[ Peringatan! Ada Penyusup! Peringatan! Crystal Penyimpan Energi telah hilang! Peringatan! ]
"APE?!"
Untungnya (Name) sudah istirahat yang cukup. Ia langsung Teleportasi ke gua Kobura untuk mengecek keadaan dan untuk mengetahui apa yang terjadi.
*****
Di sisi lain, planet Quabaq.
Terlihat Boboiboy dan Gopal yang baru saja selesai dan berhasil menyelesaikan ujiannya yaitu merebut kristal di tongkat Tok Kasa.
"Iye ... Tahniah! Tahniah! Kamu berdua memang dah berjaya!" ucap Tok Kasa sambil bertepuk tangan.
"Sekarang, masa untuk bayar iuran pengkajian!"
"Ha?! Iuran pengkajian?!"
"Iyelah! Ape kamu ingat semua latihan ni free ke?"
"Eee, kami mane ade duit untuk bayar, Tok" jawab Boboiboy jujur.
"Hmm, kalau ade pun singgit je" ujar Gopal sambil memperlihatkan uang satu lembar dari kantongnya.
"Hmmm, kamu bagi duit bumi buat ape? Bukan boleh guna pun" jelas Tok Kasa sesuai fakta.
"Boboiboy! Gopal! Anak Murid Kebenaran!"
"Eih? Kapten Papa ke tu?"
"Eemm... Habistu, macam mane bayar iuran Tok ni?" tanya Boboiboy sambil menatap Tok Kasa setelah menatap ke arah Kapten Papa yang memanggilnya.
Wajah Tok Kasa terlihat santai, sampai ia menghentakkan tongkatnya ke tanah dengan kuat hingga terjadi guncangan.
"Ooo tak pe. Bayar je macam ni!" kristal yang tadinya berada di tangan Boboiboy terjatuh dan membuat kristal itu mengurung Boboiboy dan Gopal.
"A-Ape ni, Tok?!"
"Huaaa! Le-Lepaskan saya!"
Tok Kasa mengunakan jurusnya lalu tongkatnya mulai bercahaya. "Mari sini Kuasa Gempa kamu!"
Boboiboy berteriak agar Kuasa Elementalnya tidak di ambil, tapi apa lah daya, ia tidak bisa melakukan apa pun karena terkurung. Kini Kuasa Elemental itu sudah di ambil oleh Tok Kasa.
"Ku-Kuase Gempa dah takde... Kenape, Tok?" lirih Boboiboy.
"Sebab Tok Kasa ni penipu!" seru Pipi sambil menunjuk Tok Kasa dengan nada marah.
"Ha? Penipu?"
"Ha'ah, tengok ni!" seru Kapten Papa sambil memperlihatkan Ochobot.
"Hah? Ochobot?"
"Boboiboy...."
"Kami jumpa Ochobot, penuh dengan wayar dalam rumah Tok Kasa, kesian die" jelas Pipi zola, Boboiboy menatap tak percaya.
"Maaf Tok Kasa, hamba dah cuba halang mereka daripada masuk kawasan larangan. Tapi mereka masih berdegil" jelas Padudu sambil menunduk.
JDEERR!
Tiba-tiba, ada sebuah suara kilat yang menggelegar dan menghasilkan cahaya yang sangat terang dan membuat semua orang menutup mata.
"Akhirnye.... Aku jumpa... Seseorang yang ambil Crystal Energi aku..." ucapan itu membuat semua orang kaget lalu membuka mata.
Terlihat (Name) sedang menyebrang Teleportal ciptaannya lalu berdiri di samping Boboiboy.
"Tok, Ape yang Atok dah buat dengan Kobura sampai die tak boleh bangun dan kenape Atok ambil Crystal Energi saya?!" tanya (Name) bertubi-tubi dan menatap Tok Kasa dengan tatapan dingin.
KAMU SEDANG MEMBACA
Boboiboy Galaxy Movie 2 x Reader + SC // KNY // END
Acción[ 2 ] Melanjutkan Petualangan Boboiboy dan Teman-temannya untuk melawan Retakka yang bangkit setelah 100 tahun berlalu. ↓↓↓ Spoiler ↓↓↓ ↓↓↓ ***** "Aku akan bantu kau untuk kalahkan die" -(Name) "Maaf (Name), Aku tak ingin orang yang aku sayangi dal...