..ارتج صدرها عند سماع كلمة امتحان ولكنها ظلت ثابتة بمكانها مغمضة العينين...لتسمعه يقول بصوت هامس..
.."..صدقيني انتي مش اد امتحاناتي ..هتخسري يا منيتي ..فقومي معايا بالذوق ..."..
..ازدادت ضربات قلبها واطبقت شفتيها وجفنيها بقوة ولكنها لم تتحرك امام تلك المناورة من ناحيته فأقترب بوجهه لوجهها فكاد ان يحرق بشرتها بأنفاسه الساخنة وهو يهمس بشفتيه امام شفتيها ..
.."..منيتي ..كفاية لعب..طب مش عايزة تعرفي جدي كان عايزني في ايه ..حاجة تخصك ..يالا قومي عايزك في كلمة سر ..ومينفعش اقولهالك هنا ..كلمة عيب مايصحش عمتي تسمعها .."..
..انتهى من كلماته وهو يطبع جانب شفتيها بقبلة خفيفة ..جعلتها تفتح عينيها على اتساعهما وتشهق بصوت عال وهي تتراجع للوراء زحفا على راحتي كفيها وكعبي قدميها ...
..رفعت عمتهما ذراعيها لأعلى وهي تقول بصوت غاضب عال ..
.."..استغفر الله العظيم .."..
..ثم انتقلت بعينيها التي تطق بالشرار بينهما واشارت اليهما وهي تستطرد قولها ..
.."..انتو خلاص مافيش ادب ..مافيش تربية ..هنا في اوضتي بتعملوا كدة .."..
..ضحك ابراهيم وهو يقف ويرفع ذراعيه باستسلام ويقول ..
.."..انا ماليش ذنب ياعمتي..كنت عايز مراتي في كلمة ..لكن اليوجا منعتني ..لكن خلاص هاخدها ونخرج .."..
..هبت ايمان لتقف وهي تنظر لعمتها وتقول بعصبية..
.."..انا معملتش حاجة ياعمتي دا هو..انا مش هخرج.. انا هكمل معاكي جلسة الاخت نوجة اللي طالع روحها دي ..ونكمل كمان علام التكاتيك اللي قولتيلي عليها... وبعدين هنام معاكي .."..
..زفر ابراهيم بضيق واتجه ناحية ايمان بتحفز..وقال لعمته..
.."..اسف على الازعاج يازوزو ..انا هاخد اللي يخصني واخرج على طول.."..
..شهقت ايمان عندما وجدت نفسها ملقاة فوق كتف ابراهيم المتجه ناحية الباب ..فضربت ظهره بقبضتها وهي تصيح به بغضب ..
.."..نزلني ياجدع انت ..ياعمتي قوليله ينزلني ..والله هاعملها معاه.."..
..خرج ابراهيم من الباب واغلقه ..تاركا العمة زهرة رافعة حاجبيها بتعجب وتقول بصوت مسموع ..
.."..الولاد دول لازم يتجوزوا في اقرب فرصة .."..
..ثم ضحكت وعاودت جلسة الاسترخاء الخاصة بها وهي تعاود همسها بعينان مغمضتان ..
.."..مجانين.."..
..رمى ابراهيم بإيمان فوق فراشها ومال ناحيتها بجذعه كاملا وهو يقول ..
.."..هو مش انا قلت متخرجيش من الاوضة وتستنيني ..مابتسمعيش الكلام ليه ..حسابك بقى تقيل اوي يابنت عمي .."..
..اعتدلت بجلستها فوق الفراش وصاحت وهي تجلس فوق ركبتيها وتلوح بيدها ..
.."..ولا حساب ولا عربي..عيب اللي عملته في اوضة عمتي دا..وكمان انت اصلا اللي المفروض تتحاسب يامحترم مش انا.."..
..كتم إبتسامته بشق الانفس وجلس مثلها على الفراش فوق ركبتيه بقبالتها وقال ..
.."..اتفقنا يابنت عمي نقضيها حساب احنا الاتنين ..اتفضلي حاسبيني.."..
..شعرت بالاضطراب ولكنها وجدته فرصة سانحة لكي تفهم وتعي وتغضب..فصاحت ..
