1

23.4K 854 15
                                    

"Bagi saya Vietnamese Cold Brew Coffee, 1."

"Baik, semuanya RM12."

Zuha mengukirkan senyuman sebaik sahaja dia menerima sejumlah wang yang dihulurkan kepadanya oleh pelanggan tersebut.

Pelanggan itu kemudian beredar ke ruang menunggu yang berada di sebelah kaunter. Zuha menghela nafas lega. Dengan beredarnya pelanggan yang terakhir tadi, maka dapatlah dia peluang untuk berehat sebentar.

Hari ini suasana di kafe sangat luar biasa. Terlalu ramai pelanggan mengunjungi kafe itu. Mungkin juga kerana hari ini merupakan cuti umum menyebabkan seluruh staff kafe terpaksa bermandi peluh bagi melayan pelanggan-pelanggan yang hadir ke kafe itu.

"Zuha, tolong hantarkan pesanan ni kat meja tiga."

"Baik,bos!"

Tanpa berlengah lagi, Zuha terus mengambil minuman yang telah dipesan itu lalu menghampiri pelanggan yang sedang duduk di meja nombor tiga.

Dari jauh dia melihat pelanggan itu sedang leka berbual sesuatu melalui telefon. Tangan dia pun turut main peranan juga. Ini kalau terlanggar, memang naya jawabnya.

Baru sahaja dia ingin meletakkan dulang itu diatas meja, seperti yang dijangkakan, tangan pelanggan itu terkena dulang itu menyebabkan air yang dipesan itu tertumpah dan terkena baju milik pelanggan tersebut.

Damn it! Mulut kau masin sangat Zuha!

"Habis baju I! You tahu tak baju I ni mahal?"

Gadis itu hanya mampu menundukkan wajah sambil menerima makian daripada pelanggan itu. Nak melawan tapi dia sendiri pun berada dalam keadaan sangat letih. Sikit lagi boleh pengsan dah ni. Oleh kerana suara pelanggan itu terlalu nyaring menyebabkan semua mata tertumpu ke arah mereka berdua.

Haih, penat dapat. Malu pun dapat.

"Kenapa ni?"

Farid Aisar datang sebaik sahaja dia terdengar suara nyaring pelanggan itu yang sedang memarahi Zuha.

"You manager? Macam mana you train your staff eh? Benda macam ni pun dia tak boleh buat? Ni baju I dah kotor, siapa yang nak ganti?"

"Tak apa. Cik cakap je berapa jumlahnya. Saya akan bayar. Jangan risau."

Laju Zuha memintas kata-kata pelanggan itu tanpa memandang sedikit pun ke arah wajah Farid.

" I akan datang semula untuk tuntut ganti rugi dari you. Kalau you lari, I takkan teragak-agak untuk buat report polis." Lantas pelanggan itu beredar meninggalkan kafe tersebut.

Zuha mengeluh lagi. Haih, habislah. Tak dapatlah dia nak kumpul duit untuk beli novel kegemarannya nanti. Dahlah komitmen sekarang pun banyak. Apa-apa hal kena utamakan komitmen dulu baru hobi.

"Tak apalah, Zuha. Kau habiskan satu order kat kaunter tu then pergi masuk dalam. Rehatkan diri kau dan syif kau untuk hari ni dah tamat. Lagipun semalam kau masuk syif malam jugak, kan?" ujar Farid.

Zuha mengangguk. Sepatutnya hari ini giliran dia untuk syif petang tapi disebabkan ada salah seorang staff yang berhenti secara tiba-tiba tanpa notis, maka terpaksalah dia yang menjadi ganti untuk pagi ni.

Dia kemudian melangkah dan mengambil pesanan yang telah disiapkan sebentar tadi lalu menghantarnya di meja sepuluh. Meja tersebut berada di sudut kafe itu dan kedudukannya sangat terlindung daripada pandangan orang ramai.

"Ni air encik."

Zuha meletakkan air tersebut berdekatan dengan macbook milik lelaki itu tanpa sedikit pun memandang ke arahnya. Bahkan sedikit senyuman pun tidak tercalit di wajah polos itu.

HER BEAUTIFUL COMFORT - CWhere stories live. Discover now