PASU pemberian Led diletakkan di atas meja. Tidak ada apa pun yang menarik dengan pasu itu. Cuma pasu yang diperbuat daripada tanah liat yang sudah entah berapa ribu tahun dicipta. Led seorang ahli arkeologi. Setiap kali dia pergi ke mana-mana, dia akan pulang membawa benda pelik sebagai buah tangan kepada Hud walaupun dia tahu kawan yang seorang itu bukanlah peminat barang bersejarah. Buat semak rumah aje!
Eugine, seekor iguana betina yang sudah menjadi binatang peliharaan Hud selama 3 tahun bergerak bebas di dalam rumahnya. Entah apa yang membuatkan Eugine benci dengan pasu itu, dia menghampirinya dan melibas pasu itu dengan ekor panjangnya.
PRANG.
Berderai di lantai. Namun malam itu, Hud tidur lena seakan mati. Telinganya langsung tak dengar apa-apa.
***
PAGI itu, Hud bangun saat jamnya berbunyi. Seperti biasa, dia akan bersiap untuk ke tempat kerja. Ikutkan hati, memang dia malas nak ke pejabat. Berita perkahwinan bekas teman wanitanya yang berlangsung pada hujung minggu lepas masih berbekas di hati.
Dia pun bodoh. Walaupun dijemput atas dasar adab, tak patut dia pergi. Tapi tak! Dia pergi juga. Lepas tu sakit hati sendiri! Ah bengong.
Kakinya melangkah ke ruang tamu untuk membuat kopi. Tapi matanya terpaku pada pasu yang berderai di lantai. Terkebil-kebil dia dibuatnya.
"Eugine! Kerja kau ke ni? Ni kalau Led tahu ni, mati aku! Dah lah mamat tu cakap pasu ni berusia ribuan tahun! Kalau aku jual pasu ni, aku boleh beli makanan kau untuk seumur hidup kau, kau tahu tak?"
Mulut membebel, tapi tangan Hud laju menyapu serpihan tanah liat itu. Nasib deraiannya tak sama seperti kaca yang menjadi serpihan kecil.
Baru aje dia nak buang serpihan itu, dia terkejut melihat sekujur tubuh asing yang berpakaian kapas lusuh berwarna beige sedang tidur di lantai dapurnya.
"Weh! Kau siapa?! Apa kau buat dalam rumah aku?!" jerit Hud.
Gadis itu terpinga-pinga dek dikejutkan dengan suara lantang lelaki asing itu. Bahasa lelaki itu juga aneh. Dia tak pernah lagi dengar bahasa itu. Mata yang kecil itu perlahan-lahan terbuka luas. Pakaian lelaki itu pelik! Keadaan di dalam rumah itu juga pelik!
Aku kat mana ni?!
YOU ARE READING
Ancient Love
Historical FictionPerempuan ini seorang hamba yang datang dari zaman 42 masihi. Bukan sesiapa yang menjadikan dirinya begitu penting untuk dikenali atau diingati. Tapi amat bermakna buat seorang lelaki bernama Hud.