Cactus - Chapter 6

5.6K 620 118
                                    

Krik krik krik krik krik

Suara jangkrik di malam hari.

"Heh!,"

"Tukaran cekodok coklat!,"

Gopal menggunakan kuasa nya untuk mengubah batu-batu menjadi cekodok coklat.

"Ha! Nak sikit?," tanya Gopal kepada Yaya, Ying dan (Name).

"Ihh tak nak lah kitaorang ada bekal sendiri," jawab Yaya dan Ying, sedangkan (Name) hanya menggeleng-geleng kan kepala.

"Heh! Tak nak sudah! Korang yang rugii!," kata Gopal sambil melanjutkan makan nya.

Boboiboy menghela nafas dan berkata, "Dah dua hari kita cuba cari power sphera kat sini. Tak jumpa-jumpa!".

"Alah rilek lah Boboiboy! Bukan salah kita!,"

"Setiap kali kita dapat kesan power sphera tu, dia hilang tiba-tiba," kata Gopal kepada Boboiboy.

"Ya lo! Sampai penat Ochobot teleport sana sini," sahut Ying.

Boboiboy murung.

"Kau kena bersabar Boboiboy, ini kan misi pertama kita," kata Yaya.

"Tapi misi pertama lah yg tak boleh gagal, kita kena-," kalimat Boboiboy terpotong.

Srek srek

Suara aneh yg muncul di sekitaran tempat mereka.

"H-hah hah hah bunyi apa tu?," tanya Gopal.

Mereka semua melihat sekeliling.

Boboiboy menoleh ke api unggun. Dan mendapati sebuah cactus di dekat nya.

"Eh bila masa ada cactus?," tanya Boboiboy.

Cactus itu bergerak dan mengeluarkan bunyi, "Meow..".

"Ku-kucing?," terkejut Gopal dan Boboiboy.

"Woo! Comelnya!," kata Yaya, dan Ying. Sedangkan (Name) hanya tersenyum melihat kucing itu.

Kucing itu menatap Boboiboy yg sedang memegang gelas berisikan air.

"Meow..,"

"Dia kayak nya haus," kata (Name) sambil menoleh ke Boboiboy.

"Ohh.. kau haus ye?,"

"Ha..nah minum air ni," kata Boboiboy.

Gopal menghampiri Boboiboy dan mencegah nya untuk memberi kucing itu minum.

"Dey! Apa kau ni Boboiboy?,"

"Bekalan air kita-," kalimat Gopal terpotong.

"Meowghh..meowwrrr..GRRR," sang kucing marah.

"EIK..!," terkejut Gopal melihat kucing itu marah.

Boboiboy menghampiri kucing itu lagi. Dan berkata, "Eh biarlah dia minum, dia haus sangat tu". Akhirnya Boboiboy memberikan kucing itu minum.

...

"Apa kata kita belas je kucing ni, kan?," tanya Ying.

"Eh tak boleh! Rasanya dia ada tuan ni, tengok tu! Ada lonceng kat leher dia!," kata Yaya sambil menunjuk ke arah lonceng yg ada di leher kucing tersebut.

"Eh! Ha'ah lah ada lonceng!," sahut Boboiboy.

Kucing itu menghabiskan minum nya. Dan mulai bertingkah lucu seperti menggarukkan telinga nya, dan menjilat tangan nya.

"HHHHH!," Yaya, Ying, dan (Name) yg tak sanggup melihat tingkah lucu kucing itu.

"Err..comel lah!," kata Ying sambil mengelus kepala kucing itu.

(Name) tertawa kecil karena melihat tingkah lucu sang kucing. Dan tawaan nya itu membuat Boboiboy terus menoleh ke arah nya.

"Hmph, iya lah tu comel! Lepas minta air, mesti kau nak minta makanan kan?," bentak Gopal kepada kucing itu.

"Ish! Tak baiklah Gopal," kata Yaya disertai Ying dan (Name) yg menganggukkan kepala mereka dengan raut wajah nya yg kesal karena mendengar perkataanGopal.

"Pergi lah kau! Syuh Syuh!," ucap Gopal kepada kucing cactus itu.

"Eh! Jangan Gopal!," kata Boboiboy.

"Mewrrrr...MEOW!,"

Bentakan Gopal membuat kucing cactus itu marah. Dan mencakar Gopal.

"Adeh, sakit nya muka aku," keluh Gopal dengan wajah nya yg dipenuhi dengan duri duri.

Boboiboy tertawa kecil dan mengatakan, "Terbaik".

S-sret sret

Jam kuasa Boboiboy tampak error. Sehingga membuat suara aneh.

"Eh? Kenapa dengan jam aku ni?," tanya Boboiboy.

Boboiboy terus memperhatikan jam nya. Sedangkan Yaya dan Ying sedang sibuk dengan kucing cactus itu. Dan Gopal masih dalam keadaan terletang nya.

"Kenapa Boboiboy?," tanya (Name) kepada Boboiboy yg daritadi memperhatikan jam nya.

"Hum? Tak pe..," sahut Boboiboy.

Boboiboy menepuk-nepuk jam kuasa nya yg error itu.

"Ha! Dah balik pun!," ucap Boboiboy yg melihat jam kuasa nya kembali seperti semula.

...

Boboiboy menoleh ke (Name) yg daritadi memperhatikan nya.

Sekilas, Boboiboy mengingat tawaan (Name) saat melihat kucing tadi. Membuatnya berkata, "Jarang aku lihat kau tertawa macam tadi (Name)".

(Name) terkejut dengan perkataan Boboiboy.

"Eh? Kapan aku ketawa?," tanya (Name) dengan wajah datar nya.

"Tadi..pas kau lihat kucing tu.., kau tak ingat ke?" tanya Boboiboy.

"Comel sangat," kata Boboiboy kepada (Name) sambil tersenyum.

!

(Name) terdiam sejenak.

"Hum..Oh! Iya.. bener.. kucing nya tadi lucu banget hahah.. comel sangat," kata (Name) dengan wajah nya yg mulai memerah.

(Name) menghela nafas nya, 'Jangan geer (Name)! Gak mungkin kamu! Maksud dia tuh kucingnya!!' kata (Name) dalam batin sambil mengipas ngipas wajah nya yg memerah dengan tangannya.

(Name) mengalihkan pandangan sekaligus menundukkan nya.

Boboiboy yg melihat tingkah (Name) hanya tersenyum saja.

'Tak sadar juga'

'Bukan kucing yg aku maksud'

'Tapi kau, (Name)'






















































[KITA DIBIILANG COMEL SAMA BOBOIBOY WEH WKWKWKWKWKWK]

Boboiboy Galaxy X Reader || Boboiboy GalaxyTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang