....سارت عزة بجانب صلاح الذي لوح بيده وقال وهو يشير لارجاء الصالة..
.."..ايه رأيك في الصالة ..عجبتك .."..
..رسمت فوق شفتيها شبح ابتسامة وهي تنظر حولها وقالت بصوت هادئ ..
.."..ماشاء الله ..جميلة وواسعة ..ربنا يباركلك فيها........"..
..تعثرت في احدى المعدات المرمية ارضا وكادت ان تقع فأمسكت بدون ان تعي بمرفق صلاح وهي تصيح بفزع ..
.."..يالهوي عليا .."..
..وضع صلاح كفه الضخم فوق كفها المتشبث بمرفقه وقال بلهفة ..
.."..خلي بالك .."..
..رفعت راسها لتنظر اليه فوجدته يتمعن بملامحها بنظرات ثاقبة عميقة ثم نظرت لكف يده الذي يحتضن كفها..
..فاعتدلت بوقفتها وسحبت يدها وهي تتنحنح وتتعثر بكلمات متفرقة ..
.."..انا ...شكرا ..انا كويسة ..محصلش حاجة .."..
..التفتت ورائها تبحث بعينيها عن صديقتها ولكنه عاودت النظر اليه عندما قال بصوت تهكمي قوي ..
.."..كل يوم افتح شباك المطبخ على امل اسمع اغنية حلوة وانا بشرب قهوتي ..بس للاسف مافيش ..هو الراديو عندكو بايظ ولا حاجة .."..
..التوت شفتيها وارتسم الغضب بملامح وجهها وهي تقول ..
.."..ايوة ياكابتن باظ ومبقاش نافع .."..
..وقفا هما الاثنان أمام نافذة عريضة تتوسط الحائط لينظرا من خلالها لشارع طويل ينبض بالصخب والحركة فعاود صلاح سؤاله وهو يضع كفيه بجيبي بنطاله ..
.."..مرتاحة في شغلك .."..
..نظرت لهاتفها لتتلاعب به بين يديها وقالت بصوت هادئ..
.."..كويس ..هو صحيح بحس فيه ان وسط ناس غريبة عليا بس احسن من بهدلة شغل المحلات .."..
..نظر الى جانب وجهها الذي يتسم ببراءة الملامح وقال ..
..".. يعني معندكيش مانع تسيبي الشغل دا وتيجي تشتغلي معايا هنا .."..
..رفعت رأسها لتنظر له بقوة وهي تسرع بقولها..
..".. معاك .. "..
..نزع كفه ليستند به الى اطار النافذة وقال وهو يقترب منها خطوة واحدة ..
.."..اه ياعزة معايا .. انا محتاجك هنا تساعديني في شغل الورق والكمبيوتر ..بصراحة انا معنديش صبر للحاجات دي ..ها ....ايه رايك .."..
..لأول مرة يطول الحديث بينهما هكذا ..لأول مرة تكون قريبة منه بهذا الشكل .. احتل بهالته وحديثه وكلماته ونظراته كيانها فبدون ان تعي وهي تنظر بقوة لعينيه همست ولكن بصوت مسموع ..
.."..موافقة .."..
ارتسمت فوق شفتيه ابتسامة زينت وجهه فزادته وسامة لتجيبه هي بدورها بابتسامة مماثلة ليقول حينها ..
.."..اتفقنا .. يومين وتكوني معايا .."..
..رمشت بعينيها عدة مرات وقالت بتلعثم وهي تبتعد وتنظر حولها ..
.."..لا لا معاك ايه ويومين ايه ..انا ادهولت على نفسي وقلتلك ماشي ..انا لازم الاول اخد رأي امي واجيب الورق بتاعي من شركة ايمان واقول لايمان واقول ل......وبس .."..
..اصدر صلاح ضحكة خافتة وقال وهو يقترب منها وعينيه يتراقص بهما نظرات ماكرة ..
.."..بس في الاخر عارف انك هتوافقي .."..
..اغتاظت منه فرفعت اصبعها وهي تقول بوجهه ..
.."..اسمع ياكابتن ..وانت بتكلمني تحترمني ..واقولك كمان ..انا غيرت رأيي ..واقولك تاني ..انا ماشية .."..
..استدارت بكامل جسدها بحدة وبخطوات واسعة ابتعدت عنه تبحث عن باب الخروج وهي تتمتم بكلمات غير مفهوم منها الا كلمتي ..
.."..شايف نفسه ..اكمنه مز .. "..
..لاحقها صلاح وهو يهتف بخفوت ..
.."..انسة عزة ..استني بس ..انسة لوزة .."..
****
..تأففت ايمان من وقاحته وهي تقول ..
.."..بص انا مش هرد عليك ..عشان عيب الواحدة مننا تتكلم في المواضيع ديه .."..
..اقترب منها ابراهيم وهو ينظر بعبث لشفتيها هامسا ..
.."..خلاص ياستي مش عاوز اعرف لونه ..بس لازم تفهمي انه مع جوزك مش عيب الكلام في المواضيع ديه بالذات ..امين يابنت عمي .."..
..التوت شفتيها جانبا امتعاضا ثم قالت ..
.."..لو عايز تمشي اتفضل ..انا هروح مع خالي ولوزة ..ونشوف بعض على خير بعد يومين ان شاء الله ..هنا في الافتتاح .."..
..وضع ابراهيم نظارته الداكنة فوق عينيه ثم قال بهدوء وهو يشير للباب ..
.."..اتفضلي ياهانم قدامي اوصلك انتي وصاحبتك ..العمال وصلوا وهايساعدو خالك ..يعني مالكيش مكان او لازمة هنا .."..
..وقفت بقبالتها عزة وهي تقول والتوتر يشوب صوتها ..
.."..مش يالا ياايمان ..مش هنمشي .."..
..نظرت ايمان لصلاح فأشار له بعينيه بالموافقة وقال ..
.."..روحوا انتو عشان امي مستنياكو ..ومن بكرة هتبقي معايا يامنوش في الصالة تشوفيها بعد ماتفرشت وتشرفي عالمعدات وتشغليها .."..
..ابتسمت ايمان وقالت بحماس ..
.."..واخيرا هنشتغل حاجة بنفهم فيها ..مش نقعد زي عبد التواب ونمضي شوية ورق .."..
..التمعت عيني ابراهيم بنظرة غضب عندما صدحت ضحكات صلاح عاليا ..فقال ابراهيم بنزق ..
.."..الورق اللي مش عاجبك دا هو اللي جاب الالات دي من برة ..اتفضلي ياهانم قدامي .."..
..خرج ثلاثتهم من الصالة وقبل ان تختفي عزة عن نظر صلاح التفتت اليه لتجده يغمز لها ويحرك شفتيه وكأن لسان حاله يقول ..
