Baru sahaja mahu menyarung kasut hitam aku yang sedikit kotor. Dalam benakku, hadir lagi perbualan seseorang yang dapat yakin kan aku bahawa tanggapan aku selama ini ialah benar. Mawar kena belajar terima kenyataan.
"Weh, aku dapat tahu senior nama Amsyar tu kan...dah bertunang!" Si kuat gossip sudah datang. Tersentak kawan di sebelah. What are you saying?
"Kau...serius lah?" Kalau ada si kuat gossip mesti lah kena ada si pendengar setia.
"Ye betul! Dia sendiri kata dekat post twitter dia yang dia pernah bawa girlfriend dia datang rumah family dia sejak tahun 2021 dah..." Bersungguh-sungguh si kuat gossip memberi maklumat yang tak tahu dapat daripada mana. Hah, stalker! Eleh cakap kat orang.
"Ini kalau sesiapa ada on crush dengan senior tu pergh terbelah dua hati dia. Siapa yang kata kisah crush dia orang ni tak teruk mana pun. Mari sini aku humban kepala dia dalam kuali yang minyak masak tengah meletop-letop! Alaa nanti luka tak adalah teruk sangat kan." Perli si pendengar setia. Dia siap back up kepada orang yang pernah mengalaminya tahu.
Angin kuat meniup tudung labuh Mawar.
Anak mata gadis itu melihat sekilas ke arah langit sebelum mengambil beg hitam dia yang terletak elok atas rak kayu. Sebelah makmal sains.Sebenarnya aku salah faham dengan ayat senior tu. Dia bukan gembira jumpa aku namun sebaliknya...
"Sia-sia aku cakap kat cikgu yang aku pergi tandas." Lelaki itu berlalu pergi. Muka menyampah terukir di wajahnya. Mawar tergelak kecil.
"Uish, laju eh kau nak balik?" Mawar memandang ke arah Zhafira dan Amni yang tengah menggalas beg mereka. Terbang tinggi perbualan mengundang kekecewaan itu, terbang keluar daripada minda dan terus menghentam kembali ke situasi sekarang.
Mawar tidak sengaja lalu lorong dia orang gossip kan. Mungkin dah memang takdir dia dan memang Mawar patut tahu semua ini walaupun akan ada impaknya.
"Hehe, bye korang!" Mawar tersenyum teruja. Dia seakan-akan melupakan kejadian mengejutkan malam semalam.
Mawar apalagi line clear kan? Dia lari pecutlah. Beg hijau yang berat tadi tak rasa dah berat bagi dia.
Ringan doh HAHAHAHA!
Dalam perjalanan nak lalu dekat dewan terbuka, kaki berehat seketika.
Penat!
Saat itulah, Mawar tidak sengaja melihat ke arah susuk tubuh seorang lelaki berpakaian baju pengawas plus blazer hitam itu.
"Eh?" Latah Mawar, kuat. Dahlah terjerit depan kakak-kakak senior. Hmmm...memalukan betul.
"Maaf. Maafkan saya!" Setelah itu Mawar sambung berlari apabila perasan yang Amsyar sudah beredar dari kawasan yang dia nak lalui ini. Tepat pada waktu aku nak melambai kepada dua kawan aku yang masih di makmal sains. Kenapalah masa itu juga Amsyar nak pandang ke arah aku?
Janganlah dia perasan sendiri yang aku nak bye, bye dekat dia pula. Dahlah reaksi dia masih sama.
Terkejut. Asal? Tak pernah nampak junior dapat balik lebih awal dari senior ke? HAHAHAHA gurau!
Jangan pelik pula, sebab memang kebiasaan aku suka lambai tangan dekat satu tempat atau jalan yang aku baru keluar. Tak kiralah ada haiwan ke objek ke tumbuhan ke. Aku tetap nak bye, bye juga hehe.
Mawar lari pecut lagi tapi separuh jalan, dia berhenti lagi. Mawar melihat ke belakang.
Dia dengan kawan-kawan pengawas dia nak masuk dewan rupanya. Mawar berjalan terkial-kial menuju ke kereta milik abahnyaDalam diam Mawar tersenyum kecil, juga sempat menoleh ke arah langit semasa terpandang sekilas bekas...pencuri hatinya. Angin bertiup lembut tudung si Mawar. Cahaya matahari menjadi latar belakang kejadian tersebut.
Mawar tertawa sindir kepada diri sendiri.
"Betullah, aku teka yang dia bukan jodoh aku tapi sebenarnya hanya lah ujian dari-Nya."
Mawar menghulur sebelah tangan.
Sengaja membiarkan cahaya matahari yang seakan-akan berada di tapak tangan nya. Kemudian, gadis itu tersenyum nipis.Fi Amanillah, I leave you in the care of Allah.
I hope you can live happily with the partner you choose without pain.
.
.
.
.Dia menutup matanya seerat mungkin.
Dan sekarang hanyalah tinggal kenangan yang akan diingati zaman remajaku.Terima kasih untuk segalanya.
Senior kaki terseliuh.
●∘◦❀◦∘●❛ ━━・❪ ᴛʜᴇ ᴇɴᴅ❫ ・━━ ❜●∘◦❀◦∘●
○Pada tarikh 17.5.2022, untuk pertama kali dia menegur Mawar cara lompatan jauh Mawar dekat kawasan padang pasir sekolah, semasa hari sukan pertama dan...
○ Pada tarikh 5.7.2022 pula hari, untuk kali pertama juga... jantung Mawar mula berdebar lain macam dengan dia dekat hospital. Masa itu, mereka berdua serentak anggota badan terseliuh.
≡;- ꒰ ° Terima kasih kepada yang sudi vote, baca dan komen.Maafkan saya andai terbawa-bawa perasaan di dalam kisah ini.꒱
≡;- ꒰ °3 December 2022꒱-
YOU ARE READING
࿐0507ᥫᩣ✔️
Novela Juvenil◤──•~❉᯽❉~•──◥ Pernah dia terfikir, kenapa dia boleh terjatuh cinta dengan seseorang yang dia tak expect langsung? Yang membuatkan Mawar Fariha, seorang pelajar perempuan sering hadir lewat ke sekolah, kini kerap hadir lebih awal daripada pelajar lai...