Most egy jó kis kérdésözönt fogok a nyakatokba uszítani mindarról, hogy mit lehet érdemes végiggondolni a baráti kapcsolatok megalkotásánál.
Maga a barátság, - a testvéri viszonyt leszámítva - az egyetlen olyan kapcsolat az ember életében, ami a leghosszabb ideig tarthat. Mármint az esély megvan rá... A szerelem tizenéves korban kezdődik (és ritkán lesz az első a befutó), a szüleinket jó eséllyel túléljük, gyermekeink pedig húszas-harmincas éveinkben születnek, úgyhogy becsüljük meg barátainkat, mert ők tarthatnak ki mellettünk a leghosszabb ideig ezek földi életben.
Jó, de mi számít egy baráti kapcsolat ábrázolásában?
Talán az első legfontosabb megvizsgálandó tényező az idő. Milyen régóta tart ez a barátság? Oviban kezdődött, vagy még előbb, mert az anyák ugyanaznap szültek és barátságot kötöttek? Véletlen találkoztak pár napja, de pár mondatváltás után olyan, mintha mindig is ismerték volna egymást?
Ezek után egy másik fontos tényező, hogy mennyire kölcsönös ez a kapcsolat. A két fél ugyanannyira bízik a másikban, vagy az egyik lohol igazából a másik után? Csupán csak internetes barátok? Valaki csak kihasználja a másik felet? Milyen gyakoriak a konfliktusok, veszekedések? Különbözik a szociális háttér vagy azonos?
Mi az összetartó erő, mi a közös pont a két barátban? Ez még mindig jelen van mind a kettőjük életében, vagy valamelyikük megváltozott? Például egykor ugyanazért a zenéért rajongtak, de ma már jellemzően egyikük sem hallgatja azt az együttest. Mennyire függnek egymás véleményétől? Mennyire lehetnek őszinték egymáshoz anélkül, hogy valaki megsértődne? Felszínes barátságról van szó, amit csak a helyzet hozott éppen így, vagy mélyebb, tartós kapcsolat?
Összegezvén egy jó baráti kapcsolathoz türelem, segítőkészség és figyelem szükséges mind a két karakter részéről, aminek a fenntartása ugyanúgy igényel energiát, mint bármilyen másik emberi kapcsolat. Közös és egyéni problémákat oldanak meg, felelősséggel fordulnak egymás felé és kezelik a kapcsolatunkban felmerülő konfliktusokat.
Amikor barátságot írunk, egy kicsit észben kell tartani, hogy sok mindenben hasonlít egy szerelmi kapcsolathoz, mindössze a résztvevők közt nincs fizikai vonzalom. A barátainkkal is jókat akarunk nevetni, élményeket átélni, beszélgetni. (Azért kellően nagy kalamajkát tud okozni az a fizikai vonzalom, a következő három cikk is mutatja majd...)
Ettől már talán egy fokkal nehezebb az ellenlábas esete. Első és legfontosabb kérdés, hogy miért azok? Félreértés történt? Valaki direkt tett a másik ellen? Esetleg egy harmadik félnek „köszönhető" ez a kapcsolat? Rossz szájízzel rivalizálnak?
Miután van egy oka annak, hogy két karakter között úgy alakult a helyzet, ahogyan, teremteni kell egy okot arra is, hogy ez a kapcsolat így is maradjon. Mi tartja fent ezt a negatív kapcsolatot, miért nem hagyják egymást figyelmen kívül? Mi miatt nem tudnak leülni és megbeszélni? Miért nem tanulnak meg békésen egymás mellett élni? Kölcsönös az ellenszenv?
Érdemes lehet kicsit előre gondolkodni, hogy ha ezt a kapcsolatot esetleg szeretnéd rendezni, hogyan fogod tudni megtenni? Egy esemény kell hozzá? Egy külső, független szereplő beavatkozása? Esetleg egyikük fog kezdeményezni? Ha a te karaktered az, hogy és miért fog erre a megállapításra jutni? Ha a másik karakter az, hogyan fog a tied a konfliktusrendezésre reagálni? Hogyan alakul azután a kapcsolatuk?
Persze az is előfordulhat, hogy a karaktered egyikkel sem rendelkezik. Ilyenkor is érdemes végiggondolni, hogy miért? Nem akar, vagy nem tud barátokat szerezni? Mi gátolja meg ebben? Hogyan lehet az, hogy senkinek semmi baja a karaktereddel a környezetéből? Van rá esély, hogy ez változzon?
Kérdés: Milyen környezetbe szereted helyezni a karaktereidet? Sok barátjuk van, vagy inkább ellenségeket gyűjtögetnek? Esetleg magányos farkasok?
Feladat: Dolgozd ki a karaktered baráti és/vagy ellenlábasi körét! Figyelj oda az ok-okozati összefüggésekre. Ha egyik sincs neki, gondold végig, miért áll fent ez az állapot!
VOCÊ ESTÁ LENDO
Hogyan alkoss karaktert?
ContoRengeteg gondolatot gyűjtöttem össze karakteralkotásról, amiket kérdésekkel és feladatokkal egészítettem ki. Ha velem tartasz ezen az úton, mire a végére érünk, remélhetőleg egy egyedi, különleges karakterrel leszel gazdagabb! Munkára fel! Az álomsz...