1

95 5 0
                                    

PANGG

Tangan milik wanita tua itu melayang hinggap ke mukanya.

"Aku dah cakap kan jangan buat malu aku depan tetamu kau ni tak faham bahasa ke?"marah si wanita tua itu.

"M...maaf ibu annur tak sengaja"dia memandangkan kebawah kerana gerun melihat wajah itu.

"Kau ni memang tak boleh diharaplah.Kau tunggu aku mengadu dekat ayah kau"wanita tua itu memandang wajah mawar dengan pandangan yang penuh dengan kebencian.

"I...ibu tolong annur merayu jangan bagitahu ayah pasal ni "Mawar merayu kepada ibunya itu.

"Kau fikir dengan cara kau merayu macam ni aku akan kasihan dekat kau?jangan haraplah perempuan"dia menunjal kepala Mawar.

"ibu tolonglah jangan layan annur macam ni annur pun anak ibu juga"perlahan lahan air matanya jatuh dek kerana layanan ibunya itu.

"Anak?hoi perempuan kau tu tak layaklah jadi anak aku.Kau sedar tak kau tu pembawa malang jelah dalam keluarga ni"dia mununjal lagi kepala Mawar.

"Apa benda ni bising bising ni"datang seorang lelaki tua.

"Kau tengoklah anak kau ni dasar tak kenang budi aku ni tak buang kau dah cukup baik tau"

"Apa lagi masalah yang kau buat?"lelaki tua itu memandang Mawar dengan pandangan yang tajam.

"Kau tahu tak aku dah janji dengan si Leman tu nak satukan kau dengan anak dia tapi kau hancurkan semuanya"dia memarahi Mawar.

"Kenapa kau tolak pinangan tu?kau terima jelah pinangan tu lepastu kita sekeluarga akan hidup senang"dia tersenyum jahat sambil memandang Mawar.

Mawar menggelengkan kepalanya sambil menangis.Begitu tamak keluarganya sampai nak jual aku dekat dia.

"Ibu...ayah.... tahu tak Zaril tu sebenarnya penagih dadah?ibu ayah memang sanggup ke tengok Annur jadi macam tu juga?"Mawar bertanya kenapa ibu dan ayahnya.

"Kau tak payah nak merepek lah Annur.Si budak Zaril tu baik budaknya.Kau tengok duit dia pun berkepuk kepuk.Kau taknak hidup senang ke hah?"tanya si ayah dengan pandangan yang penuh bermakna.

Mawar menggelengkan kepalanya sambil mengelap air matanya."Annur lebih sanggup tak kahwin daripada kahwin dengan orang macam tu ayah"

Ayahnya ketawa jahat."Kau tak payahlah nak acah acah suci lah dengan aku.Eh muaklah aku tengok"dia menunjal kepala Mawar.

Ibunya hanya tersenyum sinis melihat itu."Kau tahu tak kami ni malu dapat anak macam kau.DASAR PEMBAWA MALANG"ibunya menarik rambut Mawar.

"I...ibu sakit ibu"Mawar menangis teresak esak.Ya Allah kenapa nasib aku macam ni.

"Sakit?olololo kesian dia.Sakit eh?Tu baru sakit sayangku"ibunya menarik rambut Mawar dengan kuat.

"I...ibu sakit ibu tolonglah jangan buat Annur macam ni"makin kuat tangisan Mawar.

"Apa salah Annur sampai ibu dan ayah layan Annur macam ni"Mawar tidak sanggup untuk diperlakukan begini lagi.

"Kau tanya kenapa?Kau lupa atau kau buat buat lupa?"Api kemarahan lelaki tua itu mula menguasainya dirinya.

"Kau lupa ke sebab kau anak aku mati dan sebab kau jugak dia dah takde dekat dunia ni" suara lelaki tua itu semakin mengendur.





~FLASHBACK~

"Abang,adik nak mainan tu"budak kecil itu menunjukkan patung mainan berwarna merah jambu.

"Annur,patung tu mahal lah kesian dekat abang tau"kata ayahnya.

MAWAR ANNURWhere stories live. Discover now