.."..هستناكي بكرة .."..
..وبدون ان تعي ابتسمت له بخجل والتفتت لتلحق بصاحبتها التي كانت تلوح بيدها وتصيح ..
.."..انا مش بتاعة قعدة مكاتب ..انا المكان المناسب بتاعي تحت عربية وفإيدي مفتاح سبعاتشر ..مش تقولي اجتماعات وصفعات ... وقلم وورق وهاتك ياإمضا ..ياعم روح كدة .."..
..امسك ابراهيم بكف زوجته وقال وهو يتجه بها لسيارته ..
..".. اولا اسمعها صفقات ..ثانيا متقلليليش من شغلنا ياهانم وإسكتي ..طالما مش فاهمة حاجة ياريت تسكتي .."..
..التوت شفتيها جانبا وهي تهمس بتأفف ..
.."..سكتنا .."..
..ركبوا ثلاثتهم السيارة وما ان جلست عزة صاحت بدون ان تعي..
.."..صلاح خالك عايزني اشتغل معاه في الصالة ياايمان ..انا موافقة ..لا لا ..انا لسة موافقتش ..انتي ..انتي رايك ايه ..موافقة ..صح .."..
..التفتت ايمان بجذعها وقالت بصوت يشوبه الحزن المزيف والبراءة المتهكمة ..
.."..عايزة تسيبيني ياصاحبتي ..عايزاني اقعد لوحدي بين اربع حيطان مع الورق ..مكانش العشم .."..
..كانت عزة تنظر لها ببلاهة وعينيها ضيقتين ..ثم صفقت بكلتا كفيها وهي تضحك بصوت عال ..
.."..ملعوبة يااسطي ..بس مش وقته صعبانيات ..ها ..اعمل ايه .."..
..فاجابها ابراهيم متسائلا وهو ينظر اليها من خلال المرآة الصغيرة..
..".. وشغلك في الشركة .."..
..اجابته عزة وهي تبسم خجلا وتنتقل بنظره بينه وبين ايمان..
.."..هو يعني الشغل في شركة حضرتك حاجة اخر فخامة وكل حاجة ..بس بصراحة ياابراهيم بيه .. الناس اللي هناك مش شبهي ..بيبصولي دايما من فوق وكانهم عايزين يقولوا ..واحدة زيك ايه اللي جابها هنا ..لولا انهم عارفين اني تبع ايمان كانوا طردوني بطول دراعهم وحرموني اعدي من دام باب الشركة.."..
.. ارتسم الغضب بملامح ايمان وقالت بتوعد ..
.."..طب كان يستجري حد فيهم يكلمك كلمة .."..
..رفع ابراهيم حاجبه وقال بتعجب ..
.."..للدرجاتي ياانسة عزة .."..
..فركت عزة كلتا كفيها وهي تقول بصوت ضاحك ..
.."..متآخذنيش ياابراهيم بيه ..مش كل الناس الاوبهة زي حضرتك كدة ..في ناس مراخيرهم وجعاهم فدايما رافعينها لفوق وشايفين ان هما ناس واحنا ناس تانية ..لكن الشهادة لله .. حضرتك غير.. ووالله مش عشان انك جوز ايمان صاحبتي ..لأ .. عشان كلك زوق ومتواضع و عشان كدة الناس كلها بتحترمك وبتحبك .."..
..نظرت ايمان لزوجها نظرة حب واعجاب وهي بداخلها تحمد ربها لكون هذا الرجل حبيبها وزوجها ..
..هز ابراهيم راسه وقال بتودد وابتسامة خافتة فوق شفتيه ..
.."..اشكرك ياانسة عزة .."..
****
وفي اثناء ذلك كان سمير يجلس مطأطأ الراس امام والده بمكتب كمال الذي ترك لهما المكتب ليتحدثا بأريحية..
..تردد سمير ان يرفع عينيه لينظر لوالده الذي قال ..
.."..غريب ان عندك ولو احساس بالخجل عشان كدة مش قادر ترفع عينك وتبوصلي.."..
..بلع سمير ريقه بصعوبة عندما رمي الجد العجوز بورقة على سطح المكتب وهو يقول بصوت جامد ..
.."..الورقة دي فيها ارقام حساباتك ببنوك برة ..حساباتك اللي اللي وضعت فيها فلوسي اللي انت سرقتها .."..
..وبيد مرتعشة امسك سمير بالورقة لتتسع عينيه وهو يقرأ ويقر بداخله بصحة البيانات الموجودة ..فرفع عينيه وهو ينظر لابيه بذهول ويقول ..
.."..لكن ارقام الحسابات دي سرية ..ازااي ...ازاي حضرتك عرفت بيها .."..
..رسم الجد ابتسامة سخرية فوق ملامح وجهه وقال وهو يستند بذراعيه فوق سطح المكتب..
..".. للدرجاتي متعرفش ابوك ياسمير ..ابوك اللي بني الامبراطورية دي كلها ..كل صفقة مشبوهة وكل قرش دخل حسابك بالبنك انا على علم بيه ..ومش من دلوقتي ..لأ ..من سنين وانا شايفك وانت بتسرقني وبضحك عليك كمان .. تعرف اني كنت ساعات اتدخل واسهلك بعض الامور .."..
..القى الجد بورقة ثانية بوجه ابنه الذي كان ينظر له بذهول ثم اخفض عينيه ليرى مابالورقة التي كانت تضم تواريخ وارقام وعنواين وسمع باذنه ماقاله الجد ..
..".. ورقة بكل العمليات اللي عملتها بتواريخها وتفاصيلها ..كنت فاكر ان لما قعدت ع الكرسي المتحرك وبقيت عاجز ومش قادر امشي اني خلاص انتهيت ..لا ياسمير ..حافظ بيك صاحي و عارف كويس اوي كل نملة بتدب على ارض شركته بتروح فين وبتعمل ايه .."..
..ضرب الجد سطح المكتب بقوة جعلت مافوقه من اشياء تهتز بقوة وهو يهدر بغضب ...
.."..وفي الاخر وبعد ماسرقت كل الملايين دي ..رايح ترفع عليا قضية حجر عشان تستولي على الباقي ..واللي هو حق اخواتك وولادهم .."..
..تلعثم سمير الذي صفدت جبهته بحبات العرق وهو ينطق بكلمات غير مترابطة عندما وقف مترنحا..
.."..انا ...مش ...انا مسرقتش ..."..
..تحرك الاب بكرسيه واستدار حول المكتب وقال عندما وقف بقبالته ..
