5

13.2K 661 14
                                    

Zuha membuang pandangan kosong ke luar kafe sambil tangannya tegak menopang dagu. Mindanya merayau entah ke mana sehinggakan dia tidak menyedari akan kehadiran Ikmal yang sudah pun menghidangkan makanan buat mereka berdua di atas meja. 

Ikmal hanya tersenyum sumbing. Pada pandangannya, Zuha kelihatan sangat lesu seperti sarat dengan pelbagai masalah. 

"Jauhnya termenung sampai aku tegur pun kau tak perasan."

Zuha tersentak dari lamunan kosong apabila ditegur oleh Ikmal. Namun dengan pantas dia mengukirkan sebuah senyuman untuk lelaki itu. Anak matanya kemudian jatuh ke atas spaghetti carbonara yang telah terhidang di hadapannya menyebabkan perut mula berkeroncong dengan rancak.  

Lapar sungguh la sebab dari pagi tadi tak makan langsung! 

"By the way, thanks sebab tolong gantikan tempat aku pagi ni. Sorry sebab menyusahkan kau." tutur Zuha lalu mula menjamah makanan tersebut. Ikmal hanya mengangguk perlahan sambil menghabiskan suapan pertamanya.

"Tak apa. Kau pun dah banyak tolong aku sebelum ni. Tapi apa yang dah jadi sebenarnya? Kau okay ke? Ada masalah apa-apa?"

"Aku okay aje cuma ada salah faham sikit. Biasalah tu." jawab Zuha, pendek. Malas hendak panjangkan cerita. Mujurlah Farid pun masih lagi boleh bertolak ansur tentang apa yang telah terjadi.

"Baguslah kalau tak ada apa-apa. Ingatkan kau sakit ke apa ke sebab tiba-tiba aje tak masuk syif pagi tadi."

Gadis itu hanya tayang sengih. Tak sangka pula Ikmal boleh terfikir sampai ke situ walhal tak ada apa isu pun. Cuma itulah. Dia pun ada salahnya juga. Tak boleh nak salahkan Dian seratus peratus. 

"Emm, benda dah settle pun. Dian terlupa agaknya. Aku pun silap sebab tak buat double check pasal cuti tu."

Ikmal hanya menjuihkan bibir. Yelah tu terlupa. Dian ni bukannya boleh percaya sangat. Muka lawa tapi perangai selalunya menyakitkan hati. Antara staff dalam kafe ini, hanya Zuha yang sudi berkawan dengan Dian. Staff yang lain selalunya lebih gemar mengelakkan diri daripada gadis itu dek kerana sikapnya yang agak keterlaluan dan selalu berlagak seperti diva. 

"Kau ni terlalu bersangka baik kat Dian. At least, cipta jarak antara korang tu. Aku bukan nak menghasut tapi aku takut suatu hari nanti dia ambil kesempatan atas kebaikan kau."

Jemari gadis itu menggaru kening sekilas. Bila difikirkan semula, dia tak adalah baik mana pun dengan Dian. Tetapi disebabkan Dian jenis yang suka menempel dengan dirinya, jadi mereka berdua nampak seperti kawan rapat pula.

"Aku tak rapat pun dengan dia. Tapi tak apalah. Aku ambil kata-kata kau tu sebagai peringatan."

Zuha senyum segaris. Walaupun lelaki di hadapannya ini muda dua tahun darinya, dia tetap menerima teguran dan nasihat dari Ikmal dengan baik. Ikmal sendiri pun sudah menganggap Zuha seperti seorang kakak juga.

Zuha segera menghabiskan spaghetti carbonara sehingga licin licau pinggan itu dibuatnya. Tanda makanan itu sedap dan kena dengan seleranya pada petang itu. 

"Aku dengar cerita kau ada menulis kat wattpad, betul ke?" soal Ikmal lalu menyisip sedikit iced latte miliknya sambil memandang ke arah Zuha. 

Soalan Ikmal membuatkan Zuha hampir tersedak. Iced americano disedut rakus bagi menghilangkan rasa perit di bahagian dada.

"M-mana kau tahu?"

"Dian cerita haritu. Dia kata seronok sebab ada kawan yang sama minat macam dia."

Zuha mula mengeluh. Dian ni memang dah melampau sedangkan dia sendiri sudah berjanji untuk merahsiakan perkara ini dari pengetahuan sesiapa pun. Zuha bukannya suka sangat menggembar-gemburkan tentang hobinya itu kepada orang lain. Tambahan pula, Zuha hanya picisan dan bukan tahap pro novelis macam Dian tu. Jadi buat apa dia hendak bercerita kepada orang lain. Cukuplah hanya para pembacanya tahu akan kewujudannya dalam dunia maya itu. 

HER BEAUTIFUL COMFORT - CWhere stories live. Discover now