.."..ايوة احاسبك طبعا ...عشان مش انا اللي تضحك عليها بكلمتين هنا وبعدين تسافر وتعيش حياتك عادي في المعادي ..محدش قالك يامحترم انه عيب تسهر مع حريم اجنبية ..عيب ولا مش عيب.."..
..جلس بأريحية وضم كفيه ببعضهما فوق فخذيه وقال بصوت هادئ..
.."..اولا انا مضحكتش عليكي قبل مااسافر ..انا كلمتك بكل صراحة ومكدبتش عليكي ..ثانيا انا مسهرتش مع حريم ..انا كنت بتعشى مع شركا اجانب ..وحطي خط تحت كلمة شركا ..يعني مش مع واحدة ست اجنبية زي مابتقولي ..وكان عشاء عمل ..ودا شيء بيحصل عادي وكتييير في عالم رجال الاعمال ..و ماليش اني اقرر الشركا يلبسوا ايه واحنا بنتعشى مع بعض .....انا خلصت كلامي ووضحت موقفي ..عندك حاجة تانية.."..
..كانت تنظر له بذهول وتعجب وتقول في نفسها ..
.."..ايه الكلام المترتب دا ..الله اكبر عليك ياباشا.."..
..وعت لنفسها وهو يلوح أمام عينيها ويقول ..
.."..ايمان انتي معايا.."..
..رمشت واستعادت تركيزها وقالت بغضب عندما تذكرت
كلمة ..حبيبي ..التي قالتها تلك الشريكة الوقحة ..فصاحت غاضبة..
.."..طب وهما الشركا بيقولوا لبعض حبيبي يارجل العمليات يامؤدب .."..
..استقام ومال تجاهها فامسك بمرفقها بقوة وهو يقول بصوت غاضب..
.."..لا يامؤدبة يامحترمة ياللي قفلتي التليفون في وشي وبعد كدة عملتيلي بلوك .. وقعدت تلات ايام احاول اكلمك وانتي بترفضي..وفي الاخر تخرجي من غير اذني وتروحي فرح مع سي مراميرو اللي دماغه اتفتحت بسببك.. ولا نسيتي.."..
..استقامت بدورها لتحاول فك ذراعها من قبضته فقالت بعد فشل تلك المحاولة ..
.."..ماتزوغش ياباشا ..انا مش هنسى البت المايعة وهي بتقولك .."..
..سكنت ايمان للحظة ثم تمايلت بجسدها بإغواء وقالت بصوت ناعم خافت ..
.."..هبيبي.."..
..التوت شفتي ابراهيم بابتسامة جانبية وهو يتمعن بتفاصيل جسدها وهو يتمايل بغنج ..ولكنه افاق حين صاحت به بصوت غاضب اجش ..
.."..الكلمة خرمت طبلة ودني ..ولا هتنكرها دي كمان..قر واعترف.."..
..تنهد باستيلام ثم ترك مرفقها وهو يقول بيأس ..
.."..اقر واعترف بإيه ..انتي ليكي تحاسبيني لو انا اللي قلت كدة ..ثم انتي متعرفيش انا رديت عليها قلت ايه ..".
..تخصرت وهي تقول بنزق ..
.."..رديت وقلت ايه ان شاء الله.."..
..اقترب من وجهها بوجهه وبصوت هادئ قال..
.."..قلتلها ..انا راجل متجوز ..وبخاف على مشاعر مراتي ..ومقدرش اجرحها حتى لو من وراها...."..
..تخضبت وجنتيها وانقلب حالها وهي تحدق بعينيه وتشير لنفسها تقول ببلاهة ..
.."..قلتلها انك خايف على مشاعيري انا .."..
..هز رأسه بالايجاب وهو يتمعن بشفتيها وقال..
..ايوة مشاعيرك انتي .."..
..تنحنحت لكي تستعيد بعضا من ثباتها وحاولت ان تصدر من حنجرتها صوت قوي ولكنه خرج متحشرجا وهي تصيح ..
.."..بس بردو ..انت اللي غلطان ..ايوة انت اللي غلطان عشان لو كنت صدرتلها الوش الخشب ..مكانتش اتجرجرت عليك كدة .."..
..هز ابراهيم رأسه بالايجابية مرة اخرى وهو يقول ..
