آزمایش ژنتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

4 1 0
                                    

درباره آزمایشگاه ژنتیک بیشتر بدانید

امروزه ژنتیک پزشکی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های علم ژنتیک است که بیشتر به بررسی علل ناهنجاری‌های ژنتیکی در انسان می‌پردازد. متخصصان آن در تلاش هستند تا راه‌ حل‌هایی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های ژنتیکی و حتی درمان آن‌ها ایجاد کنند. به‌همین‌ دلیل، حضور مشاور ژنتیک و وجود آزمایشگاه ژنتیک در کلیه مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی ضروری است. بهتر است بدانید که ناهنجاری‌های کروموزومی می‌توانند در اولین سلول‌های جنینی (حاصل لقاح تخمک و اسپرم) یا پس از تولد در هر یک از سلول‌های بدن رخ دهند. اصولا تغییر در ساختار کروموزوم می‌تواند باعث ایجاد ژن‌های معیوب شود که در نهایت زمینه اختلال در عملکرد پروتئین‌های ساخته‌ شده توسط این ژن‌ها را فراهم می‌کند.

بسته به اندازه، مکان، زمان و نوع تغییرات ساختاری کروموزوم‌ها، درجات مختلفی از نقایص مادرزادی، سندروم‌ها، اختلالات عصبی یا حتی وجود دارد که در ادامه به انواع آزمایش‌های ژنتیک موثر در تشخیص هرکدام اشاره خواهیم کرد. اصولا هرکدام از این آزمایش‌ها در بخش‌های مختلفی از آزمایشگاه ژنتیک مانند آزمایشگاه ژنتیک سرطان، آزمایشگاه ژنتیک خون و آزمایشگاه ژنتیک مولکولی انجام می‌شوند.

آزمایشگاه ژنتیک چیست؟

همه ما در هر سلول بدن خود 46 عدد کروموزوم داریم که 23 عدد از مادر و 23 عدد از پدر به ارث برده‌ایم. ساختار هر کروموزوم از DNAتشکیل شده است و هر رشته DNA حاوی هزاران ژن است. این ژن‌ها به‌عنوان کد می‌توانند دستور ساخت انواع پروتئین را به سلول بدهند. اصولا کمبود هر نوع پروتئین یا تولید پروتئین‌هایی با ساختار اشتباه در اثر ایجاد جهش یا نقص در ژن‌ها، می‌تواند زمینه بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی مختلف را فراهم کند. زیرا در این شرایط سلول‌ها عملکرد صحیح خود را از دست می‌دهند.

خوشبختانه افزایش آگاهی عمومی از رابطه بین ژنتیک وسلامت بدن، تقاضا برای مراجعه به آزمایشگاه ژنتیک را افزایش داده است. انواعآزمایش ژنتیک می‌توانند با شناسایی تغییرات در ژن‌ها، کروموزوم‌ها یا پروتئین‌هایبدن به تشخیص علت بروز برخی از بیماری‌ها یا شانس ایجاد یا انتقال یک اختلالژنتیکی کمک کنند. معمولا در آزمایشگاه ژنتیک نمونه‌ای از 


http://rahsagroup.com/Details.aspx?Type=%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%20%DA%98%D9%86%D8%AA%DB%8C%DA%A9%20%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 13, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

آزمایش ژ«تیک چیست و چه کاربردی دارد؟Where stories live. Discover now