Part 18

10 2 1
                                    

جنه:منا في بيتي اهو مالك انتي حساكي مفروسه.
ياقوت:بيتك عند احمد يا ام ديجه.
جنه:بيتي ولا مش بيتي يا بابا.
الاب:بيتك ياروحي يارب افضل عايش ليكوا وأهنيكو الهنا كلو.
جنه:ربنا يبارك في عمرك يا روحي ويخليك لينا يا رب ويبعد عننا المفروسين المتكادين..
ياقوت:على وضعي ثااااابت ولا بتهز.
جنه:على وشك يبان يا نداغ اللبان.
ياقوت:الا صحيح يا جنه هو قرة عينك الي هيدخل الجنه بسببك فين راح يشوف مامته.
ياقوت:تومام.
الام:تقعدوا قد اي يا جنه.
جنه :لسه مش عارفين يا ماما أحمد هيخلص تقريبا شغله وممكن ننزل.
نزلت ياقوت من على الاريكه لتجلس على الأرض ومن ثم تقبل خديجه على خديها ومن ثم جبينه وتنهض وتحمل أشيائها وتذهب الي غرفتها وأثناء سيرها..
ياقوت:عارفه يا جنه انا مستحمل اكي لي.
جنه:لي أن شاء الله
ياقوت:عشان ديجه بس..
جنه:أمال لما يجي عبيده تعملي اي.
ياقوت:قولتي اي عيدي تاني كدا الإرسال تقريبا قطع فهمينا يا جنتي......
الام:صحيح يا جنه هو انتي حامل.
جنه بفرحه:اه لسه عارفه امبارح.
الاب:مبارك يا روحي ربنا يقومك بالسلامة يارب ويجي حبيب جدو على خير واجبله احلى عجله وألعب بيها كدا وأجرى وراه زي ديجه كدا  يارب ياروحي تشوفيهم احلى عرسان يارب والله وكبرتي يا جنة ابيها❤️
جنه:يخليك لينا يا روحي وتفرح بيهم ويبعد عنهم الابله يأتوت...
ياقوت: هي امك قالتلك....
جنه:اه مامتي حبيبتي مبتخبيش عني حاجه وقمر كداا.
ياقوت:سمع هوس اولا ولادك دول مسؤليتي وانا هربيهم على حب خالتهم وأنهم يعلمو امهم الكرامه عشان كرامتها وقعه في كل شبر في البيت ومفيش احساس اما ابن ام محمد محدش يجيب سيرته تانيييييي.....
....
قامت جنه تجري ورا ياقوت ياقوت تهرب منها الي انا رن جرس الباب وتوقفو عن الرقض وفتحت ياقوت...
ياقوت:استاذ احمد كويس انك جيت عشان تاخد جنه نو كرامه دي.
احمد بضحك:انا جيت اصلا عشان وحشتني.
ياقوت :سيدي يا سيدي علي الحب أوعدنا يارب،
الام:قولي مشاء الله يا زفته.
ياقوت :الله الحاجه خايفه احسد بنتها متخفوس يا جماعه عيني بني كله خير😂😂
جنه:اتفضل يا حبيبي وسيبك منها دي..
احمد:شكرا يا ماما.
جنه:يلا يا حبيبي.
أحمد وهو يودع ريان وعائشه ويحمل ابنته ويتقدم نحو الباب للخروج:يلا يا روحي.
ياقوت :أخرابي على النحنحه.
الاب:بكره نشوفك بس مظنش فيكي كدا ابدااا
ياقوت :اخص ياولاد دا انا كلي أونوثه
عائش بضحك:واضح اهو.
جنه وهي تودع والدتها بضحك على تلك البلهاء:سلام بقى يا عائش يدوبك.
عائشة :في امان الله وحفظه.
ريان:سلام يا روحي.
ياقوت وهي تقبل والدها من جبينه وامها ايضا:محتاجين حاجه انا داخله انام.
ريان:لا يا توتا تصبحي على جنه.
ياقوت :وانتو من اهل الجنه.
................
....
