Ilmu

0 0 0
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.




"Baiklah, masa memasak kamu bermula sekarang!"

Aku membuka tiga bungkusan Maggie lalu dimasukkan ke dalam tin makanan kami yang sudah menggelegak airnya. Rais yang berada di sebelah aku menambah lagi ranting kayu untuk dapur batu kami bagi mengelakkan api terpadam.

Tak naklah usaha budak-budak lelaki tadi jadi sia-sia. Tadi pun bukan main berpeluh nak nyalakan api sebab kami kena guna cara tradisional; kayu dengan batu.

Syasya dan Mira yakni rakan kumpulan yang aku baru berkenalan tadi mengutip ranting kayu kecil untuk dijadikan bahan bakar. Aku dan Zara pula mengambil tugas untuk memasak.

"Air nak sikit lagi ke?" soal aku pada Zara.

"Bolehlah, sebab ni macam tak cukup sangat."

Aku pun mencapai satu lagi botol air lalu menuang air itu ke dalam bekas tin secukupnya.

Aku menghulurkan garfu pada Zara untuk mengambil alih tugas mengacau manakala Zara memecahkan dua biji telur ke dalamnya.

Maggie dan telur je bahan masakan yang disediakan, tak boleh nak merungutlah.

"Wei, dah masak! Padam api tu."

"Kejap, aku nak hias sikit."

"Cikgu, kami dah siap!"

"Kumpulan kedua! Cikgu-cikgu, marilah kita merasa..." Cikgu Hanif pun datang menghampiri kami bersama cikgu yang lain.

Dani yang tadinya berada di sebelah aku terus belari ke tempat lain sebab dia cakap dia nampak batu cantik tadi.

Aku sebenarnya tak sangka ada batu boleh jadi cantik. Ahh, lantak dialah.

Cikgu Hanif mula mencedok sedikit Maggie itu lalu dia dengan basmalah menyuapkan sesudu Maggie ke dalam mulut.

"Ermm, sedap! Rasa Maggie."

Aku hanya mampu gelak kecil dengan komen cikgu.

Yelah, nak rasa apa lagi? Maggie jelah mampu, rasa chicken chop nanti payah pula.

"Mana kamu dapat nak buat lapik bekas ni?" soal Cikgu Erna pada dulang buatkan kami yang dianyam oleh Zara.

"Tu, ada daun palas dekat situ jadi saya ambil beberapa helai untuk dianyam. Kecil je sebenarnya, jadi mangkuk mini dan tada!"

Zara dengan ekstranya membuat gaya melipat lalu mengangkat kedua-dua belah tangannya dengan sebuah senyuman lebar.

Tak hairan kalau dia boleh buah sebab mak dia tu jual barang anyaman. Memang kebolehan menganyam tu ada dalam darah dia. Pernah sekali tu, dia jual rantai kunci anyaman. Cantik Mat! Aku ada beli satu untuk mak.

Waktu balik lagi mengancam, entah siapa punya idea... Kami kena masuk dalam saluran air kelapa sawit!

"Urk, aku rasa nak muntah"

𝐒𝐓𝐀𝐑𝐋𝐈𝐆𝐇𝐓Where stories live. Discover now