.."..عارف ان كنت سايب القضية تاخد مجراها الطبيعي ليه ...عشان كنت ناوي وفي اول جلسه اقدم ملف كامل بكل جرايمك للقاضي وبلاغ للنيابة ..عشان بدل ماكنت هترميني في دار للعجزة كنت انا هرميك في السجن متطلعش منه ابدا جزاءا على عملته زمان مع اخوك وحرماني منه وعلى سرقتك لحقوقهم ..لكن اللي خلاني اظهر الورق دلوقتي ..هي خستك انت ومراتك مع حفيدتي اللي عايز تحرمني منها زي ماحرمتني من ابوها .."..
..نزل سمير على ركبتيه امام والده واضعا كفيه فوق ساقيه يبكي قائلا ..
.."..ابوس ايدك يابابا ..ابوس ايدك متعملش كدة ..انا ..انا اسف ..سامحني .."..
..نفض العجوز عن ارجله يدي سمير وقال وهو يتراجع للوراء بكرسيه ..
.."..حقي انا يمكن افكر واسامحك عليه ..لكن حق اخواتك وولادهم ..لا ..
مافيش قدامك غير حل واحد بس عشان تتقي شري ورميك في السجن .."..
..اسرع سمير بقوله بعد رؤيته ولو لبصيص امل في نجاته ..
.."..انا تحت امرك يابابا .."..
..شبك العجوز كفيه فوق فخذيه وقال بصوت جامد كملامح وجهه ..
.."..اولا كل الفلوس اللي في بنوك برة ترجع وتدخل حساب الشركة الام ..
ثانيا ..انت ومراتك تسافروا تركيا تباشر الشغل اللي هناك ومترجعش الا لما اقول انا ..
ثالثا ..نرمين ترجع تعيش في بيتي مع عمتها وولاد عمامها ..
رابعا ودا الاهم ..تروح زيارة انت ومراتك لأهل خطيبة مراد وتعمل الواجب .. وتبلغهم اسفك ان حتى فرح ابنك الوحيد مش هتحضره .."..
..تراجع سمير للوراء وهو يترنح حتى رمى بجسده فوق الكرسي وهو يقول ..
.."..بابا ..كل اللي حضرتك بتقوله ..صعب ..صعب جدا .. وكمان هو مراد ابني انا خطب .. امتى وازاي من غير علمي وموافقتي .."..
..رد الجد بصوت اجش حاد..
.."..الصعب اللي انت بتقول عليه دا مش هيكون اصعب من السجن ياسمير ..وايوة مراد خطب بعد موافقتي ومباركتي لجوازه من بنت الحلاق .."..
..اتسعت عيني سمير عن اخرها وهو يردد بذهول ..
.."..حلاق ..مراد ابني انا هيتجوز واحدة ابوها بيشتغل حلاق .."..
..هز الجد راسه بالايجاب وهو يقول ..
.."..ايوة حلاق ..راجل شريف وسمعته طيبة ..ربى ولاده بالحلال لحد ماوصل عروسة ابنك وبقت دكتورة جميلة وعلى خلق ....قدامك اربعة وعشرين ساعة ياسمير عشان تنفذ كل اللي قلتلك عليه ..يإما انت عارف كويس انا ممكن اعمل ايه .."..
..استطرد الجد قوله بصياح عال ..
.."..كماال .."..
..دلف كمال للمكتب وهو يقول ..
.."..أمرك ياعمي .."..
..استدار الجد بكرسيه وهو يقول بعصبية ..
.."..قول لإمام السواق يحضر العربية وتعال نزلني ..عايز امشي .."..
..امسك كمال بذراعي الكرسي ودفع بهوادة الكرسي تاركا ورائه من يجلس بجسد متخاذل ورأس منكس وقبضة مضمومة ضربت سطح المكتب مصاحبة لصرخة غضب عالية لم تجد من يعيرها اهتمام او اهمية ....
****
..ركن ابراهيم سيارته بجراج عم اسماعيل ونزل منها غير عابئ بنظرات زوجته التي تتسم بتعجب حين قالت ..
.."..ممكن اعرف حضرتك ركنت العربية ليه ..هو انت جاي معانا .."..
..استدار حول السيارة وقال وهو متجه ناحية باب الجراج الخشبي ..
.."..هسلم على الحاجة هنية والست تهاني ..عندك مانع .."..
..ضحكت عزة وهي تتأبط ذراع ايمان وسارا خلفه وهي تقول ..
.."..طب والله انتي مفترية ..حد يزعل منه راجل سكرة كدة .."..
..امتعض وجه ايمان وهي تنظر اظهر زوجها العريض وتقول ..
..".. طب ياختي ..تعالي لما نشوف الجدع دا ناوي على ايه ..تصدقي انه منشف ريقي على دبلتي .."..
..ضحكت عزة وهي تهمس ..
.."..احسن ..تستاهلي .."..
..فصاحت ايمان بصوت عال من الغيظ
..
.."..طب والله لاخدها وبعديها اطلع عينه .."..
..التفت اليها ابراهيم بوجه جامد لينظر لها بغضب ويقول عندما وقف ممانعا اياهما من مواصلة السير ..
.."..بتزعقي ليه ..احنا في الشارع .."..
..رفعت ذقنها عاليا وقالت وهي تتخطاه متأبطة بذراع صديقتها ..
.."..حارتنا وازعق فيها براحتي ..هما متعودين على كدة .."..
..ضم قبضتيه بغضب وغيظ وتابع سيره ورائها وهي تلوح بيدها يمينا ويسارا لتحية من يناديها ..
..وعند باب غرفة الجدة هنية قال ابراهيم..
.."..ادخلي استأذنيها عشان اسلم عليها قبل مامشي .."..
..لتقاطعها الخالة تهاني بقولها وهي تسمح يدها بمنشفة صغيرة ..
.."..وليه يابني تمشي ..خليك دا انا عاملة اكل هتاكل صوابعك وراه .."..
..نظر ابراهيم لايمان التي أماءت له بنعم ليومئ راسه هو الاخر وقال ..
.."..حاضر ..ولو اني مش عايز اتعب حضرتك ياهانم.."..
..ضحكت تهاني وقالت وهي تتجه للمطبخ لمعاودة ماكانت تفعله ..
.."..تعبك راحة يابني ..قال هانم قال .."..
..امسكت ايمان بمرفق زوجها ودلفت به داخل غرفة الجدة هنية وهي تقول ..
.."..اسمها خالتك تهاني ..مش هانم .."..
..تركت مرفقه واسرعت ناحية الجدة وهي فاتحة ذراعيها قائلة بصوت عال ..
.."..ستي هنية وحشتيني ..منورة مصر كلها .."..
..تحركت مقلتي العجوز بتعجب وقالت وهي تنزع نفسها من حضن ايمان ..
.."..انتي مين يابت انتي وبنت مين .."..
..جلست ايمان بجانبها فوق الفراش وهي تتنهد باستسلام ..
.."..ياستي انا ايمان ...ايمان بنت منى ..لحقتي تنسيني .."..
