Tudom, hogy az elmúlt részek durvák voltak, egy-két embernek talán határozottan feleslegesnek is érződtek. Ezért hoztam egy alternatívát... amit engedjétek meg, hogy némi kritikában csomagolva adjak át.
Vannak azok az emberek - főleg talán a fiatalabbak -, akik szeretik olyan dolgok alapján definiálni magukat, hogy mit szeretnek. És ez szerintem alapvetően teljesen rendben van, a valahova tartozás érzése eszméletlenül fontos, csak amikor olyan karakterlapokat látok, amik egyéb információt nem tartalmaznak, kicsit tikkelni kezd a szemem. Úgyhogy itt az ideje, hogy a kedvenc dolgok listáját információforrásként kezeljük és nézzük meg azt, hogyan tudjuk felhasználni a karakteralkotásnál!
(Khmm... szeretném elmondani, hogy az itt leírtak csupán csak egy gondolatkísérletként fogjátok fel! Nem próbáltam még ezeket az elemeket felhasználni karakteralkotáshoz, de határozottan izgalmas gondolatnak tartottam, ezért osztom meg veletek! 😊)
Ha kerestek egy karakter bemutatást, ami – minden bántás nélkül – amatőr* szinten készült, a legtöbb információ, ami elhangzik olyasmi, amitől nem fogjuk őt jobban megismerni.
Név: ez egy fontos információ ugyan, hiszen nevén kell nevezni a szereplőket, de egy névről annyit tudunk eldönteni, hogy tetszik-e a hangzása vagy sem. Esetleg lehet róla egy benyomásunk, ha ismerünk már Icukákat vagy Karcsikat.
Kinézet: ez általában egy szem és hajszín, ha valaki pontos, akkor akár még magasságot is megad. Segít a vizualizációban, de nem tartalmaz pontos információkat, és lássuk be, továbbra sem tudjuk kiről fogunk olvasni. Nem lesz valaki jó főszereplő attól, hogy szőke, kék szemű és 190 cm magas.
Kora: ez már közelebb jár ahhoz, hogy valakivel tudjunk azonosulni, hiszen ha a karakter azonos korban van, vagy olyan korszakot él át, amit már az olvasó is megélt, akkor könnyebben kötődik a karakterhez, de ez sem tartalmaz releváns információkat.
Viselet: a stílus is hasonló a korhoz, nem tartalmaz igazi információt, de adhat kapcsolódási pontot, ugyanakkor ismét egy olyan dolog, ami vizuális, és ritkán kap jelentősebb szerepet a történetekben.
Kapcsolati státusz: romantikus könyveknél lehet ezekkel találkozni, de valljuk be, hogy önmagában csak annyi az információ, hogy van vagy nincs. Ahhoz, hogy ez kötődési alapot képezzen az olvasó és a karaktered között ennél bőven több információval kell őt ellátnod, aminek nem biztos, hogy helye van egy karakterlapon, ezt inkább a történetben érdemes kifejteni. (Ha ez a téma érdekel, ajánlom figyelmedbe ennek a cikksorozatnak a 8., 9. és 10. részét! 😚)
Idézetek tőle: itt lehetne legközelebb kerülni a karakterhez, ha találsz egy olyan mondatot, ami tényleg a karakteredé, az ő hangján szólal meg és jellemzi őt. Ez egy baromi nehéz dolog! Csak nézd meg milyen sok mindent összefoglaltam eddig (ez már a 17. rész, és éppen hogy túl vagyunk a felén!) a karakterkészítésről, neked mennyi információd van eddig... össze tudod mindezt sűríteni egy mondatba? Ugye, hogy kicsit sem tűnik könnyűnek?
Félreértés ne essék, senkit se szeretnék lebeszélni arról, hogy ezeket az információkat elhanyagolja, de mindenféleképpen szerettem volna rávilágítani, hogy nem lesz valaki ezektől kész karakter, kedvelhető az első pillanatban.
És akkor jöjjön az alternatíva!
Ha számodra egyelőre nehéz megalkotni egy karaktert, akinek pénzügyi helyzete, nemzeti érzelmei, önelégedettsége... stb. van, akkor ne tedd! Eljön majd annak is az ideje, ha akarod. Határozd meg a kedvenc ételét, zenéjét, filmjét, sorozatát, könyvét... stb. DE ÉS ITT JÖN A LÉNYEG! Figyeld meg ezek miről szolnak és mindig keresd meg a választ, hogy miért ezt választottad neki.
Ha a kedvenc állata a kutya, hívd segítségül azokat a dolgokat, amiket általában ezekről a négylábúakról állítunk: hűséges, játékos, szófogadó, irigy... Ha a salátát szereti a legjobban utálhat főzni, lehet egészségtudatos, üde, friss, természetes... Ha a kedvenc műfaja a fantasy lehet álmodozó, kalandvágyó, kíváncsi, jellemezheti komplex gondolkodás... Ha a szívesen hallgat flórkor zenét lehetnek erős gyökerei, huncut gondolkodása, szeretheti a hagyományokat...
Ez is lehet egy megközelítése annak, hogy közelebb kerülj a karaktered személyiségéhez. Használd ki az ebben rejlő lehetőséget is!
*az amatőr francia eredetű szó, ami az aimer vagyis szeretni igéből képzett főnév, nyersfordításban annyit tesz: szeretettel csinál valamit. Ebben az értelmében használtam fentebb.
ESTÁS LEYENDO
Hogyan alkoss karaktert?
Historia CortaRengeteg gondolatot gyűjtöttem össze karakteralkotásról, amiket kérdésekkel és feladatokkal egészítettem ki. Ha velem tartasz ezen az úton, mire a végére érünk, remélhetőleg egy egyedi, különleges karakterrel leszel gazdagabb! Munkára fel! Az álomsz...