Bab 12

187 9 3
                                    

Alisya missed call azeem buat kali yang ke 31.tidak dapat.Alisya kecewa.Azeem dah janji nak ambil dia lepas habis kerja.Dah 3 jam alisya menunggu.azeem tetap tidak muncul akhirnya dia buat keputusan untuk pulang sendiri.

"Alisya kenapa belum pulang"tanya Klay."Eh bos,err tunang saya belum datang"alisya senyum lemah."Kan dah saya cakap jangan panggil bos kalau bukan kat office,panggil jak saya Klay.Kita kan.kawan dulu time sekolah menengah."Klay senyum.Klay melilau keadaan selkeliling."Dah try call Azeem?"

"Banyak kali dah bos..eh..Klay.masuk 31 kali sudah"kata alisya lemah.Klay menyeluk poket nya lalu try call Azeem.Tak dapat jugak.

"Alisya macam ni lah biar saya yang hantar awak pulang,boleh?Lagipun dah lewat malam ni tak baik anak dara jalan malam malam ni."alisya kebingungan.Pergi kah tak?"Err tak apa lah Klay,saya boleh cari bas atau taxi"

Klay ketawa.Alisya pelik.Apasal Klay ketawa ni.aku buat lawak kah?"Alisya alisya mana ada bas atau taxi lewat malam.Mereka semua dah layan bini masing masing.Dah.jangan banyak songek jom naik kereta saya".

Alisya berdiri kaku.Klay yang melihat alisya belum bergerak lantas menarik tangan alisya masuk ke dalam kereta.Alisya hanya menurut.
-------------------------------------------------------------
"Terima kasih klay sudi hantar saya pulang rumah."sebaik sahaja alisya ingin membuka pintu tangan nya di raih.alisya menoleh."kenapa Klay?"

Klay memusing kan badannya lalu mengambil sebungkus plastik di bahagian kerusi belakang.Alisya hanya memerhati."nah untuk awak"klay senyum lalu sambil tangannya menghulurkan plastik tersebut."eh apa ni?maaf saya tak boleh terima"Alisya menolak dengan lembut.

"Please,saya bagi awak ni sebagai tanda persahabatan kita dan tanda maaf saya kat awak atas kejadian yang berlaku pada tingkatan 4.Saya betul betul tak sengaja."Rayu Klay.

"Erm"alisya bingung."please"rayu Klay lagi."Okay fine,but after this no gift okay by the way thanks"Alisya akhirnya menyerah.Klay tersenyum gembira.Akhirnya pujuk rayunya berjaya jua.Alisya membuka pintu lalu menuju ke pagar.

Alisya menoleh,dia senyum lalu melambaikan tangannya tanda selamat tinggal.Klay membalasnya lalu pergi.

Ding dong..

Pintu di kuak sedikit.Terpampar wajah puan zuraidah.jelas di wajah nya seperti baru bangun tidur.Puan zuraidah menggosok matanya beberapa kali lalu tersenyum.dia lalu membuka pintu."Dah balik pun anak mak ni,Alisya Dari mana jam 9:30 malam baru pulang.risau mak tau.

Alisya tersengih lalu memeluk erat puan zuraidah."maaf kan lisya mak,azeem tu tak ambil lisya itu lahsebab nya yang hantar lisya pun bos lisya."alisya merungkaikan pelukannya.Puan zuraidah hanya mengangguk.malas ingin memanjangkan perbualan.Di fikirannya hanya adalah katil bersaiz king yang empuk serta aircond berjenama Samsung yang melenakan lagi tidurnya..

Alisya yang faham akan puan zuraidah lantas mengambil gugusan kunci di tangan puan zuraidah lalu berkata"It's okay mom,biar lisya yang buat mak pergi lah naik atas"

Puan zuraidah tersenyum lalu mencium kedua dua pipi gebu milik Alisya

"Good night dear"alisya tersenyum manis lalu mengkunci pintu tersebut.Gugusan kunci di letak berdekatan dengan TV.dia meletakkan beg tangan nya di atas sofa lalu menuju ke dapur.terbayang bayang jus jambu buatan puan zuraidah kelmarin.dia membuka peti sejuk Dan melihat semua makanan Dan minuman di dalam nya..alisya hampa..jus jambu dah habis!