..نظرت الجدة لابراهيم الذي كان واقفا يرمقهما بابتسامة خفيفة وقالت وهي تشير له ليتقدم ناحيتها..
.."..تعال هنا ياواد ياحليوة انت ...انت ابراهيم ..صح ..ابراهيم جوز البت ام لسان طويل دي .."..
..اتسعت عيني ايمان وشهقت بصوت عال ثم قالت بتذمر ..
.."..اشمعنا فاكراه هو ..دا انتي مشوفتيهوش غير مرة واحدة بس ..وانا اللي عيشت معاكي اسبوع بحاله مش فاكراني .."..
..دفعتها العجوز لتقع ارضا وهي تقول ..
.."..الواد الحليوة دا ..واد مؤدب ولسانه حلو ..مش زيك لسانك طويل ..تعال ..تعال ياحبيبي اقعد جمبي واحكيلي .."..
..ضحك ابراهيم لتذمر زوجته وهي تحاول الوقوف ويدها تمسد فوق مؤخرتها لتهمس له بغيظ وهي تفسح له المكان ليجلس..
.."..بتضحك على ايه ..عجبتك اوي .."..
..جلس ابراهيم وامسك بكف الجدة العجوز يقبلها ويقول ..
.."..ازي صحتك دلوقتي ياجدتي .."..
..تخضب وجنتي العجوز وقالت ..
.."..قولي ياستي هنية ..انا اسمي هنية مصري الاسكندراني ..ابويا الله يرحمه كان شيخ الصيادين ..وكان عنده اكبر مركب فيكي يابحري ..بس يابني البحر مالوش كبير غير ربنا سبحانه وتعالى..
في يوم كانت بشايره الغامقة باينة وظاهرة زي عين الشمس للكل ..بس نقول ايه ساعة القدر تعمى البصر ..في اليوم دا ابويا هو والصيادين اللي بيشتغلوا معاه نزلوا البحر بالمركب عشان يشوفوا اكل عيشهم ..راحو ومرجعوش ولغاية يومنا دا محدش عارف جرالهم ايه ..الله يرحم الجميع .."..
..استطردت قولها بحماس وهي تشير لنفسها ..
.."..بس ايه ..ستك هنية وقفت ولا اجدعها راجل فيكي يابحري ..فتحت محل سمك كبير ..ووقفت فيه ابيع واشتري عشان اصرف عليا وعلى امي واخواتي .."..
..تخضب وجنتيها بالاحمرار مرة اخرى وهي تعاود قولها ..
.."..اومال جد البت الهبلة دي وقع في حبي ازاي ..حارب شباب كتير اوي كانوا يستمنوا كدة ابصلهم بصة ..و في الاخر النصيب حكم واتجوزنا ..وعرفت بعدها انه كان متجوز ست البت دي ومخلف بنت ..بس هو مقدرش يستحمل طولة لسانها وطفش ..عرفت بقى يانن عين امك البت دي طالع لسانها طويل لمين.. بس ولا يهمك عروستك عندي ..البت زبيدة......."..
..شهقت ايمان بصوت عال وصاحت بغيظ وهي تضع يدها فوق صدرها ..
.."..يانهار اسوح .. بقى عندك عروسة لجوزي ..وكمان بتحكيله قصة حياتك اللي مسمعتش منها كلمة واحدة طول قعدتي معاكي .."..
..ضحك ابراهيم بصوت عال وعاود تقبيل يد الجدة وهو يقول ..
.."..ربنا يخليكي ياجدتي ..قصدي ياستي هنية ..بس انا خلاص اتجوزت ايمان ..وراضي الحمد لله ..ادعيلي .."..
..ظلت ايمان على وضعها فاغرة الفاه وبعينين متسعتين ..تخصرت ثم قالت ..
.."..بقى كدة ..ماشي ماشي ..براحتكم .."..
..وبخطوات تدب الارض من تحتها خرجت ايمان من الغرفة وهي تغلي وتزبد من الغيظ والغضب تاركة ورائها من يضحكان بصوت عال ..
..دلفت للمطبخ وصوت انفاسها العال جعل الخالة تلتفت اليها وبيدها الملعقة الخشبية وهي تقول ..
.."..مالك ياايمان .."..
..وقفت تستند بظهرها الى الحائط وقالت وهي تكتف ذراعيها ..
.."..مماليش ياخالتي .."..
..التفتت الخالة تهاني لتعاود تقليب الطعام بالملعقة وهي تقول ..
.."..طب ادخلي غيري هدومك ..عشان كلها ربع ساعة والاكل يجهز .."..
..اتجهت اليها ايمان لتقبل كتفها وهي تقول بإمتنان ..
.."..تسلم ايدك ياخالتي ..معلش انا تعبتك معايا..واخدة بالك من ستي والبيت ..ربنا يخليكي لينا .."..
..ربتت الخالة فوق ظهر كف ايمان وهي تقول ..
..".. يابت دا انتي بنتي .. يالا يالا ..وانا شوية وانده عزة ومحمد ..وشوفي خالك كدة جاي ولا هيتأخر .."..
..هزت ايمان راسها وقالت وهي تقبل وجنتها ..
..".. حاضر ياخالتي ..هتصل بيه واشوفه ..ولو اني عارفة انه هيتأخر ..العدة وصلت الصالة وهو قاعد هناك لغاية مايركبها.. "..
..دلفت ايمان لغرفتها لتغيير ملابسها في حين خرج ابراهيم من الغرفة يبحث بعينيه عن محبوبته الغاضبة ليجد الخالة تهاني تستقبله بابتسامة ودودة فقال ..
.."..هي ايمان فين .."..
..اجابته الخالة قبل ان تخرج من البيت ..
.."..في اوضتها يابني ..انا رايحة انده لعزة ومحمد عشان نتغدى كلنا .."..
..اماء ابراهيم لها واتجه لغرفة زوجته التي حين دلف اليها دون طرق الباب وجد زوجته ترفع شعرها عاليا لربطه كذيل حصان ..تخصرت ايمان وهي تنظر اليه وتقول بغيظ ..
..".. هو هناك وهنا تدخل كدة من غير لا إحم ولا داستور .."..
..تنحنح ابراهيم وقال وهو يتجه اليها بوجه باسم..
.."..داستور .."..
..التفتت براسها للناحية المعاكسة وهي تقول ..
.."..داستورك معاك ياخويا ..خير ان شاء الله ..مكملتش قعدة مع ستي ليه .. ماتكونش كنت بتستفسر عن العروسة اللي اسمها زبيبة دي .."..
.. حاوط خصرها بذراعيه دافعا اياها داخل حضنه وهو يقول ..
..".. بتغيري عليا ياايمان .."..
..شهقت وقالت وهي تحاول ان تدفع صدره بكفيها..