في صباح يوم جديد استيقظ ياقوت وانهت فرضها وحرمت امتعتها للذهاب لبيت توله فاليوم الخطبه.
..........
بتول:الو.
فهد:صباح الخير يا كل الخير.
بتول:صباح النول.
فهد:جهزتي كل حاجتك ناقصك حاجه.
بتول :اه يا حبيبي كلو تمام.
فهد:قولتي اي عيدي تااااني أجين كدا
بتول بخجل:بقول كلو تمام
فهد بخبث:يا اي..
بتول:يا فهد.
فهد:اخصي عليكي يا توله دا انا بقول انك حبيبتي وروحي وكياني شقلبتيني يا توله متوقعتش ان واحده تخطفني في يوم..
بتول:ميقع الا الشاطر.. الا صحيح يا فهد لي انا بالذات.
فهد بتذكر.................................................................
فهد:يعني بقالي ساعه قاعد ومعرفتش طلباتك ولا ميولك اي.
بتول:مش فاهمه.
فهد:يعني نفسك في اي من شريك حياتك عاوزاه عامل ازاي طلباتك و... صفات مثلا..
"قاطعته بتول بقولها"
بتول:الآمان.
فهد:اي.
بتول:انو يكون ملجأ اماني لما ازعل منه يبقى حضنه يبقى اماني من وجع الدنيا واكون امانه من العالم الي برا الناس برا والعالم برا وحوش عاوزه اكون سكنه يعني يبقى شعارنا سكن وسكينه نبقى صحاب قبل منبقي احباب قبل ميحب قلبي يحب روحي يبقى راجل على نفسه قبل ميبقي راجل عليا ويفهم معنى القوامه صح ويبقى عارف ان المرأه خلقت من ضلع اعوج لو اقمته كسرته عاوزاه يبقى صحبي لما ازعل منه اشتكيله منه يبقى عارف معنى الموده والرحمه بار بأمه لانه لو قصر في والدته اكيد هيقصر فيا عاوزه دموعي متهونش عليه يحرق الكون عاشن ابقى راضيه عادي يفادي دمعتي بروحو يقدر كياني واني لازم يبقى ليا كيان لاني هبقي ام ولاده يبقى عارف ازاي ينشئ جيل صالح  ويفرح بنجاحي قبل أي حد عشان "هو أنا"  ببساطه لاني هبقي بنته هيخاف عليا اكتر من نفسه عارف يعني اي "سكن"يعني من حكمة ربنا انه جعل الزواج بينا يبقى كل واحد يبقى لي زوج يسكن اليه عونه في الدنيا ملجأ وأمان دنيا تانيه..
فهد:بس انتي كدا مطلبتش حاجه.
بتول :لو عندك دا وتقدر تقدمه ليا يبقى عندك كل حاجه.
فهد:اي رأيك عن حكاية مساواة المرأه بالرجل الي طالعه الايام دي.
بتول:ضدها لأنها مبتناشدش بالمساواه ولا بتهدف لبيت صالح بالعكس بتهدم بتخلي الزوجه اغلب الوقت بتفكر انها بتربي الولاد لوحدها وانه لازم يساعدها والكلام دا وانها لازم تحقق كيانها وان الطرفين بينهم منافسه شديده وبنسوي مبدأ اننا واحد يعني نجاحك هو نجاحي ويخلي الزوجه ديما نسيا انو طول النهار برا تعبان وهلكان ومنتظراه يجي عشان يشيل العيال اه ماشي يساعدها بس مش كدا من حقه يدخل يلاقي اكل بيت نضيف جو هادي الدنيا رايقه كلمه حلوه الي صلاحيتها بتنتهي بعد الجواز على طول عشان استنفزو مشاعرهم في الخطوبه وكدا يعني بالظبط هيا مش منافسه ولا سباق بالعكس تعاون شيل عني واشيل عنك اديني أماني أديك حضني وعيوني كمان.

عشڨ آلياڨوت❤️حيث تعيش القصص. اكتشف الآن