Ini adalah hari yang memenatkan bagi Zhang Ying, memandangkan ramai yang meluagkan waktu cuti mereka di cafe tempat Zhang Ying bekerja.
"Zhang Ying, dah pukul 6 petang ni. Pergi punch card. Aku ambil alih tempat kau" ujar Dania. Pantas saja mengambil apron dari Zhang Ying dan berdiri dean kaunter. Zhang Ying yang baru saja melepaskan apron dia terkejut dengan kepantasan Dania.
"Ishh kau ni, tak yempat langsung aku nak melangkah, kau dah take over ya?" Balas Zhang Ying sambil menggeeng kepala. Dania hanya tersenyum kecil, terus mengemas peralatan yang ada.
Zhang Ying melangkah masuk ke pantry pekerja, Punch card terus mengambil beg dan jaket. "Aku balik dulu Dania. Lee tengok sama order yang Dania ambil ya,takut salah pula" ujar Zhang Ying menunjukan ketawa kecil mengusik rakan kerjanya.
"Ehh aku yang kena? Kenapa lah kau ambik Ot Dania? Kan bagus kau bagi Zhang Ying take over" Pura-pura mengeluh Lee sambil lap meja yang diguna pelanggan sebentar tadi. "Eleh agak-agak lah semua Ot bagi kat Zhan Ying, aku nak duit poket juga. Btw aku training 3 bulan tau nak ingat semua menu kita" balas Dania.
"Lagipun bagi lah Zhang Ying rehat, have some fun. Semua letak atas dia, dengan orang macam kau boleh gila" sambung Dania sambil menjelir lidah kearah Lee.
Lee dan Dania mula beradu mulut, membuatkan Zhang Ying menjadi tak keruan " Hey!! STOP!!!!" Laung Victor yang baru masuk dar pintu belakang Cafe. Lee, Dania dan Zhang Ying terdiam dan melihat karah laungan tadi.
Victor adalah pemilik cafe sekali gus Pakcik kepada Dania. "Kenapa bising-bising ni? Kalau customer masuk tengok , boleh lari dia orang tau" tegas Victor menyela tangan dia.
"Maaf Encik Victor, saya yang mulakan. Niat saya nak bergurau sebelum Pick Hour mula" tunduk Zhang Ying kearah Victor. "Ying..taklah Encik saya yang salah. Saya yg saja nak mengusik Dania" Lee turut minta maaf.
"Pakcik, sorrylah, kami cuma bergurau saja. Lagi pun nat Ying baik kan? Risau kalau Dania buat salah lagi macam sebelum ni " Dania melangkah kearah Victor , memegang lengan dia. "Oakay pakcik" Jangan garang-garang nanti muka handsome pakcik ni Ying tengok terus tak suka kat pakcik "cuba berselorah dengan Victor.
Victor menjeling kearah Dania dan Lee terus mengeluarkan keluhan kecil. "Pandai ya kau orang backup masing-masing? Sudah pergi sambung kerja" arah Victor kearah mereka berdua.
Dania dan Lee segera mengutumkan senyuman. Manakala Zhang Ying pula turut tersenyum dengan perangai rakan-rakan kerja. Victor menatap kearah Zhang Ying, "Ying, awak nak balik ke? Nak hantarkan? Lagipun kat luar hujan" tawar victor.
"Takpa encik, saya ingat nak singgah kedai buku sekejap, sambil tu nak beli baran dapur sama" tolak Zhang YIng sopan. Sejak akhir dekan ni, Victor rajin tawarkan diri untuk bantunya. Tapi Zhang Ying agak keberatan.
"Weii..orang dah semawa tu, jangan tolak rezeki" bisik Lee yang sedari perhati Victor dan Zhang Ying, "Tulah, Ying ni pun kerja tolak ja,tak cukup handsome dan gentelman ke pakcik aku tu?" Getus Dania.
"Ish tak boleh jadi ni" bisik hati Dania. " Ying bagi jelah pakcik aku bawa dan temankan kau. Senang kau nak angkat barang dapur kau, jimat tambang bas" ujar Dania sambil berjalan kearah Victor dan Zhang Ying.
Melihat peluang yang diberi oleh Dania, victor terus menambah " ya Ying, saya rasa ada betul juga apa yang Dania kata tu" balas Victor. Zhang agak serba salah hendak menolak tawaran tersebut.
"Urmm..bukan saya nak tolak. Tapikan..." Zhang Ying mengaru kepala dia sambil melihat Dania dan Lee dan buat isyarat mata. Dania mengerut keningnya " Tapi??" Tanya Dania.
YOU ARE READING
Tales Of Zhang Ying
FantasyZhang Ying (19) pekerja separuh masa di sebuah cafe di bandar Munkin. Zhang ying berusaha untuk mendapatkan biasiswa untuk meneruskan pelajarannya. Kehadiran mimpi ketika ia mncapai usia 18 tahu membuatkan dia lebih bersemangat untuk mengenali dirin...