.."..حاضر ..اي ست هتعامل معاها بعد كدة هصدرلها الوش الخشب ..راضية دلوقتي .."..
..كان صدرها يعلو وينخفض بقوة فلم تملك اجابة الا بهز رأسها هي الاخرى بالايجاب..ولكن ضربت كلماته برأسها فغضبت وهي تهدر بوجهه..
.."..وتتعامل مع ستات اجنبين ولا عربيين ليه من اصله.."..
..اصدر ضحكة خافتة وقال ..
.."..نبقى نفكر انا وانت نتعامل في المشكلة دي ازاي بس بعدين ..نيجي بقى للمهم.."..
..شهقت بقوة عندما امسك بمرفقها ويقول ..
.."..حسابك انتي بقى .."..
..اتسعت عينيها هلعا وهي تقول ..
.."..انا اصلا معملتش حاجة اتحاسب عليها.."..
..فاجابها مسرعا ..
.."..وخروجك من غير اذني.."..
..لتسرع هي الاخرى بالرد قائلة..
.."..اخدت اذن جدي ..وكمان احنا كنا مزنجرين مع بعض يعني مكانش ينفع .."..
..شد مرفقها بقوة هذه المرة المتها وهو يقول بغضب ..
.."..ومراد اللي اخدتيه معاكي.. وراسه اللي اتفتحت بسببك.."..
..رفعت اصبعها وهي تقول ..
.."..والله مااخدته ..دا هو اللي شبط في ديلي ..وحكاية راسه مش بسببي بقى ..دا هو اللي نحنوح مش بتاع خناقات ..بس هو حشر اللي نفسه ..انا مااالي.."..
..ضاقت عيني ابراهيم وهو يقترب منها اكثر ويسألها ..
.."..واللي خلى الواد دا يتعرضلك ..وتعرفيه منين .."..
..تلعثمت وهي تقول ..
.."..دا الواد محمود ابن الحاج شافعي جارنا في الحارة..ومرة كان ..كان اتقدملي وانا رفضته ..عشان واد صايع واخلاقه زفت..من ساعتها وهو شايلهالي ومتربصلي..بس خالي صلاح قام بالواجب معاه..و...وبس خلاص .."..
..ترك مرفقها وهو يرسم الابتسامة فوق ملامح وجهه ..فضربت صدره بقبضتها وهي تقول بغيظ..
.."..بتضحك ..تاني مرة ماتمسكش فيا كدة انا بقولك اهو.."..
..اخفض عينيه لينظر لصدره ثم رفع عينيه وهو يقول بتوعد ..
.."..انتي أد اللي عملتيه دلوقتي دا.."..
..نظرت لصدره ثم نزلت بقبضتها جانبا وقالت وهي تبلع ريقها بصعوبة ..
.."..اده ياباشا..اده ونص وتلات ارباع كمان.."..
..احتضنها ورمى نفسه بها فوق الفراش ليعتليها وهو يقول ..
.."..هنشوف.."..
..وقبل ان تصرخ كان كاتما صرختها بشفتيه داحرا كل مقاومتها ..غامسا اياها داخل صدره بكل قوة ..ادركت انها لا تريد مقاومته فرفعت الراية البيضاء ولو لدقائق معدودة ..رضخت لما يحدث فسكنت داخل حضنه تتلمس بخيالها هذا العالم الجديد الرائع والتي تتلمسه بقدميها لأول مرة ..ولكنها شعرت وكأن احدا ما يضرب رأسها بمطرقة من حديد ..وذلك عندما شعرت بيديه تتلمس خصرها العاري تحت بلوزة بيجامة نومها واليد الاخرى تفك بأزرار صدر بلوزتها...ففتحت عينيها وحاولت بكل قوتها ان تزيحه من فوق صدرها وهي تصيح بصوت عال بكلمة ..
..".. لأ .."..
ارتمى ابراهيم فوق ظهره ليراها وهي تثب من فوق الفراش وتعاود صراخها بكلمة .."..لأ.."..
..استقام ابراهيم ليعتدل بجلوسه فوق حافة الفراش وينظر لها بتعجب ويقول ..
.."..ايمان إهدي .."..
