Ez a pont nem csak a romantikus történetek esetén lehet hasznos, sőt, pár mondat erejéig jót tehet egy kriminek, egy masszívabb sci-finek is, ha van benne egy kis érzelmi ív. Ha romantikus kötetben elmélkedsz, akkor is érdemes lehet végiggondolnod a lehetséges opciókat, annak érdekében, hogy máshogyan indítsd a történetet, mint „az új lány a suliban megismerkedik a legmenőbb fiúval, és első pillantásra egymásba szeretnek". Na de most nem a klisékről van szó, hanem arról, hogy romantikus területen milyen minőségű kapcsolatokat létesíthetnek a karakterek.
Az egyik fontos elem a kapcsolatban az idő. Mióta létezik ez a romantikus kapcsolat? Friss, pár napos, hetes, hónapos, éves? Egészen más élmények kapcsolják össze azokat az embereket, akik pár hete vannak együtt és azokat, akik évek óta alkotnak egy párt.
Érdemes lehet meghatározni a kapcsolat minőségét. Alapvetően pozitív vagy negatív? Esetleg aszimmetrikus, miközben az egyik fél szenved, a másik azt hiszi, hogy minden rendben? Miért nem lép ki a szenvedő fél és miért nem veszi észre a másik, hogy valami probléma van? Mi okozza egyáltalán a problémát? Mennyire tesz aktívan mind a két karakter a kapcsolatért? Belekényelmesedtek már az állapotba?
Következő lépés meghatározni, hogy hol tart az a kapcsolat. Pár randin vannak túl a karakterek, de még ki se mondták, hogy járnak? Jegyben járnak? Egyéjszakás kaland? Barátok extrákkal? Plátói szerelem? Házasok? Ha igen, mióta? Min vannak már túl? Együtt felneveltek négy gyereket, vagy most mentek el az első közös wellnessezős hosszú hétvégéjükre? Érezhetően egészen más közös élet áll a pár mögött. Lehet házasságot kötni pár hónap után is – bár nem biztos, hogy ajánlott -, és „csak együtt járni" 25 év után is. És ez nem csak időben, eseményekben látszódhat, hanem abban is, hogy fejben mennyire vannak elkötelezve egymás iránt a felek.
Mankót jelenthet, ha esetleg belegondolunk, mitől érzi a karakterünk azt, hogy szeretik, és ő hogyan képes kimutatni a szeretetét. Erre tudom ajánlani szeretettel Gary Chapman Az 5 szeretetnyelv c. bármelyik könyvét, mert jól lefedi a témát. De azért röviden az öt szeretetnyelv a következő: elismerő szavak, minőségi idő, ajándékozás, szívességek és testi érintés (nem szex!).
Érdekes lehet továbbá az is, ha a karaktered nem úgy mutatja ki a saját szeretetét, mint ahogyan ő elsősorban érzi. Vannak szeretetnyelvek, amiket könnyű kombinálni, mint a minőségi idő és a testi érintés, és vannak nehezebbek, mint a szívességek és a minőségi idő kettőse.
Feladat: Nézz utána, hogyan nyilvánulnak meg a gyakorlatban a fent felsorolt szeretetnyelvek!
A romantikus kapcsolatok minősége rengeteg tényezőtől függ, amik lehetnek negatívak és pozitívak. Azon túl, hogy két ember közt oda kell figyelni a kémiára, érdemes nekik okot adni, amiért összetartoznak. Vannak olyan tulajdonságok, amik befolyásolják azt, hogy a pár mennyire illik össze. Ezekkel a tulajdonságokkal a következő két részben fogunk tüzetesebben foglalkozni! ^.^
És ha már foglalkoztunk egy kapcsolat felépülésével, arról is érdemes egy pár szót ejteni, hogy sajnos nem minden kapcsolat tart örökké. Bizony, egy szakításnak van oka és az általában elég nyomós szokott lenni. Ez lehet jellembeli, hogy az egyik karakter ráébred, romantizálta a másikat, lehet elhidegülés, más célok az élettől, ami összeférhetetlen... és így tovább.
Ha egy szakítás megírásra kerül érdemes odafigyelni arra, hogyan tálalják ezt egymásnak a karakterek. Egészen más egy olyan szakítós jelenet, amit hirtelen jött, heves érzelmek uralnak (mert mondjuk az egyik karakter félrelépett) és egy olyan, amikor a szerelem elmúlt, de még mindig ott van a másik iránti tisztelet.
Ezen kívül természetesen keletkezhetnek sérelmek bármelyik karakterben. Megneszelhetnek valami hazugságot, úgy érzik olyasmivel vádolják őket, amit el sem követtek vagy nincsenek azonos érzelmi leépülésen mind a ketten, így mondjuk az ejtett fél mélyen hisz abban, hogy rendbe lehet hozni a kapcsolatot, mikor a másik már régen lezárta.
És vannak olyan esetek is, amikor a szakítás nem a történet vége, hanem folytatódik és nem mindig mindenkinek olyan hosszú továbblépni. Érdemes lehet megismerkedni a gyász öt fázisával, mert ez egy kapcsolat végén is ugyanúgy zajlik. (Tagadás-Harag-Alkudozás-Depresszió-Elfogadás) Az az igazán egészséges, ha mindegyiken átesik a karakter, viszont kellő megszállottsággal bármelyik fázisban meg lehet ragadni.
És ehhez is egy pár kérdés, amit érdemes lehet végiggondolni:
Mikor történt ez az esemény? Pár napja vagy évekkel ezelőtt? Mennyire dolgozta fel a te karaktered és a másik fél? Ki kezdeményezte a szakítást, esetleg közös döntés volt? Mennyire tudnak távolságot tartani egymástól? Esetleg még mindig nem tudta a másik fél elfogadni a kapcsolat végét, vagy pont a te karaktered nem tudja ezt megtenni? A gyász melyik fázisában jár a karaktered és ez hogyan hat a gondolkodására, cselekedeteire, környezetéhez való hozzáállására?
Kérdés: Milyen minőségű kapcsolatokkal szeretsz a legjobban dolgozni? Mennyi ideig vannak együtt a párjaid? Általában hol tart a kapcsolatuk, amikor becsatlakozunk a történetbe?
KAMU SEDANG MEMBACA
Hogyan alkoss karaktert?
Cerita PendekRengeteg gondolatot gyűjtöttem össze karakteralkotásról, amiket kérdésekkel és feladatokkal egészítettem ki. Ha velem tartasz ezen az úton, mire a végére érünk, remélhetőleg egy egyedi, különleges karakterrel leszel gazdagabb! Munkára fel! Az álomsz...