..".. بقولك ايه ابعد واطلع برة احسنلك واحسنلي ..بدل ماخالتي ولا حد يدخل علينا ويبقى شكلنا مش ولا بد..."..
..شد بذراعيه حول خصرها الطري وقال بتهكم ..
.."..طب مش عايزة دبلتك .."..
..هدات محاولاتها للتملص منه وقالت بصوت هادئ وهي تنظر له بترقب ..
.."..دبلتي ..اه طبعا عايزاها ..هي معاك .."..
..مال ناحية اذنها وهمس قائلا .
.."..انا هقولك ازاي تاخدي دبلتك ......"..
..لمس بشفتيه اذنها وهو يستطرد قوله والذي عن اثره اتسعت عينيها عن اخرهما عندما سمعت ما همس به..رفع وجهه عن وجهها ليكتم ضحكته عندما رأي ملامحها المصدومة وفاهها وعينيها المتسعتان ..فعاود همسه العابث قائلا ..
.."..دييل يابنت عمي .."..
..وبحدة نظرت اليه بغضب وغيظ ثم بقبضة يدها ضربت صدره لتبتعد عنه وهي تهدر بقوة..
.."..دييل في عينك ياللي مشوفتش بجنيه واحد تربية ولا حد من العيلة المانخولية بتاعتنا دي علمك فيها الادب ..."..
..ضحك بصوت عال وهو يتلقى ضرباتها ليفاجئها بامساك يديها ودفعها بقوة داخل صدره مرة اخرى وهو يقول بنبرة صوت ماكرة ..
.."..تقدري تقولي الكلام دا قدام جدك وعمتك ..وكمان انا قلت ايه ..انتي طلبتي حاجة و عشان تتنفذ قولتلك المطلوب ..زعلانة ليه دلوقتي .." ..
..لم تستطع منع رجفة جسدها الذي التصق به حاولت ان تتملص بعيدا عنه ولكن قوة قبضته التي حاوطتها منعتها من ذلك ..اكتسى وجهها باللون الاحمر وهي تقول بتلعثم واضح بكلماتها مانعة نفسها من النظر اليه..
.."..طب ..اوعى كدة ..سيبني ياجدع انت .. وهاخد اللي انا عايزاه بالذوق بالعافية هاخده .."..
..كادت عظام ظهرها ان تتحطم عندما اشتدت قوة احتضانه لها وهو يقول ..
.."..بوصيلي.. "..
..تفاجئت بنفسها تسكن تماما بصدره ولكنها لم تنصاع لامره فقد هزت راسها بالنفي ..فرفعها ليكون وجهها بقبالة وجه ..وجدت نفسها تنظر اليه بعد ما شهقت فور عدم ملامستها للارض..لتسمعه يقول هامسا بصوت هادئ وهو ينتقل بعينيه على كافة ملامح وجهها ..
.."..انتي عارفة انتي عملتي فيا ايه .."..
..ظلت تحدق بعينيه ثم هزت رأسها بالنفي ..
..استدار بها ليجلسها فوق طاولتها ..ومال وهو يقول ..
.."..اتهمتيني ..واهنتيني ..وفي الاخر جننتيني بغيرتي عليكي ..فاضل ايه تاني لسة معملتهوش .."..
..ضمت طرفي بلوزتها بقوة وحاولت ان تصدر صوتا فلم تجده .. حاولت ان تهرب من نظراته وهي تتنحنح وتقول ..
.."..الاولانية والتانية عندك حق فيهم ..وليك عندي حق عرب ..لكن التالتة دي انا ماليش دعوة ومافيش في دماغي اصلا اخليك تغير ..دا انا حتى استغربت من عمايلك ..اكمننا خلاص متفقين ان كل واحد فينا يروح لحاله .. يعني انا ...انا بريئة "..
..التوت شفتيه بابتسامة جانبية ومال اكثر حتى كاد ان يلامس شفتيها وهو يقول هامسا بصوت اذابها امامه ..
.."..طب ياست بريئة ..حق العرب اللي ليا عندك ..انا عايزه ..اخده منك ازاي ..فهميني .."..
..تلعثمت ورمشت عدة مرات وانفاسه تتخلل رئتيها فقالت ..
..".. شوف عايز ايه ..بس ...بس من غير قلة ادب .."..
..ضحك وهو يلثم جانب شفتيها فأغمضت عينيها بقوة عندما وجدت شفتيه تتحرك بنعومة فوق شفتيها وتعاود تقبيلها مرة ثانية وثالثة ..وهمس قبل الرابعة ..
..".. مقدرش اوعدك .."..
..لم يستطع ان يمنع نفسه من تقبيلها بقوة وهو يحاوط خصرها ويحملها مرة اخرى.. رفعت ذراعيها ببطء لتحاوط عنقه .. مرت لحظات شعر الاثنان فيها بشعور يتخلل كيانهما لاول مرة تمنيا ان لا يفارقهما ابدا طوال حياتهما معا ..انزلها لتلمس الارض بقدميها تاركا شفتيها على مضض حتى تستطيع ان تتنفس فوجدها تفتح عينيها بهوادة عكس صدرها الذي كان يعلو ويهبط صارخا طلبا للهواء ..عاود همسه امام شفتيها قائلا ..
.."..ها ..اخترتي ايه عشان تاخدي دبلتك ..اوضتي .. ولا اوضتك واوعى تنسي القميص .."..
..ضاقت عينيها بغيظ منه ومن نفسها وقالت بصوت خافت ..
.."..يعني هو مافيش طريقة غير دول .."..
..ترك جانب خصرها ليمسح شفتيها بإصبعه ببطئ وهو يهز وجهه بالرفض ويتأتأ ويقول ..
.."..لا مافيش .."..
..طبع قبلة خفيفة فوق شفتيها ثم قال وهو ينتقل بعينيه بين ملامح وجهها ..
.."..هسيبك تفكري ..ونشوف هتعملي ايه لما ترجعي الفيلا .."..
..اتجه ناحية الباب وما ان فتحه وجد امامه عزة رافعة قبضة يدها لأعلى تبتسم ببلاهة وقالت وهي تنظر ليدها ثم له ..
.."..كنت لسة حالا هخبط عليكم عشان اقولكم ان الغدا جاهز .."..
..تخطاها ابراهيم وهو يومئ لها ..فاسرعت هي للداخل لتجد ايمان جالسة ارضا فوق ركبتيها تنفض بمقدمة بلوزتها القطنية وتزفر بتافف قائلة ..
.."..هي الدنيا حر ولا انا بردانة ولا حرانة ..مانيش عارفة.."..
..جلست عزة بقبالتها القرفصاء وقالت متلهفة ..
..".. لا ياختي الدنيا ربيع والجو بديع ..احكي حصل ايه خلاكي قعدة زي ام حمدي بتاعة المخلل .."..