..امسكت بتلابيب مقدمة بلوزتها وقالت من بين لهاثها ..
.."..أنا هادية ..بس اللي حصل دا ماينفعش ..مايصحش اصلا انه يحصل .."..
..وقف ابراهيم واسرع بقوله بإصرار..
.."..ايمان..انتي مراتي ..ودا طبيعي يحصل.. او بمعنى اصح المفروض انه يحصل .."..
..نظرت له بقوة وهي تقول ..
.."..ايوة ..بس دا لو جوازنا جواز حقيقي وهيفضل وهنعيش مع بعض زي اي اتنين متجوزين.."..
..قطب ابراهيم جبينه وقال غاضبا ..
.."..اومال احنا ايه ياايمان.."..
..مالت برأسها وهي ماتزال متمسكة بمقدمة بلوزتها وقالت بتلكؤ واضح..
.."..احنا ....انا ...انت عارف كويس اوي اننا لما نخسر القضية هنتطلق ..حتى لو كسبناها وانا عارفة انه مش باين نكسبها بسببي ..وبردو هنطلق.."..
..ضاق مابين حاجبي ابراهيم وقال وهو يحاول ان يكبح لجام غضبه ..
.."..وايه دخل القضية سواء كسبناها او خسرناها بجوازنا.."..
..صاحت به بعد ان فاض بها الكيل ..
.."..اومال انت فاكر ايه اللي رابطنا ببعض لغاية دلوقتي ايه غير القضية.."..
..ليصيح بها هو بدوره ..
.."..مين الغبي اللي فهمك حاجة زي كدة .."..
..صرخت بوجهه بنبرة صوت باكية..
.."..اومال اللي هيخلي واحد زيك ..متعلم علام عالي واوبهة ياخد واحدة زيي جاية من حارة جوة حارة.."..
..لوح لها بيده وهو يصرخ قائلا..
.."..لأن اللي قدامك دا ياهانم..اللي متعلم تعليم عالي..وشاف وعرف كتير في علاقاته ..عمره...عمره ماحس زي اللي حسيته معاكي.."..
..اقترب منها و وهو ينظر لها بقوة ..رفع اصابعه يلمس وجنتها وعاود قوله ولكن بنبرة صوت هادئة..
.."..انتي اللي جاية من حارة واللي حياتك اتقلبت فجأة 180 درجة ..سفر من مصر لتركيا ..نقلة من شقة بسيطة لفيلا كبيرة ..من اسطى ايمان الميكانيكي لإيمان هانم اللي تملك ثروة بالملايين ..ومع ذلك ماتهزتيش ولا اتأثرتي ..ماتغيرتيش ولا طمعتي في حاجة..بالعكس قولتيلي مرة وبكل بساطة..انا القعدة في ورشتي بالدنيا ومافيها..سعادة نفسك في الحاجات البسيطة ..وسعادتك الاكبر في إسعاد غيرك ..صافية ونقية ..جننتيني.. انتي ايه ياشيخة ..انتي مين.."..
..زاغت بعينيها وقالت بعفوية وهي تضع خصلة من شعرها هاربة وراء اذنها ..
.."..ايمان احمد .. ميكانيكي سيارات.."..
..ابتسم بعينيه وقال وهو يداعب خصلتها ..
.."..نسيتي اهم حاجة وانتي بتعرفيني نفسك.."..
..هزت راسها وهي تتسائل ..
.."..ايه هي .."..
..حاوط وجهها بكفيه وقال وهو يستند بجبهته فوق خاصتها..
.."..انك مرات ابراهيم سالم رجل الاعمال ..ابراهيم اللي شغلتيله قلبه قبل عقله..ابراهيم اللي بيفرح انه صحي الصبح بس عشان هيشوفك وهيطلع عينه من كوارثك ..ابراهيم اللي لاول مرة في حياته يحب الحياة عشان انتي فيها يابنت عمي .."..
..لم تكن تدري انه سوف يأتي يوم وتشعر بأنها تسبح فوق السحاب ..اغمضت عينيها وهمست باستسلام..
.."..انا خايفة .."..
..رفع راسه وقال مسرعا ..
.."..خايفة ..من ايه.."..
..فتحت عينيها التي التمعت بغلالة رقيقة من دمعاتها..وقالت..
