"Maaflah ustaz, meja di bilik guru semuanya dah penuh. Buat sementara ni kami tempatkan ustaz di bilik kaunseling dulu. Harap ustaz selesa la," ucap tuan Hariri, pengetua SMA as-Syafi'e atau singkatannya SMASyi. Izdiey sekadar tersenyum.
"Alhamdulillah, saya rasa ni lebih dari selesa dah ni tuan,"
Ketibaan mereka berdua di bilik kaunseling itu disambut seorang guru lelaki. Wajahnya manis berkacamata, dari sekali pandang jelas dia seorang yang ramah.
"Kenalkan ustaz, ini cikgu Zulkarnaim. Dia guru kaunseling di sekolah ni,"
"Panggil saya Zul je, senang," balas cikgu Zul sambil menghulurkan tangan.
"Saya Izdihar, panggil Izdiey jer," balas Izdiey, huluran tangan cikgu Zul disambut mesra.
Ruang bilik kaunseling itu dihiasi dengan kata kata semangat, mural yang berwarna warni serta terdapat 3 bilik. Satu bilik milik cikgu Zul, satu bilik bakal menempatkan Izdiey manakala satu bilik merupakan ruang kaunseling kelompok. Di tengah tengah ruang itu terdapat sebuah sofa dan rak yang menempatkan bahan bacaan ilmiah. Izdiey tersenyum, nyata bilik ini jauh lebih selesa dari bilik guru yang padat dan sesak itu.
Celoteh Ustaz Wan Hadi yang bergema di segenap ruang perpustakaan itu sedikit pun tidak mengganggu lamunan Mazni. Matanya terus merenung kerusi kosong di hadapannya. Pelik. Baik Ustaz Wan Hadi mahupun Zinnirah, dia pelik dengan perangai kedua duanya. Sejak dari tingkatan 4 lagi, sudah menjadi kebiasaan Zinnirah untuk ponteng kelas Syariah Ustaz Wan Hadi dalam masa yang sama Ustaz Wan Hadi kelihatan tidak terganggu langsung dengan tindakan Zinnirah itu. Malah ustaz muda itu agak selesa dengan ketiadaan pelajarnya yang seorang itu.
"Maz..maz..MAZNI!" Lamunan Mazni berkecai. Wajah Hafiz terpampang.
"Berangan ape kau? Mane buku latihan, ustaz suruh kumpul," Mazni segera menghulurkan dua buah buku pada Hafiz.
"Jiji punya sekali ke nyah?"
"Yee..kau ni, nyahh..nyahh. Zinnirah dengau kang dia lepuk kepala kau,"Hafiz tersengih kemudian berlalu memberikan buku yang dikumpulkan kepada Ustaz Wan Hadi.
"Baiklah, buat pengetahuan semua..hari ini merupakan hari terakhir saya mengajar kelas kamu, esok dan seterusnya ada ustaz baru yang ganti. Buku buku kamu ni nanti saya akan serahkan pada dia,"
What? Ustaz baru?
"Ustaz dah tak ngajar Syariah lagi ke?" Soal seorang pelajar.
"Kelas lain saya ajar macam biasa, kelas kamu ni jer guru baru ganti. Nanti dengan guru baru kamu jangan nak macam macam. Saya dengar muda lagi orangnya," Hafiz memandang Mazni sambil mengangkat kening, senyumannya nakal.
'Boleh try,' keduanya tersengih.
Zinnirah berjalan tanpa hala tuju di belakang koridor sekolah, cuba mengelak dari terserempak dengan mana mana guru. Nak lepak dekat dewan makan, budak form 1 ada program pulak kat situ. Nak relaks relaks dalam kelas entah pengawas mana pulak menyemak. Kacau betul.
Gadis itu berhenti sejenak dibelakang bilik kaunseling. Memeriksa pantulan wajahnya pada tingkap bercermin gelap bilik itu. Dia membaiki tudungnya, namun sesuatu menarik perhatian. Zinnirah menoleh ke kiri kanan menyelia keadaan, setelah pasti tiada yang melihat, perlahan lahan jari telunjuk dimasukkan ke dalam hidung.
Boleh pulak time macam ni, ada bulu hidung tersembul. Ni semua puncalah si Hafiz dengan Mazni nak membahan nanti.
"Sikit lagi..sikit lagii.."
YOU ARE READING
MUHAFIZ [COMPLETE]
Novela JuvenilSorang panas baran. Sorang lagi annoying. Bila jumpa kalau tak bergaduh tak sah. Kalau ada orang beritahu yang diorang dulu rapat, confirm takda sapa pun percaya. "Geram betul aku! Ada ke patut dia sidai aku kat bilik disiplin? Sejam aku tunggu!" ...