KALAU SUDAH TERPAKSA

1.6K 16 0
                                    

" Tidaklah selesa benar rumah ni, api pun tak ada, terpaksalah kau gunakan pelita minyak tanah" Sambil Dol menyalakan rokok daunnya. "Tak apa lah...ini pun dah cukup bagus...ada juga tempat aku untuk berteduh" Jawab Kamis, dia juga menyalakan rokok daunnya dengan menggunakan pelita yang menyala di antara mereka berdua.

"Dulu, rumah ni digunakan oleh orang belah sana (merujuk kepada orang Thailand) tapi mereka kena balik"

Dol bersandar di bingkai pintu. Kamis membetulkan silanya

"Kau jangan bimbang...di sini orang tak akan kenal kau.... polis pun tak kesah sangat..tak pernah mereka sampai ke hujung sini....kau duduklah tenang-tenang, laki bini"

Dol mengangkat kepalanya melihat Milah melangkah masuk dari ruang dapur membawa minuman. Milah cuma berbaju T lengan pendek dan berkain batik saja. Jelas kelihatan puting teteknya yang menonjol tegak dari bawah baju menunjukkan yang dia tidak mengenakan bra.

"Air teh O saja bang dengan biskut kering" Sambil meletakkan dulang antara suaminya dan Dol.

Mata Dol tajam ke arah buah dada Milah yang agak membuai ketika dia meletakkan dulang. Sempat juga dia melihat keputihan lerah dua bukit ketika Milah tunduk untuk duduk.

"Buat susah saja Milah!" Seru Dol.

Kamis buat tak faham saja telatah Dol terhadap isterinya. "Jemput minum Dol"

Dol menghirup perlahan air panas daripada cawannya. Kemudian dia bersandar semula ke bingkai pintu. Angin bertiup deras masuk ke dalam rumah melalui pintu yang ternganga. Kamis mengadang api pelita yang hampir padam.

Milah menjeling ke arah kain pelikat yang dipakai Dol. Nampak macam membengkak antara dua pahanya.

Badan Dol kelihatan sasa dengan kulitnya yang hitam. Maklumlah kerja kampung. Api pelita di dapur padam ditiup angin. Tak yang perasan. Pada ketika itu perlahan-lahan kedengaran guruh di langit.

"Esok kalau tak hujan kau mulakan dihujung tanjung tepi sungai sana. Getah disana dah lama tidak ditoreh orang. Aku sendiri pun tak sempat hendak kesana" Suara Dol memecah kebuntuan dan kesunyian malam. Tangannya mencapai biskut di hadapannya dan menggigitnya separuh.

"Emmm OK besok aku mulakan dari sana. Aku tahu getah hujung tanjung tu jauh benar dari rumah kau tapi dekat pula kalau dari rumah ni"

Sekali lagi angin menghembus kuat hampir memadamkan pelita dihadapan mereka. Kali ini Dol pula menghadang api dengan tangan belum sempat api tu padam.

"Kau boleh menoreh Milah" Tanya Dol pada Milah.

Milah yang bertimpuh tidak jauh cuma senyum saja. "Milah mana biasa menoreh. Kampungnya tepi pantai ....mana ada pokok getah" Balas Kamis.

Dol cuma ketawa.

Nantilah bang suatu hari Milah akan belajar menoreh"

"Mula-mula ni boleh kalau kau tolong pungut susu getah tu dulu" Cadang Dol.

"Emm itu dia boleh.....pasal pungut susu Milah memang handal" Gurau Kamis.

"Mana abang tau Milah handal pungut susu?" tanya Milah kehairanan

"Abang taulah sebab Milah dah banyak pungut susu abang... hampir tiap malam" Sambung Kamis lagi.

"Alah abang ni....kesitu pulak dia" Muka Milah yang putih menjadi merah dan dia cuma tersenyum. Dalam menjeling ke arah Dol, dia tunduk ke lantai.

Dol sekali lagi ketawa. Pada ketika itu juga angin tiba-tiba bertiaup kencang dan memadamkan pelita. Hujan tiba-tiba turun dengan lebat. Suasana gelap gulita.

KALAU SUDAH TERPAKSAWhere stories live. Discover now