.."..خايفة اتوجع ..خايفة اسيب نفسي ..الاقيني ضعت.."..
..انزل بكفيه جانبا وقال بصوت قوي ..
.."..هي دي نظرتك ليا ياايمان ..اني واحد ندل ممكن يوجعك ويضيعك.."..
..اتسعت عينيها واسرعت بقولها وهي تلوح بيدها...
.."..لا ..لا والله مااقصد كدة ..انا ...انا بس من ساعة مابويا وامي ماتوا من تلات سنين وانا لقيت نفسي عايشة لوحدي ..فبقيت بخاف ..بخاف على نفسي اكتر ..وانا اللي عمري ما حسيت بحاجة اسمها خوف وانا في حضن ابويا وامي ..حطيت كل همي في شغلي وقربت من الناس اللي يهمني امرهم .."..
..شعر بغصة في حلقه ..تمنى لو كان معها وقت وفاة والديها ..يساندها ويترفق بها يكون لها الصدر لتبكي وتبوح باحزانها فوقه..اراد ان يلهيها عن تلك الذكريات الاليمة....فتكتف وقال مبتسما ..
.."..ايمان اللي عاملة فيها عبده موتة بتخاف.."..
..هزت رأسها وبملامح وجه حزينة قالت ..
.."..ايوة..يمكن اكون عاملة فيها عبده موتة زي مابتقول..بس دا عشان اخلي أي حد يفكر الف مرة قبل مايقرب مني ويحاول يأذيني ولا يدوس على قلبي .."..
..اقترب وامسك بكفيها وقال بقوة ..
.."..اسمحيلي اكون امانك ياايمان ..ارمي اي مسئولية وخصوصا مسئولية نفسك عليا انا ..واقسملك حبيبتي عمرك ماهتندمي .."..
..سحبت كفيها ونزلت بهما جانبا وهربت بعينيها من عينيه ..
..فاسرع بقوله..
.."..اسألي نفسك ياايمان وجاوبيني..لو مش عايزاني ..انا هخرج من حياتك كزوج ..لكن بردو هتفضلي بنت عمي واللي الواجب عليا احميها واخلي بالي منها ..بس لو في قلبك حاجة ناحيتي اتكلمي وانا عمري ماهخذلك ابدا ..وهتشوفي.."..
..رجعت خطوة للوراء وهي تفرك كلتا كفيها وتنظر للجهة المعاكسة دون ان تنطق بكلمة ..
..هز ابراهيم راسه بتخاذل ..وبخطوات بطيئة اتجه للباب وهو يقول ..
.."..ردك وصلني يابنت عمي ..اوعدك مش هضايقك تاني ..واللي انتي عايزاه هنفذهولك ..تصبحي على خير.."..
..ضاق صدرها فجأة وهي تشاهده يبتعد ..لم تعي الا وهي تصيح به قبل ان يخرج بصوت عال..
.."..ابراهيم .."..
..تسمر مكانه وهو يمسك بإطار الباب..ثم التفت اليها وقال وهو يشير لأذنه ..
.."..قلتي ايه ماسمعتش .."..
..ظلت تفرك بكفيها ووجهها يكسوه اللون الاحمر وتنحنحت وهي تقول بصوت خافت ولكنه مسموع..
.."..ابراهيم ماتمشيش..خليك.."..
..رفع ابراهيم ذراعيه عاليا وهو يصيح..
.."..اشهد ان لا اله الا الله..اخيرا نطقتي.."..
..اسرع اليها وامسك بكفيها يقبلهما وهو يتسائل بالهفة..
.."..بتحبيني.."..
..لم تجد مهرب منه الا حضنه ..فغرست نفسها بحضنه تخبئ وجهها بصدره وهي تقول..
.."..ورحمة ابوك تسكت ..انا حاسة اني هايغمن عليا.."..
..ضحك ابراهيم بصوت عال وهو يحاوطها بذراعيه القوية بعد ادراكه لصعوبة الموقف عليها والذي تتعرض له لاول مرة ثم قال ..
.."..هسمع كلامك بس المرادي يامنيتي..لكن المرة الجاية لا ممكن ابدا .."..
..همست بصوت مرتعش خائف مسموع ..
