15. Képességek, tudás I.

30 9 12
                                    


Eljött az ideje a Cooper-tesztnek, és az országos matematika felmérő megírásának. Hegyeztessétek ki a karakteretekkel a kedvenc ceruzáját, csomagoljátok össze a tesicuccot és foglaljatok időpontot a pszichológusnál, mert kegyetlenül fel fogjuk mérni a képességeiket.

Ahhoz, hogy ezt jól meg tudd tenni, már fontos, hogy legalább nagyjából be tudd határolni, hogy mi mindent kell majd a karakterednek csinálnia. Egy tündének általában nem válik előnyére, ha kiváló fénykard harcos, ahogy az sem túl kellemes, ha egy lovag nem bírja el a saját páncélját sem. Túlzok, de remélem érted a lényeget. Figyelj oda a karaktered szerepére miközben meghatározod, hogy mire képes.

Kezdjük is a három legalapvetőbb állapottal, amik alapjaiban befolyásolhatják, hogy a karaktered mire képes.

Fizikai állapot:

Sokféleképpen mérhető a fizikai állapot, már csak ahhoz egészen más izomzatot épít egy ember, ha hosszútávon akar egyenletes teljesítményt nyújtani fizikailag, vagy ha egy nagyon rövid ideig kimagasló teljesítményt. Vedd figyelembe, hogy mire fogja használni az erejét a karaktered. Háborúba fog menetelni hónapokon át? Rövidtávfutóként készül az olimpiára? Balerina egy tánctársulatban?

De a fizikai állapothoz nem csak az erőnlét tartozik hozzá, ott van a ruganyosság, állóképesség, teherbírás... és vannak fizikai korlátozó tényezők, mint a vakság, a süketség, a bénultság, mozgáskorlátozottság, amik fennállhatnak a karaktered esetében. Ha ilyesmivel szeretnél dolgozni, mindig végezz alapos kutatómunkát! Egyfelől leírhatsz feltételezéseket, amik sosem szerencsések, másfelől pedig egy olyan embernek, akik tisztában van a tényekkel, azonnal hiteltelenné válik a történeted.

Egészségügyi állapot:

Evidensnek vesszük az egészséget, pedig valójában nem az. Számos betegség létezik, amikkel mondjuk együtt lehet élni, kompromisszumra késztet és taníthat valamit a karakterednek, megváltoztathatja az életét. Nem kell ennek halálos kimenetelűnek lennie. Ha egyszerűbb dolgokkal szeretnél dolgozni, vegyél egy glutén/laktózérzékenységet alapul vagy vitiligot. Ezeknek is nagyon komoly hatása lehet a karakteredre. Gondolj bele milyen érzés, ha folyamatosan vissza kell utasítani, ha megkínálják valamivel vagy szégyelli a testén kialakuló fehér foltokat?

Itt sem tudom eléggé kihangsúlyozni a kutatómunka fontosságát! Egyfelől érezd a felelősséget, hogy lehet, olyasmit említesz meg, amivel az olvasód nálad találkozik először, és mindent elhisz neked, másfelől sosem érdemes spórolni a hitelesség kontójára az idővel!

Mentális állapot:

Kitalálhatjátok: KUTATÓMUNKA! Azért emelem ennyire ki, mert még a köznyelvi használatban is rengetegszer hibásan használjuk a betegségeket. (A tudathasadás és a skizofrénia nem szinonima! Ahogyan például az anorexia sem merül ki annyiban, hogy valaki nem eszik.) Megfontoltan és nagyon körültekintően nyúlj ilyen témákhoz, főleg, ha ennyire súlyos mentális állapotokat akarsz feldolgozni a művedben!

Léteznek ennél hétköznapibb megközelítések is, amikkel foglalkozhatsz. Önszeretet, önbizalomhiány, az „én" meghatározása. Ezek önmagukban nem könnyű feladatok!

Kérdés: Írtál már valaha olyan történetet, ahol a szereplő fizikai, egészségügyi vagy mentális állapota eltérő volt az átlagostól? Mennyi kutatómunkát fektettél bele? Miért ezt választottad?

Hogyan alkoss karaktert?Donde viven las historias. Descúbrelo ahora