..تنهدت وهي تنظر لها بضعف وقالت بصوت خافت ضعيف..
.."..انا بحب ابراهيم اوي ياعزة .."..
..اعوجت شفتي عزة وقالت وهي تضرب فخذ ايمان بقوة ..
.."..وحياة خالتك ..مانا عارفة ياختي انك بتحبيه وبتموتي فيه كمان ..انا عايزة اعرف حصل ايه من شوية هنا والاوضة مقفولة عليكم انتو الاتنين ومكنتوش محتاجين الشيطان يكون تالتكم عشان انتو جاهزين كدة كدة للرزيلة ..هاااا ...احكي .."..
..صدح صوت الخالة تهاني وهي تقول ..
.."..يااااايمان ..بت ياعزة ..اتاخرتوا كدة ليه ..الاكل هيبرد .."..
..تاففت عزة بضيق وهي تهب واقفة وقالت بصوت خافت ..
.."..اكل ايه دلوقتي ياما بس ..كانت البت لسة هتحكي حصل ايه خلاها موردة كدة ومزنهرة .."..
..اجتمع من بالبيت حول اوراق الجرائد المفروشة ارضا والتي تحمل فوقها الكثير من الاطباق الممتلئة بما لذ وطاب ..ابتسمت ايمان بحب عندما رأت ابراهيم يخلع سترته ويجلس فوق وسادة صغيرة ثاني احدى ركبتيه ورافع الاخرى متهيأ لتناول الطعام .. اما الجدة العجوز فكانت جالسة فوق الاريكة وامامها صينية تحمل نفس انواع الطعام ..نظرت الجدة لعزة وقالت بتساؤل عندما انتقلت بعينيها لايمان..
.."..مين البت دي ياعزة وبنت مين .."..
..ضربت ايمان فخذيها بكفيها وهي تقول بغيظ ..
.."..يالهوتي عليا ..يعني ياستي فاكراهم كلهم وجت عليا انا قرمط الغلبان .. انا ياااااستي ...ايماااان ...ايمااان بنت منى.."..
..ضحك الجميع وبداوا بتناول طعامهم ..وبعد برهة من الوقت وعند باب البيت وقفت ايمان تودع ابراهيم الذي قال بغيظ من بين اسنانه ..
.."..انا مش عارف ازاي وافقتك انك تباتي هنا يومين .. "..
..رفعت ثلاثة من اصابعها وقالت بصوت هادئ ..
.."..تلاتة ياابراهيم .."..
..ضرب اصابعها بيده وهو يقول ..
.."..تلاتة في عينك ..هما يومين وهاجي اخدك ع الفيلا ..امين .."..
..امسك بمؤخرة راسها لقربها منه وطبع قبلة فوق جبهتها ثم قال وهو يستدير ..
.."..سلام يابنت عمي ..ومتنسيش تفكري .."..
..امسكت ايمان بإطار الباب تقبله ولكنها انتفضت عندما سمعت صوت عزة ورائها ..
.."..هي وصلت لكدة ..بتبوسي الباب يابنت الاسطى احمد ..العوض ع الله فيكي ياصاحبتي .."..
..اغلقت ايمان الباب واستدارت اليها مكتفة ذراعيها قائلة ..
.."..وفيكي ياختي .. ياللي اول المز ماشاورلك بصباعه تيجي تشتغلي معاه .. احمريتي واخضريتي وكان فاضلك تكة وتتحزمي وترقصي كمان .."..
..تخصرت عزة ورفعت انفها شامخة وهي تقول ..
..".. خالص ..دا هو اللي فضل يتحايل ويتحايل ويتحايل عليا عشان اوافق ..فوافقت .."..
..انزلت عزة كلتا ذراعيها جانبا وهي تقول بقلق ..
..".. انا خايفة امي هي اللي متوافقش.."..
..ربتت ايمان فوق كتفها ثموحاوطته بذراعها وهي تقول ..
.."..بصي هي ممكن متوافقش ..وبصراحة هيكون معاها حق ..لان ماينفعش تروحي وتيجي معاه كدة قدام الناس في الحارة .. بس لو فكرنا صح ياهبلة ..هنلاقي ان دي فرصة كويسة عشان نعرف نوايا خالي ايه بالظبط ..عشان ممكن ممانعة خالتي تهاني تخليه يتحرك ويعمل حاجة .. كلامي في الجون ولا لأ ياصاحبتي .."..
..هزت عزة راسها ببلاهة وهي تقول ..
.."..يبقى اوعي تسيبي شغلك دلوقتي ..وسيبي عليا انا خالي .. انا هعمل عليه عبيطة وهكلمه وافهمه كدة من تحت لتحت ..ولو فعلا انتي في باله وعايزك ..ساعتها هنقيم الافراح والليالي المملحة .."..
..ذمت عزة شفتيها وقالت بنزق ..
.."..مملحة ايه ياايمان ومشطشطة ايه..اسمها الليالي الملاح .."..
..ضربت ايمان مؤخرة راس عزة وهي تقول ..
.."..والله انتي جاهلة ومش عارفة حاجة ..المملحة ياعبيطة عشان بيرشوا ملح عشان العين والحسد ..لكن ايه ملاح دي ..ملهاش معني ..اتثقفوا بقى وبلاش جهل ..بليتو البلد .."..
****
..عندما حل الظلام تفاجئ ابراهيم قبل ان يدلف داخل الفيلا بنرمين ابنة عمه تصعد درجات السلم الرخامي حاملة بيدها حقيبة ملابسها ..ضاق ما بين حاجبيه وهو يقول بتعجب ..
.."..نرمين ..بتعملي ايه هنا .."..
..رمشت نرمين عينيها التي التمعت بدمعاتها وهي تقول عندما وقفت بقبالته ..
.."..بابي ومامي اصروا اني ارجع اعيش معاكم هنا ..وهما هيسافروا تركيا .. ولما قلتلهم اسافر معاكم رفضوا بإصرار غريب ..وحجتهم ان الدراسة قريت ولازم استعد .."..
..فتح ابراهيم الباب ودلف للداخل وبجانبه نيرمين التي ما ان رات جدها وعمتها هرولت ناحيتهما ..وقف مراد اخيها وهو يردد اسمها بتعجب ..وبعد بضعة دقائق كان ابراهيم بغرفة مكتب جده يسأله ..
.."..ازاي عمي هيسافر تركيا ..طب والقضية اللي معادها خلاص كلها يومين تلاتة.. انا مش فاهم حاجة.."..
..نظر ابراهيم لمراد واستطرد قوله ..
.."..انت فاهم حاجة يا مراد .."..
..هز مراد راسه وهو ينظر للفراغ وهو يقول ..