.."..هو احنا لو خسرنا القضية هنعمل ايه.."..
..امسك بكتفيها وابعدها عن حضنه وهو يقول بحزم..
.."..القضية سواء خسرناها او كسبناها انتي خارج الموضوع.."..
..كانت تنظر له ببلاهة وقالت بصوت حزين باكي..
.."..يعني ايه ..هخرج هروح فين واسيبكوا ..وانت هتسيبني اخرج كدة عادي .."..
..التوت شفتيه بابتسامة جانبية وقال وهو يضمها لصدره مرة اخرى..
.."..انتي مش هتغيبي عن عينيا لحظة واحدة بعد كدة ..انا اقصد بكلامي ان جوازنا وحياتنا برة موضوع القضية ..حتى لو خسرنا القضية والمحكمة عينت عمي وصي على كل حاجة ..هاخدك انتي وجدي وعمتي ونعيش في بيت تاني ..وانا ليا شركة مستقلة عن شركات جدي ..وهنعيش حياتنا عادي ..اهم حاجة ان جدي مايزعلش ويتقبل النتيجة ..ولو حب نرفع قضية ..هارفعها عشان خاطره هو بس.."..
..احبت كثيرا ضمته وغمسها بحضنه فقالت وهي تربت فوق صدره بأصابعها ..
.."..انا هسمع الكلام وهقعد مع المدرسين واتثقف واتعلم تكاتيك وكل اللي انتو عايزينه..وان شاء الله نكسبها .."..
..اجابها مسرعا ..
.."..مافيش مدرسين ..انا اللي هعلمك كل حاجة ..عشان كل المصايب اللي بتحصل معاهم تنزل على دماغي لوحدي..وكمان هتشتغلي معايا في الشركة..زي مااتفقت مع جدي.."..
..نزعت نفسها من صدره وهي تقول ..
.."..اتفقت مع جدي على ايه..."..
..ثم كتفت ذراعيها وهي تعاود قولها بغضب ..
.."..ومصايب ايه ان شاء الله ..انا بعمل مصايب.."..
..حاول ان يحاوطها مرة اخرى بذراعيه فضربت يده ..فقال مبتسما مراوغا..
.."..حبيبتي مقصدش ..اقصد الكوارث مش المصايب .. انا قصدي ان انا جوزك وانا الاولى بتعليمك.."..
..اشاحت بوجهها جانبا وقالت وهي مازالت متكتفة الذراعين..
.."..انا هاجيب زوعرب افندي ..هو اللي يثقفني..والله الغني عن خدماتك.."..
..لوح لها ابراهيم بيده وهو يصيح..
.."..بذمتك في حد في الدنيا يجيب واحد اسمه زوعبر يتعلم منه حاجة.."..
..نظرت له بحدة وهي تشير له بأصبعها وهي تقول بصوت قوي..
.."..يعني كان هو اللي سمى نفسه ..دي امه الله يرحمها اللي مكانش بيعيشلها عيال ..فقالولها سمي اسامي وحشة عشان يعيش..ولدت تؤام.. ولد وبنت.. فسمتهم زوعرب وزوعربة..فلو سمحت متعيبش على اساميهم.."..
..انفجر ضاحكا وقال ..
.."..كمان البنت اسمها زوعربة ..وطبعا بسبب اسمها متجوزتش وقاعدة في ارابيز الاستاذ زوعبر.."..
..تخصرت وهي تقول بتفاخر ..
.."..لا ياخويا ..اتجوزت وهاجرت كمان.."..
..قطب ابراهيم جبينه وتسائل فضولا منه..
.."..هاجرت فين ..كندا ولا استراليا.."..
..نظرت له ايمان بتعالي وقالت بأنف شامخة لأعلى ..
.."..هاجرت اسوان يااستاذ ..12 ساعة بالقطر ..ربنا يردها بالسلامة ..ست كويسة اوي والله.."..
..هز ابراهيم رأسه مانعا نفسه من ان يضحك بصوت عال وقال ..
.."..هيردها..هيردها ان شاء الله..المهم دلوقتي احنا سهرنا كتير اوي يالا عشان ننام..وبكرة نتناقش في قصة الثقافة دي.."..