Nak menangis pun Ada..'nampaknya minum air kosong saja la ni malam,apa boleh buat nasib badan'.alisya mengambil gelas lalu menuang air sejuk ke dalam gelas tersebut..

Tok tok...
----------------------------------------------------------

Alisya POV

"Siapa pulak tu datang kat rumah orang waktu malam macam ni"aku mendesis geram.aku melangkah longlai menuju ke pintu utama.niat ku untuk minum terpaksa di tangguhkan.aku memulas pintu.

Shk shk..

Terkunci?sejak bila aku kunci pulak ni.aku cuba mengimbas apa yang aku lakukan tadi,macam orang amnesia pulak.Bagai kena renjatan elektrik aku teringat bahwa aku telah kunci pagar tadi,tapi macam mana ada orang boleh masuk pulak ketuk pintu."hantu kah?alamak malam jumaat lah pulak,dah lah aku tengah pariod" kata ku di dalam hati.Panggil umi ke atau tak.Buka jelah manalah tahu kot kot abang salman kah atau kak fadhliah.aku pun mula memasukkan kunci ke dalam lubang kunci dalam keadaan teragak agak...

"Alisya.."

"Eh cantik mak aku,eh aii"aku menepuk mulut ku sendiri,muka ku membahang panas malu kerana melatah."mak!ni buat alisya terkejut.Tak baik tau"aku memuncungkan bibir ku tanda merajuk.Puan zuraidah mencuit hidung ku.Aku hanya tersenyum."Dah pergi naik tidur esok kan alisya kena masuk awal."

Whaaa! Aku menutup mulut,aku hanya mengangguk perlahan ketukan d pintu ku lupakan serta merta,yang hanya bermain di kepala hanya lah tidur,tidur dan tidur.

-----------------------------------------------------------

Puan zuraidah POV

Tok tok

Ketukan pintu itu mengganggu tidur.aku terus menggapai telefon I Phone 6 ku yang terletak di sebelah ku.10:30 p.m. waktu ni kan...

Alisya!!.aku terus berlari keluar ke bilik lalu menuju ke bilik alisya.Tiada?! Alisya di bawah!aku berlari sekuat hati ke tangga.Alisya sedang ingin membuka pintu.aku turun tangga selaju yang boleh.sekelip mata sahaja aku berada di belakangnya.menggigil tangan alisya ketika ingin membuka pintu.

"Alisya"ayat yang pertama yang keluar dari mulut ku.

"Eh mak aku cantik,eh aii"telatah alisya membuat aku tersenyum.alisya menampar nampar bibir nya dan pipinya mula kemerahan.malu lah tu.

"Mak!ni buat alisya terkejut.Tak baik tau"mulut alisya mula memanjang.merajuk pulak?.ingin ketawa sahaja melihat reaksi alisya ketika itu,sama sangat macam budak umur 5 tahun merajuk.

Aku mencuit hidung alisya sambil tersenyum.alisya mula menunjukkan riak yang sama."Dah pergi naik tidur,esok alisya kena bangun awal"hanya itu sahaja terlintas di fikiran ku untuk melupakan niat alisya daripada buka pintu.

Pada masa yang sama alisya menguap.aku hanya berharap agar,alisya lupa akan ketukan pintu tadi.melihat alisya mengangguk aku mula nelepaskan nafas lega.

Alisya berjalan menuju ke bilik.Tinggal lah aku sendiri di bawah.aku melihat pintu utama.dalam keadaan berharap agar ia tidak di ketuk lagi.

Lalu aku pun naik ke atas menuju ke bilik.aku amat berharap kejadian tadi tidak berulang lagi.tiada siapa yang harus tahu tentang perkara ni,biarpun salman anak sendiri terutamanya menantunya dan jugak alisya.

Aku hanya mampu berdoa dan terus berdoa.

----------------------------------------------------------

Hye,sorry lambat update buzy sangat..i hope u guys enjoy my stories bye...keep reading..

Hanya kamu aku mahuWhere stories live. Discover now