.."..اومال لو عرفت انه اتصل بيا من ساعة طالب مني تحديد معاد مع ابو اسيا عشان يزورهم هو وماما ومعاهم هدية الخطوبة لأسيا .."..
..اتسعت عيني ابراهيم وهو يهتف بتعجب ..
.."..ااافندم ..عمي... سمير بيك هيزور
والد اسيا في بيته .."..
..نظر ابراهيم لجده العجوز الذي كان جالسا بملامح وجه جامدة مشبكا اصابع كفيه ببعضهما فوق سطح مكتبه ..
.."..جدي ..ماتفهمنا ياجدي ايه اللي بيحصل ..اكيد حضرتك عارف كل حاجة .."..
..رفع الجد عينيه لينظر لابراهيم ويقول ..
.."..ايه اللي مش مفهوم بالظبط ..طبيعي ان عمك يزور اهل خطيبة ابنه ويعمل الواجب ..وبردو طبيعي انه يسافر تركيا عشان يباشر الشغل اللي هناك ويخفف عنك العبأ شوية .."..
..قطب ابراهيم جبينه وهو يردد ..
.."..هو ايه اللي طبيعي ياجدي ..معقولة كل دا يحصل ..وبعدها بكام يوم هنقف قصاد بعض بالمحكمة ..طب ازاي.."..
..تنهد الجد وهو يقول بعد ما رجع بظهره للوراء مستندا الى ظهر كرسيه ..
.."..مافيش محكمة ..عمك اتنازل عن القضية خلاص .."..
..هتف كل من مراد وابراهيم بنفس اللحظة بصوت عال ..
.."..اتنازل.."..
..جلس كل من مراد وابراهيم بقبالة بعضهما امام المكتب وقال ابراهيم متلهفا لفهم مايحدث
.."..جدي من فضلك اشرح ازاي دا حصل .."..
..تحرك الجد بكرسيه ناحية الباب وهو يقول ..
..".. مافيش شرح ..قضية وخلصت من قبل ماتبتدي ..المهم دلوقتي تستعد لجوازك بعد اسبوعين هيكون مع جواز عمتك وخطوبة مراد .."..
..لحق به مراد ليسرع بقوله ..
.."..ماتجوزني انا كمان ياجدي معاهم .."..
..لوح له الجد بذراعه وهو يقول قبل ان يختفي عن انظارهما ..
.."..شششش مش عاوز دوشة ..تصبحوا على خير .."..
..تأفف مراد متمتما ببضعة كلمات اعتراضية ..لينظر لابراهيم الذي حك ذقنه وهو ينظر للفراغ قائلا ..
.."..في حاجة حصلت خلت عمي يتنازل عن القضية ..وجدي طرف اساسي في الموضوع دا ..بس ازاي وامتى دا حصل ..دا اللي مش قادر اتخيله .."..
..نظر ابراهيم لمراد الذي رمي بجسده فوق الاريكة الجلدية واستطرد قوله بصوت عال ..
.."..ماتفكر معايا يامراد ..تفتكر ايه اللي حصل بين جدي وابوك .."..
..اشار له مراد بذراعه وهو يقول باستسلام..
..".. اللي حصل حصل ياابراهيم..المهم ان خلاص مابقاش في قضية ولا خلاف بين بابا وجدي ..وماتفكرش كتير وتتعب نفسك لانك مش هتعرف اكتر من اللي جدك عايزك تعرفه .."..
..هز ابراهيم راسه وهو يردد .
.."..عندك حق .."..
****
..استقبلت ايمان صلاح بعد دخوله للبيت وهي تقول بوجه بشوش ..
.."..اهلا ياخالي ..انت اتاخرت اوي كدة ليه ..خالتي تهاني وعزة ومحمد مشيوا ..وستي هنية نامت .."..
..جلس صلاح بجانبها فوق الاريكة وهو يقول بصوت هادئ..
.."..معلش ..المعدات اخدت وقت طويل ع بال ماستلمتها وشايكت عليها .."..
..رددت ايمان وهي تقف ..
.."..طب احضرلك العشا ..دي خالتي تهاني عاملة اكل هتاكل صوابعك وراه .."..
..اشار لها صلاح بان تجلس جانبه وهو يقول ..
..".. لا حبيبتي انا اتعشيت ..المهم دلوقتي ..خالتي تهاني وافقت ان عزة تشتغل معايا في الجيم .."..
..جلست ايمان القرفصاء فوق فراش الاريكة وهي تقول بتهكم ..
.."..بصراحة ياخالي ..هي موافقتش .."..
..تجهمت ملامح صلاح وهو يقول ..
.."..ليه ..مقالتش رافضة ليه ..دا مرتبها هيكون اكتر من اللي بتاخده من الشركة اللي بتشتغل فيها .."..
..قالت ايمان بتهكم اكثر ..
.."..ياخالي مش مسألة فلوس ومرتب اكتر ولا قليل ..الموضوع ان عزة لو اشتغلت معاك ..هتفضل رايحة جاية معاك ..ودا يعني ياخالي متأخذنيش ماينفعش ..خصوصا انك زي مانت شايف عايشين فين ومع مين ..وهنا البنت ماتملكش غير سمعتها ..فاهم قصدي ياخالي .."..
..بوجه جامد الملامح هز صلاح رأسه وقال ..
.."..فهمت ..صح عندك حق .. "..
..جازفت ايمان بكذبتها التي سوف تلقيها بوجه خالها قائلة بمكر..
.."..وكمان ياخالي في عريس متقدم لعزة ..وتقريبا كدة ماافتكرش انه هيرضى انها تشتغل في جيم وسط شباب عضلات وكدة يعني .."..
..التفت صلاح بحدة لايمان وقال بصوت حاد غاضب ..
.."..عريس ..عريس مين دا ..واتقدملها امتى وفين ..وقعدوا مع بعض فين وازاي .."..
..كتمت ايمان ضحكتها وقالت وهي تعتدل بجلستها ..
.."..لا ياخالي لسة عزة مشافتوش ولا قعدت معاه .. دي امه كلمت خالتي تهاني ان ابنها اول ماشاف عزة انهبل عليها و عايز يجي يتقدم بسرعة .."..
..هب صلاح من مكانه ووقف وهو يقول بصوت حاد ..
..".. طب خلي خالتي تهاني تبلغ ام المهبول دا ..ان مافيش لا عروسة ولا جواز .."..
..رسمت ايمان البلاهة على ملامح وجهها ووقفت بدورها قبالته وهي تقول بتعجب زائف ..
.."..ليه ياخالي لا سمح الله ..انت عايز توقف سوق البت .. مش يمكن يطلع عريس كويس .."..
..اسرع صلاح بقوله ..
.."..كويس لنفسه ولواحدة تانية ..لكن عزة لا .."..
..رمشت ايمان بعينيها عدة مرات وهي تعاود بلاهتها بسؤاله ..
