Cedera

1 0 0
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.



"Ya Mak, Aisy dah nak sampai rumah dah pun. Mak janganlah risau, Aisy kenal dah jalan-jalan perumahan kita ni. Mak rehat je dekat rumah tu."

Aku segera menjarakkan telefon aku dari cuping telinga tatkala suara mak diseberang sana mula menyinga.

Wah, gegendang telingaku...

Aku segera mengucapkan salam dan menamatkan panggilan aku bila mak dah ura-ura nak mengamuk. Setelah telefon kembali disimpan ke dalam poket, aku pun mendongak kepala untuk melihat dinding langit biru gelap terhiasi dengan taburan cahaya bintang-bintang kecil dan juga cahaya lampu jalan.

Di bahagian sisi aku, terdapat beberapa buah kedai makan yang memang beroperasi di waktu malam. Kereta pula masih banyak yang lalu-lalang di jalan memandangkan Sekurang pun bukannya lewat malam.

10.00 malam.

Yup, bukan lewat malam.

Takutlaaaah, kenapa jalan taman ni sunyi sangat. Ke manakah perginya penghuni-penghuni taman perumahan di sini?

Aku memasuki sebuah lorong di mana kiri aku adalah taman permainan manakala kanan pula adalah taman perumahan tapi kenapa sepanjang perjalan, hanya cahaya lampu jalan je menolong aku untuk melihat. Rumah semua gelap-gelita. Balik kampung apa awal tahun gini?

Kalau tak sebab mak senggugut dan panadol dah habis, tak adanya aku nak jalan kaki malam-malam macam ni. Lagipun, kali terakhir aku jalan sendirian macam ni masa aku 10 tahun! Dah lama tak keluar masa-masa macam ni.

"KAU JAHANAM!"

"ARGHHH!"

Aku tak semena-mena tersadung ke hadapan apabila kaki aku tak sengaja terpijak sebiji batu yang mendarat betul-betul di bawah kaki aku yang ingin memijak tanah.

"Eh eh, Astagfirullahalazim!"

Aipp! Aipp!

Kedua-dua tangan aku didepa dan aku berjaya mengimbangkan badan aku dari jatuh menyembam jalan.

Fuhh, nyawa aku hampir tercabut. Haa, tulah... Buat kerja lain kali ikhlas.

Aduh, diorang nak gaduh pun masa-masa macam ni. Tak boleh ke gaduh mengaji ke, gaduh gali kubur paling laju ke?

Okay tak apa, aku hanya perlu jalan sejauh dan secepat mungkin sebelum--

"KAU PERGI TANGKAP GAMBAR SPENDER PINK AKU DAH KENAPA SIAL?"

. . .

???

"Kau ingat tu je ke aku boleh buat?"

Kenapa...

Kenapa.

Kenapa aku menyorok belakang semak pula ni! Ya Allah, kenapa dengan otak aku malam ni. Kebengapan apakah?

𝐒𝐓𝐀𝐑𝐋𝐈𝐆𝐇𝐓Where stories live. Discover now