Bab 14

35 3 0
                                    

𝐁𝐞𝐫𝐡𝐚𝐫𝐠𝐚 | 𝟏

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


𝐁𝐞𝐫𝐡𝐚𝐫𝐠𝐚 | 𝟏

TEPAT pukul tiga petang Jibrael kejut Hara di sebelahnya. Waktu begini baru mereka sampai ke destinasi. Sempat mereka singgah ke RNR untuk solat dan membeli makanan sedikit.

Jibrael menurunkan sedikit dua cermin hadapan lalu mematikan enjin kereta. Dia pandang Hara. Bahu gadis itu disentuh lembut.

"Hara. Bangun. Kita dah sampai."

Lambat-lambat Hara membuka mata. Dia menarik nafas perlahan. Hara kecilkan diri apabila Jibrael membuka tali pinggang keledar untuknya. Bibir automatik tersungging senyuman.

"Kita dah sampai?"

"Ya, sayang. Petunjukkan bunga api, tengah malam nanti. Jadi lambat lagi. Kita sempat makan dan mandi," kata Jibrael.

Pandangan dibuang ke luar. Memandang laut biru di depan sana. Bila pandang ke hujung sedikit dari tempat mereka, terdapat ada beberapa khemah lut sinar sudah terpasang dan mempunyai meja, kerusi dan perhiasan seperti majlis kenduri kahwin.

"Jibrael! Ada orang kahwin lah. Mungkin dia buat malam, jadi mungkin boleh tengok pengantin dari jauh." Hara teruja melihatnya.

Seronoknya buat majlis kahwin di pantai. Boleh rasakan angin malam dan pantai pada waktu malam. Kenapalah dia tak teringat nak buat begitu masa rancang kahwin dulu? Menyesal tak sudah. Sudahlah pengantin pun bertukar. Malang betul dia.

Jibrael hanya angguk dan mengumam. Tengok gaya memang akan buat malam sebab tak ada tanda-tanda tetamu datang. Masih kosong dan ada orang lagi sedang hiaskan bahagian pintu masuk khemah.

"Bestnya..." Jibrael mengerling Hara yang bersinar melihat khemah-khemah itu semua.

"Hara suka macam tu?" Tanya Jibrael.

"Suka! Tipulah kalau Hara tak suka. Kalau tanya orang lain pun, mesti jawab benda yang sama juga."

"Then we need to do that. No need to wait, tonight also go ask the host's permission to borrow his tent."

"Hah? Buat apa?" Terpinga-pinga Hara dibuatnya. Buat apa pinjam khemah tuan rumah?

"Untuk majlis kita."

Berkerut Hara pandang Jibrael. Manalah tahu Jibrael tiba-tiba cakap ‘gurau saja!’ tapi tidak. Wajah dipamer Jibrael langsung tak bergurau. Serius dengan kata-kata diungkapnya tadi.

"Jibrael? Are you serious?"

"If it is possible to do that, Jibrael has done it for a long time. Tapi ni majlis orang, Hara. Mungkin kita boleh cara lain?"

"Cara lain? Maksudnya?"

"Kahwin lari."

Cukup jawapan Jibrael buat Hara tersentak. Kahwin lari? Tak pernah terlintas dek fikirannya tentang hal ini. Tapi kenapa pula Jibrael boleh fikirkan hal itu? Tiba-tiba dia rasa senang. Jika kahwin lari pasti sekarang dia sudah berada dipangkuan Jibrael.

Surat Untuk QarissaWhere stories live. Discover now