Her hikayenin bir evren içerisinde yaşandığını ve yaşanacağını varsayarsak, bir hikaye kurgulayarak zaten bir evren yaratmanın ilk adımını atmış oluyorsun!
Bu harika ama iş burada bitmiyor tahmin edebileceğin üzere.
Kurgu evreni yaratmak yazarlık isimli buzdağının görünmeyen kısmıdır. Buzdağı metaforu bunun gibi durumlar için sıklıkla kullanılsa da bizce bu duruma bir çiçeği yakıştırmak daha uygun görünmekte. İnsan, toprağa ekili bir çiçeğe bakıp incecik dalına, tane tane yapraklarına, canlı rengine bakıp naifliğine büyülense de aslında her çiçeğin ekili olduğu toprağı tamamen saran, dallara-budaklara ayrılan ve toprağı sımsıkı tutan onlarca kökü vardır.
İşte yaratacağınız kurgu evreni de hem o toprağı hem de çiçeğinizin o toprağa tutunmasını sağlayacak kökleri sembolize ediyor.
Kurgu evreni yaratmakla ilgili en önemli gerçeği hemen burada söylememiz gerekiyor. Yarattığınız evreni okura tamamen açmanız gerekmiyor. Burada önemli olan, sizin biliyor olmanız. Siz, kurgunuzun yer aldığı evren konusunda bilgi sahibiyseniz burada asıl önemli olan bunu bildiğinizi okura sezdirmeniz.
Bu konuda yapmamanız gereken şey, evreninize dair bilgileri bir ders kitabı üslubuyla okura vermek. Özellikle günümüz insanını ve dertlerini düşünürseniz insanlar zaten derslerden kaçıp bir şeyler okumak istiyor, sizin hikaye anlatıcısı olarak bir öğretmen değil bir oyun arkadaşı olmanız gerekiyor.
Kurgunuz günümüz dünyasında geçiyorsa evren yaratmak çok daha kolay bir mesele oluveriyor. Hikayenin geçtiği ülkenin politik-ekonomik şartlarını ne kadar yansıtıp yansıtmayacağınız üzerine kafa yormanız haricinde önemli bir mesele kalmıyor ortalıkta.
Eğer siz kafayı takmışsanız ve fantastik-bilimkurgu evreni yaratacaksanız o zaman işin rengi değişiyor işte.
Sıfırdan bir dünya yaratacağınız zaman kendinize sormanız gereken onlarca soru bir anda beliriveriyor. Coğrafyadan toprağın biçimine ve toprağın biçiminden kültüre, canlıların yapısına, gelenek-göreneklere kadar düşünmeniz gereken birçok şey ortaya çıkıyor. Bunların hepsine, kendinizi inandırabilecek kadar cevap verebilmeniz sağlıklı bir evren yaratmanız için önemli.
Bu noktada size söyleyebileceğimiz en önemli tavsiye kurgunuza başlarken evreninizi tamamen yaratmış olma zorunluluğunuzun bulunmadığıdır. Emin olun ki yazma aşamasına geçtiğinizde en az o ana kadar bulduğunuz fikirler kadar başka fikirler bulacaksınız. O yüzden, temelinizi sağlam atıp detayları hikayeyi yazma esnasında doldurmanız size sağlıklı sonuçlar verecektir.
Kaleminiz güçlü, ilhamınız bol olsun.
Yazı Rehberi.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Adım Adım Kurgu Rehberi
No FicciónBaşarılı bir yazar olmanın adımlarını birlikte atmaya ne dersiniz? Hayal gücünüzü kelimelere dökmek, fikirlerinizi dünyayla paylaşmak için yazma sürecine giriş yapmak oldukça heyecan vericidir ama bu süreçte hangi adımları takip etmeniz gerektiğiniz...