..ارتبكت ولوحت بكلتا ذراعيها أمامه وقالت بصوت مهزوز ..
.."..ننام..ننام ايه ..اه ماشي ..اتفضل انت من غير مطرود على اوضتك ..تصبح على خير.."..
..أشار لنفسه وقال بنبرة صوت حزينة وهو يتجه ناحيتها ..
.."..واهون عليكي يامنيتي..اهون عليكي حبيبتي تسيبيني انام لوحدي.."..
..وما ان سمعت تلك النبرة الهادئة والرجاء المتخفي ورائها صمتت تماما وتسمرت بمكانها حتى حاوط خصرها بذراعيه ..فأجابته بصوت هادئ وثقة بقوة ضعفها أمامه..
.."..قلت تصبح على خير ياباشا وخلي الليلة تعدي على خير.."..
..امتعض وجهه غيظا وقال من بين اسنانه..
.."..طب على رأي السيد الفاضل تامر حسني ..ما تفكري الاول..انا لو مشيت من الاوضة مش هرجع تاني ..حتى لو بوستيني وقعدتي تترجي فيا ..بردو مش هارجع ..ففكري كويس يابنت عمي قبل مالفرصة تضيع من ايدك .."..
..هزت رأسها بالنفي وقالت بصوت قوي وهي تزيح ذراعيه وتتخصر..
.."..فكرت ياعم الفرصة ..وبقولك لأ..وحط في دماغك ..كلام الست الكبيرة أم كلثوم ..انما للصبر حدود.."..
..قال بصوت جاد ..
.."..انتي الخسرانة ..انا ماشي اهو ..تصبحي على خير.."..
..وبدل ما ان يتجه للباب ..اتجه اليها ليفاجئها بمحاوطة وجهها بكفيه مقبلا شفتيها ثم نظر اليها وقال وهو يضرب بأصبعه جبهتها..
.."..من هنا ورايح دا اللي يحصل قبل ماننام واول حاجة لما نصحى ..اظن مفهوم ..انا رايح اوضتي .."..
..اسرع بخطواته خارج الغرفة قبل ان يفقد زمام الامور وتخسر ثقتها به..
..أما هي فكانت تنظر للفراغ بفاه مفتوح ولكنها وعت لنفسها عندما سمعت صوت الباب وهو يغلق بقوة ..جلست فوق حافة الفراش وهي تقول هامسة ببلاهة لنفسها ..
.."..هو انا صاحية ولا نايمة ..لمست شفتيها المتورمة من اثر قبلاته ..فوضعت كلتا كفيها فوق وجهها تختبئ من نفسها خجلا وهي تضحك سرا..رمت بنفسها فوق الفراش تنظر لسقف غرفتها وتقول بسعادة لم تشعر بها من قبل ..
.."..بيحبني ..بيحبني انا .."..
..امسكت بوسادتها واحتضنتها والابتسامة الواسعة تزين وجهها ..اغمضت عينيها وهي تهمس قائلة ..
..".. قالي انا امانك .. وانا موافقة ياباشا.."..
..ولم يمضي القليل من الوقت والا وهي تنعم بنوم عميق مصاحب لحلم تحقق فيه كل ماتريده دون خجل او مقاطعة..
..وما ان أتى الصباح حتى كان الجميع حول مائدة الافطار ماعدا ابراهيم وزوجته..نظر مراد بتأفف لساعته وقال ..
.."..ابراهيم اتأخر ..دي اول مرة تحصل ..دا كان اول واحد يقعد على السفرة .."..
..التقطت زهرة زيتونة بشوكتها وقالت قبل ان تضعها داخل فمها..
.."..الولاد سهروا و عشان كدة اتاخروا في النوم انهاردة..ربع ساعة وهينزلوا.."..
..واثناء ذلك كان ابراهيم عاقدا ذراعيه.. يستند بكتفه على الحائط بجانب باب غرفة ايمان التي فزعت اول ما راته عند خروجها من الغرفة ..فصاحت به قائلة وهي تضع كفها فوق صدرها..
.."..بسم الله الرحمن الرحيم ..ايه اللي موقفك كدة ياباشا.."..
..اجفلت عندما قام بتقبيلها وهو يقول أمام وجهها المكسو بالاحمرار ..
.."..مش انا قلتلك ان اول مانصحي وقبل ماتنامي لازم يحصل كدة.."..
..دفعته بقوة وقالت بذعر وهي تلتفت برأسها يمينا ويسارا..
.."..وبعدين معاك ..ايه مش خايف حد يقفشنا ويطلبلنا بوليس الاداب.."..
..ضحك بصوت عال وجعلها تتابط ذراعه وقال وهي تنزل معه درجات السلم غصبا ..
.."..ماتقلقيش ..معانا ورقة رسمية تخليهم يحطونا مع بعض في زنزانة واحدة.."..
..ابتسمت بخجل وهي تنظر للناحية المعاكسة دون رد ..وعند اقترابهم من منضدة الطعام هب مراد واقفا وقال بصوت غاضب ..
.."..ايه ياابراهيم التأخير دا كله ..يالا عشان توصلني لعربيتي وبعدين نروح الشركة سوا..."..
..جلس ابراهيم بجانب زوجته بعد ان القى بالتحية لجده وعمته دون ان يعير لذاك العصبي المزاج أي اهتمام وقال وهو يضع قطعة من الجبن فوق طبقه ..
.."..وانا اوصلك ليه ..خلي إمام يوصلك ياذكي ..وانا هحصلك كمان ساعة على الشركة.."..
..ضرب مراد جبهته وهو يقول ..
.."..ايوة صح..انا غبي .."..
..هز ابراهيم رأسه بالايجاب وقال ..
.."..دي حاجة كلنا عارفينها .."..
..امتعض وجه مراد ولكنه قام بتقبيل رأس جده وعمته وقال وهو يتجه لباب الفيلا ..
.."..انا ماشي سلام .."..
..نظر ابراهيم لإيمان التي تغمس وجهها بطبقها دون ان تضع لقمة واحدة بفمها فقال..
.."..هتيجي معايا الشركة عشان هعرفك على شغلك الجديد.."..
..رفعت ايمان رأسها التي هزتها بالايجاب ونظرت اليه بسعادة ..
..امسكت زهرة بكف إيمان وقالت لابراهيم..
.."..سيب ايمان معايا انهاردة ..وبكرة ان شاء الله تروح معاك..انا عايزاها تروح معايا كام مشوار.."..
..قال ابراهيم بنزق وضيق ..
.."..ضروري يعني ياعمتي المشواير دي انهاردة .."..
..اجابته بصوت جاد ..
.."..ايوة ضروري ..واتفضل كمل فطارك عشان متتأخرش اكتر من كدة.."..
..اختلس ابراهيم نظرات ذات معنى لإيمان وتابعها بغمزات واشارة برأسه للباب..ولكنها اشارت له بيدها وهي تقول بصوت مسموع ..
.."..ايه عايز ايه .."..
..تنهد بيأس وهو ينظر اليها شزرا ثم قال وهو يستقم بوقفته ثم مال يقبل رأسها ..
.."..عايز سلامتك يابنت عمي ..انا ماشي.."..
..مطت شفتيها بطريقة طفولية ولوحت له بيدها مودعة اياه ..
..وما ان خرج من الفيلا ..حتى مالت ايمان ناحية عمتها وهي تتسائل ..
.."..مشواير ايه ياعمتي اللي هنروحها من صباحية ربنا دي.."..
..مسحت زهرة شفتيها بمحرمة صغيرة ثم قالت..
.."..اول مشوار هنروحه الزومبا..وبعد كدة هنروح نعمل شوبينج.."..
..رفعت ايمان حاجبها وهي تقول..
.."..ماتقولي ياعمتي مشواير ايه اللي هنروحها انا بسالك.."..
..نظرت لها عمتها بتعجب وصاحت بها ..
.."..مانا قلت يابنت ..ايه مسمعتنيش .."..
..قالت ايمان بتذمر واضح..
.."..ياعمتي انتي رايحة تعملي زومبا في واحدة صاحبتك ..طب انا مالي..وبعد كدة هتروحي تعملي شوربة بينج ..صحيح معرفش هتعمليها فين ولا لمين بس انا بردو مالي ..مش كنتي سيبتيني روحت مع جوزي اعرف ايه الشغلانة اللي مستنياني ......