Olay Örgüsünü Planla!

31 5 0
                                    

İşte kurgunuzun parlayacağı, asıl numaraların gösterileceği ve insanların kurgunuz hakkında kanıya varacağı o önemli ana geldik. Her ne kadar karakterler, mekanlar ve zamanlar kurgunun ögeleri olarak önemli olsalar da okur nihayetinde büyük resme bakar ve bir kurgu için bu büyük resim tabii ki de olay örgüsüdür. 

Şunu söylemek isteriz ki olay örgüsü planlamak asla kolay değildir, kurgulamayı bir sanat olarak ele alacak olursak sanatın bilgisinin ve yeteneğinin en konuşturulacağı bölüm için burayı sayabiliriz. 

Olay örgüsü için tabii ki de tarih içerisinde birden fazla yöntem denenmiş ve bu çeşitlilik sayesinde de birbirinden farklı hikayelere tanık olma şansı elde etmişiz. Peki ya siz hangi olay örgüsü tarzının size yakın olduğunu nasıl bileceksiniz? Hikayenize uygun olanın hangisi olup olmadığına dair kanıya nasıl varacaksınız? 

Öncelikle kişinin kendini ve gitmek istediği yolu tanıması oldukça mühim. Eğer siz, kendinizin ne derecede bir yazar olduğunuzun farkındaysanız olay örgünüzü planlamanız bir raddede daha kolaydır çünkü ne yapabileceğinizi ve neyi yapmakta zorlanacağınızın farkında olursunuz. Mesela, henüz düz bir olay örgüsünü örmeyi öğrenmeden paralel ya da karmaşık giden olay örgülerini örmeyi öğrenemeye kalkışmak bizlere hoş olmayan sonuçlar verebilir. Kimseye bir şeyi başarıp başaramayacağını söylemediğimizi belirtmek isteriz, nasıl ki spor yapılırken bazı egzersizlere-hareketlere başlangıçta hemen geçilmiyorsa aynısının da yazarlıkta geçerli olduğunu belirtmek istiyoruz. 

-Olayların örgüsünü planlarken dikkat etmeniz gereken en önemli unsur ritimdir. Tıpkı bir müziğin ritmi gibi kurguların da ritmi olur ve hareketli, tempolu bir kurgu okurun daima hoşuna gider. Burada haraketli diye kast ettiğimiz şey aksiyon ya da drama değil. İsterseniz anlatım tarzınızla isterseniz karakterlerinizle isterseniz de eylemlerle olsun hikayeyi bazen hareketlendirmeniz bazen de yavaşlatmanız gerekir ki ritim değişsin, okur sarsılsın ve dikkatini toparlasın. 

-Bir diğer dikkat etmeniz gereken şey aynı çerçeve içinde kalarak tutarlılık sağlayıp sağlamadığınız . Olay örgüsünün bir parçasıyla diğer parçası arasında bir bağ olması hikaye anlatıcısı olarak sizin vazifeniz. 

Eğer farklı şeyler denemek istiyorsanız, aynı anda ilerleyen paralel olay örgüleri ya da çizgisel olmayan olay örgüleri kurgulamayı deneyebilirsiniz. 

Genç yazarların sıklıkla gözden kaçırdığı hususlardan bir diğeri de olayların karakterler üzerindeki etkilerini unutmak oluyor. Eğer siz karakterlerinizi bir dizi olay örgüsünden geçiriyorsanız o karakterler örgünün sonunda iyi ya da kötü değişmiş olmalı, kurgunuza bunu yansıtmayı unutmayın. 

Eğer bunlara dikkat ederseniz olay örgünüzün bir düğümünü sağlam atacaksınız demektir.

Kaleminiz güçlü ilhamınız bol olsun.

Yazı Rehberi.

Adım Adım Kurgu RehberiHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin