Sofiya Zafira

0 0 0
                                    

'Do you hate me?' tanya si lelaki. Perempuan itu tersenyum sinis mendengar.

'Hate? Jgn buat tanggapan melulu. Aku bukan orang yg mudah membenci. Seteruk apapun kau, aku takde hak membenci kau, wahai makhluk tuhan.' balasnya sinis. Wanita itu meminum hot latte nya dengan perlahan.

'Tapi awak masih tak boleh maafkan saya. Doesn't that mean you hate me? Saya tak minta banyak fira. Cuma maafkan saya. '

'Maaf eh? Hmm...kau salah aku rasa ni. Bukan aku tak boleh nak maafkan kau. Tapi memang aku taknak. Lebih tepat lagi, aku tak sudi maafkan kau. Aku memang tak benci kau, tapi tak bermakna kau layak menerima kata maaf dari aku. '

'Sayang, plis. Saya betul² minta maaf. Saya tahu saya salah, saya lebih rela awak benci saya, taknak jumpa saya dah lepasni. Saya cuma maukan kemaafan awak. ' rayu lelaki itu. Dia masih berharap adanya peluang dalam hubungan mereka.

'Sayang? Hahahah jgn buat lawak, kau tak layak panggil aku dgn perkataan tu. Maaf, bukan dkt aku kau kena minta maaf. Minta kat ank aku yg korang bunuh. Minta maaf kat anak aku yg kau dgn jalang tu siksa. Oh aku lupa, anak aku dah mati. Kau minta maaf dgn air mata darah sekalipun, dia takkan hidup balik. Macam mana kau expect aku maafkan kau? Kau bodoh ke?'

'Fira, saya mohon. Jgn macam ni, saya betul² menyesal dgn apa yg saya buat. Aiman, anak kita takde sebab saya. Saya betul² menyesal. Sebab tu saya dkt sini, saya nak baiki balik apa yg saya dah buat. Walaupun Aiman takkan ada balik.'

'Aiman Hakimi. Anak yg aku kandung, selama 8 bulan, lahir dgn kesusahan dan pramatang, kena duduk dalam inkubator selama sebulan. Banyak yg jadi masa Aiman dlm inkubator. Belum cerita apa yg jadi sebelum Aiman lahir. Aku sakit berhari², aku muntah², demam dan sampai sempat koma 3 minggu. Aku hadap semua tu sorang². Aku tekankan, sorang². Kau sibuk bersuka ria dgn jalang kau. Tak pedulikan aku. Bila Aiman lahir, dia aku jaga dgn sangat baik sampai umur dia 4 tahun. Aku tatang bagai minyak penuh, aku manjakan anak aku satu² nya.'

'Walaupun aku menderita sbb perangai kau yg tak tahu malu taknak lepas aku, aku masih bertahan sbb anak aku. Kau tiba² dtg, bwk paksa anak aku pergi jumpa jalang tu. Dgn alasan jalang tu lebih layak jaga anak aku, dgn alasan jalang tu yg terbaik. Tapi apa? Jalang sial tak guna tu siksa anak aku, sampai anak aku koma berbulan². Sampai akhir nafas anak aku pun, kau takde datang jenguk dia. Kau masih sibuk main dgn jalang sial tu. Itu yg kau sebut anak kita? Anak aku Haziq! Aiman Haikal anak aku! Bukan anak kau. Kau cuma penyiksa yg mengaku² jadi bapak anak aku. Kau penyiksa yg dah bunuh anak aku. Kau dgn jalang tu yg patut mati Haziq, bukan anak aku.'

'Sekarang ni aku sarankan kau balik, cermin diri kau tu dulu. Kau tak layak dtg lagi depan aku mcm ni. Kau lebih layak duduk dekat rumah besar kau, bergelumang dgn harta² kau. Sini bukan tempat anda tuan. Silakan balik dan jgn dtg lagi kalau taknak aku pecahkan muka kau. Jgn ingat aku diam sebab aku maafkan kau atau dah lupa kesalahan terbesar kau. Aku tgh cuba hidup dgn aman, supaya nanti aku boleh jumpa anak aku. Jgn cabar kesabaran aku lama² sgt tuan Haziq!' Fira bangun dari kerusi dan bergerak untuk pergi. Tapi, lagi sekali di ditahan oleh Haziq.

'Fira, please. Bagi saya satu peluang lgi. Saya masih sayangkan awak.'

Kali ni Fira menampar muka Haziq dgn sangat kuat. Orang² di sekeliling mereka pun dibuat terkejut.

'Zafira kau dah mati! Dh mati dgn Aiman Haikal yg kau bunuh. Jgn panggil aku Zafira. Aku Sofiya, yg takde kena mengena dgn kau. Yg tak pernah kenal kau, yg tak pernah tahu kewujudan kau. Yg tak pernah jatuh cinta dgn kau, yg tak pernah ada anak dgn kau. So STOP! Aku bukan Zafira lemah yg dulu. Aku bukan isteri kau! Sayang kau tu kau boleh bawak mati je! Aku tak perlukan benda tu. Aku ingatkan lagi sekali tuan Haziq. Stop playing fire with me. Sekali lagi, kau aku hantar jumpa jalang kau kat sana. Ingat pesan aku! '

Zafira terus pergi dari tempat tu dgn hati yg mendidih. Dia marah. Dia marah sebab lelaki tu masih ada niat untuk berbaik dengannya. Lepas apa yg terjadi. Tidak ada rasa malukah dalam diri lelaki itu. Zafira masuk ke kereta dan terus memandu jauh dari cafe tadi. Dia perlukan penenang. Zafira berhenti di masjid tepi jalan yg dia jumpa.

Zafira terus memarkir kan keretanya di perkarangan masjid tersebut. Masih duduk di kerusi memandu, dia menarik nafas panjang. Zafira dapat rasa air matanya mengalir. Dia rindukan anaknya.

'Iman sayang....mummy rindu. Mummy rindu telatah Iman, mummy rindu Iman pujuk mummy. Iman selalu ckp mummy dont cry, Iman selalu ada untuk mummy. Iman sorang je yg tahu perjuangan mummy sayang. Apa mummy nak buat lagi kalau Iman dah takde. Baliklah Iman, teman mummy please. Mummy ada Iman sorang je. Hiksss'

Sofiya Zafira. Seorang wanita yg hidup hanya berdasarkan kasih seorang anak. Si wanita malang yg kehilangan ibu bapa sedari kecil, dan anknya yg jdi satu² nya penguat untuk menjalani hidup pun di ambil tuhan. Sakit kan? Sangat sulit takdir hidup Zafira. Bukan dia tak boleh menerima takdir. Bahkan Zafira sudah merelakan Aiman sejak dia membuat keputusan untuk melepas alat bantuan pernafasan Aiman. Tapi apa yg boleh diharapkan. Walaupun dia ikhlas, dia masih terluka. Mentalnya terluka. Dia sangat sakit. Dan bekas suaminya dtg menambah kesakitan yg dia alami. Kuatlah seorang Sofiya Zafira. Tuhan ada bersamamu. Bersama org yg sabar.

Compilation of OSWhere stories live. Discover now