"Your cursed are my blessing..." - Riyaz Qalish
"Nenek keluar, tapi tak balik-balik. Nenek suruh Aidil bagi surat ni kat kak Ari." Ujar Aidil sambil hulurkan surat pada Kayla.
"Hah?! Ne... Nenek tak balik lagi?" Dengan cemas, surat nenek bertukar tangan pada Kayla. Menggeletar tangannya buka surat pemberian nenek.
Kepada cucu nenek, Ariana.
Assalamualaikum, Ari. Nenek nak ucap terima kasih sangat sebab sanggup jaga nenek dan bawa nenek tinggal dengan Ari. Ari, dah tiba masanya untuk nenek bawa diri dari sini. Nenek harap kamu boleh jaga Aidil dan Lela dengan sebaiknya.
Dorang sangat baik orangnya. Jaga diri kamu, Ari. Nenek doa kamu akan dapat kebahagiaan yang layak atas dugaan kamu selama ni. Mungkin kamu tertanya keberadaan nenek sekarang tapi kamu janganlah risau. Nenek okay je.
Nenek kan kuat! Keluarga nenek jemput nenek balik. Jadi nenek dalam jagaan anak nenek. Ari kena kuat selalu, ya? Nenek hanya mampu doakan Ari dari jauh. Ini ada duit sikit untuk tampung hidup kamu bertiga. Ala-ala bayar sewa nenek duduk sini kejap. : )
"Nenek pergi mana kak Ari?"
Tanya Aidil dengan polos. Mungkin dah mula rindu dengan neneknya. "Nenek... Dia..." Kayla jadi teragak untuk terus terang dengan Aidil.
"Erm... Keluarga nenek bawa nenek balik. Katanya nenek nakal suka sangat merajuk dengan anak sendiri. Puas dorang cari nenek merata. Nasib baik kita jaga nenek." Bohong Kayla mencetuskan gelak besar Aidil.
"Eii Nenek macam budak-budak main lari rumah. Peninglah dengan nenek ni." Aidil gelengkan kepalanya. "Ibu! Nak tau tak... Nenek kan..." Aidil berlari anak mendapatkan Mak Lela yang sedang berehat dalam bilik. Nak gosip pasal nenek lah tu!
Mata Kayla mengekor pemergian Aidil sebelum Kayla jatuh terduduk. Bergetar nafas yang Kayla hela.
'Ya Allah. Semoga nenek selamat kat luar sana.'
Senyum pahit terpancar di muka Kayla.
'Baru nak cerita dengan nenek pasal Kayla dengan Ayish.'
Beberapa hari berlalu...
Riyaz bernyanyi kecil dengan senang hati sambil melangkah ke arah meja makan untuk sarapan pagi. Baju shirt putih stripe hitam yang dilapisi jaket elok tersarung pada badan Riyaz.
"Morning Babah, Umi!" Ucap Riyaz sebelum labuhkan punggung atas kerusi sebelah Umi. "Morning, Ayish." Ucap Dato' Firdaus dengan senyuman melekat di muka. Mata Riyaz tertancap pada hidangan di atas meja sebelum bibir menjungkit senyum nipis.
YOU ARE READING
Her Knight: His Queen
Storie d'amoreHer Knight: His Queen (1# Knight Series) "Aku tak buta lagi untuk pilih kaca dari permata, but you're my treasure for sure." - RIYAZ QALISH Status dirinya menjadi salah satu asbab dicaci, dimaki, harga dirinya dipijak orang sekeling bagaikan itu sa...