"Aku tak tidur pun semalam..."
Semakin ternganga besar mulut zia, terkebil-kebil dia mendengar jawapan dari ikah..
"T..tak t..t..tidur ma..m..malam???"
Tergagap-gagap zia menyoal.."ye betul!! Aku tak tidur malam semalam. Pastu ibu aku marah besar pagi tadi.... Aku pun tak tau kenapa, hemmmm.."
Ikah dengan memonyokkan mulutnya.Zia berdiri dari duduk lalu mengetuk kepalanya.
Puk!!
"auch! That's hurt you know!!."
Ikah.."ikah, kalau aku jadi mak kau pun, aku bukan sekadar marah je tau. Tak pasal-pasal aku beli pill tidur kemudian sumbat kat mulut kau...... Yelah ade kah patut kau tak tidur malam, and kau start jam 3:00 pagi kan, sebelum tu kau buat apa hah?.. Tak sayang badan eh?.. astu sakit, trus demam, then margrain, baru tau...." Zia berguman laju, sambil menggayakan cara bicaranya...
Ikah tergelak tipis melihat gelagat zia...
"heleh! Aku buat semua tu, sebab kau tau.."
cemberut sambil mengjongketkan kening." iya terima kasih sangat-sangat, tapi kau tetap takleh tidur lewat, ingat tu..." Ujar zia.
"yoh!" Ikah mengiyakannya.
"cikgu ayu ajar sebanyak ni ke kelmarin??"
Soal zia dengan penuh hairan." aku tulis satu buku teks. Dan aku tulis yang penting je.."
"....."
'aku harap, dia dapat top rank kat sekolah ni'.
Guman kecil hati zia.
.
.
.
.
.
.
.
.
.Ikah pov...
Yeyyyyyyyy!!
Hari ni sekolah!!
Tak sabar nak belajar........
Bayangan ungu mengikutinya dari belakang.
Namun diabaikan oleh ikah,Aku harap hantu tu taklah ganggu waktu belajar aku..
(Hai, ikah...belajar bersungguh sungguh ye).
Suara yang muncul dimindanya.Namun diabaikan lagi olehnya..
Btw, character ikah ni orangnya periang dan jail, pemberani, kadang dingin bila terlampau takut.. kalau ada hantu pun, entah-entah hantu tu yang lari, bukan dia...
Makanya ariya tidak berani menjahilinya, sebab kadang-kadang sifatnya berubah menjadi dingin, tapi tidak dihadapan teman-temannya.Tiba di sekolah...
Ikah terserempak dengan seorang lelaki berambut blonde dan dibelakangnya ada beg gitar."Hey! Kau ikah kan?"
Tegur lelaki itu.."Un.... Bukan....kut"
Balas ikah.."Aku kenal kau lah, kau pun sekolah kat sini ke?"
Soal lelaki itu...
"Nama aku alan.."
Tambahnya."Ok... Hai alan, heheh!... Aku tak sekolah kat sini, tapi aku belajar kan sini"
Ikah dengan nada riang, namun ayatnya itu bertujuan agar lelaki itu berhenti menyoalnya."Oh... Hahahaha, santai ikahh, jangan marah"
Alan dengan nada gentar.."Marah?"
Ikah dengan wajah polosnya, menaikkan kening ke atas."Hahahaha, okelah, jumpa lagi..."
Alan pun pergi meninggalkan ikah."Hahahaha! Jumpa lagi.."
Ikah tersenyum ceria..Ummmm, agaknya zia datang tak hari ni...
Selalu kitorang jalan sama-sama....Ikah memuncungkan mulutnya..
Tiba dikelas...
Melihat sosok zia berdiri membuka langsir, di mejanya...Dia meletakkan begnya, lalu membawa buku catatan yang telah dia tulis sewaktu pukul 3:00 pagi tadi..
.
.
.
.
.
."begitulah ceritanya....."
....." huh?......"
.
.
.
.
.
.
"Bayangan ungu?"