.."..عشان انا اللي هتجوزها ياهبلة ..ومتصيعيش عليا عشان انتي عارفة وفاهمة كويس .."..
..فغر فاهها وهي تشير لنفسها ببراءة ثم قالت ..
..".. انا ياخالي ..خالص ..اسبلوتبي .. طب وحياة سيدي السحلولي مافاهمة حاجة .."..
..حاوط عنقها بذراعه العضلية وهو يقول بحماس ..
.."..سيدك السحلولي ..ماشي يابنت منى ..انا هطلع كل اللي عملتيه على جتت جوزك الجلف دا.."..
..حاولت التملص من ذراعه وهي تقول بلهفة ..
.."..حرمت ياخالي حرمت ..سيبني بقى ازغرط ..مع اني مابعرفش ..بس هزغرط .."..
..ترك صلاح عنقها وقال وهو يقبل راسها ..
.."..خلي الزغاريط لبعدين ..لما امها توافق الاول .."..
..احتضنت وهي تهتف بفرح ..
.."..دي هتوافق ونص كمان ..هي تلاقي زيك يابطل ..الف مبروك ياخالي ..الف مبروك .."...
.. وبعد عدة ساعات وبزوغ شمس النهار كانت تتأفف ايمان فوق فراشها من سماع اهتزاز هاتفها القابع تحت وسادتها والتي عندما عثرت عليه فتحت احدى عينيها لتجد اسم زوجها يضيئ الشاشة..فابتسمت وهي تتمطع بجسدها بدلال وسعادة مرسومة بملامحها وعينيها الناعسة..
..بصوت خافت اجابت ..
.."..قالت صباح الخير .."..
..صاح ابراهيم بصوت عال جعلها تنتفض وتفتح كلتا عينيها..
.."..صباح........"..صمت قليلا ثم قال ..
.."..من بالليل وانا بتصل بيكي ياهانم ..كنتي فين ومابترديش ليه .."..
..اعتدلت بجلستها فوق فراشها واستقامت بجذعها وهي تقول ..
.."..في ايه ياابراهيم ع الصبح ..متظرظر كدة ليه ..يعني هاكون فين ..الموبيل عاملاه صامت وكنت سهرانة مع خالي ..ونمت على طول من غير ماشوفه ..معلش حقك عليا .."..
..كتم ابراهيم عصبيته وهو يسب بداخله خالها الذي ياخذ حيز كبير في حياة زوجته ..قال بعد ان هدات سرعة انفاسه ..
.."..ماشي ياستي ..متخليش تليفونك صامت عشان لما ارن عليكي تسمعيني ..فاهمة .."..
..اجابته بصوت هادئ ..
.."..فاهمة ..في حاجة تانية ولا خلاويص كدة .."..
..هز ابراهيم راسه بالنفي وقال وهو ينظر للطريق اثناء قيادته ..
.."..لا ياستي مش خلاويص ..انا جاي في الطريق عشان افطر معاكي ..ها قوليلي ..عايزة بكام فول وبكام طعمية ..واد ايه عيش مقفع ..وفكريني لو ناسي حاجة .."..
..وثبت ايمان من فوق فراشها وقالت وهي تقفز فرحا ..
.."..بجد ياابراهيم جاي تفطر معانا. .."..
.. ابتسم ابراهيم وشعر بالسعادة تتراقص بين اضلاع صدره وردد وه. يقول ..
..".. اعمل ايه ..وحشتيني ..وماينفعش اروح الشركة من غير ما اخد بوسة من حبيبتي اللي لسة مسمحتهاش .."..
..تخضبت وجنتيها وقالت بصوت خافت ....
.."..ابراهيم ..وبعدين ..تعال بسرعة ومتجيبش حاجة ..هنا كل حاجة ..تعال انت بس .."..
..مرت الساعة وكان كل من ايمان وابراهيم وصلاح والجدة العجوز حول طاولة صغيرة تقبع امام الاريكة التي تتوسطها الجدة العجوز ..كان كل من صلاح وابراهيم ينظران لبعضهما شزرا حين قال صلاح بصوت خافت تشوب نبرته الكثير من السخرية..
.."..منور.."..
..ليجيبه ابراهيم بنفس النبرة ..
.."..دا نورك ..شكرا .."..
..ابتسمت الجدة العجوز وهي تقول لابراهيم ..
.."..والله ياواد ياحليوة انت ...انت اللي محلي القعدة دي .."..
..ارتفعت شفة صلاح عاليا امتعاضا لما سمعه في حين ابتسم كل من ايمان وابراهيم وهو يقول ناظرا لصلاح ..
.."..حبيبتي ياستي .. القعدة حلوة بيكي ياست الكل .."..
..ظلت شفة صلاح عالية وهو ينظر شزرا لابراهيم الذي تراقصت حاجبيه وهو يضحك نكاية به ...
..انتهت وجبة الافطار ..وقامت ايمان لتمسك بالاطباق متجهة بها للمطبخ ..وقبل ان يلحق بها ابراهيم ..
..صدح رنين الباب ليقوم صلاح بفتحه لتتسع عيناه تعجبا عندما راى صديقه عمرو واقفا أمامه ..
..خطى عمرو اولى خطواته داخل البيت وهو يقول ..
.."..اسف ياكابتن اني جيت كدة فجأة ..بس انا دوخت ع بال ما لقيت تذكرة قطر للقاهرة في وسط الرحمة دي كلها .."..
..صافحه صلاح واشار له بأن يدخل ..فتقدم عمرو ناحية المراة العجوز وهو يقول بحماس ..
.."..ازيك ياست الكل ..اسكندرية ضلمت من بعد ماسبتيها .."..
..نظرت العجوز له بعدم فهم وقالت لصلاح ..
.."..مين دا ياصلاح وابن مين .."..
..وقبل ان يجيب صلاح سؤال والدته المعتاد ظهرت ايمان بمنامتها الرقيقة لتأخذ بقية الاطباق من فوق الطاولة فأبتسم عمرو ومد يده للمصافحة وهو يقول بلهفة وتودد اثار بركان غضب الواقف بجانبه ..
.."..ازيك ياانسة ايمان .."..
.. هتف بها ابراهيم بعصبية قبل ان تمد يدها
.."..ادخلي جوة دلوقتي .."..
..انتفض صدرها بقوة واسرعت بالاختفاء من امامهم ..
..نظر صلاح لابراهيم وقال وهو يشير له ..
.."..اقدملك ابراهيم بيه يبقى ابن عم ايمان و........"..
قاطعه عمرو بحماس وهو يهتف...
.."..والله كويس انه موجود حظي حلو..طب طالما خالها وابن عمها موجودين ..فا انا يشرفني جدا اني اطلب منكم ايد الانسة ايمان ...".........