın arkadaşım ve şu an ayrı olduğumuz için çok özlüyoruz birbirimizi. Hatta bunu da ona söylemiştim onunla olan düşüncelerimde yanıldığımı.
Önyargılarımıza yenik düşmeyelim. Ön yargılarımız değil biz önyargılarımızı ele geçirelim. Çünkü emin olun bize zarardan başka bir şey vermez.
Önyargının en büyük etkisi de, mesela yeni bir insan tanıdığımızda o kişi ile ilgili bir görüşte bulunuruz. Nasıl bir olduğunu anlamaya çalışır ve kişiliği hakkında aklımızda senaryolar kurarız. Bazen iyi bazen kötü yönde olur bu senaryolar ama biz aklımızda kurduğumuz bu senaryolara inanırız. Sonra da hakkında iyi düşündüğümüz insanlar bizi hayal kırıklığına uğratır ve üzer sonradan anlarız ki aklımızda kurduğumuz gibi iyi bir kişiliğe sahip değillermiş. O yüzden yargılamak yerine onları tanımaya çalışırsak, hayatımızda hak ettikleri yerlere koyar ve bizi hayal kırıklığına uğratmalarına da izin vermemiş oluruz.
Demek önyargılarımızdan kurtulmanın, kişisel gelişim üzerindeki etkisi büyükmüş. En sevdiğim yazar Doğan Cüceloğlu'nun şu sözünü eklemek istiyorum;
" Önyargı; arı soktu diye bal yememektir."