Zia menyoal."Yepp! Hantu tu suka sangat kacau aku, sejak hari pertama sekolah.."
Balas ikah..Ikah menarik bangku yang tidak berpenghuni itu, lalu duduk di situ.
"Tapi, semalam kan! Aku lempar buku kat bayangan ungu tu, lepastu , dia dah tak ganggu aku dah"
Ikah dengan selambah.
Menyandarkan punggungnya ke bangku."Errr, kenapa kau buat macam tu?"
Zia menyoal sambil menaikkan sebelah kening."Sebab...... Adekah patut dia ikut aku sampai ke tandas, dasar hantu mesum!!"
Ikah menjawap.Dia menyilangkan tangannya di bahu,
"Humph!!" Lalu menghadapkan kepalanya ke arah yang bertentangan dari zia."Aku rasa ikah tak suka aku larhh".
Ariya yang berada di westeros."Good job sis! Tengoklah!, Hantu pun takut bila nampak kau marah"
Zia bergurau."Heheheh, zia pun kalau marah dah macam nak terloncat jantung ni."
Ikah dengan selambah."Astu, zia kalau marah, macam ni.................."
Ikah berguman laju.Zia pula sibuk dengan fikirannya.
(Tiya! Kau kat sana ke?).
Soal zia menggunakan telepati.Sebab, berkomunikasi dengan kritiya tidak menggunakan mana.
(Ye, kau mesti nak tanya tentang bayangan ungu yang ikut kawan kau tu kan?, Itu adalah elemental black hole.)
Balas kritiya.(Oh, elemental black hole..... Hey! Asal benda tu ikut kawan aku ke tandas?, Dia lelaki ke pompuan).
Zia dengan mendatar menyoal kritiya.(Uhhh.....S-santai zia.... Elemental black hole itu ariya, dia perempuan, tapi dia tak ikut kawankau sampai ke tandas pun).
Jawapnya..."Umm, ikah pernah nampak sesuatu yang .... Unik tak?"
Zia menyoal."Tak!..."
Jawapnya dengan pantas..
Dia menatap zia dengan wajah cemberut
* arm cross.*"Errr, ikah? Kenapa monyok ni?"
Zia menggaru kepalanya yang tidak gatal."Hurmmm!! Zia tak dengar pun kan!"
Ikah menyoal."Ikah cakap ape tadi? Hehe"
Zia menyoalnya...
Dia menjarakkan dirinya dari ikah lalu mengakat tangannya pada paras bahu."Hump!!"
Ikah memandang kearah yang berlawanan.
"Dahlah, jangan lupa baca nota yang aku bagi tu"
Tambahnya."Hai zia, ikah. Pagiey!"
Lizz datang."Umm, aku ganggu korang ke?"
Lizz menyoal, ketika dia menyadari suasana disitu berubah menjadi suram."Tak!"
Jawap ikah dengan singkat."ikah.... Sowy arhhh"
Zia membujuk."Hehehehe! Takpe, aku gurau je tadi, hahahahah!"
Balas ikah, kembali ceria ..."Huh??" Zia...
.
.
.
Ding! Dong!..
Bunyi speaker yang ada di kelas."Perhatian para pelajar semua..."
"Hari ni, semua guru bermesyuarat di dewan guru sehingga waktu pulangan.... Harap semua murid beri kerjasama."
"Mohon para pengawas sekolah, melakukan tugas di bilik council. Dan ketua kelas sila jaga kelas."
"Itu sahaja.... Uhuk!!! Harap Huk!!! Kamu beri kerjasama.... Ukhukkk!!"
Tap!.
.
.
.
Bersambung......
YOU ARE READING
Missing Elementals | The Founding Power [Repair]
Short StoryZia merupakan seorang gadis yang bersekolah di smk pecinta alam. Dia dulunya seorang pendiam dan apa yang ingin dikatakan lain pula yang keluar dari mulutnya, malah ayatnya membuat orang yang mendengar menjadi kebingungan dan salah faham. Dia mempun...